Příloha 8: Šablona ke studijním oporám Název opory Studijní opora pro kombinované studium Bakalářský studijní program Autor (bez titulů) 2013 České Budějovice 1. vydání © Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2013 Vydala: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice Za obsahovou a jazykovou správnost odpovídají autoři a vedoucí příslušných kateder. Obsah Obsah.. 3 Průvodce studiem předmětu.. 4 Základní okruhy studia. 4 Průběh studia, zakončení, komunikace. 4 Kapitola 1: Název kapitoly. 6 Použitá literatura. 2 Poznámka 1: Obsah vygenerujete na základě používání stylů (nahoře v liště – Nadpis 1, Nadpis 2, Nadpis 3, Normální). Pro základní text používejte Normální, pro nadpis kapitoly Nadpis 1. Poznámka 2: Počet kapitol musí odpovídat počtu témat uvedených v anotaci předmětu! Průvodce studiem předmětu Tato učební opora je určena studentům … Je koncipována jako studijní pomůcka… Navazuje a doplňuje učební text … Shrnutí cílů a obsahu opory. Text je orientován na čtenáře, tj. na studenta daného předmětu (V opoře najdete…, další informace získáte… Shrnutí základních předpokladů pro správné porozumění obsahu. Shrnutí znalostí, které touto oporou získáte. Základní okruhy studia 1. Název okruhu 1; 2. Název okruhu 2; 3. Název okruhu 3; 4. Název okruhu 4; Pozn. Základní okruhy musí odpovídat informacím uvedeným v IS k danému předmětu. Průběh studia, zakončení, komunikace Průběh studia, zakončení: - workshop – téma, cíl, průběh - seminární práce – témata, požadavky, hodnocení - zkouška, zápočet... ? Příklad: Student zpracovává v průběhu semestru seminární práci, spočívající v ručním (tužkou) vyhotovení výkresů určeného rodinného domu zpravidla v rozsahu: půdorys 1.NP, půdorys 2.NP (podkroví), svislý řez, pohledy, základy, situace. Na těchto výkresech si student ověřuje, zda pochopil principy kreslení stavebních výkresů. Na samostatné práci se kontroluje věcná správnost kresby, grafická úroveň provedení a úplnost práce. Seminární práce musí být odevzdána nejpozději před koncem příslušného semestru. Předmět je ukončen zápočtem, který je udělen na základě včasně odevzdané úplné seminární práce a úspěšného závěrečného písemného testu, při kterém musí student prokázat znalosti dané problematiky. Další informace jsou uvedeny v Informačním systému VŠTE, kde je také uveden způsob komunikace mezi studentem a vyučujícím (tutorem). Kromě kontaktní výuky bude využívána zejména komunikace prostřednictvím Internetu. Každý vyučující i student VŠTE má zavedenu svoji e-mailovou adresu a další formy komunikace jsou možné i přes Informační systém VŠTE. Pozn. Je nutné v opoře explicitně zdůraznit, že student by se měl v případě potřeby obracet na tutora, který ho vede po celou dobu studia daného předmětu. Kapitola 1: Název kapitoly ruka.png Klíčové pojmy: pojem, klíčový pojem, seznam klíčových slov hvězda Cíle kapitoly: - pochopení pojmu …, - porozumění základním cílům strategie X, - znalost XY. Pozn.: Cíle jsou vždy definovány jednoznačně a stručně, ve výčtu s odrážkami. Cílem proto není „ekonomika podniku“, ale např. „pochopení pojmu ekonomika“, „porozumění procesům v podniku“, „základní úvod do problémů ekonomiky podniku“ apod. hodiny Čas potřebný ke studiu kapitoly: X hodin Pozn.: Je uváděn „kompletní“ čas pro studium kapitoly, bez ohledu na to, jakým činnostem bude čas věnován (samostudium, příprava na test aj.). Celkový čas ve všech kapitolách se musí rovnat 26násobku počtu kreditů za daný předmět. baterka Výklad: Nastínění obsahu kapitoly Spolu s projitím doporučené literatury musí student na základě obou zdrojů být schopen samostatně a kompletně pochopit a nastudovat celou problematiku. V případě početních úloh by vzhledem k samostudiu měl být popsán obecný postup řešení daného typu úlohy (nebo dán odkaz na výklad v literatuře), konkrétní příklady by pak mělo doprovázet zřejmé řešení a být vysvětleno, jak se k řešení došlo. Citujte. Pozor na dodržování autorského zákona! Struktura výkladu Výklad je dále strukturován do podkapitol. Hojně využívá zvýraznění textu, nejlépe tučně. Zvýrazněním pomáháme čtenářům v lepší orientaci v textu. Zvýrazňujeme důležité pojmy. Raději než celé věty zvýrazňujeme jen to, co je důležité (mimo spojek, závorek apod.). Bohatě členíme na odstavce, velmi dlouhá a složitá souvětí se snažíme raději rozdělit na několik méně rozsáhlých souvětí a vět jednoduchých. Psaní výčtů Psaní výčtů je třeba v rámci dokumentu sjednotit – psát jeden typ odrážek a používat stejné odsazení od levého okraje. Ideálně používat toto členění: - 1. úroveň výčtu - 1. úroveň výčtu o druhá úroveň výčtu o druhá úroveň výčtu § třetí úroveň výčtu - 1. úroveň výčtu V případě číslovaných seznamů pak takto: 1) 1. úroveň výčtu 2) 1. úroveň výčtu a) druhá úroveň výčtu b) druhá úroveň výčtu i. třetí úroveň výčtu 3) 1. úroveň výčtu Prosím o dodržování psaní výčtů. Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR popisuje možnosti psaní výčtů (velká písmena, čárky, středníky) v Internetové jazykové příručce na adrese http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=870&dotaz=v%C3%BD%C4%8Det. Ve stručnosti: jsou-li položky ve výčtu větným celkem, pak je nutné dělat na konci položky tečku a další položku začít novým písmenem (případně psát s malými písmeny a se středníkem na konci): - Toto je položka číslo 1. - Takto bude vypadat položka další. - A takto bychom měli napsat položku poslední. Nemají-li položky ve výčtu povahu věty, začínají (kromě první položky v některých případech, když výčet není uvozen větou s dvojtečkou nebo nenavazuje na předchozí větu) malým písmenem a končí čárkou nebo středníkem. Pro psaní opory odporučuji používat spíše středník, lze snadno použít pro všechny typy výčtů. Zde například máme na mysli: - položku 1; - položku, která navazuje; - další položku; - poslední položku. Zvolený styl výčtů je třeba dodržet v celém dokumentu. Pokud si nejste jisti, zkuste si výčet poskládat do věty (bez odrážek). Velká písmena a interpunkce by měla být v obou případech stejná. Využití obrazových materiálů Při vložení obrázků, fotografií, nákresů prosím dodržujte autorský zákon. Na vyzvání buďte připraveni doložit autorství k materiálům, případně nabytí autorských práv dle autorského zákona. V praxi to znamená, že použité cizí materiály musí být nejen opatřeny uvedením zdroje a jménem autora, ale také musíte mít písemný souhlas autora k použití jeho autorského díla. kniha Studijní materiály: Základní literatura: Pozn.: vždy uvedeny konkrétní strany, kde studenti tuto problematikou nastudují! Literatura by měla odpovídat zadané literatuře v IS. Doporučené studijní zdroje: Pozn.: uvedení konkrétních stran není povinné, ale vhodné. Citace dle aktuálně vydané normy ISO 690. Metodika citování je k dispozici z výkonného redaktora VŠTE. NOVÁK, J., 2008. Název díla. Místo: Vydavatel. ISBN 80-00000-00-0. STANĚK, G., Z. ŠIMKOVÁ a L. BRDEK, 2012. Název díla. 2. vyd. Místo: Vydavatel. ISBN 80-00000-00-0. SOVÁK, Z., 2009. Název článku. In: Název periodika. 7(3), 885–899. ISSN 0000-0000. SOVÁK, Z. a K. VAŇEK, 2009. Název díla. Místo: Vydavatel. ISBN 80-00000-00-0. PLOVÁK, P., 2006. Název díla [CD]. Místo: Vydavatel. ISBN 80-00000-00-0. PLOVÁK, P., 2006. Jak citovat? Název stránky [online]. Místo: Vydavatel, 4. dubna 2006, 11:35 [cit. 2011-03-12]. ISSN 0000-0000. Dostupné z: http://www.web.cz/a_tak_dale.cz Pozn.: - pozor na rozdíl v psaní roku vydání v případě citace a pouhého uvedení zdroje (vzory zde výše), - název díla vždy kurzívou, - ISBN musí být vždy na konci, uvedení konkrétních stran je před ISBN, - citace internetového zdroje neznamená napsat jen webovou stránku! otazník Otázky a úkoly 1) Vypočítejte … 2) Porovnejte … 3) Vyjmenujte … Pozn. Musí být řešené – příklady, otázky, kvíz... vše musí mít řešení otazník Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o… 2) Zamyslete se nad tím, … Pozn. Řešení není součástí opory klíč Klíč k řešení otázek: 1) XY – odpověď na zadanou otázku, neměla by být příliš stručná. 2) YX – Je-li odpověď možno vyvodit z textu dané kapitoly, připojte do klíče k této otázce: „Viz výklad.“ 3) ZYX Použitá literatura Pozn. Citované a parafrázované zdroje – na konci celého dokumentu.