1 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích Směrnice č. 15/2010 Č.j.: VŠTE002818/2010 ZPRACOVÁNÍ BAKALÁŘSKÝCH PRACÍ Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tato směrnice stanoví postup při zadávání, zpracování, odevzdání a následné obhajobě bakalářských prací (dále jen „BP“) na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“). (2) Tato směrnice je speciální právní normou doplňující Studijní a zkušební řád VŠTE, který problematiku BP obecně upravuje. (3) Tato směrnice je závazná pro všechny studijní programy VŠTE. Článek 2 Vymezení pojmů (1) Tématem/variantou BP v Informačním systému VŠTE se rozumí název práce. Student si jej volí na základě příslušné oborové specializace a svého oborového zaměření. Článek 3 Postup bakalářských prací (1) Vedoucí katedry vybírá osoby, které mohou vést BP, a určuje počet témat na osobu pro daný akademický rok dle dispozic katedry (max. 15 studentů). (2) Předpokladem k vedení prací je povinná účast vedoucího BP na školení. Toto školení zajišťuje garant oboru a musí se ho zúčastnit každý vedoucí BP, který nebyl v minulosti proškolen. (3) Vedoucí BP předkládá témata a cíle, které odpovídají profilu absolventa, vedoucímu katedry vždy dle platného harmonogramu k bakalářským pracím. Vedoucí katedry vyhodnocuje předložená témata a cíle, které následně předá garantovi oboru ke schválení/neschválení. (4) Vedoucí práce vypíše do pěti pracovních dnů schválená témata BP včetně cíle práce a doporučené literatury (minimálně 5 zdrojů) do Informačního systému VŠTE (dále jen „IS“). (5) Student si volí téma/variantu BP z nabídky, kterou najde v IS. Přihlášení k tématu/variantě student provádí následujícím způsobem: IS→Student→Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat – výběr dané katedry→zvolí si schválené téma/variantu. Student má dle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých 2 školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) možnost téma/variantu navrhnout sám. Toto téma předkládá vedoucímu katedry. Proces schvalovacího postupu se řídí čl. 3, odst. 3 a 4 nebo způsobem, který je znázorněn v algoritmu v Příloze 1. Pokud není navrhované téma schváleno, vybírá si student z jiných schválených témat/variant. Student je povinen si zjistit, zdali jím navržené téma bylo schváleno. (6) Vedoucí BP má povinnost do 5 pracovních dnů potvrdit v IS přihlášení studenta. O tomto přihlášení bude student informován prostřednictvím automaticky vygenerovaného e-mailu z IS. Tento automaticky vygenerovaný e-mail slouží jako protokol, který potvrzuje, že je student přihlášen k příslušnému vedoucímu BP/školiteli, že jeho téma/varianta BP bylo schváleno včetně cíle a doporučené literatury. (7) Bakalářskou prací student prokazuje svoji schopnost řešit samostatně za metodického vedení daný problém písemně, ústně prezentovat a obhájit vlastní výsledky. V průběhu zpracovávání konzultuje veškeré informace a podklady se svým školitelem. Formální úprava bakalářské práce je stanovena v nejnovějším vydání metodiky „Psaní seminárních a kvalifikačních prací na VŠTE“, která je dostupná v IS v sekci Dokumenty/Studijní oddělení/Bakalářské práce. (8) V případě splnění cíle odevzdává student 2 výtisky BP na pedagogické oddělení, nejpozději však 28 dnů před obhajobou. V případě nemožnosti splnění cíle (např. student má málo podkladů pro zpracování) může být cíl v kooperaci s vedoucím BP upraven nebo si student volí nové téma (viz odst. 5 tohoto článku). (9) Po odevzdání tištěné podoby BP provede PO kontrolu souladu odevzdané práce se schváleným tématem a shodujícím se cílem v IS. Výstupem kontroly mohou být tyto alternativy: a) Pokud je kontrola pedagogického oddělení bez výhrad, umožní studentovi otevřít archiv pro vložení elektronické verze BP. b) Pokud pedagogické oddělení shledá výhrady, předává práci k přehodnocení garantovi oboru: I. V případě drobných nesrovnalostí v názvu či cíli práce může garant oboru povolit úpravy. PO následně otevře archiv. II. V případě nesouladu tištěné podoby s verzí nahranou v IS (neshoduje-li se název práce, cíl) je elektronická verze rozhodující, a pokud student neprodleně neuvede obě verze do souladu, práce nebude přijata. III. Pokud garant oboru shledá zásadní formální odlišnosti od zadání práce v IS z hlediska názvu či cíle práce, není tato přijata a student je informován prostřednictvím PO o nutnosti přepracování nebo vybrání nového tématu (viz odst. 5). (10) Na základě předchozí úspěšné kontroly převede pedagogické oddělení téma/variantu z balíku a tím umožní otevření archivu. Student je povinen naplnit svůj archiv nejpozději 28 dní před obhajobou svojí: a) anotací a klíčovými slovy v jazyce práce a v anglickém jazyce, b) dále si student volí jazyk práce a potvrzuje, že odevzdaná tištěná verze je shodná s elektronickou verzí a 3 c) nahrává bakalářskou práci ve formátu *.doc nebo *.docx včetně všech příloh. IS vytvoří z vložených dokumentů automaticky formát souboru *.pdf a *.txt. Student má možnost využít kontroly plagiátorství pomocí ikony „vejce, vejci“. (11) Pedagogické oddělení převezme elektronickou verzi BP a následně ji potvrdí. Tímto okamžikem zaniká studentovi možnost cokoliv měnit ve svém archivu v IS. PO informuje vedoucího BP o odevzdaných pracích. (12) Vedoucí BP provádí v IS kontrolu práce přes sekci Školitele (pomocí tlačítka „Provedena kontrola práce“): a) Kontrola správných údajů vyplněných studentem, jedná se zejména o cíl, anotaci a klíčová slova. b) Kontrola plagiátorství (Opatření rektora č. 1/2008). c) Kontrola formálnosti BP. d) Kontrola použité literatury a citací. (13) Shledá-li vedoucí BP při kontrole předcházejících bodů vážné nedostatky, postupuje podle daného algoritmu BP, který najde v příloze této směrnice. a) Plagiátorství: Pokud IS ukáže určitou procentuální shodu s jiným dokumentem, záleží individuálním posouzení vedoucího BP (o plagiát se nejedná při dodržení citačních norem, při shodě se šablonou apod.) Při zjištění plagiátorství se záležitost řeší přes disciplinární komisi VŠTE. b) Ostatní nedostatky (viz odst. 12): Vedoucí BP a oponent vyjádří tyto nedostatky v posudku. (14) Vedoucí katedry vybírá oponenta v kooperaci se školitelem (čl. 21, odst. 4 Studijního a zkušebního řádu VŠTE). Student si může navrhnout oponenta sám, zejména odborníka z praxe či jiné VŠ, avšak vedoucí BP ho nemusí akceptovat. Oponent má mít jak odborné, tak morální předpoklady k tomu, aby práci kvalitně zhodnotil. Musí mít minimálně bakalářský stupeň vzdělání, avšak doporučuje se, aby stupeň vzdělání byl vyšší. (15) Vedoucí BP nahlašuje jméno, titul, telefon a e-mail oponenta na pedagogické oddělení. PO zadá externího oponenta práce do IS jako externistu a jeho přístup do IS bude časově omezen, pouze na dobu vymezenou pro vytvoření posudku. PO bude informovat oponenta o jeho povinnostech e-mailem. Oponent bude mít přístup do IS přes své přidělené UČO a heslo. (16) Formulář pro hodnocení BP je přístupný v informačním systému školy. Práce je hodnocena dvěma osobami, a to vedoucím a oponentem. Ti práci hodnotí dle kritérií formuláře v uvedené hodnoticí škále včetně verbálního posouzení silných a slabých stránek. Celkové hodnocení v rámci posudku není průměrem dílčích hodnocení uvedených kritérií, závisí na osobě hodnotitele, kterým kritériím přidá větší váhu. Oponent i vedoucí BP formulář z IS vytiskne a podepsaný ho doručí na pedagogické oddělení VŠTE nejpozději 8 pracovních dnů před obhajobou. (17) Zveřejnění BP se řídí Studijním a zkušebním řádem VŠTE a § 47b zákona. (18) V případě, že dotčený subjekt vysloví nesouhlas se zveřejněním BP, má student možnost v textu vynechat jednoznačné identifikační znaky dotčeného subjektu či je 4 nahradit fiktivními. VŠTE musí mít k dispozici verzi s vynechanými identifikačními znaky, kterou zveřejní a archivuje, a verzi včetně identifikačních znaků, kterou archivuje bez zveřejnění vedoucí práce. (19) Pro účely komise bude zřízen administrátor, který je součástí komise bez hlasovacího práva, zajišťuje předání tištěných prací předsedovi komise v den obhajoby, průběžně vede administrativu a zapisuje kladené otázky. Po skončení obhajoby předává administrátor tištěné práce zpět studentovi. BP zůstane archivována pouze v elektronické podobě v IS. (20) Student má povinnost poslat prezentaci (kterou použije při obhajobě) na PO 2 pracovní dny před jejím konáním, ve tvaru: Prijmeni_Jmeno.pps/ppsx/pdf. K obhajobě je student povinen přinést s sebou průkaz studenta a jeden výtisk práce. Nejpozději v den obhajoby musí doručit na studijní oddělení potvrzení o vyrovnání závazků. (21) Obhajoby jsou veřejné, tedy právo zúčastnit se má jak oponent, tak vedoucí práce a jakákoliv veřejnost. Pokud se oponent a vedoucí obhajoby nezúčastní, musí být v této době telefonicky k dispozici pro případné řešení nesrovnalostí při hodnocení práce. Známku ze státní závěrečné zkoušky Obhajoba BP stanovuje komise v den obhajoby. Podkladem pro rozhodnutí jsou jak posudky vedoucího a oponenta, tak samotná obhajoba. Konečná známka nemusí odpovídat navrhovaným známkám v posudcích. Článek 4 Obecné ustanovení termínů pro bakalářské práce (1) Obecné stanovení termínů vychází z: a) zákona, b) Studijního a zkušebního řádu VŠTE, c) platného harmonogramu ke státní zkoušce. Článek 5 Přechodná a závěrečná ustanovení (1) Tato směrnice nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu. (2) Tímto se ruší Směrnice č. 6/2009 ze dne 18. 5. 2009. V Českých Budějovicích dne 20. 10. 2010 Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. pověřený výkonem funkce rektora Přílohy: Příloha č. 1 Algoritmus postupu zpracování BP Katedra Má školení k vedení BP Vedoucí BP předkládá témata a cíle BP Garant schválí témata Vedoucí BP zadá její název do IS (vč. lit + cíle) Student se přihlásí k tématu Student navrhne vlastní téma vedoucímu kat. Vedoucí BP potvrdí studentovi výběr tématu v IS Zpracování BP včetně konzultací Cíl BP naplněn Jelikož student není schopen naplnit, cíl musí začít znovu Student odevzdá 2výtisky BP na pedagogické odd. Shoda tématu tištěné podoby s IS VŠTE? Ped. oddělení otevře variantu v IS Garant povolí téma Informování studenta o neschválení tématu Student po vyzvání PO otevře a naplní archiv (vč. anotace + klíč. slov) Kontrola plagiátu (vedoucí) – je práce plagiát? Disciplinární komise Vypracování posudku oponenta Vypracování posudku vedoucího BP Předání posudků na ped. odd. Zveřejnění BP v IS Student odevzdá prezentaci k obhajobě na PO Administrátor komise je povinen zajistit v den obhajoby vyzvednutí tištěných BP Pedagogické odd. informuje vedoucího BP a oponenta OBHAJOBA Úspěšná obhajoba Hodnocení komise Zakončení studia, získání titulu Bc. Katedra schválí/nesch válí ne ano Katedra vybere osoby vhodné pro vedení BP. ne Školení zajišťuje garant oboru. ano ano ne ne ano ne ne ne ne ano ano Do ½ března a do ½ října. Nejdéle 8 pracovních dnů před obhajobou. 28 dnů před obhajobou. 5 pracovních dnů před obhajobou. Do 5 prac. dnů od jeho přihlášení. Kontrola souladu cíle, anotace a klíč. slov v IS a BP (vedoucí) ano ano ne ano 2 pracovní dny před obhajobou.