Příloha č. 5 Základní metodika kombinované formy studia Kombinovaná forma studia se obsahově a rozsahově shoduje s prezenční formou studia, nabyté dovednosti, znalosti a postoje jsou shodné u jednotlivých předmětů jak pro kombinovanou, tak pro prezenční formu studia. Existuje kompatibilita v klíčových kompetencích u studia v denní a kombinované formě, shodné jsou i evaluační metody, rozdílné je však rozložení studijní zátěže vycházející z vyššího poddílu samostudia u kombinované formy studia. U kombinované formy se výukový proces nečlení na přednášky a semináře, nýbrž probíhá formou tutoriálů. Jedná se o didaktickou metodu určenou především pro distanční i kombinované vzdělávání. Při tutoriálu vyučující, tedy tutor, podá studentům přehled o jejich studijních povinnostech, o charakteru individuální a individualizované práce, termínech plnění, přičemž jim prezenčně objasní základy probírané látky a zadá úkoly pro následující samostatné studium. Vyučující, facilitátor, je průvodcem, zprostředkovatelem studijních obsahů, rádcem a usměrňovatelem studenta při studiu daného předmětu a hodnotitel průběžných výsledků. Počty kontaktních hodin ve studijním plánu odpovídají údajům uvedených v akreditacích ve formuláři C a jsou zaneseny i v anotacích předmětů v rubrice studijní zátěže. Podstatou tutoriálu je samostatná práce, která je specifikována ve studijních oporách jednotlivých předmětů. Základním principem je, že student přichází na kontaktní výuku připraven, má nastudovánu příslušnou problematiku, splněny samostatné úkoly a připraveny dotazy na části, kterým nerozuměl. Dle informací v anotacích předmětů a oporách studenti zjistí, na kterých soustředěních budou absolvovat průběžné testy, vystupovat s prezentacemi apod. Kontaktní výuka probíhá v prostorách VŠTE ve stanovených termínech a hodinách. Studenti kombinovaného studia mohou také dle svých časových možností a kapacitních možností poslucháren navštěvovat přednášky organizované v prezenční formě studia. V přímém kontaktu s vyučujícím jsou studenti nejen při výuce, ale i při konzultačních hodinách vypsaných pro studenty kombinovaného studia ve stanovených hodinách. Vyučující daného předmětu spolupracují dle potřeby (po dohodě s příslušným vedoucím katedry) s dalšími pedagogy – tutory tak, aby počet studentů na jednoho vyučujícího (tutora) byl přiměřený. Dle typu a obtížnosti předmětu lze předpokládat počet studentů na vyučujícího (tutora) mezi 15 až 30 studenty. Komunikaci se studentem doplňuje elektronická komunikace přes Internet a přes Informační systém školy. VŠTE již využívá výhod e-learningu a distančních studijních materiálů, má zkušenost s on-line výukou a videokonferenčními přednáškami a do budoucna bude komunikace postupně rozšířena o webináře a chaty prostřednictvím Internetu. Povinnosti studentů kombinované formy se odvíjejí ze studijního a zkušebního řádu školy. Vyučující na VŠTE působící jako tutoři pro kombinovanou formu studia absolvují školení a semináře k úspěšnému vedení tutoriálu a přípravě kvalitních studijních opor a materiálů. Tutoriál jako organizační forma výuky na VŠTE vykazuje následující rysy: - interaktivní průběh, - odborná a věcná diskuse mezi studujícími navzájem a mezi studujícími a tutorem, - vzájemné informace o literatuře a zdrojích odborných informací, - skupinové řešení problémů, - komentáře tutora a zpětná vazba, - diskuse ke klíčovým a problematickým otázkám studované problematiky, - diskuse úkolů k samostudiu a návody ke zpracování a k využití odb. pramenů, - stručné zhodnocení odevzdaných úkolů (ve skupinách vždy anonymní), - vysvětlení nejčastějších chyb, konzultace správného postupu, - zodpovězení dotazů, plánování postupů, - řešení případových studií a modelových situací. Studijní opora Studijní opory mohou být vypracované jako e-learningové moduly s klíčem. Opora v e-learningovém zpracování zahrnuje interaktivní osnovu se 13 tématy odpovídajícím osnově daného předmětu. Zpracování každého tématu obsahuje opěrný výklad, odkazy na potřebnou studijní literaturu a sadu otázek k procvičení tématu s automatickým vyhodnocením. Autorům opor slouží jako pomůcka pro tvorbu modulů e-learningový kurz E-learning pro vyučující VŠTE a metodická instrukce Tvorba e-learningových modulů na VŠTE.