OR č. 11/2016 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích HOSPODÁŘSKÁ A NEHOSPODÁŘSKÁ ČINNOST NA VŠTE Datum vydání: 9. 5. 2016 Účinnost od: 9. 5. 2016 Účinnost do: Odvolání Číslo jednací: VŠTE004744/2016 Počet stran: 2 Počet příloh: 0 Informace o změnách Ruší předpis Nadřízené předpisy Směrnice č. 27/2012 Oběh účetních dokladů a pravidla finanční kontroly (v plném znění) Související předpisy Podřízený předpis Rozdělovník Zaměstnanci VŠTE Vypracoval: Ing. Marie Padrtová Garant: Kvestor Podpis: Podpis: Ing. Jaromír Vrbka Formálně ověřil: Bc. Tomáš Bílek Schválil: Rektor Podpis: Podpis: doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. 1 Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Tímto opatřením se činnost VŠTE v ČB dělí na činnost nehospodářskou a hospodář- skou. (2) Hospodářská činnost VŠTE může být vykonávána pouze v souladu s příslušnými právními předpisy, jimiž jsou zejména: a) zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, v platném znění, b) zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), v platném znění, c) zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty v platném znění, d) zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění, e) nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014 (dále jen „Nařízení“), kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva“) Smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, f) sdělení Komise – Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01-29), dále jen „Rámec“. Článek 2 Vymezení nehospodářské činnosti (1) Nehospodářská činnost je činnost, která nepředstavuje nabízení zboží nebo služeb na relevantních trzích ve smyslu právních norem a judikatury EU. Nehospodářská činnost může být zpravidla podporovaná státem anebo ze státních či veřejných prostředků a nemusí se na její podporu vztahovat čl. 107 Smlouvy. (2) Za nehospodářské činnosti jsou považovány obecně zejména tyto činnosti:1 a) primární činnosti výzkumných organizací a výzkumných infrastruktur, zejména: i) vzdělávání s cílem zvýšit počty a zlepšit kvalifikaci lidských zdrojů (veřejné vzdělávání organizované v rámci státního vzdělávacího systému, jež je z velké části nebo zcela financováno ze státních prostředků a je státem kontrolová- no), ii) nezávislý výzkum a vývoj (dále jen „VaV“) s cílem získat nové poznatky a lépe pochopit dané téma, včetně kooperativního VaV, pokud je spolupráce, do níž je výzkumná organizace nebo výzkumná infrastruktura zapojena, účinná,2 iii) veřejné šíření výsledků výzkumu na nevýlučném a nediskriminačním základě (například prostřednictvím výuky, databází s otevřeným přístupem, veřejně přístupných publikací či otevřeného softwaru), 1 Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01). 2 Rámec pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01), bod 15. 2 b) činnosti v rámci transferu znalostí a technologií, pokud jsou prováděny buď výzkumnou organizací nebo výzkumnou infrastrukturou (včetně jejich oddělení či poboček), nebo společně s dalšími takovými subjekty či jejich jménem, a pokud se veškerý zisk z těchto činností znovu investuje do primárních činností výzkumné organizace nebo výzkumné infrastruktury. Nehospodářská povaha těchto činností zůstává zachována i v případě svěření dodávek odpovídajících služeb třetím stranám prostřednictvím otevřeného zadávacího řízení. Článek 3 Vymezení hospodářské činnosti (1) Hospodářská činnost je jakákoli činnost, jejímž smyslem je nabízení zboží nebo služeb na trhu ve smyslu právních norem a judikatury EU.3 (2) O vykonávání hospodářské činnosti rozhoduje kvestor. Článek 4 Oddělené sledování nehospodářské a hospodářské činnosti (1) V zájmu sjednocení účetního sledování nehospodářské a hospodářské činnosti na VŠTE sledují všechna účetní střediska náklady a výnosy v členění na činnosti (hlavní a doplňkovou), typy zakázek a zakázky, přičemž typ zakázky 24 a 40 jsou určeny výhradně k evidenci hospodářské činnosti. Ostatní typy zakázek slouží k evidenci nehospodářské činnosti. (2) Posouzení, zda se jedná o činnost nehospodářskou nebo hospodářskou, provádí kvestor. (3) V zájmu zabránění poskytnutí nepovolené nepřímé státní podpory postupuje VŠTE v rámci spolupráce s podniky tak, že spolupráce může probíhat pouze za podmínek stanovených v kapitole 2.2 Rámce, případně obdobně dle těchto podmínek tak, aby nedocházelo k nepřiměřenému zvýhodnění těchto podniků. Článek 6 Užití zisku (1) Veškerý zisk plynoucí z činností v oblasti transferu znalostí a technologií, které budou mít povahu nehospodářské činnosti, bude znovu investován do primárních činností výzkumné organizace. (2) V případě specifické úpravy užití či reinvestice zisku plynoucího z činností hospodářských ze strany poskytovatele veřejných prostředků bude VŠTE postupovat dle této specifické úpravy. (3) Za užití či reinvestici zisku zodpovídá kvestor. 3 Rozsudek Evropského soudního dvora 118/85, Recueil 1987, s. 2599, bod 7; Rozsudek Evropského soudního dvora C- 35/96 Recueil 1998, s. I-3851, bod 36; Rozsudek Evropského soudního dvora C-180/98 až C-184/98, Recueil, s. I-6451, bod 75. 3 Článek 7 Závěrečná ustanovení (1) Členění činností VŠTE na nehospodářskou a hospodářskou není totožné s členěním činností na doplňkovou a hlavní a není totožné s daňovým členěním na ekonomickou a mimoekonomickou činnost.