DOSM č. 7 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích DODATEK č. 7 KE SMĚRNICI č. 13/2016 PRAVIDLA SESTAVOVÁNÍ DÍLČÍCH ROZPOČTŮ VŠTE Datum vydání: 18. 10. 2021 Účinnost od: 18. 10. 2021 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE006016/2021 Počet stran: 7 Počet příloh: 0 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Ruší normu Nadřízená norma Směrnice č. 13/2016 Pravidla sestavování dílčích rozpočtů VŠTE Související normy Podřízená norma Rozdělovník Vedoucí úseků hospodařící s vlastním rozpočtem Vypracoval: Ředitel Ekonomického úseku Garant: Ředitel Ekonomického úseku Podpis: Ing. Jana Janíková, MBA v. r. Podpis: Ing. Jana Janíková, MBA v. r. Formálně ověřil: Referent Právního oddělení Schválil: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis: Bc. Denisa Plecitá v. r. Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 DODATEK č. 7 KE SMĚRNICI č. 13/2016 PRAVIDLA SESTAVOVÁNÍ DÍLČÍCH ROZPOČTŮ VŠTE Článek 1 Obecná ustanovení 1. Tímto dodatkem dochází ke změně Směrnice č. 13/2016 Pravidla sestavování dílčích rozpočtů VŠTE ze dne 1. 9. 2016 (č. j. VŠTE006063/2016) 2. V celém textu směrnice se slovo „EO“ nahrazuje slovem „EÚ“. 3. Článek 1 odstavec 5 nově zní takto: „(5) Pro vybrané útvary VŠTE jsou sestavovány dílčí rozpočty na rozpočtové období.“ 4. Článek 1 odstavec 9 nově zní takto: „(9) Za sestavení rozpočtu VŠTE odpovídá ředitel Ekonomického úseku.“ 5. Článek 1 odstavec 10 nově zní takto: „(10) Sestavování dílčích rozpočtů probíhá na Ekonomickém úseku (dále jen „EÚ“) ve spolupráci s vedoucími jednotlivých útvarů, rozpočet pro ústavy je sestavován ve spolupráci EÚ s tajemníky ústavů.“ 6. Článek 1 odstavec 11 nově zní takto: „(11) K rozpočtu probíhají konzultace s Ekonomickým úsekem. Rozpočty jsou sestavovány dle pravidel pro sestavení rozpočtu, která určí rektor nejpozději do 31. 10. předcházejícího roku.“ 7. Článek 1 odstavec 12 nově zní takto: „(12) Tajemníci ústavů a vedoucí útvarů jsou povinni dodržovat pravidla stanovená touto směrnicí i doplňková kritéria určená pokynem rektora a ředitelem EÚ. Rovněž jsou povinni dodržet termín pro sestavení dílčího rozpočtu určený ředitelem Ekonomického úseku.“ 8. Dosavadní odstavec 11 článku 1 se označuje jako odstavec 13. 9. Článek 1 odstavec 14 nově zní takto: „(14) Dochází ke sledování výnosů a nákladů na daný cíl a porovnání celkového přínosu cíle. Tyto skutečnosti jsou znázorněny v měsíčním reportu, který je zasílán jednotlivým vedoucím útvarů a ústavů, dále souhrnný report rektorovi, prorektorovi – statutárnímu zástupci rektora, kvestorovi, předsedovi Akademického senátu VŠTE a předsedovi Komise ekonomické Akademického senátu VŠTE.“ 10. Článek 1 odstavec 15 nově zní takto: „(15) Měsíčně probíhají schůzky vedoucí EÚ s vedoucími THP útvarů a úseků k reportu a rozpočtu v něm uvedeném, konzultace se zástupci ústavů zajišťuje ředitel Ekonomického úseku. Tyto konzultace slouží k osvětlení jednotlivých položek reportu, rozklíčování nákladů a výnosů, naplánování další činnosti v průběhu roku a dalším konzultacím vedoucím k lepšímu a efektivnějšímu využití finančních prostředků v návaznosti na reporting.“ 2 11. Dosavadní odstavce 14 – 17 se označují jako odstavce 16 – 19. 12. Článek 1 odstavec 17 písmeno c) nově zní takto: „c) pokud náklady útvaru v průběhu rozpočtového období překročí výnosy útvaru o více, než 20 % postupuje se stejně jako v článku 1, odstavci 13 b).“ 13. Článek 1 odstavec 18 zní takto: „(18) Sledovány jsou nejen celkové náklady v rozpočtovém období, ale také náklady na jednotlivé položky za rozpočtované období na daném nákladovém středisku.“ 14. Článek 1 odstavec 19 zní takto: „(19) Rektor stanoví položky v rozpočtu, které nelze za rozpočtované období přečerpat. Tyto položky jsou v reportu, který je rozesílán každý měsíc, označeny žlutou barvou. Příkazce nákladového střediska je zodpovědný za čerpání této položky a dodržení maximální přípustné výše.“ 15. Článek 1 odstavec 20 zní takto: „(20) Ředitel EÚ bude příkazce odpovědného za čerpání rozpočtu informovat o blížícím se dočerpání položky rozpočtu (nad 80 %).“ 16. Článek 1 odstavec 21 zní takto: „(21) Předpokládá-li příkazce další čerpání uvedené položky, podá písemnou žádost rektorovi o povolení čerpání položky. Přesun finančních prostředků provede ponížením jiné položky v rozpočtu, jehož je příkazcem.“ 17. Článek 1 odstavec 22 zní takto: „(22) V případě přečerpaných účelově vázaných položek dochází ke schválení čerpání podpisem rektora na písemné žádosti o povolení navýšení čerpání položky v rozpočtu, která je přílohou této směrnice (příloha č. 4).“ 18. Článek 1 odstavec 23 zní takto: „(23) V případě, že dojde k překročení maximální výše položky, která není účelově vázaná, musí příkazce rozpočtu doložit vedoucí EOÚ žádost o povolení přečerpání položky. K přesunu finančních prostředků dojde ponížením jiné jím určené položky rozpočtu, jehož je příkazcem. Písemná žádost o povolení navýšení čerpání neúčelově vázané položky je přílohou této směrnice (příloha č. 4).“ 19. Článek 1 odstavec 24 zní takto: „(24) Orgány VŠTE obdrží přehled plnění schváleného a upraveného rozpočtu vždy nejpozději do 25 dnů od skončení příslušného čtvrtletí (tj. 4x za rok nejpozději do 25. 4., 25. 7., 25. 10. a 25. 1. daného roku).“ 20. Článek 1 odstavec 25 zní takto: „(25) Dodatek k úpravě rozpočtu vydaný dle čl. 27 odstavce 7 Statutu VŠTE zahrne i rozpočtové změny, které provede rektor a které provedou příkazci rozpočtu ve své pravomoci. Do té doby budou prováděny na základě pokynu rektora nebo příkazce rozpočtu směrem k řediteli EÚ.“ 3 21. Článek 5 odstavec 3 písmeno d) nově zní takto: „d) Náklady NS 8304 a NS 8305, tedy náklady vynakládané na realizaci posudkové činnosti. Náklady tohoto NS jsou plně hrazeny z výnosů uvedených v předchozím odstavci pod písmeny b), c).“ 22. Článek 6 odstavec 6 nově zní takto: „(6) Čerpání nákladů jednotlivých ústavů bude v průběhu jednotlivých kalendářních měsíců zachyceno v účetním systému VŠTE na příslušných nákladových střediscích ústavů. K 20. dni následujícího měsíce bude Ekonomickým úsekem řediteli ústavu a tajemníkovi ústavu poskytnut report výkonů vykázaných v bodech v ETMS a finanční vyjádření odvedených výkonů podle výpočtu v odst. (5).“ 23. Článek 7 odstavec 3 písmeno a) nově zní takto: „a) Náklady NS 2999 „Zúčtovací NS kvestor“, který je určen na evidenci nákladů souvisejících s provozem: NS 2007 „Kvestor“ a NS 2300 „Hospodářsko-provozní úsek“. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je kvestor povinen dodržet.“ 24. Článek 7 odstavec 3 písmeno i) a j) se zrušují. 25. Článek 8 nově zní takto: „Článek 8 Rozpočet Ekonomického úseku (1) Rozpočet Ekonomického úseku je sestaven jako součet vlastních výnosů a prostředků přidělených z provozního příspěvku. O výši přidělených prostředků z provozního příspěvku rozhoduje rektor. Výsledný rozpočet slouží k zajištění chodu ekonomického úseku včetně správy kolejí a dalších souvisejících činností. (2) Rozpočet je tvořen: a) přidělenou částí příspěvku dle ukazatele A + K, b) prostředky přidělenými ze správní režie, c) vnitropodnikovými výnosy od ostatních útvarů VŠTE, d) vlastními výnosy v doplňkové činnosti. (3) Nákladová strana rozpočtu je tvořena: a) Náklady NS 1401 na zajištění chodu ekonomického úseku. b) Náklady NS 1402 „Kolej VŠTE“ realizuje činnost v rámci hlavní i doplňkové činnosti. Náklady vynakládané na provoz kolejí nesmí překročit výnosy generované jejich činností. (4) Za hospodaření s rozpočtem Ekonomického úseku je zodpovědný ředitel EÚ. (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků.“ 26. Dosavadní články 8 – 19 se označují jako články 9 – 20. 27. Článek 10 písmena a) – d) se zrušují. 4 28. Článek 10 odstavec 1 nově zní takto: „(1) Rozpočet prorektora – statutárního zástupce rektora je stanoven na základě strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši přidělených prostředků rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti prorektora – statutárního zástupce rektora. Výnosová strana rozpočtu je tvořena:“ 29. Článek 10 odstavec 2 písmena a) – d) nově zní takto: a) Náklady NS 1008 „Orgány VŠTE“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností orgánů VŠTE. b) Náklady NS 1205 „Prorektor – statutární zástupce“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností Prorektora – statutárního zástupce. c) Náklady NS 1211 „Právní oddělení“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících se zajištěním provozu Právního oddělení.“ d) Náklady NS 1213 „Oddělení analýz“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících se zajištěním provozu Oddělení analýz. 30. Dosavadní písmena a) – d) článku 10 odstavce 2 se nově označují jako písmena e) – h). 31. Článek 10 odstavec 2 písmeno i) zní takto: „i) Náklady NS 2222 „Personální modul“, slouží k evidenci nákladů souvisejících se vzděláváním zaměstnanců VŠTE, jež je vymezeno v samostatné vnitřní normě. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je Prorektor – statutární zástupce rektora povinen dodržet. Jedná se o následující náklady: • náklady související s realizací dohod o zvyšování kvalifikace. Tyto náklady jsou taxativně vymezeny kvalifikační dohodou. V případě čerpání studijního volna, je zaměstnanci proplaceno pouze volno, jehož čerpání je evidováno v jeho výkazu práce, • náklady související s realizací vzdělávacích a jiných kurzů (školení) pro zaměstnance, přičemž tyto se skládají z přímých nákladů a odbytové režie útvaru CCV ve výši 26,96 % z přímých nákladů, • úhradu ušlého výkonu AP z důvodu jejich účasti na vzdělávacích kurzech, • úhradu mzdových nákladů souvisejících s účastí v akademických funkcích v rámci VŠTE.“ 32. Článek 10 odstavec 3 nově zní takto: „(3) Za hospodaření s rozpočtem je zodpovědný prorektor – statutární zástupce rektora.“ 33. Článek 10 odstavec 4 nově zní takto: „(4) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem.“ 5 34. Článek 20 odstavec 3 nově zní takto: „(3) Vedoucí útvarů realizujících zakázku jsou povinni sestavit rozpočet akce a předat ho na EÚ spolu s podrobnou informací o plánované akci. Rozpočet musí zahrnovat veškeré náklady související s realizací dané akce, včetně nákladů nepřímých. Rozpočet zakázky podléhá schválení ze strany EÚ (dle kalkulačního vzorce). Tato povinnost neplatí v případě, že se jedná o zakázku zanedbatelného rozsahu, jejíž hodnota včetně DPH nepřesáhne 50.000 Kč.“ 35. Článek 20 odstavec 5 nově zní takto: „(5) Pro sestavení rozpočtu jsou garantující útvary povinny využít výpočetní soubor, který tvoří přílohu č. 1 této směrnice. Kalkulace vychází z osobních nákladů na realizovanou činnost, odbytové a správní režie a stanovené marže. Nebude-li na EÚ dodána tato příloha, bude účtována správní režie ve výši 10 % z celkové fakturované částky bez DPH.“ 36. Příloha č. 3 nově zní takto: VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ekonomický úsek SM13/2016-3.1 VŠTE Tel.: +420 387 842 111 IČO: 75081431 Okružní 517/10 ID datové schránky: 72pj9jc DIČ: CZ75081431 370 01 České Budějovice E-mail.: vstecb@vstecb.cz www.VSTECB.cz Žádost o povolení navýšení čerpání položky v rozpočtu ◯ Změna účelové položky v rozpočtu ◯ Změna neúčelové položky v rozpočtu Navýšení položky Nákladové středisko: ……………………………………………… Název položky: ……………………………………………… Navýšení o: ……………………………………………… Ponížení položky Nákladové středisko: ……………………………………………… Název položky: ……………………………………………… Ponížení o: ……………………………………………… Důvod navýšení položky: Příkazce rozpočtu: ……………………………………………… Správce rozpočtu: ……………………………………………… Rektor (pouze v případě účelové položky): ……………………………………………… 7 Článek 2 Účinnost 1. Tento dodatek nabývá účinnosti dnem 18. 10. 2021. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. v. r. rektor