UZ SM č. 28/2012 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích ÚPLNÉ ZNĚNÍ SMĚRNICE č. 28/2012 PRAVIDLA ÚČTOVÁNÍ NA VŠTE Datum vydání: 10. 12. 2012 Účinnost od: 5. 9. 2022 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 1 ze dne: 13. 5. 2013 Účinnost od: 13. 5. 2013 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 2 ze dne: 1. 1. 2015 Účinnost od: 1. 1. 2015 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 3 ze dne: 4. 2. 2016 Účinnost od: 4. 2. 2016 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 4 ze dne: 1. 9. 2019 Účinnost od: 1. 9. 2019 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 5 ze dne: 1. 6. 2020 Účinnost od: 1. 6. 2020 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 6 ze dne: 15. 2. 2021 Účinnost od: 15. 2. 2021 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 7 ze dne: 1. 3. 2021 Účinnost od: 1. 3. 2021 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 8 ze dne: 18. 10. 2021 Účinnost od: 18. 10. 2021 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 9 ze dne: 1. 1. 2022 Účinnost od: 1. 1. 2022 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 10 ze dne: 5. 9. 2022 Účinnost od: 5. 9. 2022 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE006469/2012 Počet stran: 27 Počet příloh: 1 Periodicita kontroly aktuálnosti normy: Roční Ruší normu: Směrnice č. 1/2012 Pravidla účtování na VŠTE Nadřízené norma: Statut VŠTE Podřízená norma: Opatření rektora č. 2/2021 k pravidlům účtování na VŠTE Rozdělovník: Ekonomický úsek Vypracoval: Pověřena vedením Právního oddělení Schválil: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis: Ing. Denisa Plecitá v. r. Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 ÚPLNÉ ZNĚNÍ SMĚRNICE č. 28/2012 PRAVIDLA ÚČTOVÁNÍ NA VŠTE VE ZNĚNÍ DODATKŮ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Vysoká škola technická a ekonomická (dále jen „VŠTE“) vede podvojné účetnictví dle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „zákon o účetnictví“), ve znění pozdějších předpisů, vyhláškou 504/2002 Sb., ze dne 6. listopadu 2002, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví ve znění pozdějších předpisů a Českými účetními standardy pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání. Účetnictví se dále řídí zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách. (2) VŠTE vede účetnictví prostřednictvím informačního systému iFIS, mzdy jsou zpracovávány v softwaru Vema, skladové hospodářství je vedeno v systému ISKaM. Článek 2 Komplexní položky (1) Slouží k rozlišení činností z hlediska Zákona o vysokých školách. VŠTE rozlišuje následující činnosti: Hlavní činnost, která se dále člení na: o Příspěvek – zde je účtováno o příspěvku Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) na provoz školy a jeho vynakládání. o Nepříspěvek – slouží k evidenci dalších příjmů VŠTE realizovaných v rámci hlavní činnosti. Jedná se především o poplatky za studium v akreditovaných oborech v rámci Centra celoživotního vzdělávání (dále jen „CCV“) a veškeré další poplatky spojené se studiem. Tyto příjmy jsou osvobozeny od DPH, avšak podléhají dani z příjmu právnických osob (dále jen „DP“). o Doplňková činnost – jedná se o činnost provozovanou mimo hlavní činnost, tedy především o provoz koleje a menzy, pronájmy prostor a zařízení, služby poskytované knihovnou a copy centrem. Příjmy realizované v rámci doplňkové činnosti podléhají DPH a DP. Článek 3 Typy akcí (1) K členění příjmů dle zdroje slouží typ akce. Typy akcí jsou předmětem Přílohy č. 1. 2 (2) Každý typ akce spadá pod konkrétní komplexní položku. Podle toho, ke které činnosti se vztahuje. (3) U každého typu akce se dále rozlišují konkrétnější AKCE, které umožňují další členění v rámci jednotlivých zdrojů. Toto je využíváno především pro dotace, projekty, doplňkovou činnost a jiné činnosti, u nichž je vyžadováno důsledné oddělení vynaložených nákladů. Ostatní typy akcí mají vždy jen jednu akci. Článek 4 Nákladová střediska (1) Pro účely podrobného sledování nákladů, byla zřízena nákladová střediska, která jsou komunikována Opatřením rektora. Tento seznam je aktualizován dle potřeby VŠTE. Nákladová střediska korespondují s jednotlivými úseky VŠTE dle organizačního řádu. Pro potřeby rozpočtování jsou zřízena též zúčtovací a podrozpočtová střediska, která naopak podklad v organizačním řádu nemají. (2) Účtování na nákladová střediska se řídí směrnicí Pravidla sestavování dílčích rozpočtů. Článek 5 Nepřímé náklady (1) K rozúčtování nepřímých nákladů jsou využívány níže uvedené rozdělovníky Aktuální podíl nákladů připadajících na příslušná střediska je komunikován Opatřením rektora. a) Režijní náklady areál – rozdělovník je sestaven dle využívané plochy jednotlivé základní činnosti VŠTE a rozlišují se jím následující náklady: Elektrická energie Plyn – teplo Vodné a stočné Údržba (BOZP, úklid, odvoz odpadu, hlídací služba) b) Režijní náklady Menza Režijní náklady střediska menza jsou rozpočteny na hlavní a doplňkovou činnost. Hlavní činnost zahrnuje služby pro zaměstnance a studenty, doplňková činnost služby pro cizí strávníky a prodej výrobků a zboží. Hlavní činnost je dále dělena na hlavní činnost – příspěvek – závodní stravování zaměstnanců a hlavní činnost – nepříspěvek – stravování studentů. c) Vnitrovýkony menza Podíl nákladů připadajících na jednotlivá NS je stanoven na základě počtu úvazků daného NS. Tento poměr je určován dle počtu úvazků k 31. 12. na následující rok opatřením rektora. 3 (2) Ostatní nepřímé náklady jsou účtovány na středisko 1401. Jedná se především o: bankovní poplatky (kromě účtu Kolejí a CCV), různé typy daní a poplatků, kurzové rozdíly, poštovné, televizní poplatky apod., odpisy jsou účtované na středisko 2099. Článek 6 Přímé náklady (1) Přímé náklady vznikající ve vazbě na konkrétní zaměstnance VŠTE jsou účtovány na kmenové nákladové středisko (dále jen „NS“) zaměstnance. Jedná se o osobní náklady, odborná literatura, kancelářské potřeby (účtovány na NS při výdeji ze skladu do spotřeby nebo přímo na přijaté faktuře), cestovné, účast na seminářích a konferencích, telefony, náklady na reprezentaci, ostatní spotřební materiál a drobné služby. (2) Přímé náklady související s výkony konkrétních činností VŠTE jsou účtovány dle aktuálního znění směrnice Pravidla sestavování dílčích rozpočtů. Článek 7 Nákladové účty (1) Každý účet je dle typu nákladu analyticky rozlišen. • 501 – Spotřeba materiálu o 501001 – Kancelářské potřeby – jsou vydávány pouze na žádost. Náklady se účtují na to středisko, které žádost o kancelářské potřeby předloží. O DPH se v tomto případě účtuje při přijetí faktury o 501003 – Odborná literatura – dle objednávek se účtuje na střediska a katedry objednavatele o 501004 – Ostatní materiál – z měsíčního vyúčtování se zde účtuje spotřeba revalidačních známek a ISIC karet na středisko 2014 a zakázku 24PSS003 o 501005 – Knihovní fond – nákup odborné literatury se účtuje na středisko 2013 nákladem je celá částka bez nároku na odpočet DPH o 501006 – Režijní materiál – z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se účtují náklady na středisko objednavatele, např. úklidové prostředky, materiál pro údržbu, spotřební materiál pro menzu (ubrousky, tácky, sáčky) o 501007 – Ochranné pomůcky – z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se účtují náklady na středisko objednavatele, např. oblečení do menzy o 501008 – Pohonné hmoty – z přijatých faktur nebo vyúčtování platebních karet se účtují náklady na středisko, na které je přidělen služební automobil o 501009 – Suroviny menza – na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM se zde účtují suroviny spotřebované za dané účetní období 4 o 501010 – Reklamní předměty – letáky, plakáty, reklamní předměty, loga etc. o 501011 – Materiálové zabezpečení projektu o 501200 – DDHM 3 000 Kč do 80 000 Kč operativní evidence – veškerý majetek vyjma IT majetku o 501201 – IT majetek – veškerý pořízený IT majetek (počítače, tiskárny, monitory etc.) o 501202 – DDHM do 3 000 Kč – zde se účtuje pořízení drobného majetku o 501900 – Spotřeba materiálu nedaňová • 502 – Spotřeba energie Do spotřeby energie zahrnujeme spotřebu tepla, vodné a stočné, spotřebu elektřiny a zemní plyn. Náklady jsou účtovány měsíčně dle rozdělovníku Areál. • 503 – Spotřeba ostatních neskladových dodávek • 504 – Prodané zboží o 504001 – Prodané zboží – při prodeji zboží je účtováno o nákladech ve skladové ceně o 504002 – Prodané knihy – na základě výstupů ze systému ISKaM se zde účtuje o spotřebě knih při jejich prodeji o 504003 – Zboží menza – na základě podkladů ze stravovací systému ISKaM se zde účtuje zboží spotřebované za dané účetní období o 504004 – Zboží – reklamní předměty k prodeji – zde je účtován prodej reklamních předmětů školy • 511 – Opravy a udržování Náklady na opravy a údržbu majetku jsou účtovány z přijaté faktury nebo hotovostního vyúčtování, nejčastěji na středisko 2102 Správa majetku. • 512 – Cestovné o 512001 – Cestovné tuzemské cesty o 512002 – Cestovné zahraniční cesty Podle Zákona o cestovních náhradách zpracuje účetní cestovní vyúčtování a zaúčtuje do iFIS na výše uvedené účty. Zahraniční cestovné ERASMUS je rozděleno podle zdroje financování a zpracováno na základě podkladů od koordinátora zahraničních vztahů. o 512900 – Cestovné daňově neuznatelné – zde se účtuje o nákladech, které je nutno daňově vyloučit, např. náklady jiného účetního období • 513 – Náklady na reprezentaci 5 Na středisko objednavatele se účtují náklady obvykle na občerstvení. U těchto dokladů se neuplatňuje DPH. Celá částka je daňově neuznatelným nákladem. • 518 – Ostatní služby o 518002 – Poštovné – zde se účtuje o poštovném hrazené školou, dále poštovné při nákupu odborné literatury o 518003 – Telekomunikační služby – telefonní hovory jsou účtovány měsíčně se základní sazbou DPH a jsou rozúčtovány na jednotlivá střediska dle vyúčtování od mobilního operátora o 518005 – Semináře, konference – z přijatých faktur nebo dokladů o zaplacení se účtují náklady na odborná školení zaměstnanců, účtuje se na kmenové středisko zaměstnance o 518006 – Konzultační služby – zde se účtují konzultace daňového poradce, právní servis a další případné odborné konzultace o 518007 – Nájemné – z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se na středisko objednavatele služby účtují náklady na pronájem prostor a sálů o 518008 – IT služby – jedná se o poskytnuté IT služby, jsou účtovány měsíčně, některé IT služby se účtují čtvrtletně, jsou účtovány přímo na NS 1009 o 518009 – Služba správy majetku – jedná se o monitorování objektu VŠTE, praní prádla, úklid, montáže, dopravu, svoz KO – náklady jsou rozúčtovány rozdělovníkem Areál o 518010 – Inzerce – po schválení marketingového oddělení se účtují náklady na uveřejnění inzerátů v periodikách o 518011 – Služby IBW – slouží k zaúčtování přijatých zahraničních faktur v rámci International Business Week o 518013 – Ostatní služby – na základě přijatých faktur se zde účtují služby jinde neuvedené, např. překlady o 518014 – Internet – na základě přijatých faktur se zde účtují služby spojené s používáním služeb internetu o 518016 – Projektové práce – na základě přijatých faktur se zde účtují náklady na projektovou dokumentaci na neinvestiční akce o 518018 – Služby spojené s autoprovozem – poplatky za parkování, mytí a čištění služebních automobilů, náklady se obvykle účtují z cestovního nebo hotovostního vyúčtování na středisko zaměstnance o 518023 – Nákup softwaru do 60 000,- Kč – pokud je již při nákupu jasné, k jakým účelům a pro jaké středisko bude software sloužit, naúčtují 6 se náklady přímo na dané středisko, v opačném případě se účtuje na středisko 1009 o 518024 – Stravování zaměstnanci – náklady spojené na stravu zaměstnanců z titulu vydaných stravenek o 518026 – Ediční poplatky o 518027 – Propagace – mediální služby, účast na výstavách o 518900 – Ostatní služby nedaňové – náklady na služby spojené s jiným účetním obdobím • 521 – Mzdové náklady o 521001 – Mzdové náklady – mzdy zúčtované k výplatě na základě výplatních listin (vč. odměn, příplatků) o 521002 – Mzdové náklady Ostatní osobní náklady – mzdy vyplacené na základně uzavření dohod o provedení práce o 521003 – Mzdové náklady z fondu odměn o 521004 – Odstupné – na základně příslušných předpisů se účtuje o odstupném při odchodu zaměstnanců Mzdy jsou měsíčně zpracovány mzdovým programem Vema. Do účetního systému iFIS jsou přeneseny převodovým můstkem Vema – iFIS. V účetnictví je provedena kontrola přenesených dat a výstupu z programu Vema. Mzdové a sociální náklady jsou účtovány na předem definované nákladové účty, nákladová střediska, popřípadě zakázky a činnosti. • 524 – Zákonné sociální pojištění Zde se účtuje zdravotní a sociální pojištění, které je zaměstnavatel povinen platit. • 525 – Ostatní sociální pojištění o 525001 – Účtuje se zde pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, pojištění se platí zálohově na následující čtvrtletí a rozúčtuje se podle podkladů ze mzdového SW VEMA • 527 – Zákonné sociální náklady Obsahuje náklady spojené s přídělem do sociálního fondu, náhrady za pracovní neschopnost a účtováním nákladů stravenkového paušálu. • 528 – Ostatní sociální náklady • 531 – Daň silniční • 538 – Ostatní daně a poplatky 7 o 538001 – Ostatní daně a poplatky – účtuje se zde o nákladech z titulu platby daně z nemovitosti, daně z tomboly aj. o 538002 – Dálniční známky – na základě hotovostního nákupu se zde účtují náklady na pořízení dálničních známek pro firemní automobily o 538003 – Neuplatněné DPH – při zpracování jednotlivých dokladů se do nákladů naúčtuje neuplatnitelná část DPH po přepočtu krátícím koeficientem • 541 - Smluvní pokuty a úroky z prodlení o 541001 – Smluvní pokuty a úroky z prodlení – účtované v souladu s obchodním zákoníkem • 542 - Ostatní pokuty a penále o 542001 – Ostatní pokuty a penále – penále za pozdní odvody daní, vyúčtování sankcí za porušení zákonů • 543 - Odpis nedobytné pohledávky o 543001 – Odpis nedobytné pohledávky – zde je možno účtovat o nákladech plynoucích z odpisu pohledávek podle zákona o dani z příjmu • 545 – Kurzové ztráty o 545001 – Kurzové ztráty – vznikají přepočtem cizí měny na CZK z titulu přijatých faktur, zahraničního cestovního vyúčtování, pokladních dokladů a kurzového přepočtu zůstatků v cizí měně k 31. 12., jsou nákladem střediska 1401, TA 24OST011 • 546 – Dary o 546001 – Dary – náklady plynoucí z poskytnutí daru. • 548 – Manka a škody o 548001 – Manka a škody – na základě provedené inventury se zde účtuje o manku na zásobách a majetku • 549 – Jiné ostatní náklady o 549001 – Jiné ostatní náklady – náklady spojené s běžným provozem, např. vidimace, správní poplatky, vstupní lékařské prohlídky hrazené novým zaměstnancům VŠTE o 549002 – Ostatní náklady daňově neuznatelné o 549003 – Patenty – náklady pro udržování patentů a užitných vzorů o 549006 – Interní granty 8 o 549007 – Haléřové vyrovnání – jsou to především náklady menzy, jedná se o haléřové vyrovnání rozdílu při účtování přijatých faktur za suroviny a zboží a jejich příjmu na sklad o 549008 – Odpis pohledávky – daňově uznatelný o 549011 – Pojištění – náklady z titulu pojištění majetku, automobilů, platebních karet. Náklady jsou vyúčtovány pojišťovnou podle uzavřených smluv o 549021 – Erasmus stipendia EU – jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků EU, účtuje se na NS 3303 o 549022 – Erasmus stipendia MŠMT – jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků MŠMT, účtuje se na NS 3303 o 549024 – Erasmus CEEPUS – jedná se o výplatu grantu na mobilitu přijíždějících studentů či vyučujících, účtuje se na NS 3303 a zakázku 10CEE002 o 549031 – Ubytovací stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 7005, akce 08UBY001 o 549032 – Sociální stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 7005, akce 07SOC001 o 549033 – Prospěchová stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 7005, akce 26STI001 o 549035 – Mimořádná stipendia – mimořádná stipendia se studentům vyplácí na základě návrhů od zaměstnanců školy za aktivitu pro VŠTE, NS 1101, akce 26STI001 o 549036 – Sociální stipendia tíživá situace – jednorázové stipendium přiznané studentovi na základě jeho žádosti v případě zvláště tíživé sociální situace studenta, NS 7005, akce 26STI001 o 549037 – Stipendium zvláštního zřetele – vyplácí se studentům na základě návrhů od zaměstnanců školy za aktivitu pro VŠTE, NS 1101, akce 26STI001 o 549038 – Stipendium na podporu studia – stipendium na podporu studia v České republice a v zahraničí, NS 3303, akce 26STI001 o 549039 – Vládní stipendisté – stipendium na podporu studia vládních stipendistů, NS 7005, akce 10VLS004 9 o 549041 – Bankovní poplatky BU škola – poplatky za vedení a správu bankovních účtů se účtují na středisko 1401, TA 24OST011. Poplatky z účtu CCV se účtují na středisko 7001, TA 24ASP010, poplatky z účtu Kolej se účtují na středisko 1402, TA 40KOL003 o 549046 – Bankovní poplatky projektové účty – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují za středisko 1401, TA 24OST011 o 549051 – Finanční spoluúčast na projektech – náklady vyplácené partnerům ve spoluúčasti na projektech v členění na jednotlivé zakázky příslušného projektu o 549052 – Nepřímé náklady projektů – podle podkladů z projektového oddělení se zde účtuje o nepřímých nákladech jednotlivých projektů o 549053 – Režijní náklady – dle podkladů je účtováno o režijních nákladech projektů o 549054 – Vnitrovýkony dle ETMS – dle podkladů je účtováno o vnitrovýkonech v rámci interního systému ETMS o 549055 – Přeúčtování nákladů – dle podkladů je účtováno nákladech na činnosti o 549102 – Čerpání dotace na stravu – dle podkladů je účtováno o čerpání dotace na stravu • 551 – Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku (dále jen DHM a DNM“) o 551001 – Odpisy DHM a DNM – účtují se zde náklady z titulu účetních odpisů majetku, středisko 2099, zakázka 01VNP001 o 551002 – Odpisy DHM a DNM pořízeného z dotace – účtují se zde náklady z titulu účetních odpisů majetku pořízeného z dotace, středisko 2099, zakázka 24OST011 Odpisy jsou účtovány měsíčně na výše uvedené účty, na základě zpracování odpisového běhu modulu Majetek v účetním programu iFIS. • 552 – Zůstatková cena prodaného majetku Pokud dojde k prodeji dosud neodepsaného majetku je zůstatková cena doodepsána jednorázově na níže uvedené účty o 552001 – ZC prodaného majetku o 552002 – ZC prodaného majetku z dotace • 553 – Prodané cenné papíry a vklady • 559 – Tvorba opravných položek 10 o 559001 – Tvorba OP k pohledávkám • 582 – Poskytnuté členské příspěvky o 582001 – Poskytnuté členské příspěvky o 582002 – Poskytnuté členské příspěvky – nedaňové • 591 – Daň z příjmů Článek 8 Výnosy a výnosové účty (1) Stejně jako náklady se výnosy, dělí dle činností a typu akce. Akce se následně přiřazují na konkrétní střediska. (2) Každý účet je dle typu výnosu analyticky rozlišen. • 601 – Tržby za vlastní výrobky o 601001 – Tržby z prodeje skript – účtují se se sníženou sazbou DPH, jsou výnosem NS 2014, účtují se na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40KNI007, dále dochází k přerozdělení výnosu na ústavy pomocí NS ústavu a zakázky 40OST013 o 601002 – Tržby z prodeje studijních materiálů – účtují se se sníženou sazbou DPH, jsou výnosem NS 2014, účtují se na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40KNI007 o 601003 – Menza výrobky se sníženou sazbou DPH – tržby z těchto výrobků se účtují pouze na NS 2105 a na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40MEN009, DPH se účtuje se sníženou sazbou o 601004 – KN – skripta na CD zákl. DPH – tržby z prodeje studijních materiálů na CD nosičích, DPH se účtuje se základní sazbou • 602 – Tržby z prodeje služeb o 602001 – Tržby z prodeje služeb – sem se zahrnují služby spojené s akcí International Business Week, mají svou vlastní zakázku 24IBW009 a účtují se pouze na NS 8102, od DPH jsou tyto služby osvobozeny o 602002 – Tržby kopírování – jsou výnosem NS 2099, účtují se se základní sazbou DPH, patří do doplňkové činnosti a mají také svou vlastní zakázku 40OST013 o 602003 – Tržby vložné, konference – tržby účtované z vydaných faktur účastníkům školou pořádaných konferencí, DPH základní sazba o 602005 – Tržby kontraktový výzkum o 602006 – Tržby – licenční smlouvy 11 o 602007 – Tržby – placené vzdělávací kurzy o 602008 – Tržby – konzultace a poradenství o 602011 – CCV Přípravné kurzy – účtují se na středisko 7001, zakázka 24ASP020, DPH v základní sazbě o 602013 – Poplatky – studium v AJ – účtují se poplatky na studium v AJ na středisko 7005, zakázka 24SAM019 o 602015 – Studium CŽV – účtuje se na NS 7001, studium CCV je výnosem hlavní činnosti a rozlišuje se zakázkou 24ASP010 o 602016 – Poplatky za přijímací řízení – účtují se na dvě NS, a to NS 1101, se zakázkou 24PSS003, v případě, že se zájemci hlásí do řádného studia, tyto poplatky osvobozeny od DPH, a NS 7001, zakázka 24ASP010, v případě, že se zájemci hlásí do mimořádného studia, tyto poplatky jsou zdaňovány základní sazbou DPH o 602018 – Poplatky za nostrifikaci, anotaci a výpisy známek – účtovací NS je 7005, jsou výnosem hlavní činnosti, TA je 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny o 602019 – Poplatky za studium – účtují se sem především promoce studentů, jsou výnosem NS 7005, mají zakázku 40OST013, DPH je účtována v základní sazbě o 602021 – Poplatky knihovna – již z názvu je patrné, že se jedná o výnosy NS 2014, které patří do doplňkové činnosti na zakázku 40KNI007, z těchto služeb se odvádí základní sazba DPH, jde např. o poplatky za vystavení čtenářských průkazek, či meziknihovní výpůjčky o 602022 – Poplatky ISIC – jsou výnosem hlavní činnosti NS 2014, účtují se na zakázku 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny o 602023 – CCV Mimořádné studium bakalářského programu – výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, osvobozeno od DPH o 602024 – CCV studium cizích jazyků – výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, osvobozeno od DPH o 602025 – CCV Akreditované předměty – jedná se o studium akreditovaných předmětů, výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, studium je osvobozeno od DPH o 602026 – CCV Nadstandardní služby – jedná se o jednorázové poplatky za dodatečné zapsání předmětu, vyškrtnuté předmětu aj., výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010 o 602027 – CCV Mimořádné studium magisterského programu – výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, osvobozeno od DPH 12 o 602028 – Administrativní poplatek – výnos střediska 1401, zakázka 40OST013 o 602029 – Poplatky za vydání druhopisů – výnos střediska 7005, zakázka 24PSS003 o 602031 – Ubytování studenti – na tento účet se účtují přijaté platby od studentů ubytovaných na koleji VŠTE, z toho plyne, že jde o výnosy NS 1402 patřící do doplňkové činnosti a jsou spojené se zakázkou 40KOL003, DPH se účtuje se sníženou sazbou o 602033 – Ubytování ostatní – jedná se o ubytované, kteří nejsou studenty ani zaměstnanci VŠTE, výnosy náleží středisku 1402, zakázka 40KOL003 snížená sazba DPH o 60204X – Pronájem Pronájmy poskytované VŠTE jsou výnosem NS 2099, účtují se do doplňkové činnosti a na zakázku 40PRO010, DPH je zde účtováno se základní sazbou. o 602046 – Telefonní služby – výnosy z vydané faktury na přeúčtování telefonních hovorů. DPH základní sazba o 602051 – Menza stravování základní sazba DPH – jedná se o tržby za stravovací služby (prodej hlavních jídel) poskytované Menzou VŠTE, které jsou výnosem NS 2105. Výnosy se dělí na zakázky 40MEN009 a 24MEN017. DPH se účtuje v základní sazbě o 602052 – Čerpání dotace na stravu o 602053 – Menza str. zak. DPH ostatní – tržby za ostatní služby poskytované Menzou VŠTE. Tyto tržby jsou výnosem NS 2105, zakázky 40MEN009. o 602060 – Jazykové korektury o 602061 – Studium čínštiny – tržby za kurzy čínského jazyka jsou výnosem NS 7009 a účtují se na zakázku 24OST011, jedná se o osvobozené plnění • 604 – Tržby za prodané zboží o 604001 – Tržby za zboží o 604002 – Tržby za prodaná skripta a knihy – jde o výnosy z prodeje knih, proto NS 2014, patří do doplňkové činnosti, účtují se na zakázku 40KNI007 a účtuje se DPH se sníženou sazbou o 604003 – Menza zboží snížená sazba – jedná se o prodané zboží, které je výnosem NS 2105, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 40MEN009, se účtuje ve snížené sazbě 13 o 604004 – Menza zboží základní sazba – jedná se o prodané zboží, které je výnosem NS 2105, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 40MEN009, z názvu vyplývá, že se odvádí základní sazba DPH o 604005 – Tržby zboží knihovna – jedná se o prodané zboží v knihovně VŠTE, které je výnosem NS 2014, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 40KNI007 o 604006 – Tržby za reklamní předměty – jedná se o prodané reklamní předměty • 613 – Změna stavu zásob výrobků • 621 – Aktivace materiálu a zboží • 622 – Aktivace vnitroorganizačních služeb • 623 – Aktivace dlouhodobého nehmotného majetku • 624 – Aktivace dlouhodobého hmotného majetku • 642 – Pokuty a penále – nejsou předmětem DPH o 642001 – Ostatní pokuty a penále o 642002 – Pokuty a penále za ubytování – pokuty za pozdní platby, zničení zařízení atd., jsou výnosem střediska 1402, TA 40KOL003 o 642003 – Pokuta – nepovolené spotřebiče – pokuty za nepovolené spotřebiče na koleji, jsou výnosem střediska 1402, TA 40KOL003 o 642004 – Pokuta za nevhodné parkování – jsou udělovány studentům za parkování na nedovolených místech, jsou výnosem střediska 2099, TA 24OST011 o 642005 – Pokuty knihovna – jedná se o pokuty za ztrátu knih či poplatky z prodlení, účtovány jsou na středisko 2014, zakázku 40KNI007 • 644 – Úroky – nejsou předmětem DPH o 644001 – Úroky o 644002 – Úroky BU škola – poplatky za vedení a správu bankovních účtů se účtují na středisko 1401, TA 24OST011. U bankovního účtu CCV na středisko 7001, zakázku 24ASP010 o 644004 – Úroky z běžného účtu kolej – poplatky za vedení a správu bankovních účtů se účtují na středisko 1402, TA 40KOL003 o 644007 – Úroky z projektových účtů – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na středisko 1401, TA 24OST011 • 645 – Kurzové zisky – nejsou předmětem DPH 14 o 645001 – Kurzové zisky – vznikají přepočtem cizí měny na CZK z titulu přijatých faktur, zahraničního cestovního vyúčtování, pokladních dokladů a kurzového přepočtu zůstatků v cizí měně k 31. 12., jsou výnosem střediska 1401, TA 24OST011 • 648 – Zúčtování fondů – nejsou předmětem DPH o 648001 – Zúčtování fondů o 648002 – Zúčtování fondu odměn o 648003 – Zúčtování sociálního fondu – na tento účet se účtuje dotace na stravu zaměstnanců na NS 2105, účtuje se na zakázku 24MEN017 o 648004 – Zúčtování stipendijního fondu – na tento účet se účtují stipendia mimořádná, prospěchová, podle druhu stipendia se rozlišuje NS 1101 nebo NS 7005, NS 1212, účtují se na zakázku 26STI001, postup účtování je popsán viz kapitola Stipendia o 648005 – Zúčtování FÚUP – na tento účet se dochází ke zúčtování FÚUP o 648006 – Zúčtování FPP – na tento účet se dochází ke zúčtování FPP • 649 – Jiné ostatní výnosy – nejsou předmětem DPH o 649001 – Jiné ostatní výnosy o 649002 – Přijaté pojistné náhrady – přijatá pojistná plnění od pojišťovny na základě škodní události o 649003 – Inventární přebytky – po skončení inventur se zde účtuje o přebytku zásob o 649004 – Přeplatky – přeplatky v menze po platbě stravenkou o 649005 – Vyúčtování odpisů z dotace – měsíční částka odpisů majetku pořízeného z dotačních prostředků o 649007 – Haléřové vyrovnání – účtuje se sem haléřové vyrovnání, které vzniká při zaúčtování nákupu surovin či zboží do menzy o 649008 – Zúčtování nepřímých nákladů projektů – podle podkladů z projektového oddělení se zde účtuje o nepřímých nákladech jednotlivých projektů o 649009 – Výnosy z partnerských projektů o 649010 – Platební poukázky • 652 – Tržby z prodeje dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku • 652 – Tržby z prodeje materiálu Tržby z prodeje materiálu a surovin, jedná se převážně o prodej v rámci menzy. 15 • 659 – Zúčtování opravných položek • 681 – Přijaté příspěvky – zúčtování mezi organizačními složkami • 682 – Přijaté příspěvky (dary) • 684 – Přijaté členské příspěvky • 682 – Přijaté příspěvky – nejsou předmětem DPH o 682001 – Přijaté dary – přijaté dary od sponzorů a nadačních fondů • 691 – Provozní dotace – nejsou předmětem DPH Článek 10 MENZA (1) S účinností od 1. 3. 2013 byla činnost menzy rozdělena na hlavní a doplňkovou činnost. Hlavní činnost zahrnuje služby pro zaměstnance a studenty, doplňková činnost cizí strávníky a prodej výrobků a zboží. Hlavní činnost je dále dělena na hlavní činnost – příspěvek – závodní stravování zaměstnanců a hlavní činnost – nepříspěvek – stravování studentů. (2) Režijní náklady menzy jsou mezi činnosti popsané v předchozím odstavci rozděleny v poměru stanoveným samostatným opatřením rektora. Přičemž režijní náklady připadající na hlavní činnost příspěvek jsou dále přeúčtovány v rámci vnitroúčetnictví na jednotlivá NS. Podíl nákladů připadajících na jednotlivá NS je stanoven na základě počtu úvazků daného NS, tento poměr je určován dle počtu úvazků k 31. 12. na následující rok v samostatném opatření rektora. (3) Účtování o výnosech, spotřebě surovin a zboží a o dotaci na stravování studentům probíhá na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM. (4) Spotřeba surovin a zboží: a) ze systému ISKaM se vytisknou podklady o spotřebovaných surovinách a zboží; dle těchto podkladů se do účetního systému iFIS prostřednictvím běžného účetního dokladu zaúčtuje spotřeba surovin a zboží, b) spotřeba surovin se účtuje na nákladový účet 501009 – Suroviny menza na straně MD souvztažně na účet 112006 – Suroviny menza na straně D; spotřeba zboží se účtuje na nákladový účet 504003 – Zboží menza strany MD oproti účtu 132002 – Zboží menza na straně D, c) spotřeba surovin je nákladem střediska 2105 – Menza je rozúčtovává dle podkladů ze systému ISKaM na doplňkovou činnost, na zakázku 40MEN009 a na hlavní činnost – zakázku 24MEN017, d) spotřeba zboží je nákladem střediska 2105 – Menza, doplňková činnost, zakázka 40MEN009. 16 (5) Výnosy: a) výnosy se rovněž účtují na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM, b) iFIS umožňuje převzít doklad ze systému ISKaM pomocí funkce Převod zúčtovací listiny ISKaM, vytvořený doklad v iFIS stačí pak pouze zaúčtovat, c) v účetním systému iFIS je nutné ještě vytvořit neúčtovací univerzální daňový doklad pro to, aby se v účetnictví projevilo DPH za stravování, výrobky a zboží, d) výnosy jsou účtovány na středisko 2105. Výnosy od zaměstnanců a studentů na zakázku 24MEN017, výnosy z doplňkové činnosti (cizí strávníci, prodej výrobků a zboží) na zakázku 40MEN009. (6) Příspěvek za stravu zaměstnanců ze sociálního fondu a) příspěvek ze sociálního fondu ve výši 15 Kč je vyplácen zaměstnanci ve formě mzdy. Podmínky nároku na příspěvek na stravu zaměstnanců jsou stanoveny ve Směrnici č. 1/2017 Zásady čerpání sociálního fondu, v návaznosti na docházkové výkazy předchozího měsíce je vytvořen běžný účetní doklad, kde se zaúčtuje čerpání sociálního fondu. Čerpání SF se účtuje na straně MD 912010 – Čerpání SF a na straně D 648003, výnosem na středisko zaměstnance, zakázka 01VNP001. (7) Čerpání dotace na stravování studentů a) vedoucí menzy na základě evidence v ISKaM připraví podklady pro čtvrtletní zúčtování čerpání dotace na stravování studentům, zvlášť sečte hlavní jídla teplá a zvlášť hlavní jídla studená, která se poté vynásobí částkou Kč určenou MŠMT jako dotaci pro daný rok, následně se součin za teplá jídla vynásobí koeficientem 1,0 a součin za studená jídla koeficientem 0,4, b) částky vypočítané za hlavní jídla teplá a studená se sečtou a vyjde celková suma dotace na stravování studentům, c) tyto podklady se předají na účtárnu, kde se opět vytvoří běžný účetní doklad, d) Výše dotace pro aktuální rok je vyhlašována MŠMT a následně komunikována Opatřením rektora. Náklady odpovídající částce dotace vypočtené dle výše stanového postupu se přeúčtují následujícím způsobem: Kontace Md -521001, -524001, -524002, -501009, -502102, -502103, -502104, zak. 24MEN017, středisko 2105 / Md 521001, 524001, 524002, 501009, 502102, 502103, 502104 zak. 09STR001, středisko 2105 Celková částka je mezi jednotlivé nákladové účty rozdělena v poměru stanoveném samostatným opatřením. 17 (8) Doklad o použití: a) doklad o použití se využívá v případě, kdy menza vyrobí různé občerstvení, a to se dále použije pro reprezentační činnost VŠTE, b) v praxi to znamená, že vznikají výnosy středisku 2105 – Menza a náklady tomu oddělení nebo katedře, které si tyto služby objedná, v tomto případě se účtuje o vnitropodnikových nákladech a výnosech, c) z výstupů ze stravovacího systému ISKaM se připraví podklady (Vnitropodniková faktura) pro zaúčtování těchto účetních případů a předají se Referentovi ISKaMu, d) zde se v účetním systému iFIS vytvoří daňový doklad o použití, vypočte se DPH za poskytnuté občerstvení a výše tohoto DPH se naúčtuje jako náklad daného oddělení, e) dále se bude účtovat vnitropodnikový výnos NS 2105 a vnitropodnikový náklad oddělení či katedry, jeho výše odpovídá ceně surovin. Kontace 513001, NS, A: 01VNP001 / 343002, 343003 799003, NS, A: 01VNP001 / 899001, NS: 2105, A: 01VNP001 Článek 11 DPH (1) VŠTE je registrovaná jako plátce DPH, zdaňovací období je od 1. 1. 2013 měsíční. Při uplatňování DPH se řídí zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. (2) Uplatňování DPH na vstupu: a) Daň na vstupu je možno uplatnit nejdříve v období obdržení daňového dokladu. Toto se netýká dokladů s přenesenou daňovou povinností, kdy je nutno zaúčtovat DPH v měsíci uskutečnění zdanitelného plnění, a to i v případě, že ještě nemáme daňový doklad k dispozici (v tomto případě postačí např. předávací protokol apod.). b) Podle obsahu přijatého plnění je zaúčtována vstupní DPH – v plném rozsahu, kráceném rozsahu nebo DPH není uplatněna. c) DPH v plném rozsahu – uplatňuje se u ekonomické činnosti, kterou provozuje menza a z části pak knihovna a kolej. U ekonomických činností je uplatněna plná DPH na vstupu a při uskutečnění plnění je v plné výši odvedena na výstupu. Jedná se o nákupy surovin, zboží, režijního materiálu a drobného hmotného majetku do menzy, zboží určeného k prodeji v knihovně, praní prádla na koleji apod. d) DPH krácené koeficientem – uplatňuje se u plnění, které se týká jak osvobozených, tak i ekonomických činností, tj. nákup energií (zemní plyn, elektrická energie, vodné, stočné, spotřeba tepla), nákup služeb mající charakter oprav a udržování, 18 služby spojené se správou areálu, nákup drobného hmotného a nehmotného majetku, nákup. e) DPH bez nároku na odpočet – vstupní daň se neuplatní u plnění, které se použije výhradně pro činnosti osvobozené od daně bez nároku na odpočet, tj. nákup revalidačních ISIC známek, nákup knih do knihovního fondu, pořízení investic, veškeré nákupy financované z probíhajících projektů, dále pak u nákupu ostatních služeb – telekomunikační služby, konzultační služby, účast na seminářích, školeních a konferencích, inzerce a propagace, služby výpočetní techniky, služby spojené s provozováním autoparku, nájemné apod., nákup spotřebního materiálu (hygienické a čistící prostředky, materiál pro údržbu). f) DPH v režimu přenesení daňové povinnosti nebo při dovozu zboží – v závislosti na druhu přijatého plnění je vstupní DPH bez nároku na odpočet nebo krácená koeficientem, přenesená výstupní DPH se odvádí v plné výši (např. stavební práce). (3) Uplatňování DPH na výstupu: a) DPH na výstupu se uplatní u plnění podléhajících snížené nebo základní sazbě DPH, bez ohledu na to, zda jsou realizována v rámci hlavní nebo doplňkové činnosti (např. neakreditované kurzy, krátkodobé nájmy, ubytování, stravování, kopírování, prodej výrobků atd.). b) DPH na výstupu se neuplatňuje u plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet (např. akreditovaná výuka, dlouhodobé nájmy, činnosti poskytované v souvislosti se sportem a tělovýchovou atd.). c) DPH na výstupu se neuplatní u uskutečněných plnění s místem plnění mimo tuzemsko. d) DPH na výstupu se neuplatní u přijatých úplat, které nesouvisí s dodáním zboží nebo poskytnutím služby (např. náhrada škody, přijaté finanční dary, přijaté dotace, přijaté smluvní pokuty, úroky z prodlení atd.). e) Konkrétní použití a výše sazeb DPH je uvedeno v článku 8 Výnosy a výnosové účty. (4) Přiznání k DPH a) Daňové přiznání je zpracováno měsíčně. Společně s ním je na finanční úřad elektronicky podáváno Kontrolní hlášení. b) V rámci zpracování daňového přiznání je provedeno krácení vstupní daně zálohovým koeficientem. V průběhu kalendářního roku se v jednotlivých zdaňovacích obdobích používá stejný zálohový koeficient, který je roven ročnímu vypořádacímu koeficientu uplynulého kalendářního roku. Výše nároku na odpočet je rovna součinu koeficientu a daně na vstupu. 19 c) V rámci zpracování posledního daňového přiznání v kalendářním roce je vypočten skutečný – roční koeficient za daný rok. Tímto ročním koeficientem je zpětně přepočten nárok na vstupní daň za celý kalendářní rok. Nově vypočtený nárok je porovnán s daní uplatněnou v jednotlivých zdaňovacích obdobích a rozdíl je v rámci posledního daňového hlášení vypořádán. d) Koeficient pro krácení je vypočten algoritmem stanoveným z DPH, je roven % podílu, v jehož čitateli je základ daně na výstupu a ve jmenovateli je součet základu daně na výstupu a plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet. Článek 12 Stipendia (1) Dle stipendijního řádu a po schválení rektorem VŠTE jsou studentům přiznávána stipendia. V účetnictví jsou následně k studentům vytvořeny závazky: a) Sociální stipendium: deník 18 – sociální stipendium, středisko 7005, typ akce 7, zakázka 07SOC001 kontace 549032 / 379007, b) Ubytovací stipendium: deník 18 – ubytovací stipendium, středisko 7005, typ akce 8, zakázka 08UBY001, kontace 549031 / 379008, c) Mimořádné stipendium: deník 18 – mimořádné stipendium, středisko 1101, typ akce 26, zakázka 26STI001, kontace 549035 / 379006 závazek a 915003 /648004 čerpání fondu, d) Prospěchové stipendium: deník 18 – prospěchové stipendium, středisko 7005, typ akce 26, zakázka 26STI001, kontace 549033 / 379011 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu. e) Sociální stipendium v tíživé situaci: deník 18 – sociální stipendium, středisko 7005, typ akce 26STI001, kontace 549036 / 379007 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu, f) Stipendium zvláštního zřetele: deník 18 – mimořádné stipendium, středisko 1101, typ akce 26STI001, kontace 549037 / 379006 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu, g) Stipendium na podporu studia: deník 18 – mimořádné stipendium, středisko 1212, typ akce 26STI001, kontace 549038 / 379006 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu. (2) Po zanesení závazků do účetnictví jsou stipendia vyplácena převodem z účtu nebo hotově na pokladně VŠTE. Článek 13 Účtování příspěvků a dotací Účtování příspěvků a dotací MŠMT 20 (1) VŠTE požádá MŠMT o příspěvek na provoz, ubytování a sociální stipendia nebo dotaci na stravování. (2) Po schválení MŠMT jsou tyto příspěvky/dotace na základě přijatého rozhodnutí o poskytnutí dotace/příspěvku zaúčtovány v plné výši jako pohledávka za poskytovatelem a současně jako závazek z titulu vyúčtování dotace či příspěvku: 346xxx / 379101 (3) Přijetí peněz na běžný účet ponižuje pohledávku, současně ponižuje i závazek a vytváří výnosy ve stejné částce: 221 / 346xxx a 379101 / 691xxx (4) Jednotlivé typy příspěvků a dotací jsou účtovány na následující analytické účty, NS a zakázky: o Provozní příspěvek 346001, 691001, NS dle směrnice o Pravidla sestavování dílčích rozpočtů, zakázka 01VNP001. (5) Na konci roku je nevyčerpaná dotace zúčtována 691xxx / 379101, předepsána 379 / 346 a vrácena 346 / 221. Pokud se nejedná o vratnou dotaci, je nevyčerpaný zůstatek převeden do fondu provozních prostředků. Dotace ERASMUS (1) Dotace ze státního rozpočtu je určena pro podporu mobility pedagogických pracovníků a studentů zapsaných do akreditovaných studijních oborů. (2) Dotace MŠMT je zúčtovaná na účtu 691007, středisko 3303, akce 10, zakázka 10ERA001. (3) Dotace NAEP je zúčtována na účtu a 691008, středisko 3303, akce 31, zakázka 31ERA00X. Zakázky se používají opakovaně, střídají se v pravidelném cyklu – akademický rok. Článek 14 Účtování o projektech od 01. 08. 2012 (1) Pro potřeby výkaznictví a dodržení akruálního principu účetnictví dochází ke změně v postupu účtování o dotacích na projekty. Účtování o dotaci na investice a následné účtování o majetku zůstává bez změny. 1. rok: Po schválení poskytnutí dotace je na základě přijatého rozhodnutí zaúčtována celá částka dotace jako pohledávka za poskytovatelem a současně jako závazek z titulu vyúčtování této dotace: 346 / 379 Přijaté peníze jsou účtovány jako záloha na příslušný dotační titul: 221 / 324 21 Po schválení zprávy za monitorovací období je výše schválených nákladů proúčtována jako výnos z titulu přijaté dotace a ve stejné výši je provedeno zúčtování poskytnuté zálohy: 379 / 691 a 324 / 346 Na konci roku je vytvořena dohadná položka na výnosy (do výše skutečně vynaložených nákladů v období): 388 / 6.. 2. rok: Po schválení další monitorovací zprávy je provedeno zúčtování dotace: 379 / 388 a 324 / 346 Ukončení projektu: Pokud nebyla přijatá dotace zcela vyčerpaná, je její zbytek vrácen: 324 / 221 a 379 / 346. Pokud by byla čerpaná dotace vrácena v následujících účetních obdobích, bude její vratka řešena výsledkově: 5.. / 346 (2) V případě projektů, ke kterým byl zřízen samostatný bankovní účet, jsou náklady vynaložené za účetní období hrazeny z běžného účtu VŠTE. V závislosti na objemu prostředků, které odpovídají prostředkům skutečně vynaloženým k úhradě nezbytně nutných nákladů projektu za dané období, dojde k čerpání prostředků (tedy úhradě nákladů ze speciálně zřízeného účtu na běžný účet VŠTE) do 15. 1. následujícího roku. Článek 15 Nepřímé náklady projektů (1) Po schválení monitorovací zprávy jednotlivých projektů je přeúčtován podíl nepřímých nákladů projektů: o Strana MD 549053, zakázky konkrétního projektu / o Strana MD mínusem 549053 ze zakázky 01VNP001 Článek 16 Účtování International Business week (1) Studentům účastnícím se International Business Week (dále jen „IBW“) je přiznáno mimořádné stipendium. V účetnictví je vytvořen vůči těmto studentům závazek: a) Mimořádné stipendium: deník 18, způsob úhrady hotově, středisko 8102, typ akce 26, zakázka 26STI001, kontace 549038 / 379006 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu. (2) Zahraniční dodavatelská faktura za IBW v cizí měně je zapsaná do účetnictví a přepočtena kurzem platným v den vystavení faktury. Na stejnou částku (CZK zaokrouhlenou na celé koruny nahoru) je pak vystavena pohledávka za studenty, kteří se IBW účastní: 22 a) Pohledávky (IBW): deník 71 – studenti ostat., nákladové středisko 8102, typ akce 24, zakázka IBW, úhrada v hotovosti. (3) U každého studenta je tedy evidována pohledávka a závazek. Pokud tento závazek převyšuje pohledávku, je studentovi na pokladně školy vyplacen rozdíl (v hotovosti). V opačném případě student rozdíl uhradí do pokladny školy. Článek 17 Investiční akce (1) Vysoká škola technická a ekonomická je investorem staveb, stavby jsou zcela nebo z části hrazeny z kapitálového příspěvku MŠMT nebo dotace. (2) Rozhodující část objemu prací vykonává jeden dodavatel na základě výběrového řízení organizovaného školou. (3) Stavební práce jsou fakturovány v režimu přenesené daňové povinnosti – daň na výstupu je odvedena dle zdanitelných plnění na daňových dokladech, u vstupní DPH není uplatněn odpočet a vstupuje do ceny investice. (4) Dokončený majetek je zařazen do evidence majetku jako nové inventární číslo (a to i v případě technického zhodnocení stavby) a je účetně odepisován po dobu 30 let, daňové odpisy se neuplatňují. Článek 18 Investiční akce – Fond reprodukce investičního majetku (1) Po obdržení rozhodnutí o poskytnutí dotace je v účetnictví pořízena pohledávka za MŠMT: deník 95, kontace 346012 / 916XXX nebo 691014 jedná-li se o běžné prostředky. (2) Po přijetí peněz od MŠMT do ČNB se zaúčtuje úhrada pohledávky za MŠMT 221/346. (3) Faktury dodavatele jsou hrazeny z poskytnutých peněz na účtu Unicredit Bank popř. ČNB. Článek 19 Platební karty (1) Firemní platební kartu má do užívání pro služební účely přidělenou rektor, emeritní rektor, kvestor, ředitel Ekonomického úseku VŠTE, finanční účetní a referent marketingu. (2) Karty jsou nejčastěji využívány k nákupu pohonných hmot. (3) Částky odepsané z běžného účtu jsou účtovány jako pohledávka za zaměstnancem na účet 335006. 23 (4) Z účtu pohledávek jsou odúčtovány náklady a DPH prostřednictvím univerzálního daňového dokladu: typ dokladu 33 – platební karty. Článek 20 Erasmus (1) Program Erasmus je určen pro podporu mobility zaměstnanců a studentů. (2) Zaměstnanec – akademický pracovník obdrží grant v EUR ve formě stipendia. Na základě předložené žádosti je částka zaúčtována jako závazek k tomuto zaměstnanci a do příslušných nákladů: o deník 19, účet 512002, středisko 3303, akce 31, zakázka 31ERA00X o deník 19, účet 512002, středisko 3303, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT (3) Částka stipendia je zaměstnanci vyplacena v hotovosti nebo na uvedený běžný účet. Částky připadající na jednotlivé zakázky určuje koordinátor zahraničních vztahů. (4) Po návratu ze zahraničí jsou zaměstnanci proplaceny cestovní náklady v CZK spojené s touto cestou: o deník 19, účet 512002, středisko 3303, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT (5) Studenti před odjezdem do zahraničí obdrží stipendium v EUR v hotovosti nebo převodem na účet (možno přepočíst na CZK). (6) Částka je zaúčtována do nákladů: účet 549021, středisko 3303, akce 31, zakázka 31ERA00X a účet 549022, středisko 3303, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT částky připadající na jednotlivé zakázky určuje koordinátor zahraničních vztahů. (7) Kromě cestovného zaměstnanců a studentů vyjíždějících v rámci programu Erasmus, mohou být z programu Erasmus hrazeny též náklady spojené s organizací mobilit (cestovné, náklady na reprezentaci apod.). O hrazení takovýchto nákladů rozhoduje koordinátor zahraničních vztahů a jsou účtovány na odpovídající nákladové účty, středisko 3303, akce 31, zakázka 31ERA00X. Článek 21 Účtování vnitro nákladů a výnosů (1) Přeúčtování se provádí vždy v rámci stejné činnosti (hlavní, doplňková, hlavní nepříspěvek). Zaúčtování vnitro nákladů a vnitro výnosů se provádí na základě řádně vyplněné a podepsané vnitro objednávky, s výjimkou vnitro nákladů, které jsou evidovány automaticky a účtovány na základě výstupů z SW ISKaM. Účetní doklad, vyhotovený na základě vnitro objednávky či sestavy z SW ISKaM, podepisuje z titulu příkazce vedoucí úseku, k jehož tíži jsou účtovány vnitro náklady. V rámci vnitro nákladů rozlišujeme: 24 A. Automaticky účtované vnitro náklady (1) Tisky samoobslužných zařízení Pro potřeby jednotlivých středisek je možno využít k tisku dokumentů samoobslužných zařízení. Tisky jsou evidovány v systému ISKaM. Na konci měsíce je z tohoto systému pořízena souhrnná sestava a na jejím základě jsou do účetnictví zaúčtovány vnitrovýnosy střediska 1401 a vnitronáklady jednotlivých středisek, vše v rámci jedné provozní zakázky. 799002, jednotlivá střediska, zakázka 01VNP001 / 899001 středisko 1401, zakázka 01VNP001 (2) Služby Copycentra Copycentrum VŠTE poskytuje služby kopírování, tisku, skenování a vazby dokumentů. Tyto služby jsou evidovány v systému ISKaM. Na konci měsíce je z tohoto systému pořízena sestava s počty kusů jednotlivé poskytnuté služby. Podle ceníku Copycentra je tato služba oceněna a do účetnictví jsou zaúčtovány vnitrovýnosy střediska 2014 a vnitronáklady jednotlivých středisek příjicích kopírovací služby, vše v rámci stejné provozní zakázky: 799001, jednotlivá střediska, zakázka 01VNP001 / 899001 středisko 2014, zakázka 01VNP001 B. Vnitro náklady účtované na základě vnitro objednávky (1) Služby menzy Na základě žádosti jednotlivých středisek může menza VŠTE pro tato střediska připravit drobné občerstvení. Z výstupů stravovacího systému ISKaM (příjemka z výroby) se připraví podklady pro zaúčtování do účetnictví. V účetnictví se vytvoří daňový doklad o použití, vypočte se DPH za poskytnuté občerstvení a zaúčtuje jako náklad na reprezentaci. V rámci dokladu o použití se zaúčtují i vnitrovýnosy menzy a vnitronáklady jednotlivých středisek. Jejich výše odpovídá ceně použitých surovin (dle příjemky z výroby). 513001, NS objednavatele, zakázka 24OST011 / 343003 799003, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 899001, NS 2105, zakázka 01VNP001 Na konci měsíce je při zaúčtování spotřeby v menze přeúčtována spotřeba surovin nebo zboží ze zakázky 40MEN009 na provozní zakázku 01VNP001 (podkladem je výdejka do výroby). 501009, 504003, stř. 2105, zakázka 01VNP001 / 501009, 504003, stř. 2105, zak. 40MEN009 25 Na základě vnitorobjednávky může menza pro jednotlivá střediska drobné občerstvení nakupovat přímo u externích dodavatelů. Dodavatelská faktura je pak účtována jako náklad na reprezentaci přímo na středisko objednavatele. K tíži tohoto střediska se pak ještě zaúčtuje vnitronáklad, který pokrývá režii menzy. Výši této částky vypočte vedoucí menzy a předá do účtárny jako podklad k zaúčtování. 799003, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 899001, NS 2105, zakázka 01VNP001 (2) Ostatní přeúčtování Přeúčtování jiných vnitro služeb mezi nákladovými středisky se provádí taktéž na základě vnitro objednávky. Vnitro objednávka musí být schválená příkazcem střediska přijímajícího službu. Pokud se provádí přeúčtování mezi činnostmi, provádí se formou přeúčtování skutečných nákladů v příslušné výši. Článek 22 Měsíční a roční závěrka účetnictví (1) Měsíční závěrka účetnictví – na začátku každého měsíce probíhá účetní závěrka měsíce předchozího. • Její součástí je přenesení mezd do účetnictví a jejich následné zaúčtování, přenesení tržeb menzy a knihovny, přenos a zaúčtování pohledávek a závazků, zaúčtování pokladny, banky, zásob kancelářských potřeb, hmotného, nehmotného a investičního majetku. • Na základě doložených dokladů se ručně zaúčtují následující: spotřeba cenin, spotřeba surovin a zboží menzy, spotřeba zboží knihovny, spotřeba ISIC karet, spotřeba revalidačních známek. • Na základě výstupů ze systému ISKaM se zaúčtují vnitrovýkony Copycentra, vnitrovýkony Ekonomického úseku z titulu používání samoobslužných kopírovacích zařízení, příspěvky na stravu studentů a zaměstnanců. (2) Roční závěrka účetnictví – v rámci roční závěrky je navíc proveden přepočet zůstatků cizí měny na CZK kurzem platným k 31. 12. toho roku. (3) Provede se kontrola zůstatků rozvahových i výsledkových účtů. (4) Provede se zaúčtování výnosů a nákladů příštích období. (5) Vytvoření dohadných položek v případě potřeby. (6) Výpočet daně z příjmů a její zaúčtování. 26 (7) Nevyčerpané příspěvky od poskytovatelů jsou automaticky převedeny do fondu provozních prostředků, nevyčerpané dotace jsou vráceny poskytovateli. Výjimkou je dotace na stravování a Erasmus, kde se nevrací nevyčerpaná částka do výše 5 % z poskytnuté dotace, tato částka se převede do fondu účelově určených prostředků. (8) V rámci roční závěrky je provedeno vyhodnocení jednotlivých výnosových zakázek. K přímým nákladům těchto zakázek jsou na základě kvalifikovaných odhadů přeúčtovány podíly na nepřímých nákladech. Článek 23 Závěrečná ustanovení (1) Toto úplné znění směrnice nabývá účinnosti dnem 5. 9. 2022. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. prorektor – statutární zástupce rektora Přílohy: Příloha č. 1_Typy akcí 27 Seznam použitých zkratek BOZP Bezpečnost a ochrana zdraví při práci CCV Centrum celoživotního vzdělávání CZK Česká koruna ČUS České účetní standardy D Dal DDHM Drobný dlouhodobý hmotný majetek DHM Dlouhodobý hmotný majetek DNM Dlouhodobý nehmotný majetek DP Daň z příjmu právnických osob DPH Daň z přidané hodnoty EU Evropská unie EUR Euro IBW International Business Week iFIS Finanční informační systém ISKaM Informační systém kolejí a menz KO Komunální odpad MD Má dáti MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy NAEP Národní agentura pro evropské vzdělávací programy NS Nákladové středisko SF Sociální fond stř. středisko SW Software VŠTE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích