Směrnice č. 13/2016 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích AKTUÁLNÍ ZNĚNÍ PRAVIDLA SESTAVOVÁNÍ DÍLČÍCH ROZPOČTŮ VŠTE Datum vydání: 1. 9. 2016 Účinnost od: 1. 7. 2019 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE006063/2016 Počet stran: 15 Počet příloh: 3 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší předpis Směrnice č. 4/2016 Pravidla sestavování dílčích rozpočtů VŠTE Nadřízené předpisy Statut VŠTE (článek 10, 23) Související předpisy Stipendijní řád VŠTE (v plném rozsahu) Směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE (článek 3, 4, 11, 12, příloha č. 2) Směrnice č. 2/2018 ETMS (článek 3) Směrnice č. 11/2015 Organizační řád VŠTE (v plném rozsahu) Směrnice č. 1/2017 Zásady čerpání sociálního fondu (v plném rozsahu) Směrnice č. 1/2018 Oběh účetních dokladů a pravidla finanční kontroly Opatření rektora č. 6/2013 Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska (v plném rozsahu) Směrnice č. 7/2018 Stipendia VŠTE Opatření rektora č. 6/2017 Používání razítek a podpisové vzory na VŠTE Opatření rektora č. 10/2016 k sestavování dílčích rozpočtů VŠTE Podřízený předpis Rozdělovník Vedoucí útvarů hospodařících s vlastním rozpočtem Vypracoval: Ing. Jana Janíková, v. r. Garant: Kvestor Podpis: Podpis: Ing. Jaromír Vrbka, MBA, PhD., v. r. Formálně ověřil: Bc. Eva Plochová, v. r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v. r. 1 ČÁST I PRAVIDLA SESTAVOVÁNÍ DÍLČÍCH ROZPOČTŮ VŠTE Článek 1 Obecná pravidla sestavování rozpočtu na VŠTE Pro potřeby rozpočtování se zdroje Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“) člení na činnosti, typy akcí, zakázky a nákladová střediska. Činnosti slouží k rozlišení hlavní a doplňkové činnosti. Typy akcí a zakázky pomáhají dále rozlišit různé aktivity VŠTE v rámci uvedených činností. Zakázky se vytvářejí v závislosti na zdroji financování. V rámci hlavní činnosti tak rozlišujeme různé typy dotací, příspěvků a výnosů z vlastní činnosti. Podrobněji o této tématice pojednává směrnice Pravidla účtování na VŠTE. Nákladová střediska korespondují s jednotlivými útvary VŠTE dle organizačního řádu. Pro potřeby rozpočtování jsou zřízena též zúčtovací střediska, která naopak podklad v organizačním řádu nemají. Kompletní seznam středisek je přílohou opatření rektora Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska VŠTE. Pro vybrané útvary VŠTE jsou sestavovány dílčí rozpočty na rozpočtové období. Rozpočty útvarů jsou kryty z příspěvku na provoz poskytovaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „MŠMT“), který je evidován na zakázce 01VNP001 a ostatních zdrojů, které jsou účtovány na jiné zakázky. Rozpočty některých zakázek jsou sestavovány samostatně, dle subjektivních podmínek daných zakázek. Jedná se především o realizované projekty, účelové příspěvky a dotace. Příkazce rozpočtu je odpovědný za dodržení stanovených pravidel a čerpání prostředků maximálně do výše rozpočtu. Rozpočtovým obdobím je jeden kalendářní rok Za sestavení rozpočtu VŠTE odpovídá kvestor. Sestavování dílčích rozpočtů probíhá na ekonomickém oddělení (dále jen „EO“) ve spolupráci s vedoucími jednotlivých útvarů, rozpočet pro ústavy je sestavován ve spolupráci EO s řediteli ústavů, popř. tajemníky ústavů. K rozpočtu probíhají konzultace s úsekem kvestora, konkrétně s EO. Rozpočty jsou sestavovány dle pravidel pro sestavení rozpočtu, která určí kvestor na základě rozhodnutí rektora nejpozději do 31. 10. předcházejícího roku. Ředitelé ústavů, popř. tajemníci a vedoucí útvarů jsou povinni dodržovat pravidla stanovená touto směrnicí i doplňková kritéria určená pokynem kvestora. Rovněž jsou povinni dodržet termín pro sestavení dílčího rozpočtu určený kvestorem. Rozpočet se sestavuje v souladu se stanovenými cíli danými pro jednotlivé útvary a ústavy. Náklady se sledují jak za jednotlivá nákladová střediska, tak na jednotlivé cíle dle procentuální výše. Klíč ke stanovení tohoto procenta si zvolí každý z vedoucích útvarů nebo ústavů dle svého uvážení. 2 Dochází ke sledování výnosů a nákladů na daný cíl a porovnání celkového přínosu cíle. Tyto skutečnosti jsou znázorněny v měsíčním reportu, který je zasílán jednotlivým vedoucím útvarů a ústavů, dále souhrnný report rektorovi, kancléři, prorektorovi a kvestorovi. Měsíčně probíhají schůzky EO s vedoucími THP útvarů a úseků k reportu a rozpočtu v něm uvedeném, konzultace se zástupci ústavů zajišťuje kvestor. Tyto konzultace slouží k osvětlení jednotlivých položek reportu, rozklíčování nákladů a výnosů, naplánování další činnosti v průběhu roku a dalším konzultacím vedoucím k lepšímu a efektivnějšímu využití finančních prostředků v návaznosti na reporting. Průběh sestavování rozpočtu je graficky znázorněn v příloze č. 3 této směrnice. Od 1. 1. aktuálního roku do sestavení rozpočtu VŠTE platí rozpočtové provizorium. Po dobu trvání rozpočtového provizoria se vynakládají jen nezbytně nutné provozní prostředky. Pravidla hospodaření po dobu trvání rozpočtového provizoria jsou stanovena samostatným opatřením rektora. Vnitropodnikové náklady a výnosy jsou průběžně evidovány v ETMS formou výkonnostních bodů; v případě THP úseků jsou činnosti evidovány pod aktivitou „Výkony THP útvarů“, v případě ústavů jsou činnosti evidovány v souladu s číselníkem aktivit nebo postupem popsaným v této normě. Vnitropodnikové náklady a výnosy jsou účtovány na základě reportů z ETMS měsíčně do měsíce odpovídajícího vykázání vý- konu. Pokud náklady útvaru v rozpočtovém období převýší výnosy: a) o 5 % a méně je vedoucí pracovník tohoto útvaru povinen kompenzovat tuto ztrátu snížením osobních nákladů útvaru a to s účinností od 1. 2. následujícího rozpočtového období b) více než 5 %, je vedoucí pracovník tohoto útvaru zbaven funkce příkazce rozpočtu útvaru. Rektor určí jiného příkazce rozpočtu útvaru. Veškeré činnosti vedoucího pracovníka útvaru tak přecházejí na rektorem určeného správce útvaru. Vedoucí pracovník útvaru má pouze konzultační roli a je přímo podřízený rozhodnutí správce útvaru. c) Pokud náklady útvaru v průběhu rozpočtového období překročí výnosy útvaru o více, než 20 % postupuje se stejně jako v článku 1, odstavci 13 b. Sledovány jsou nejen celkové náklady v rozpočtovém období, ale také náklady na jednotlivé položky za rozpočtované období na daném nákladovém středisku. Rektor stanoví položky v rozpočtu, které nelze za rozpočtované období přečerpat. Tyto položky jsou v reportu, který je rozesílán každý měsíc, označeny žlutou barvou. Příkazce nákladového střediska je zodpovědný za čerpání této položky a dodržení maximální přípustné výše. Na pravidelných schůzkách s EO bude příkazce odpovědný za čerpání rozpočtu informován o blížícím se dočerpání položky. V případě překročení čerpání takto označených položek předá EO informaci rektorovi, kterému musí příkazce podat vysvětlení. Rektor stanoví postih za překročení maximální přípustné výše položky v rozpočtu. 3 Článek 2 Obecná pravidla Vedoucí pracovníci útvarů hospodařících s vlastním rozpočtem jsou odpovědní za dodržení stanovených pravidel a čerpání prostředků maximálně do výše rozpočtu. Pro potřeby finanční kontroly jsou tito vedoucí pracovníci příkazci účetních operací. Příkazce nadřízeného útvaru může měnit rozpočet podřízených útvarů. Limity osobních nákladů pro jednotlivé útvary, minimální odvody do správní režie a příspěvky ze správní režie jsou uvedeny v samostatném opatření rektora. Článek 3 Rozpočet útvaru ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Rozpočet útvaru ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání (dále jen: „ÚŘAS a CŽV“) je vypočten jako rozdíl mezi výnosovou stranou rozpočtu a stanoveným odvodem do správní režie. Výši odvodu do správní režie stanovuje rektor. Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) Přidělenou částí příspěvku dle ukazatele A, K a F (SSP) b) vlastními výnosy v hlavní činnosti, včetně výnosů souvisejících s realizací výuky pro samoplátce c) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, d) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, e) příspěvky dle ukazatele S a U, a částí stipendijního fondu určenou na stipendia studentů dle článku 10, odst. 2, písm. a), c) a e) této směrnice. Tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) f) této směrnice. Nevyčerpané příspěvky dle ukazatele S a U se na konci roku převádí do fondu provozních prostředků, při jejich dalším použití je brán zřetel na jejich primární účel. Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 7001 – CCV, které slouží k evidenci provozních nákladů Centra celoživotního vzdělávání. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je ředitel ÚŘAS a CŽV povinen dodržet. b) Náklady NS 7002 CCV ostatní, které slouží k evidenci ostatních nákladů vyplývajících z realizace celoživotního vzdělávání. c) Náklady NS 7004 – Ředitel ÚŘAS, které slouží k evidenci provozních nákladů ředitele ÚŘAS a CŽV, příp. pracovníků, přímo řízených ředitelem. d) Náklady NS 7005, kde jsou účtovány provozní náklady studijního oddělení. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je ředitel ÚŘAS a CŽV povinen dodržet. 4 e) Náklady NS 7006 – jedná se o náklady na provoz a vybavení IPC, tyto náklady jsou primárně hrazeny prostředky získanými dle odst. 2 písm. a) a to příspěvkem dle ukazatele F (SSP). f) Náklady na vyplacená ubytovací a sociální stipendia, které se účtují na NS 7005 v kombinaci s příslušnými zakázkami dle typu stipendia a prospěchová stipendia, která se účtují na NS 7005 v kombinaci se zakázkou 26STI001. Ke krytí těchto nákladů lze využít výhradně výnosy dle odst. (2) písm. e). g) Náklady NS 7008 na zajištění pedagogické, ediční a související činnosti, ze kterého jsou formou vnitropodnikového nákladu hrazeny paušálně výkony kateder VŠTE. Rozdělování prostředků z této části rozpočtu se řídí ustanoveními této normy v článku 6. Prostředky na ediční činnost rozděluje Ředitel ústavu pro administraci studia a celoživotní vzdělávání dle pokynu rektora. Za hospodaření s rozpočtem útvaru pro administraci studia a celoživotní vzdělávání je zodpovědný ředitel ÚŘAS a CŽV. Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem. Článek 4 Rozpočet prorektora pro tvůrčí činnost Rozpočet útvaru prorektora tvůrčí činnost (dále jen „TČ“) je sestaven jako součet vlastních výnosů a prostředků přidělených z provozního příspěvku. O výši přidělených prostředků z provozního příspěvku rozhoduje rektor. Výsledný rozpočet slouží k zajištění tvůrčí činnosti a dalších souvisejících činností. Rozpočet je tvořen: a) přidělenou částí příspěvku dle ukazatele A + K, b) dotací specifický vysokoškolský výzkum (SVV), c) dotací na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace (dále jen RVO), d) vnitropodnikovými výnosy od ostatních útvarů VŠTE, Nákladová strana rozpočtu je tvořena: a) Náklady NS 3203 na zajištění výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti, ze kterého jsou hrazeny odváděné výkony ze strany ústavů, a jejich součástí, především kateder a dalších odborných pracovišť ústavů, technickohospodářských útvarů VŠTE (THP útvary) a dalších externích subjektů. Rozdělování prostředků z této části rozpočtu se řídí ustanoveními této normy v článku 6. 5 b) Náklady na zajištění chodu útvaru prorektora pro tvůrčí činnost. Jedná se o provozní náklady útvaru prorektora pro TČ, které jsou účtovány na NS 3201. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor pro TČ povinen dodržet. c) Náklady NS 3207 na specifický vysokoškolský výzkum, Za hospodaření s rozpočtem prorektora pro tvůrčí činnost je zodpovědný prorektor pro TČ. Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. Článek 5 Rozpočty ústavů Rozpočet ústavu je stanoven na základě strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši prostředků přidělených ze správní režie rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti ústavu. Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) prostředky přidělenými ze správní režie, tyto prostředky jsou určené na krytí nákladů dle odstavce (3) písm. a), b), tohoto článku, o výši takto přidělených prostředků na aktuální rozpočtové období rozhoduje rektor, b) vlastními výnosy v hlavní činnosti, c) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, d) dotacemi získanými z výzkumných projektů a jiných projektů realizovanými na úrovni ústavu. Tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) písmene d), článku 5, této směrnice. e) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, přičemž pravidla pro získání prostředků na provoz kateder jsou blíže definovány v článku 6 této směrnice. Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 8X01 „Ředitel ústavu“; NS 8X02 „Správa ústavu“; NS 8X91 „Oddělení zástupce ředitele ústavu pro PČ“ a NS 8X92 „Oddělení zástupce ředitele ústavu pro VVTČ“, na kterých jsou evidovány náklady související s činností Ředitele ústavu, oddělení zástupců ředitele ústavu a správy ústavu. Náklady NS 8X03 až 8X09 „Katedry“ jsou hrazeny výhradně ze zdrojů popsaných v odstavci (2) písm. b), c), d), e). b) Náklady NS 8x81 Časopis“, náklady spojené s vydáváním odborného časopisu ústavu. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou jsou ředitelé ústavů povinni dodržet. 6 c) Náklady NS 3014 – jedná se o náklady související s realizací výzkumných grantů, jejichž realizace byla zahájena v roce 2014. Na NS 3014 lze účtovat jen náklady, které jsou v souladu s pravidly poskytovatele dotace a jsou zahrnuty v samostatných rozpočtech jednotlivých výzkumných projektů. d) Náklady související s realizací projektů na úrovni ústavů. Tyto náklady se účtují na NS 8X02 v kombinaci se zakázkou příslušného projektu. Na projektové zakázky lze účtovat jen náklady, které jsou v souladu s pravidly poskytovatele dotace a jsou zahrnuty v rozpočtech jednotlivých projektů. V případě, že ústav překročí projektový rozpočet, je povinen uhradit vzniklý schodek z vlastních zdrojů. e) Náklady NS 8304, tedy náklady vynakládané na realizaci posudkové činnosti. Náklady tohoto NS jsou plně hrazeny z výnosů uvedených v předchozím odstavci pod písmeny b), c). Za hospodaření s rozpočtem ústavu je zodpovědný ředitel ústavu. Ředitel ústavu může hospodaření s přidělenými prostředky dle vlastního uvážení delegovat na vedoucí kateder ústavu. Vedoucí kateder potom hospodaří s rozpočty kateder. V takovém případě je vedoucí katedry určen příkazcem rozpočtu katedry v samostatné vnitřní normě. Ředitel může hospodaření s rozpočty kateder delegovat pouze v případě kateder, které v minulém rozpočtovém období hospodařily s kladným hospodářským výsled- kem. Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. V následujícím roce je tento přebytek vrácen do rozpočtu ústavu. Článek 6 Vnitropodnikové výnosy za činnost ústavů Základem pro stanovení vnitropodnikového výnosu je objem odvedených výkonnostních bodů v Excellent top manager systemu (dále jen „ETMS“). Činnosti realizované ústavy specifikované v číselníku aktivit jsou hodnoceny příslušnou výší výkonnostních bodů. Odvedená Pedagogická činnost je hrazená paušálními platbami ústavům v předem stanovené výši z rozpočtu ředitele ÚŘAS a CŽV, činnosti realizované v rámci celoživotního vzdělávání jsou hrazeny z rozpočtu ředitele ÚŘAS, odvedená publikační činnost, činnost ve výzkumných aktivitách je hrazena z rozpočtu prorektora pro tvůrčí činnost, činnost v zakázkách poskytovaným externím subjektům je hrazena z rozpočtu garantujícího pracoviště zakázky. Odvedené výkony jsou oceněny pomocí cen výkonnostních bodů, které jsou uvedeny v příloze č. 2 této směrnice. Činnosti realizované ústavy nespecifikované v číselníku aktivit jsou hodnoceny smluvním ujednáním dotyčných útvarů, přičemž pro vykázání těchto aktivit se použije aktivita „Ostatní činnost“. V tomto případě se zadá do ETMS tolik bodů, kolik odpovídá podílu celkově sjednané ceny a cen výkonnostního bodu podle přílohy č. 2 této směrnice. 7 Výkonnostní body odvedené zaměstnanci pracujícími na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti jsou chápány z pohledu ocenění jako výkony odvedené akademickými pracovníky (AP) – asistenty. Metodika ocenění výkonů je závazná pro všechny rozpočtotvorné činnosti vykonávané AP ústavů a je pro úroveň ústavu vyjádřena vztahem: 𝑉𝑘 = 𝐶𝐵𝑎 ∗ 𝑋𝑎 + 𝐶𝐵𝑜 ∗ 𝑋𝑜 + 𝐶𝐵𝑑 ∗ 𝑋𝑑 + 𝐶𝐵𝑝 ∗ 𝑋𝑝 kde: Vk – výnosy ústavu v Kč CBa / o / d / p – cena výkonnostního bodu AP asistenta / odborného asistenta / docenta / profesora v Kč Xa / o / d / p – počet bodů v ETMS vykázaných AP asistentem / odborným asistentem / docentem / profesorem Čerpání nákladů jednotlivých ústavů bude v průběhu jednotlivých kalendářních měsíců zachyceno v účetním systému VŠTE na příslušných nákladových střediscích ústavů. K 20. dni následujícího měsíce bude Ekonomickým oddělením řediteli ústavu a tajemníkovi ústavu poskytnut report výkonů vykázaných v bodech v ETMS a finanční vyjádření odvedených výkonů podle výpočtu v odst. (5). K 25. dni následujícího měsíce po vykázání aktivit je vystaven pokyn k přeúčtování, tento pokyn schvaluje příkazce a správce rozpočtu určený opatřením „Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska“. Na základě tohoto pokynu EO zaúčtuje vnitronáklady a vnitrovýnosy odpovídající sumě odvedených výkonů podle výpočtu v odst. (5). Informaci o výši nákladů naleznou ředitelé ústavů a tajemníci ústavů v aplikaci Webmailer. Článek 7 Rozpočet útvaru kvestora Rozpočet útvaru kvestora je stanoven na základě nákladů za minulá období, strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši přidělených prostředků rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti útvaru kvestora. Kvestor může hospodaření s přidělenými prostředky dle vlastního uvážení delegovat na vedoucí pracovníky oddělení spadajících do jeho gesce. Vedoucí oddělení potom hospodaří s podrozpočty rozpočtu útvaru kvestora. Zodpovědné osoby jsou určeny v samostatném opatření rektora. Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) prostředky přidělenými ze správní režie b) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, c) vlastními výnosy v hlavní činnosti, d) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, 8 Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 2999 „Zúčtovací NS kvestor“, který je určen na evidenci nákladů souvisejících s provozem: NS 2001 „Ekonomické oddělení“, NS 2007 „Kvestor“ a NS 2300 „Hospodářsko provozní úsek“. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je kvestor povinen dodržet. b) Náklady nákladového střediska NS 2300 zahrnují NS 2002 „Správa majetku“, NS 2003 „Správa komunikací a informačních technologií“, který je určen na údržbu a obnovu informačně-technologického vybavení (dále jen „IT“), NS 2010 „Oddělení nákupu“ a NS 2011 „Knihovna přehledové“. c) Náklady NS 2011 zahrnují: • náklady NS 2012 „Knihovna KVS“ – slouží k evidenci nákladů souvisejících se provozem Knihovny VŠTE, • náklady NS 2013 „Knihovna KVS PN“ – slouží k evidenci nákladů souvisejících s rozšiřováním a obnovou knihovního fondu Knihovny VŠTE, • náklady NS 2014 „Copy centrum KVS“ – jedná se o náklady vynaložené na poskytování služeb copy centra. Náklady NS 2014 nesmí překročit jeho vlastní výnosy, které jsou tvořeny tržbami za poskytnuté služby v hlavní i doplňkové činnosti. d) Náklady NS 2016 „Oddělení projektových prací“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností Oddělení projektových prací, dále slouží k evidenci nákladů souvisejících s realizací celoškolských projektů ESF. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je kvestor povinen dodržet. e) Rozpočet NS 2099 „Kvestor ostatní“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností kvestora. f) Rozpočet NS 2102 „Správa majetku“, který je určen na zajištění provozu a údržby areálu VŠTE. g) Náklady NS 2105 „Menza VŠTE“ (dále jen „menza“) realizuje činnost v rámci hlavní i doplňkové činnosti. Náklady vynakládané na provoz menzy nesmí překročit výnosy generované její činností. h) Náklady NS 2004 „Kolej VŠTE“ realizuje činnost v rámci hlavní i doplňkové činnosti. Náklady vynakládané na provoz kolejí nesmí překročit výnosy generované jejich činností. i) Náklady NS 2222 „Personální modul“, slouží k evidenci nákladů souvisejících se vzděláváním zaměstnanců VŠTE, jež je vymezeno v samostatné vnitřní normě. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je kvestor povinen dodržet. Jedná se o následující náklady: 9 • náklady související s realizací dohod o zvyšování kvalifikace. Tyto náklady jsou taxativně vymezeny kvalifikační dohodou. V případě čerpání studijního volna, je zaměstnanci proplaceno pouze volno, jehož čerpání je evidováno v jeho výkazu práce. • náklady související s realizací vzdělávacích a jiných kurzů (školení) pro zaměstnance, přičemž tyto se skládají z přímých nákladů a odbytové režie útvaru CCV ve výši 26,96% z přímých nákladů. • úhradu ušlého výkonu AP z důvodu jejich účasti na vzdělávacích kurzech, • úhradu mzdových nákladů souvisejících s účastí v akademických funkcích v rámci VŠTE. Za hospodaření s rozpočtem útvaru kvestora je zodpovědný kvestor. Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. Článek 8 Rozpočet útvaru rektora Rozpočet útvaru rektora je stanoven na základě nákladů za minulá období, strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši prostředků přidělených z provozního příspěvku rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti rektorátu. Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) prostředky přidělenými ze správní režie b) vlastními výnosy v hlavní činnosti, c) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, d) prostředky stipendijního fondu, které lze využít výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) písm. e), e) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE. Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 1001 „Kancelář rektora“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností kanceláře rektora. b) Náklady NS 1003 „Interní auditor“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností interního auditora. c) Náklady NS 1005 „Rektor“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností rektora. d) Náklady NS 1101 „VŠTE zúčtovací“, který je určen k pokrytí dalších nákladů vynaložených za účelem rozvoje VŠTE. e) Náklady na stipendia NS 1101, zakázka 26STI001. Tyto náklady nesmí překročit částku stanovenou opatřením rektora dle čl. 11, odst. (1) písm. b) a d). 10 f) Náklady NS 1301 – které slouží k evidenci nákladů spojených se studentským projektem g) Náklady NS 1302 – „Centrum odborné přípravy“, které je určeno k evidenci nákladů souvisejících se zajištěním provozu Centra odborné přípravy. Za hospodaření s rozpočtem útvaru rektora je zodpovědný rektor. Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. Článek 9 Rozpočet úseku zahraničních vztahů Rozpočet úseku zahraničních vztahů je stanoven na základě strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši přidělených prostředků rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti úseku zahraničních vztahů. Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) Přidělenou částí příspěvku dle ukazatele A a K, b) vlastními výnosy v hlavní činnosti, c) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, d) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, e) dotací MŠMT a EU na podporu mobilit ERASMUS+ tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (2) d) článek 9, f) čerpání stipendijního fondu, které lze využít výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (2) písm. (e) článek 9. Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 1311 – „Úsek zahraničních vztahů“, které slouží k evidenci nákladů souvisejících s provozem úseku zahraničních vztahů. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů úseku na kalendářní rok, kterou je vedoucí úseku povinen dodržet. b) Náklady související s realizací zakázek v rámci doplňkové činnosti. Tyto náklady nesmí překročit vlastní výnosy, které jsou tvořeny tržbami ze zakázkové činnosti. Náklady se účtují na NS 1311 v kombinaci se zakázkou 40SOC015 či 40OST013. c) Náklady na stipendia pro studenty a cestovní náklady zaměstnanců vyjíždějící v rámci programu ERASMUS+ a náklady na organizaci mobilit, které jsou účtovány na NS 1311. 11 d) Náklady na stipendia na podporu studia v zahraničí a na podporu studia v České republice dle § 91 odst. 4 písm. a) a b) zákona o VŠ účtované na NS 1311 v kombinaci se zakázkou 26STI001. Náklady nesmí přesáhnout částku stanovenou pro daný kalendářní rok dle čl. 11 odst. (1) písm. e) této směrnice. Za hospodaření s rozpočtem úseku zahraničních vztahů je zodpovědný vedoucí úseku. Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem. Článek 10 Rozpočet úseku vnějších vztahů Rozpočet úseku vnějších vztahů je stanoven na základě strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši přidělených prostředků rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti úseku vnějších vztahů. Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) přidělenou částí příspěvku dle ukazatele A a K, b) vlastními výnosy v hlavní činnosti, c) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, d) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE. Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 3301 – „Úsek vnějších vztahů“, které slouží k evidenci nákladů souvisejících s provozem úseku vnějších vztahů. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů úseku na kalendářní rok, kterou je vedoucí úseku povinen dodržet. b) Náklady NS 3302, „Marketing“. Rozpočet je určen k hrazení veškerých marketingových nákladů VŠTE. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je vedoucí úseku vnějších vztahů povinen dodržet. Za hospodaření s rozpočtem úseku vnějších vztahů je zodpovědný vedoucí úseku. Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem. 12 ČÁST II ROZPOČTY FONDŮ Článek 11 Rozpočet stipendijního fondu Rozpočet stipendijního fondu je sestavován v závislosti na výši finančních prostředků do stipendijního fondu přidělených v předchozím účetním období, a to tak že: a) 8 % počátečního zůstatku (dále jen „PZ“) stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu prospěchových stipendií dle § 91 odst. 2 písm. a) zákona o VŠ; b) 20 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu mimořádných stipendií dle § 91 odst. 2 písm. b) a c) zákona o VŠ; c) 1 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu sociálních stipendií v případě zvláště tíživé sociální situace studenta dle § 91 odst. 2 písm. d) zákona o VŠ; d) 46 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu stipendií v případech zvláštního zřetele hodných dle § 91 odst. 2 písm. e) zákona o VŠ; e) 25 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu stipendií na podporu studia v zahraničí a na podporu studia v České republice dle § 91 odst. 4 písm. a) a b) zákona o VŠ. Stipendijní fond je tak rozdělen na dvě části, kdy o 66 % stipendijního fondu dle odst. (1) písm. b) a d) rozhoduje rektor, čerpání této části stipendijního fondu je účtováno na nákladové středisko 1101, o 34 % stipendijního fondu dle odst. (1) písm. a), c), e) rozhoduje ředitel ÚŘAS a CŽV, o čerpání této části stipendijního fondu je účtováno na nákladové středisko 7005. Rektor může samostatnou vnitřní normou delegovat část rozpočtu stipendijního fondu dle odst. (1) písm. b) a d) na ředitele ústavů, útvarů nebo prorektory. V takovém případě se delegovaná osoba stává příkazcem rozpočtu a náklady na stipendia jsou účtovány na NS příslušného ústavu nebo útvaru. Tvorba stipendijního fondu v aktuálním účetním období a případný nevyčerpaný zůstatek stipendijního fondu bude čerpán v období následujícím. Konkrétní částky rozpočtované na jednotlivé druhy stipendií budou komunikovány opatřením rektora. Tyto částky lze upravit dle aktuální potřeby dodatkem k opatření rektora. O změnách v rozpočtovaných částkách na jednotlivé typy stipendií rozhoduje rektor. Článek 12 Rozpočet sociálního fondu Rozpočet sociálního fondu je sestavován na základě samostatné vnitřní normy, která je vydávána vždy na aktuální kalendářní rok v závislosti na platné legislativě a kolektivním vyjednávání. 13 Článek 13 Rozpočet fondu reprodukce investičního majetku Rozpočet fondu reprodukce investičního majetku (dále jen „FRIM“) sestavuje kvestor a schvaluje rektor. Rozpočet FRIM je sestavován v návaznosti na Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2016 - 2020 a na aktuálních investičních potřebách VŠTE. FRIM je tvořen především odpisy, nerozděleným ziskem, kapitálovými dotacemi, kapitálovými příspěvky a převody z ostatních fondů VŠTE. Článek 14 Rozpočet fondu provozních prostředků Rozpočet fondu provozních prostředků (dále jen „FPP“) sestavuje kvestor na základě strategického rozhodnutí. Rozpočet FPP schvaluje rektor. FPP je tvořen převodem zůstatků příspěvků poskytnutých VŠTE v aktuálním roce. Článek 15 Rozpočet fondu účelově určených prostředků Rozpočet fondu účelově určených prostředků (dále jen „FÚUP“) není sestavován. FÚUP je tvořen převodem zůstatků (do výše 5 % z celkové dotace) účelově určených dotací poskytnutých VŠTE v aktuálním roce. Prostředky FÚUP jsou v následujícím roce plně vyčerpány v souladu s účelem poskytnuté dotace. Článek 16 Rozpočet ostatních fondů Rozpočty ostatních fondů nejsou sestavovány, protože VŠTE jejich tvorbu ani čerpání neplánuje. ČÁST III OSTATNÍ ROZPOČTY Článek 17 Projektová činnost V rámci realizace projektů jsou sestavovány rozpočty projektu. Za řádné čerpání projektového rozpočtu odpovídá manažer projektu. 14 Článek 18 Poplatky za příjímací řízení Rektor v souladu se strategickými cíli VŠTE vyčlení část poplatků za příjímací řízení, která bude využita k dalšímu rozvoji VŠTE. Tato část poplatků bude výnosem NS 1101 na zakázce 24PSS003. Rozpočet této zakázky se sestavuje jako vyrovnaný. Rozpočet je sestavován na základě rozhodnutí rektora a je možné ho v průběhu roku měnit. Prostředky tohoto rozpočtu jsou primárně určeny k financování dalšího rozvoje VŠTE. Prostředky rozpočtu lze využít na realizaci „dílčích aktivit, vedoucích k rozvoji VŠTE“ (dále jen „aktivit“). O financování těchto dílčích aktivit rozhoduje rektor, na základě předložené žádosti. Žádost o financování aktivity musí obsahovat: • Identifikační údaje žadatele, včetně vymezení jeho vztahu k VŠTE; • vymezení předmětu, účelu aktivity; • položkový rozpočet aktivity; • časový harmonogram realizace aktivity. Předkládat žádosti o financování aktivity mohou studenti VŠTE, zaměstnanci VŠTE i třetí osoby. Prostředky rozpočtu nelze čerpat na reprezentaci. Prostředky lze čerpat výhradně na základě předložených a rektorem předem schválených účetních dokladů, a to do výše schválené rektorem v žádosti o financování aktivity. Úspěšný žadatel je po ukončení realizace financované aktivity povinen předložit zprávu o průběhu realizace a výsledku financované aktivity. Článek 19 Ostatní aktivity Vedoucí jednotlivých útvarů (prorektoři, ředitelé útvarů, kvestor a ředitelé ústavů) mohou realizovat v rámci doplňkové či hlavní činnosti akce generující výnosy (dále jen „zakázky“). Útvar, který získá zakázku, se stává garantujícím pracovištěm. Garantující pracoviště, tedy pracoviště, které zakázku získalo, řeší zakázku jménem VŠTE nejen směrem ven ze školy, ale i interně. Je odpovědné za realizaci zakázky, a dodržení všech předepsaných postupů souvisejících s realizací zakázky, včetně předání předepsaných dokumentů na EO. Vedoucí útvarů realizujících zakázku jsou povinni sestavit rozpočet akce a předat ho na EO spolu s podrobnou informací o plánované akci. Rozpočet musí zahrnovat veškeré náklady související s realizací dané akce, včetně nákladů nepřímých. Rozpočet zakázky podléhá schválení ze strany EO (dle kalkulačního vzorce). Tato povinnost neplatí v případě, že se jedná o zakázku zanedbatelného rozsahu, jejíž hodnota bez DPH nepřesáhne 3000 Kč. Vedoucí útvarů realizujících zakázku jsou povinni předat na EO ostatní podklady vztahující se k realizaci zakázky: objednávka (smlouva), předávací protokol a/nebo pokyn k fakturaci. EO vede evidenci realizovaných zakázek. 15 Pro sestavení rozpočtu jsou garantující útvary povinny využít výpočetní soubor, který tvoří přílohu č. 1 této směrnice. Kalkulace vychází z osobních nákladů na realizovanou činnost, odbytové a správní režie a stanovené marže. EO na základě předaných informací přiřadí zakázce číslo, které sdělí realizujícímu útvaru. Výnosy i náklady akce pak budou účtovány na určenou zakázku a NS útvaru realizujícího danou akci. Vedoucí útvaru realizujícího zakázku je pro danou zakázku příkazcem. Příspěvek na úhradu správní režie a zisk školy bude uplatňován plošně ve výši 10% ze součinu počtu výkonnostních bodů a jejich ceny. V odůvodněných případech může rektor rozhodnout o nulové správní režii. Výše odbytové režie je variabilní. Její výši určuje garantující pracoviště v závislosti na charakteru kalkulované zakázky. V případě spolupráce více pracovišť na realizaci zakázky, se tato pracoviště dohodnou: • které z nich bude plnit roli garantujícího pracoviště, • na podílech z odbytové režie. Pokyn k fakturaci dává garantující pracoviště, které do svého rozpočtu inkasuje příslušný výnos zakázky a zajišťuje jeho přerozdělení skrze ETMS (odvod správní režie, odvod odbytové režie, zadání bodů do ETMS řešitelskému kolektivu). Výnosy každé zakázky musí být rovny nebo větší než její náklady. V případě, že náklady realizované akce převýší výnosy, bude o částku ztráty zkrácen provozní rozpočet útvaru, který tuto akci realizoval. Přílohy: Příloha č. 1 - Kalkulační vzorec pro stanovení ceny zakázky Příloha č. 2 - Ceny výkonnostních bodů Příloha č. 3 – Průběh sestavování rozpočtu