OR č. 5/2017 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích AKTUÁLNÍ ZNĚNÍ OPATŘENÍ REKTORA K ORGANIZACI STUDIA PRO STUDENTY SE SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Datum vydání: 20. 2. 2017 Účinnost od: 11. 2. 2019 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE002893/2017 Počet stran: 3 Počet příloh: 2 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší předpis OR č. 20/2012 Opatření rektora k organizaci studia pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami Návaznost - Nadřízený předpis Studijní a zkušební řád VŠTE Podřízený předpis Platné pro Akademická obec, potenciální uchazeči, studenti VŠTE, Úvar ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Vypracoval: Ing. Jaroslav Staněk, v.r. Garant: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Podpis: Podpis: Ing. Jaroslav Staněk, v.r. Formálně ověřil: Bc. Eva Plochová, v.r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“) definuje v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“) a v souladu s dalšími vnitřními předpisy VŠTE práva studentů a uchazečů o studium se speciálními vzdělávacími potřebami. (2) VŠTE poskytuje služby a upravuje studijní podmínky studentům se specifickými vzdělávacími potřebami bezplatně na základě typu jejich zdravotního postižení prostřednictvím Informačně poradenského centra VŠTE (dále jen „IPC“). (3) Informace o provozu a nabízených službách IPC jsou zveřejňovány prostřednictvím oficiálních webových stránek VŠTE. Článek 2 Vymezení pojmů (1) Studentem se specifickými vzdělávacími potřebami či uchazečem o studium se speciálními potřebami se rozumí takový student či uchazeč o studium, který vzhledem k vrozenému nebo získanému zdravotnímu handicapu (zrakové, sluchové, pohybové postižení, specifická porucha učení, psychická porucha s narušenou komunikační schopností nebo s chronickým somatickým onemocněním) vyžaduje modifikaci přijímacího řízení, studijních podmínek, odstranění fyzických překážek, popř. jiné zvláštní úpravy prostor školy za účelem úspěšného průběhu studia. (2) IPC odpovídá za oblast podpory poskytované studentům a uchazečům se speciálními potřebami, koordinuje činnosti, které jsou spojené s evidencí studentů se speciálními potřebami, poskytuje poradenské služby, zajišťuje dostupnost technických pomůcek a vybavení, přijímá či realizuje podněty studentů na zlepšení studijních podmínek. Článek 3 Modifikace přijímacího řízení (1) Uchazeč o studium na VŠTE se specifickými vzdělávacími potřebami (dále jen „uchazeč o studium“) se řídí podmínkami dle platné vnitřní normy upravující dané přijímací řízení. (2) Uchazeč o studium, který požaduje modifikaci přijímacího řízení, jež by zohlednila druh a míru jeho handicapu, je povinen kontaktovat IPC nejdéle 15 pracovních dnů před ukončením přijímacího řízení. (3) V případě, že uchazeč se specifickými vzdělávacími potřebami nevyužije modifikaci přijímacího řízení, postupuje přijímacím řízením dle aktuálně platné vnitřní normy bez pomoci IPC. 2 Článek 4 Registrace studentů do IPC (1) Klientem IPC se stává student VŠTE na vlastní žádost v případě, že v prvních 14 dnech zimního či letního semestru daného akademického roku podá žádost o členství v IPC prostřednictvím Úřadovny v IS -> Útvar ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání -> IPC – Všeobecná žádost, dále doloží Souhlas se zpracováním osobních údajů klienta IPC a předloží potvrzení o zdravotním handicapu. Studentovi, který se neprokáže potvrzením o zdravotním handicapu, bude provedena funkční diagnostika. Článek 5 Modifikace studijních podmínek (1) Klient IPC má možnost s ohledem na evidenci v IPC podat si žádost o individuální studijní plán v prvních 14 dnech zimního či letního semestru daného akademického roku prostřednictvím Úřadovny v IS -> Útvar ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání -> IPC – Všeobecná žádost. O žádosti rozhoduje ředitel Útvaru pro administraci studia a celoživotní vzdělávání. (2) Klient IPC může vykonat veškeré zkoušky, zápočty a průběžná hodnocení v prostorách IPC za dozoru pověřeného pracovníka Útvaru ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání (dále jen „pověřený pracovník útvaru“), popř. vyučujícího daného předmětu. Klient IPC je povinen nahlásit v prvním měsíci daného semestru předměty, ze kterých má zájem s ohledem na svou specifickou vzdělávací potřebu skládat zkoušky či zápočty v prostorách IPC, a to prostřednictvím Úřadovny IS – Útvar ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání – IPC – Všeobecná žádost. Zároveň je klient IPC povinen v žádosti uvést formu testování (písemná, ústní). O žádosti rozhoduje ředitel Útvaru pro administraci studia a celoživotní vzdělávání. V případě nahlášení předmětů dle odst. 2 tohoto článku a schválení žádosti, je klient IPC povinen složit veškeré části hodnocení předmětu v rámci IPC. Klientovi IPC je umožněna dvojnásobná časová dotace u vykonávání zkoušek či zápočtů, oproti studentům bez specifických a speciálních vzdělávacích potřeb. Ředitel ÚŘAS může, vzhledem ke specifickým podmínkám konkrétního klienta IPC, dobu na zvládnutí testu prodloužit. (3) Po uplynutí prvního měsíce daného semestru bude vedoucím studijního oddělení zaslán seznam klientů IPC včetně jejich omezení a přesných požadavků na testování zástupci ředitele ústavu pro pedagogickou činnost. Zástupce ředitele ústavu pro pedagogickou činnost po obdržení seznamu klientů IPC osloví vyučující s žádostí o přípravu modifikované podoby dílčího či závěrečného testu (zápočtů zkoušek, státních závěrečných zkoušek), která se odchyluje od běžného postupu v nejmenší nutné míře, a to s ohledem na specifickou vzdělávací potřebu studenta. 3 (4) Pověřený pracovník útvaru je povinen oznámit klientům IPC návrh termínů písemného či ústního zkoušení minimálně 2 týdny před konáním zkoušky v případě průběžného hodnocení. V případě závěrečného hodnocení je vyučující povinen v rámci IS vypsat termíny písemného či ústního zkoušení před zahájením zkouškového období, kdy klient IPC bude mít na výběr minimálně ze dvou možných termínů. Tyto termíny budou vyhrazeny a viditelně označeny textem, omezujícím je pouze pro klienty IPC. Klienti IPC mají povinnost se na zkoušky či zápočty přihlašovat způsobem identickým s řádným studiem. V případě, že se klient IPC nepřihlásí ani na jeden z nabízených termínu, zaniká mu možnost účastnit se zkoušky či zápočtu. Článek 6 Organizace SZZ včetně obhajoby kvalifikační práce (1) Klient IPC má možnost podat si žádost o složení SZZ vč. obhajoby kvalifikační práce v prostorách IPC a to prostřednictvím Úřadovny v IS - > Útvar ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání -> IPC – Všeobecná žádost, kdy losování otázek probíhá za přítomnosti zástupce ředitele ústavu pro pedagogickou činnost nebo referenta OZŘ pro pedagogickou činnost příslušného ústavu a za přítomnosti pověřeného pracovníka útvaru. (2) Na základě žádosti klienta IPC mohou SZZ probíhat ústní formou. (3) SZZ vč. obhajoby kvalifikační práce se konají výhradně ve státnicovém týdnu uvedeném v harmonogramu pro daný akademický rok. (4) Klienti IPC, kteří mají schválenou žádost o vykonání ústní SZZ či obhajují kvalifikační práci v rámci IPC, jsou v dostatečném časovém termínu informováni prostřednictvím IS o konkrétním termínu konání, označení místnosti a složení zkušební komise, tajemníkem zkušební komise je pověřený pracovník útvaru. Přílohy: Příloha č. 1 - Algoritmus k organizaci studia pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami Příloha č. 2 - Algoritmus testování studentů se SVP