OR č. 20/2012 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích Datum vydání: 11. 12. 2012 Účinnost od: 1. 1. 2013 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE006500/2012 Počet stran: 3 Počet příloh: 2 Informace o změnách Ruší předpis Návaznost - Nadřízený předpis Studijní a zkušební řád VŠTE Podřízený předpis Platné pro Akademická obec, potenciální uchazeči Vypracoval: Bc. Andrea Štěpánková Garant: Prorektor pro studium a pedagogickou činnost Podpis: Podpis: Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. Formálně ověřil: Bc. Tomáš Bílek Schválil: Rektor Podpis: Podpis: Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“) definuje v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“) a v souladu s dalšími vnitřními předpisy VŠTE práva studentů a uchazečů o studium se speciálními vzdělávacími potřebami. Článek 2 Vymezení pojmů (1) Studentem se specifickými vzdělávacími potřebami či uchazeč o studium se speciálními potřebami se rozumí takový student či uchazeč o studium, který vzhledem k vrozené nebo získané povaze zdravotního postižení vyžaduje modifikaci přijímacího řízení, studijních podmínek, odstranění fyzických překážek, popř. jiné zvláštní úpravy prostor školy za účelem úspěšného průběhu studia. (2) Zdravotním postižením se rozumí zejména tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování. (3) Tělesně postižení (dále jen TP) jsou jedinci, kteří mají omezenou schopnost samostatného pohybu v důsledku poškození podpůrného či pohybového aparátu. Pojem tělesně postižení slouží v širším slova smyslu i jako označení pro jedince, kteří závažné omezení pohybu nemají, ale jsou nápadní tělesnou odlišností (např. růstovou abnormalitou) takového rozsahu, že je to znevýhodňuje při sociální interakci. (4) Zrakově postižení (dále jen ZP) nebo správněji osoby se zrakovým postižením jsou lidé s různými druhy a stupni snížených zrakových schopností. Úžeji se tímto termínem rozumí ti, u nichž poškození zraku nějak ovlivňuje činnosti v běžném životě a u nichž běžná optická korekce nepostačuje. (5) Sluchové postižení (dále jen SP) jsou jedinci, kteří mají vadu sluchu a které rozdělujeme na lidi, kteří jsou ohluchlí (ztráta sluchu až po rozvinutí mluvené řeči), nedoslýchaví (různorodá skupina - lehká, střední, těžká nedoslýchavost) a prelingválně neslyšící (osoby, které se narodily plně neslyšící nebo ztratily sluch před rozvojem řeči). (6) Specifické poruchy učení (dále jen SPU) jsou poruchami v jednom nebo více psychických procesech, které se účastní v porozumění řeči nebo v užívání řeči, a to mluvené i psané. (7) Zdravotním znevýhodněním se rozumí zdravotní oslabení, dlouhodobé nemoci nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání. (8) Psychickými problémy (dále jen PP) se v tomto případě rozumí situační psychické oslabení, které vyžaduje minimálně dočasné zohlednění při vzdělávání. 2 (9) Informačně poradenské centrum VŠTE (dále jen IPC) je oddělení, které funguje jako poradenské a servisní centrum pro studenty a uchazeče se SVP, zajišťuje koordinační, konzultační, informační, evidenční, koncepční a metodickou pomoc pro studenty se SVP. Článek 3 Postup (1) Uchazeč o studium na VŠTE, který se rozhodne využít asistence IPC v průběhu přijímacího řízení, je povinen kontaktovat IPC nejdéle 10 pracovních dnů před ukončením přijímacího řízení. (2) V případě, že uchazeč se SVP nevyužije asistence IPC, postupuje přijímacím řízením dle aktuálně platné vnitřní normy bez pomoci IPC. (3) Studijní oddělení (dále jen SO) je oprávněno v okamžiku zápisu nebo v době jiných úředních úkonů požadovat fyzickou přítomnost specifického studenta kvůli převzetí dokladů určených do vlastních rukou, a to pouze za předpokladu, je-li jednací místnost dostupná pro studenty se SVP. Pokud místnost není dostupná, SO provede zápis individuálně v jiných vyhovujících prostorách. (4) Každý student se SVP má právo na takové podmínky, které jej neznevýhodňují v porovnání s ostatními studenty. Naopak zkoušející z neznalosti nesmí ustupovat od standardního průběhu zkoušky tam, kde dostupná technika umožňuje i specifickému studentovi vyhovět běžným nárokům. (5) Student VŠTE se může kdykoliv v průběhu studia rozhodnout, zda využije asistence IPC. Specifikaci a míru asistence stanovuje odborný pracovník IPC dle individuálních potřeb jednotlivých klientů IPC. Článek 4 Informačně poradenské centrum (1) Klientem IPC se stává uchazeč o studium na VŠTE a student VŠTE na vlastní žádost v případě, že spadá do jedné či více kategorií vymezených body 3 – 9 článku 2. (2) Odborný pracovník IPC je oprávněn požadovat předložení dokladů vztahujících se k danému znevýhodnění studenta. (3) Informace o provozu a službách IPC jsou zveřejňovány prostřednictvím oficiálních webových stránek VŠTE. (4) Činnosti a poskytování služeb IPC jsou upraveny dalšími vnitřními předpisy. Článek 5 Testování studentů se SVP (1) Student, který je studentem IPC, může vykonat veškeré písemné testy (nebo jiné písemné úkoly), které je potřeba vykonat k úspěšnému zvládnutí předmětu, v prostorách IPC za dozoru specializovaného pracovníka IPC. 3 (2) Student je povinen nahlásit termín písemného zkoušení minimálně 2 dny před dnem vykonání zkoušky, aby byla zajištěna přítomnost specializovaného pracovníka IPC a aby bylo zajištěno ve spolupráci s pedagogickým oddělením, garanty jednotlivých předmětů a vyučujícími jednotlivých předmětů předání testové dokumentace. Přílohy: Příloha č. 1 - Algoritmus k organizaci studia pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami Příloha č. 2 – Algoritmus testování studentů se SVP