Směrnice č. 11/2016 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích AKTUÁLNÍ ZNĚNÍ CENTRÁLNÍ NÁKUPY A VEŘEJNÉ ZAKÁZKY MALÉHO ROZSAHU NA VŠTE Datum vydání: 1. 7. 2016 Účinnost od: 15. 6. 2017 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE005422/2016 Počet stran: 7 Počet příloh: 3 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší předpis Směrnice č. 13/2014 Centrální nákupy a veřejné zakázky malého rozsahu na VŠTE Nadřízené předpisy Statut VŠTE (článek 10) Související předpisy Směrnice č. 27/2012 Oběh účetních dokladů a pravidla finanční kontroly (články 7, 8, 14 Směrnice č. 8/2012 Spisový a skartační řád (v plném rozsahu) Opatření č. 6/2013 Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska (v plném rozsahu) Opatření č. 6/2017 Používání razítek a podepisování dokumentů na VŠTE (v plném rozsahu) Podřízený předpis Rozdělovník Zaměstnanci VŠTE Vypracoval: Ing. Jan Chalupský, v.r. Garant: Kvestor Podpis: Podpis: Ing. Jaromír Vrbka, v.r. Formálně ověřil: Ing. Jaroslav Staněk, v.r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. 1 ČÁST I ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ Článek 1 Obecná ustanovení (1) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“) je veřejnou vysokou školou neuniverzitního typu; hospodaření VŠTE a zacházení s jejím majetkem se řídí příslušnými ustanoveními zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (dále jen „zákon o vysokých školách“), ve znění pozdějších předpisů. (2) Z hlediska platných právních předpisů je VŠTE jako celek účetní jednotkou účtující o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a výsledku hospodaření. (3) Skutečnosti v časových a věcných souvislostech, které jsou předmětem účetnictví, tzn. účetní případy, dokládá VŠTE doklady ve smyslu § 6 zákona o účetnictví. (4) Účetním obdobím je kalendářní rok. (5) Účetnictví vede VŠTE v ekonomickém systému iFIS (dále také „ekonomický systém“, „systém iFIS“). Evidence zaměstnanců a výpočet mezd probíhá v systému Vema. Hospodaření menzy je sledováno v Informačním systému kolejí a menz (dále jen „ISKaM“). Data ze systému Vema a ISKaM jsou exportována do systému iFIS. ČÁST II NÁKUPNÍ PROCES Článek 2 Sběr požadavků (1) Sběr požadavků probíhá formou předání požadavku na nákup dodávky nebo služby v písemné podobě na oddělení nákupu k rukám pracovníka nákupu nebo vedoucího oddělení nákupu. (2) Požadavky na nákup vypracovává za každý útvar nebo ústav s vlastním rozpočtem příkazce útvaru nebo ústavu, nebo jím pověřený pracovník. (3) Požadavky na nákup musí obsahovat přesně specifikovaný předmět dodávky nebo služby. (4) U dodávek a služeb, které lze podrobně charakterizovat, musí být součástí požadavku i technická specifikace. (5) V technické specifikaci musí být uvedeny všechny charakteristické prvky, které jsou nezbytné pro přesné určení požadované dodávky nebo služby. (6) V případě dodávek z kategorie nábytku a dalších, u kterých se předpokládá nákres např. s rozměry, je nutné tento nákres přiložit k technické specifikaci. Článek 3 Kontrola limitů veřejných zakázek malého rozsahu (1) Pracovník oddělení nákupu ověří požadavek příkazce vzhledem k limitům pro veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR). 2 (2) Limity pro nákupy v režimu VZMR určuje zákon č. 134/2016 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů. (3) Pokud není limit pro danou kategorii vyčerpán, vedoucí oddělení nákupu schválí požadavek nákupu. (4) V případě, že bude limit pro danou kategorii a účetní období vyčerpán, nákup není možné uskutečnit a je nutné počkat na následující účetní období. Článek 4 Výběr dodavatele (1) Pokud je pro danou kategorii vybrán generální dodavatel, např. vybraný v rámci výběrového řízení a zasmluvněný rámcovou nebo jinou smlouvou, je nutné k nákupu zvolit téhož dodavatele. (2) Výběr dodavatele provádí vždy pracovník nákupu. (3) V případě, že není vybrán generální dodavatel, pracovník nákupu provede průzkum trhu, podle kterého pak vybere nejvíce vhodného dodavatele. (4) Hlavním kritériem pro výběr dodavatele je výše nabídkové ceny. (5) Pracovník nákupu může přihlédnout k doporučení příkazce na výběr dodavatele. Článek 5 Určení režimu nákupu (1) Podle výše nákupní ceny vedoucí oddělení nákupu rozhodne o vyhotovení objednávky nebo kupní smlouvy, příp. smlouvy o dílo. (2) Objednávka bude vyhotovována u zboží a služeb do hodnoty 50 000,- Kč bez DPH. (3) Kupní smlouva, příp. smlouva o dílo bude uzavírána v rámci nákupů s hodnotou 50 001,- Kč bez DPH a vyšší. (4) Ve výjimečných případech, s odůvodněním, může kvestor, příp. rektor, povolit objednávku i u nákupu s hodnotou vyšší než 50 000,- Kč bez DPH. V tomto případě je potřeba od dodavatele obdržet akceptaci objednávky. Pověřený pracovník zveřejní objednávku prostřednictvím programu iFIS. Článek 6 Objednávky (1) Po výběru dodavatele vytvoří pracovník nákupu, případně ostatní zaměstnanci Ekonomického oddělení, návrh objednávky v systému iFIS. (2) Objednávky pro nákup knih, tiskovin, odborné literatury, periodik a jejich předplatného může vytvářet v systému iFIS vedoucí knihovny. (3) Objednávky zboží a služeb pro zabezpečení údržby a běžného chodu VŠTE může vytvářet v systému iFIS vedoucí provozně-technického oddělení. (4) Návrh objednávky předá ke schválení příkazci nákupu. (5) Nákup nemůže být realizován bez schválení příkazcem a správcem rozpočtu. Příkazce schválí návrh objednávky, zajistí podpis správce rozpočtu a následně předá návrh objednávky zpět na oddělení nákupu. 3 (6) Pracovník nákupu následně ověří vybraného dodavatele v registru nespolehlivých plátců DPH. (7) V případě, že je vybraný dodavatel veden v registru nespolehlivých plátců DPH, nebude nákup u tohoto dodavatele realizován a dojde k výběru nového dodavatele. (8) Pracovník oddělení nákupu schvaluje návrh objednávky v systému iFIS a odesílá objednávku vybranému dodavateli. (9) Po schválení a odeslání objednávky pracovník nákupu objednávku archivuje. Článek 7 Smlouvy (1) Po výběru dodavatele prověří pracovník nákupu vybraného dodavatele v registru nespolehlivých plátců. (2) V případě, že je vybraný dodavatel uveden na seznamu nespolehlivých plátců, je nutné vybrat jiného dodavatele, nebo upustit od realizace nákupu. (3) Po odsouhlasení dodavatele předá pracovník nákupu návrh na vypracování kupní smlouvy nebo smlouvy o dílo právnímu zástupci. (4) U veřejných zakázek malého rozsahu, které neprobíhá jednoduchým poptávkovým řízením, ale formou výzvy k podání nabídek, bude smlouva předem připravená a schválená právním zástupcem. (5) Vypracovaný návrh smlouvy předá právní zástupce k vnitřnímu schválení v rámci organizace a podpisu oprávněnou osobou dle směrnice o oběhu účetních dokladů a pravidlech finanční kontroly. (6) V případě schválení smlouvy všemi povinnými stranami v rámci vnitřního schvalování předá kancelář rektora ve spolupráci s pracovníkem nákupu smlouvu k podpisu dodavateli. (7) Po doručení smlouvy podepsané oprávněnou osobou za dodavatele, předá pracovník nákupu smlouvu k podpisu rektorovi a zpracování do registru smluv. (8) Jedno vyhotovení podepsané smlouvy předá kancelář rektora ve spolupráci s pracovníkem nákupu dodavateli. ČÁST III VEŘEJNÉ ZAKÁZKY MALÉHO ROZSAHU Článek 8 Legislativa (1) Zákon č. 134/2016 sb. o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) neupravuje zadávání VZMR, tomuto účelu slouží tato směrnice, která je platná pro všechny osoby zadavatele VŠTE, mající oprávnění zadávat veřejné zakázky. Článek 9 Předpokládaná hodnota (1) Za VZMR se považuje taková veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nepřesahuje: 4 a) v případě dodávek a služeb 2 000 000,- Kč, b) v případě stavebních prací 6 000 000,- Kč. (2) Předpokládaná hodnota zakázky se stanovuje jako částka bez DPH a při jejím stanovování platí pravidlo zákazu rozdělení předmětu veřejné zakázky tak, aby tím došlo k účelnému snížení hodnoty veřejné zakázky. Článek 10 Povinnosti při zadávání VZMR (1) U VZMR nejsou zadavatelé povinni postupovat v režimu ZZVZ. Veřejný zadavatel je však vždy povinen postupovat v rámci zadávacího řízení transparentně, nediskriminačně a dodržovat zásadu rovného zacházení. Tyto obecné zásady musí být dodržovány a to zejména s ohledem na obecné zásady hospodářské soutěže. (2) Při zadávání VZMR se připouští použití postupu zadávacího řízení pro podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, tj. otevřené řízení, užší řízení, jednací řízení s/bez uveřejnění, soutěžní dialog, zjednodušené podlimitní řízení. (3) Pokud se zadavatel rozhodne zadat veřejnou zakázku například postupem platným pro podlimitní veřejné zakázky1, musí tímto způsobem postupovat i nadále po celé výběrové řízení dle platného ZZVZ. Článek 11 Kategorie VZMR v rámci interní směrnice (1) VZMR jsou rozděleny do několika kategorií dle předpokládané hodnoty veřejné zakázky (předpokládaná cena veřejné zakázky v Kč bez DPH). Pro dodávky a služby jsou tyto kategorie stanoveny následovně: a) Kat. 1 – Předpokládaná hodnota 1 Kč – 3000 Kč; b) Kat. 2 – Předpokládaná hodnota 3001 Kč – 1 250 000 Kč; c) Kat. 3 – Předpokládaná hodnota 1 250 001 Kč – 2 000 000 Kč; (2) VZMR jsou rozděleny do několika kategorií dle předpokládané hodnoty veřejné zakázky (předpokládaná cena veřejné zakázky v Kč bez DPH). Pro stavební práce jsou tyto kategorie stanoveny následovně: a) Kat. 1 – Předpokládaná hodnota 1 Kč – 25 000 Kč; b) Kat. 2 – Předpokládaná hodnota 25 001 Kč – 3 000 000 Kč; c) Kat. 3 – Předpokládaná hodnota 3 000 001 Kč – 6 000 000 Kč; (3) Dodávky a služby s předpokládanou hodnotou 2 000 001 Kč a více jsou řešeny podle ZZVZ 134/2016. (4) Stavební práce s předpokládanou hodnotou 6 000 001 Kč a více jsou řešeny podle ZZVZ 134/2016. 1 Podlimitní veřejné zakázky se mohou zadávat v tzv. zjednodušeném podlimitním řízení – postup v tomto případě upravuje § 53 zákona č. 134/2016 Sb. o veřejných zakázkách. Zadání veřejné zakázky ve zjednodušeném podlimitním řízení probíhá uveřejněním výzvy na profilu zadavatele a následným odesláním výzvy k podání nabídky nejméně 5 dodavatelům. 5 Článek 12 Kontrola a dodržování transparentnosti a nediskriminace (1) Veškeré doklady týkající se VZMR a centrálních nákupů budou uchovávány v příruční spisovně vedoucího oddělení nákupu nebo pracovníka nákupu po dobu 2 let. (2) Po 2 letech budou doklady předány do centrální spisovny. (3) Pro prokázání transparentnosti a nediskriminace při výběru dodavatele slouží následující dokumenty: a) text výzvy popř. jiné dokumenty, které vymezují předmět plnění (např. poptávka, objednávka); b) nabídky podané dodavateli nebo jiné informace či ceníky, z nichž vyplývá nabídka dodavatele (není nutné při oslovení pouze jednoho dodavatele); c) stručná zpráva o posouzení a hodnocení podaných nabídek (není nutné pří oslovení pouze jednoho dodavatele, nebo v případě postupu bez výzvy k podání nabídek); d) rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky se stručným zdůvodněním (není nutné při oslovení pouze jednoho dodavatele, nebo v případě postupu bez výzvy k podání nabídek); (4) Dokumenty uvedené v Článku 12 odst. (3) jsou závazné pro VZMR v kategoriích 2 a 3. (5) Pro kategorii 1 nejsou doklady uvedené v Článku 12 odst. (3) povinné. (6) Pro kategorii 2 nejsou doklady uvedené v Článku 12 odst. (3) povinné v případě postupu, kdy zadavatel přímo hodnotí nabídky zaslané dodavateli jako odpověď na poptávku. (7) Při použití postupu zadávacího řízení pro podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, tj. zjednodušené podlimitní řízení, otevřené řízení, užší řízení, jednací řízení s/bez uveřejnění, řízení se soutěžním dialogem, řízení o inovačním partnerství, koncesní řízení, řízení pro zadávání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu, jsou potřebné dokumenty pro dodržování transparentnosti a nediskriminace určeny ZZVZ. Článek 13 Zadávání VZMR v rámci projektů spadající pod operační programy a evropské dotační fondy (1) Pro zadávání VZMR v rámci operačních programů a evropských dotačních fondů se zadavatel řídí platnými příručkami a doporučenými postupy, určených pro veřejné zakázky financované z těchto fondů. (2) Pro zadávání VZMR v rámci operačních programů a evropských dotačních fondů neplatí ostatní ustanovení této směrnice, jsou-li v kolizi s pravidlem uvedeným v odstavci (1) tohoto článku. 6 (3) Za zvolení správného druhu výběrového řízení, zpracování zadávací dokumentace, administrace a zajištění průběhu výběrového řízení zodpovídá pracovník nákupu a vedoucí oddělení projektových prací. Celý průběh výběrového řízení v rámci operačních programů a evropských dotačních fondů probíhá v kooperaci pracovníka nákupu s vedoucím oddělení projektových prací. (4) Vedoucí oddělení projektových prací pravidelně sleduje změny v závazných předpisech a příručkách pro zadávání veřejných zakázek v rámci operačních programů a evropských dotačních fondů. Na veškeré změny mající vliv na zadávání veřejných zakázek, musí včas a s dostatečným předstihem upozornit pracovníka nákupu. Článek 14 Postup při zadávání VZMR (1) Vedoucí oddělení nákupu nebo pracovník nákupu v první řadě musí určit kategorii, podle které se bude následně zadávací řízení řídit. Jednotlivé kategorie jsou specifikované v části III, článku 11 Kategorie VZMR v rámci interní směrnice. (2) Další postup zadávání podle tohoto článku 14 je povinný pro všechny kategorie podle článku 11, vyjma kategorie 1 (článek 11, odst. 1 písm. a) a odst. 2 písm. a)). (3) Následně pracovník nákupu oslovuje dostatečný počet potencionálních dodavatelů. Minimální počet potencionálních dodavatelů nutných pro oslovení upravuje příloha č. 1 Zadávání VZMR na dodávky a služby a příloha č. 2 Zadávání VZMR na stavební práce. (4) Lhůtu pro podání nabídky stanovuje příloha č. 1 Zadávání VZMR na dodávky a služby a příloha č. 2 Zadávání VZMR na stavební práce. (5) Po vyhodnocení došlých nabídek dojde k rozhodnutí zadavatele nebo jím pověřenou osobou o výběru nejvhodnější nabídky. (6) Pro kategorie 2 a 3 je nutné po obdržení nabídek vyhotovit stručnou zprávu o posouzení nabídek. Tato zpráva by měla obsahovat minimálně následující údaje: a) údaje o zadavateli; b) údaje o oslovených dodavatelích a jejich počtu; c) údaje o doručených nabídkách; d) vyhodnocení došlých nabídek vč. hodnotícího kritéria; e) doporučení pro pověřenou osobu zadavatele. (7) Článek 14 odst. (6) není povinný v případě, že zadavatel pouze hodnotí doručené nabídky uchazečů na základě předchozí poptávky. (8) Dle části II článku 5 této směrnice bude vybranému uchazeči následně zaslána objednávka, případně s ním bude podepsána smlouva, dle směrnice o oběhu účetních dokladů a pravidlech finanční kontroly. 7 ČÁST IV ARCHIVACE ÚČETNÍCH DOKLADŮ (1) Archivace účetních dokladů je prováděna ve smyslu § 31 zákona o účetnictví, a zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, ve smyslu vyhlášky č. 191/2009 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby a platného Spisového a skartačního řádu VŠTE. ČÁST V PODPISOVÉ VZORY, PODPISOVÁ OPRÁVNĚNÍ (1) Podpisové vzory a podpisová oprávnění jsou předmětem samostatné vnitřní normy VŠTE. Seznam příloh: Příloha č. 1 - Zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na dodávky a služby Příloha č. 2 - Zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na stavební práce Příloha č. 3 - Grafické znázornění procesů (algoritmus)