Směrnice č. 3/2015 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích PRAVIDLA SESTAVOVÁNÍ DÍLČÍCH ROZPOČTŮ VŠTE Datum vydání: 24. 3. 2015 Účinnost od: 24. 3. 2015 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE003692/2015 Počet stran: 15 Počet příloh: 2 Informace o změnách Ruší předpis Směrnice č. 6/2014 Pravidla sestavování dílčích rozpočtů VŠTE Nadřízené předpisy Statut VŠTE (článek 10, 23) Související předpisy Stipendijní řád VŠTE (v plném rozsahu) Směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE (článek 3, 4, 11, 12, příloha č. 2) Směrnice č. 6/2012 Zásady čerpání sociálního fondu (v plném rozsahu) Směrnice č. 3/2012 Oběh účetních dokladů a pravidla finanční kontroly (článek 13) Směrnice č. 5/2014 ETMS (článek 3) OR č. 3/2012 k používání razítek a podepisování dokumentů na VŠTE (v plném rozsahu) OR č. 17/2011 Stipendia VŠTE (v plném rozsahu) OR č. 6/2013 Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska (v plném rozsahu) OR 5/2014 k sestavování dílčích rozpočtů (v plném rozsahu) Podřízený předpis Rozdělovník Vedoucí útvarů hospodařících s vlastním rozpočtem Vypracoval: Ing. Marie Padrtová, v.r. Garant: Kvestor Podpis: Podpis: Ing. Jaromír Vrbka, v.r. Formálně ověřil: Bc. Tomáš Bílek, v.r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. 1 ČÁST I PRAVIDLA SESTAVOVÁNÍ DÍLČÍCH ROZPOČTŮ VŠTE Článek 1 Obecná pravidla sestavování rozpočtu na VŠTE (1) Pro potřeby rozpočtování se zdroje Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“) člení na činnosti, typy akcí, zakázky a nákladová střediska. (2) Činnosti slouží k rozlišení hlavní a doplňkové činnosti. (3) Typy akcí a zakázky pomáhají dále rozlišit různé aktivity VŠTE v rámci uvedených činností. Zakázky se vytvářejí v závislosti na zdroji financování. V rámci hlavní činnosti tak rozlišujeme různé typy dotací, příspěvků a výnosů z vlastní činnosti. Podrobněji o této tématice pojednává směrnice Pravidla účtování na VŠTE. (4) Nákladová střediska korespondují s jednotlivými útvary VŠTE dle organizačního řádu. Pro potřeby rozpočtování jsou zřízena též zúčtovací střediska, která naopak podklad v organizačním řádu nemají. Kompletní seznam středisek je přílohou směrnice Pravidla účtování na VŠTE. (5) Pro vybrané útvary VŠTE jsou sestavovány dílčí rozpočty na rozpočtové období. (6) Rozpočty útvarů jsou kryty z příspěvku na provoz poskytovaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „MŠMT“), který je evidován na zakázce 01VNP001 a ostatních zdrojů, které jsou účtovány na jiné zakázky. (7) Rozpočty některých zakázek jsou sestavovány samostatně, dle subjektivních podmínek daných zakázek. Jedná se především o realizované projekty, účelové příspěvky a dotace. (8) Příkazce rozpočtu je odpovědný za dodržení stanovených pravidel a čerpání prostředků maximálně do výše rozpočtu. (9) Správce rozpočtu zasílá příkazcům pravidelné měsíční reporty o stavu čerpání rozpočtu, a to vždy k 20. dni následujícího měsíce. (10)Rozpočtovým obdobím je jeden kalendářní rok, který je pro potřeby této směrnice dělen na dvě periody, a to od 1. 1. do 30. 6. a od 1. 7. do 31. 12. aktuálního roku. (11)Vnitropodnikové náklady a výnosy jsou průběžně evidovány v ETMS formou výkonnostních bodů; v případě THP úseků jsou činnosti evidovány pod aktivitou „Výkony THP útvarů“, v případě kateder jsou činnosti evidovány v souladu s číselníkem aktivit nebo postupem popsaným v této normě. Vnitropodnikové náklady a výnosy jsou účtovány na základě reportů z ETMS vždy po skončení periody, do účetního období odpovídajícího poslednímu měsíci periody. ČÁST II ROZPOČTY ÚTVARŮ Článek 2 Obecná pravidla (1) Vedoucí pracovníci útvarů hospodařících s vlastním rozpočtem jsou odpovědní za dodržení stanovených pravidel a čerpání prostředků maximálně do výše rozpočtu. (2) Pro potřeby finanční kontroly jsou tito vedoucí pracovníci příkazci účetních operací. 2 (3) Příkazce nadřízeného útvaru může měnit rozpočet podřízených útvarů. (4) Limity osobních nákladů pro jednotlivé útvary, minimální odvody do správní režie a příspěvky ze správní režie jsou uvedeny v samostatném opatření rektora. Článek 3 Rozpočet útvaru prorektora pro studium a pedagogickou činnost (1) Rozpočet útvaru prorektora pro studium a pedagogickou činnost je vypočten jako rozdíl mezi výnosovou stranou rozpočtu a stanoveným odvodem do správní režie. Výši odvodu do správní režie stanovuje rektor. (2) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) příspěvkem dle ukazatele A a F (SSP) b) částí příspěvku dle ukazatele K získané na základě počtu docentů a profesorů a za příjmy z vlastní činnosti VVŠ, c) vlastními výnosy v hlavní činnosti, d) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, e) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE. f) příspěvky dle ukazatele S a U, a čerpanou částí stipendijního fondu určenými na stipendia studentů. Tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) c) této směrnice. Nevyčerpané příspěvky dle ukazatele S a U se na konci roku převádí do fondu provozních prostředků, při jejich dalším použití je brán zřetel na jejich primární účel. (3) Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 4006 na zajištění výuky a souvisejících činností, ze kterého jsou formou vnitropodnikového nákladu hrazeny výkony kateder VŠTE. Rozdělování prostředků z této části rozpočtu se řídí ustanoveními této normy v článku 7. b) Náklady útvaru prorektora pro studium a pedagogickou činnost. Jedná se o provozní náklady účtované na NS 4001, 4002 a 4005. Součástí těchto nákladů je úhrada za organizaci praxí studentů ve výši odpovídající osobním nákladům, navýšeným koeficientem 1,05, na jeden a půl násobek úvazku odborného referenta prorektorovi pro praxi a vnější vztahy, realizovaná formou vnitropodnikového nákladu NS 4001 vždy na konci periody. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. c) Náklady na vyplacená ubytovací a sociální stipendia, které se účtují na NS 4002 v kombinaci s příslušnými zakázkami dle typu stipendia a prospěchová stipendia která se účtují na NS 4002 v kombinaci se zakázkou 26STI001. Ke krytí těchto nákladů lze využít výhradně výnosy dle odst. (2) písm. f). (4) Za hospodaření s rozpočtem útvaru prorektora pro studium a pedagogickou činnost je zodpovědný prorektor pro studium a pedagogickou činnost. 3 (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem. Článek 4 Rozpočet útvaru prorektora pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost (1) Rozpočet útvaru prorektora pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost je sestaven jako součet vlastních výnosů a prostředků přidělených ze správní režie. O výši přidělených prostředků ze správní režie rozhoduje rektor. Výsledný rozpočet slouží k zajištění výzkumu, vývoje, tvůrčí činnosti a dalších souvisejících činností. (2) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) částí příspěvku dle ukazatele K získané na základě počtu započítaných bodů RIV a účelových neinvestičních prostředků na výzkum, b) dotací na institucionární podporou vědy a výzkumu (RVO) c) částí příspěvku dle ukazatele I, určené na Interní grantovou soutěž. Tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) d) této směrnice. d) dotacemi získanými na realizaci výzkumných projektů. Tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) g) této směrnice. e) vlastními výnosy v hlavní činnosti, f) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, g) vnitropodnikovými výnosy od ostatních útvarů VŠTE, h) správní režií. (3) Nákladová strana rozpočtu je tvořena: a) Náklady NS 3012 na zajištění výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti, ze kterého jsou hrazeny odváděné výkony za strany kateder, technickohospodářských úseků VŠTE (THP úseky) a dalších externích subjektů. Rozdělování prostředků z této části rozpočtu se řídí ustanoveními této normy v článku7. b) Náklady na zajištění chodu útvaru prorektora pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost. Jedná se o provozní náklady útvaru prorektora, které jsou účtovány na NS 3003 a NS 3010. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. c) Náklady NS 3102 – „Knihovní fond“, jedná se o náklady na nákup knih, rozšiřující knihovní fond Knihovny VŠTE, předplatné časopisů a vědecké databáze. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši nákladů, které je možno za tímto účelem vynaložit. Za hospodaření s rozpočtem NS 3102 – Knihovní fond je odpovědný vedoucí knihovny. d) Náklady NS 3009 – „IGS“, jedná se o náklady souvisejících s realizací interních grantů. Přidělené prostředky mohou být využity pouze za účelem, ke kterému byly určeny. 4 e) Náklady NS 3002 – „Knihovna“, jedná se o provozní náklady na zajištění chodu knihovny VŠTE. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. f) Náklady NS 3011 – „Copy centrum“, jedná se o náklady vynaložené na poskytování služeb copy centra. Náklady NS 3011 nesmí překročit jeho vlastní výnosy, které jsou tvořeny tržbami za poskytnuté služby v hlavní i doplňkové činnosti. Za hospodaření s rozpočtem NS 3011 je odpovědný vedoucí knihovny. g) Náklady NS 3006 – „Littera Scripta“, náklady spojené s vydáváním časopisu Littera Scripta. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. h) Náklady NS 3014 a NS 3015 – jedná se o náklady související s realizací výzkumných grantů. Na NS 3014 a 3015 lze účtovat jen náklady, které jsou v souladu s pravidly poskytovatele dotace a jsou zahrnuty v samostatných rozpočtech jednotlivých výzkumných projektů. (4) Za hospodaření s rozpočtem útvaru prorektora pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost je zodpovědný prorektor pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost. (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem. Článek 5 Rozpočet útvaru prorektora pro praxi a vnější vztahy (1) Rozpočet útvaru prorektora pro praxi a vnější vztahy je vypočten jako rozdíl mezi výnosovou stranou rozpočtu a stanoveným odvodem do správní režie. Výši odvodu do správní režie stanovuje rektor. (2) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) částí příspěvku dle ukazatele K získané na základě kritérií: „Zaměstnanost absolventů, Cizinci v příslušném typu studijního programu, „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu, Vyslaní a přijatí v rámci mobilitních programů, b) vlastními výnosy v hlavní činnosti, c) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, d) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, e) dotací MŠMT a EU na podporu mobilit ERASMUS+ - tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) c) této směrnice, f) čerpání stipendijního fondu, které lze využít výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) písm. d) (3) Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 5102 „Marketing“. Rozpočet je určen k hrazení veškerých marketingových nákladů VŠTE. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. 5 b) Náklady NS 5101 – „Prorektor pro praxi a vnější vztahy“ sloužící k zajištění činnosti útvaru prorektora pro praxi a vnější vztahy. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. c) Náklady na stipendia pro studenty a cestovní náklady zaměstnanců vyjíždějící v rámci programu ERASMUS+ a náklady na organizaci mobilit, které jsou účtovány na NS 5101. d) Náklady na stipendia na podporu studia v zahraničí a na podporu studia v České republice dle § 91 odst. 4 písm. a) a b) zákona o VŠ účtované na NS 5101 v kombinaci se zakázkou 26STI001. Náklady nesmí přesáhnout částku stanovenou pro daný kalendářní rok dle čl. 12 odst. (1) písm. e) této směrnice. e) Náklady NS 5104, které jsou vynakládány na podporu zaměstnanosti absolventů VŠTE. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. f) Náklady související s realizací výuky pro samoplátce. Tyto náklady nesmí překročit vlastní výnosy, které jsou tvořeny tržbami za studium samoplátců. Náklady se účtují na NS 5101 v kombinaci se zakázkou 24SAM019. g) Náklady související s realizací zakázek v rámci doplňkové činnosti. Tyto náklady nesmí překročit vlastní výnosy, které jsou tvořeny tržbami ze zakázkové činnosti. Náklady se účtují na NS 5101 v kombinaci se zakázkou 40SOC015 či 40OST013. (4) Za hospodaření s rozpočtem útvaru prorektora pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost je zodpovědný prorektor pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost. (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem. Článek 6 Rozpočet útvaru prorektora vnitřní vztahy (1) Rozpočet útvaru prorektora vnitřní vztahy je stanoven na základě nákladů za minulá období, strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši prostředků přidělených ze správní režie rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti prorektora. (2) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) prostředky přidělenými ze správní režie b) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, c) kladnými HV kateder z předchozího kalendářního roku, převedenými z FPP (3) Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: 6 a) Náklady NS 6901 – „Ubytování zaměstnanců“, jedná se o náklady související s poskytnutím přechodného ubytování zaměstnancům VŠTE. Přidělené prostředky mohou být využity pouze za účelem, ke kterému byly určeny. b) Rozpočet NS 6902 – „Útvar prorektora pro vnitřní vztahy“, který je určen na zajištění chodu útvaru. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. c) Náklady NS 6903 – „Rezerva na osobní náklady kateder“, jedná se o náklady vznikající v souvislosti s krytím administrativních výkonů vyplývajících z vedení kateder. (4) Za hospodaření s rozpočtem útvaru prorektora pro vnitřní vztahy je zodpovědný prorektor pro vnitřní vztahy. (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. Článek 7 Rozpočty kateder (1) Základem pro stanovení příjmové strany rozpočtu je objem odvedených výkonnostních bodů v Excellent top manager systemu (dále jen „ETMS“) v dílčích oblastech: a) pedagogická činnost, b) činnost pro Centrum celoživotního vzdělávání (dále jen „CCV“), c) publikační činnost, d) činnost ve výzkumných projektech, e) činnost v ostatních projektech, f) činnost v zakázkách poskytovaných externím subjektům, g) činnost pro jiné útvary VŠTE. (2) Činnosti realizované katedrami specifikované v číselníku aktivit jsou hodnoceny příslušnou výší výkonnostních bodů. Odvedená pedagogická činnost je hrazena z rozpočtu prorektora pro studium a pedagogickou činnost, odvedená činnost pro CCV je hrazena z rozpočtu CCV, odvedená publikační činnost, činnost ve výzkumných a ostatních projektech je hrazena z rozpočtu prorektora pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost, činnost v zakázkách poskytovaným externím subjektům je hrazena z rozpočtu prorektora pro praxi a vnější vztahy. Odvedené výkony jsou oceněny pomocí cen výkonnostních bodů, které jsou stanoveny v opatření rektora. (3) Činnosti realizované katedrami nespecifikované v číselníku aktivit jsou hodnoceny smluvním ujednáním dotyčných útvarů, přičemž pro vykázání těchto aktivit se použije aktivita „Ostatní činnost“. V tomto případě se zadá do ETMS tolik bodů, kolik odpovídá podílu celkově sjednané ceny a cen výkonnostního bodu podle opatření rektora. 7 (4) Výkonnostní body odvedené zaměstnanci pracujícími na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti jsou chápány z pohledu ocenění jako výkony odvedené akademickými pracovníky – asistenty. (5) Metodika ocenění výkonů je závazná pro všechny činnosti vykonávané AP kateder a je pro úroveň katedry vyjádřena vztahem: 𝑉𝑘 = 𝐶𝐵𝑎 ∗ 𝑋𝑎 + 𝐶𝐵𝑜 ∗ 𝑋𝑜 + 𝐶𝐵𝑑 ∗ 𝑋𝑑 + 𝐶𝐵𝑝 ∗ 𝑋𝑝 kde: Vk – výnosy katedry v Kč CBa / o / d / p – cena výkonnostního bodu AP asistenta / odborného asistenta / docenta / profesora v Kč Xa / o / d / p – počet bodů v ETMS vykázaných AP asistentem / odborným asistentem / docentem / profesorem (6) Čerpání nákladů jednotlivých kateder bude v průběhu jednotlivých kalendářních měsíců zachyceno v účetním systému VŠTE na příslušných nákladových střediscích kateder. K 20. dni následujícího měsíce bude Ekonomickým oddělením (dále jen „EO“) vedoucím kateder poskytnut report uskutečněných nákladů, přičemž k témuž datu obdrží od Oddělení strategie, inovací a kvality (dále jen „OSIK“) předběžné finanční vyjádření odvedených výkonů podle výpočtu v odst. (5). Příkazci jednotlivých rozpočtů mají povinnost měsíční výsledky konzultovat s pověřenými zaměstnanci EO a OSIK. (7) Po uplynutí periody dojde k celkovému vyhodnocení odvedených výkonů v dané periodě: a) V případě, že katedra naplnila požadovaný podíl tvůrčí činnosti, jsou katedře připsány výnosy, odpovídající sumě finančního ohodnocení odvedených výkonů podle výpočtu v odst. (5). b) V případě, že katedra nenaplní požadovaný objem tvůrčí činnosti v souladu se samostatnou vnitřní normou alespoň na 70%, je na konci periody příjmová strana rozpočtu příslušné katedry ponížena o korekci podle vztahů uvedených níže. Výše této korekce je přeúčtována do rozpočtu rektora. 𝐾 = 𝑉𝑝 ∗ (𝐶𝐵𝑃 − 𝐶𝐵𝑃𝑘) kde: K – korekce rozpočtu katedry na příslušnou periodu v Kč Vp – suma výkonů katedry v pedagogické činnosti ve výkonnostních bodech, evidovaných s nákladovým střediskem 4006. 𝐶𝐵𝑃 = (𝐶𝐵𝑎 ∗ 𝑉𝑝𝑎 + 𝐶𝐵𝑜 ∗ 𝑉𝑝𝑜 + 𝐶𝐵𝑑 ∗ 𝑉𝑝𝑑 + 𝐶𝐵𝑝 ∗ 𝑉𝑝𝑝) 𝑉𝑝 𝐶𝐵𝑃𝑘 = 𝐶𝐵𝑃 ∗ 100 − (30 − 30 70 𝑃𝑡č) 100 8 kde: CBP – cena bodu pedagogické činnosti v Kč CBPk – korigovaná cena bodu pedagogické činnosti v Kč CBa / o / d / p – cena výkonnostního bodu AP asistenta / odborného asistenta / docenta / profesora v Kč Vpa / o / d / p – suma výkonů katedry odvedených AP asistentem / odborným asistentem / docentem / profesorem v pedagogické činnosti ve výkonnostních bodech, evidovaných s nákladovým střediskem 4006. Ptč – počet procent plnění tvůrčí činnosti (8) Pokud katedra nevyčerpala v průběhu aktuální periody veškeré přidělené prostředky na základě plnění modulu AKTIVITY, dochází k přesunu nevyčerpaných prostředků do rozpočtu následující periody, případně do následujícího rozpočtového období. (9) V případě, že náklady katedry převýší v dané periodě její výnosy, je příslušná katedra povinna odvést výkony odpovídající hodnotě rozdílu nákladů a výnosů v následující periodě. Pokud katedra přečerpala v aktuální periodě rozpočet katedry o více než 5 %, stává se příkazcem pro danou katedru a následující periodu prorektor pro vnitřní vztahy. Katedře není umožněno vyplácet odměny na základě plnění cílů v ETMS za příslušnou periodu. (10)Grafické znázornění sestavení dílčího rozpočtu katedry a jeho následných úprav je přílohou č. 2 této směrnice. (11)Za hospodaření s rozpočtem katedry je zodpovědný vedoucí katedry. (12)Kladný hospodářský výsledek kateder je na konci rozpočtového období převeden do fondu provozních prostředků. V následujícím rozpočtovém období rozhoduje o využití těchto prostředků Prorektor pro vnitřní vztahy. Článek 8 Rozpočet útvaru kvestora (1) Rozpočet útvaru kvestora je stanoven na základě nákladů za minulá období, strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši přidělených prostředků rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti útvaru kvestora. Kvestor může hospodaření s přidělenými prostředky dle vlastního uvážení delegovat na vedoucí pracovníky oddělení spadajících do jeho gesce. Vedoucí oddělení potom hospodaří s podrozpočty rozpočtu útvaru kvestora. Podrozpočet, jeho výše a zodpovědná osoba jsou určeny v samostatném opatření rektora. (2) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) prostředky přidělenými ze správní režie b) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, c) vlastními výnosy v hlavní činnosti, d) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, (3) Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: 9 a) Náklady NS 2999 „Zúčtovací NS kvestor“, který je určen na evidenci nákladů souvisejících s provozem NS 2001 „Ekonomické oddělení“, NS 2002 „Provozně technické oddělení“ a NS 2007 „Kvestor“. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. b) Náklady NS 2003 „Správa kom. a infor. tech“, který je určen na údržbu a obnovu informačně-technologického vybavení (dále jen „IT“). c) Rozpočet NS 2099 „Kvestor ostatní“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností kvestora. d) Rozpočet NS 2102 „Správa majetku“, který je určen na zajištění provozu a údržby areálu VŠTE. e) Náklady NS 2105 „Menza VŠTE“ (dále jen „menza“) realizuje činnost v rámci hlavní i doplňkové činnosti. Náklady vynakládané na provoz menzy nesmí překročit výnosy generované její činností. f) Náklady NS 2004 „Kolej VŠTE“ realizuje činnost v rámci hlavní i doplňkové činnosti. Náklady vynakládané na provoz kolejí nesmí překročit výnosy generované jejich činností. g) Náklady NS 2008 – Centrum technických studií v Táboře, které slouží k evidenci nákladů souvisejících se zajišťováním výuky v Centru technických studií v Táboře. h) Náklady NS 2222 „Personální modul“, slouží k evidenci nákladů souvisejících se vzděláváním zaměstnanců VŠTE, jež je vymezeno v samostatné vnitřní normě. Rektor stanoví maximální přípustnou výši těchto nákladů na kalendářní rok, kterou je kvestor povinen dodržet. Jedná se o následující náklady:  náklady související s realizací dohod o zvyšování kvalifikace. Tyto náklady jsou taxativně vymezeny kvalifikační dohodou. V případě čerpání studijního volna, je zaměstnanci proplaceno pouze volno, jehož čerpání je evidováno v jeho výkazu práce. Zároveň mu jsou připsány výkonnostní body do ETMS odpovídající rozsahu čerpaného volna.  náklady související s realizací vzdělávacích a jiných kurzů (školení) pro zaměstnance, přičemž tyto se skládají z přímých nákladů a odbytové režie útvaru CCV ve výši 26,96% z přímých nákladů.  úhradu ušlého výkonu AP z důvodu jejich účasti na vzdělávacích kurzech,  úhradu mzdových nákladů souvisejících s účastí v akademických funkcích v rámci VŠTE. (4) Za hospodaření s rozpočtem útvaru kvestora je zodpovědný kvestor. (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. 10 Článek 9 Rozpočet útvaru rektora (1) Rozpočet útvaru rektora je stanoven na základě nákladů za minulá období, strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši prostředků přidělených ze správní režie rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti rektorátu. (2) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) prostředky přidělenými ze správní režie b) vlastními výnosy v hlavní činnosti, c) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, d) prostředky stipendijního fondu, které lze využít výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) písm. e), e) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE. (3) Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 1001 „Kancelář rektora“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností kanceláře rektora. b) Náklady NS 1003 „Interní auditor“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností interního auditora. c) Náklady NS 1005 „Rektor“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností rektora. d) Náklady NS 1101 „VŠTE zúčtovací“, který je určen k pokrytí dalších nákladů vynaložených za účelem rozvoje VŠTE. e) Náklady na stipendia NS 1101, zakázka 26STI001. Tyto náklady nesmí překročit částku stanovenou opatřením rektora dle čl. 12, odst. (1) písm. b) a d). f) Náklady NS 1301, které je určeno na evidenci nákladů souvisejících s činností ekonomické laboratoře. (4) Za hospodaření s rozpočtem útvaru rektora je zodpovědný rektor. (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. Článek 10 Centrum celoživotního vzdělávání (1) Rozpočet centra celoživotního vzdělávání (dále jen CCV) je vypočten jako rozdíl mezi výnosovou stranou rozpočtu a stanoveným odvodem do správní režie. Výši odvodu do správní režie stanovuje rektor. (2) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: a) vlastními výnosy v hlavní činnosti, b) vlastními výnosy v doplňkové činnosti, c) vnitropodnikovými výnosy získanými od ostatních útvarů VŠTE, (3) Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: 11 a) Náklady NS 7001 – CCV, které slouží k evidenci provozních nákladů útvaru. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je vedoucí CCV povinen dodržet. b) Náklady NS 7002 CCV ostatní, které slouží k evidenci ostatních nákladů vyplývajících z činnosti CCV. (4) Za hospodaření s rozpočtem CCV je zodpovědný vedoucí CCV. (5) Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. Článek 11 Rozpočet útvaru prorektora – statutárního zástupce rektora (6) Rozpočet útvaru prorektora je stanoven na základě nákladů za minulá období, strategického rozhodnutí při sestavování celkového rozpočtu VŠTE a celkovém objemu disponibilních provozních prostředků. O výši prostředků přidělených ze správní režie rozhoduje rektor. Přidělený rozpočet slouží k zajištění činnosti prorektorátu. (7) Výnosová strana rozpočtu je tvořena: f) prostředky přidělenými ze správní režie g) vlastními výnosy v hlavní činnosti, h) dotacemi získanými na realizaci projektů. Tyto výnosy slouží výhradně ke krytí nákladů dle odstavce (3) d této směrnice. (8) Nákladová strana rozpočtu zahrnuje: a) Náklady NS 1201 – „Prorektor – statutární zástupce rektora“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností prorektora – statutárního zástupce rektora. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. b) Náklady NS 1202 – „Oddělení strategie, inovací a kvality“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností OSIK. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. c) Náklady NS 1203 – „Oddělení projektových prací“, který je určen k pokrytí nákladů souvisejících s činností Oddělení projektových prací. Rektor stanovuje maximální přípustnou výši osobních nákladů útvaru na kalendářní rok, kterou je prorektor povinen dodržet. d) Náklady NS 3901 „Projekty“ a 3902 „NNP“ – jedná se o náklady související s realizací projektů. Na NS 3901 a 3902 lze účtovat jen náklady, které jsou v souladu s pravidly poskytovatele dotace a jsou zahrnuty v rozpočtech jednotlivých projektů (9) Za hospodaření s rozpočtem útvaru prorektora – statutárního zástupce je zodpovědný prorektor. (10)Nevyčerpaná část prostředků příspěvku na provoz je na konci rozpočtového období převedena do fondu provozních prostředků. U ostatních dotací a příspěvků se postupuje dle pravidel stanovených poskytovatelem. 12 ČÁST III ROZPOČTY FONDŮ Článek 12 Rozpočet stipendijního fondu (1) Rozpočet stipendijního fondu je sestavován v závislosti na výši finančních prostředků do stipendijního fondu přidělených v předchozím účetním období, a to tak že: a) 8 % počátečního zůstatku (dále jen „PZ“) stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu prospěchových stipendií dle § 91 odst. 2 písm. a) zákona o VŠ; b) 10 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu mimořádných stipendií dle § 91 odst. 2 písm. b) a c) zákona o VŠ; c) 1 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu sociálních stipendií v případě zvláště tíživé sociální situace studenta dle § 91 odst. 2 písm. d) zákona o VŠ; d) 56 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu stipendií v případech zvláštního zřetele hodných dle § 91 odst. 2 písm. e) zákona o VŠ; e) 25 % PZ stipendijního fondu v aktuálním roce je určeno na úhradu stipendií na podporu studia v zahraničí a na podporu studia v České republice dle § 91 odst. 4 písm. a) a b) zákona o VŠ. (2) Stipendijní fond je tak rozdělen na tři části, kdy o 66 % stipendijního fondu dle odst. (1) písm. b) a d) rozhoduje rektor, čerpání této části stipendijního fondu je účtováno na nákladové středisko 1101, o 25 % dle odst. (1) písm. e) rozhoduje prorektor pro praxe a vnější vztahy, čerpání této části je účtováno na NS 5101 a o zbývajících 9 % stipendijního fondu dle odst. (1) písm. a), c) rozhoduje prorektor pro studium, o čerpání této části stipendijního fondu je účtováno na nákladové středisko 4002. (3) Tvorba stipendijního fondu v aktuálním účetním období a případný nevyčerpaný zůstatek stipendijního fondu bude čerpán v období následujícím. (4) Konkrétní částky rozpočtované na jednotlivé druhy stipendií budou komunikovány opatřením rektora. Tyto částky lze upravit dle aktuální potřeby dodatkem k opatření rektora. O změnách v rozpočtovaných částkách na jednotlivé typy stipendií rozhoduje rektor. Článek 13 Rozpočet sociálního fondu (1) Rozpočet sociálního fondu je sestavován na základě samostatné vnitřní normy, která je vydávána vždy na aktuální kalendářní rok v závislosti na platné legislativě a kolektivním vyjednávání. 13 Článek 14 Rozpočet fondu reprodukce investičního majetku (1) Rozpočet fondu reprodukce investičního majetku (dále jen „FRIM“) sestavuje kvestor a schvaluje rektor. (2) Rozpočet FRIM je sestavován v návaznosti na Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2011 - 2015 a na aktuálních investičních potřebách VŠTE. (3) FRIM je tvořen především odpisy, nerozděleným ziskem, kapitálovými dotacemi, kapitálovými příspěvky a převody z ostatních fondů VŠTE. Článek 15 Rozpočet fondu provozních prostředků (1) Rozpočet fondu provozních prostředků (dále jen „FPP“) sestavuje kvestor na základě strategického rozhodnutí. (2) Rozpočet FPP schvaluje rektor. (3) FPP je tvořen převodem zůstatků příspěvků poskytnutých VŠTE v aktuálním roce. Článek 16 Rozpočet fondu účelově určených prostředků (1) Rozpočet fondu účelově určených prostředků (dále jen „FÚUP“) není sestavován. (2) FPP je tvořen převodem zůstatků (do výše 5 % z celkové dotace) účelově určených dotací poskytnutých VŠTE v aktuálním roce. (3) Prostředky FPP jsou v následujícím roce plně vyčerpány v souladu s účelem poskytnuté dotace. Článek 17 Rozpočet ostatních fondů (1) Rozpočty ostatních fondů nejsou sestavovány, protože VŠTE jejich tvorbu ani čerpání neplánuje. ČÁST IV OSTATNÍ ROZPOČTY Článek 18 Projektová činnost (1) V rámci realizace projektů jsou sestavovány rozpočty projektu. Za řádné čerpání projektového rozpočtu odpovídá manažer projektu. 14 Článek 19 Poplatky za příjímací řízení (1) Rektor v souladu se strategickými cíli VŠTE vyčlení část poplatků za příjímací řízení, která bude využita k dalšímu rozvoji VŠTE. Tato část poplatků bude výnosem NS 1101 na zakázce 24PSS003. (2) Rozpočet této zakázky se sestavuje jako vyrovnaný. (3) Rozpočet je sestavován na základě rozhodnutí rektora a je možné ho v průběhu roku měnit. Prostředky tohoto rozpočtu jsou primárně určeny k financování dalšího rozvoje VŠTE. (4) Prostředky rozpočtu lze využít na realizaci „dílčích aktivit, vedoucích k rozvoji VŠTE“ (dále jen „aktivit“). O financování těchto dílčích aktivit rozhoduje rektor, na základě předložené žádosti. Žádost o financování aktivity musí obsahovat:  Identifikační údaje žadatele, včetně vymezení jeho vztahu k VŠTE;  vymezení předmětu, účelu aktivity;  položkový rozpočet aktivity;  časový harmonogram realizace aktivity. (5) Předkládat žádosti o financování aktivity mohou studenti VŠTE, zaměstnanci VŠTE i třetí osoby. (6) Prostředky rozpočtu nelze čerpat na reprezentaci. (7) Prostředky lze čerpat výhradně na základě předložených a rektorem schválených účetních dokladů, a to do výše schválené rektorem v žádosti o financování aktivity. (8) Úspěšný žadatel je po ukončení realizace financované aktivity povinen předložit zprávu o průběhu realizace a výsledku financované aktivity. Článek 20 Ostatní aktivity (1) Vedoucí jednotlivých útvarů mohou realizovat v rámci doplňkové či hlavní činnosti akce generující výnosy. (2) Vedoucí útvarů realizujících akci generující výnos jsou povinni sestavit rozpočet akce a předat ho na EO spolu s podrobnou informací o plánované akci. Rozpočet musí zahrnovat veškeré náklady související s realizací dané akce, včetně nákladů nepřímých. (3) Pro kalkulaci bude využit výpočetní soubor, který tvoří přílohu č. 1 této směrnice. Kalkulace vychází z osobních nákladů na realizovanou činnost, odbytové a správní režie a stanovené marže. (4) EO na základě předaných informací přiřadí akci na zakázku a číslo zakázky sdělí útvaru, který danou akci realizuje. Výnosy i náklady akce pak budou účtovány na určenou zakázku a NS útvaru realizujícího danou akci. (5) Vedoucí útvaru realizujícího akci generující výnos je pro danou akci příkazcem. 15 (6) Výnosy takovýchto akcí musí být rovny nebo větší než náklady jednotlivých akcí. V případě, že náklady realizované akce převýší výnosy, bude o částku ztráty zkrácen provozní rozpočet útvaru, který tuto akci realizoval. (7) Je-li realizován kladný rozdíl mezi výnosy a náklady z akce generující výnosy, dojde k poměrnému rozdělení kladného rozdílu podle kalkulačního vzorce. Přílohy: Příloha č. 1 - Stanovení cenotvorby výkonů Příloha č. 2 - Rozpočty kateder