1 Zpráva Zpráva o dosahování cílů strategického záměru VYSOKÉ ŠKOLY TECHNICKÉ A EKONOMICKÉ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH a o využití prostředků z Programu na podporu strategického řízení za rok 2022 2 Obsah Část I.: Struktura čerpání prostředků v roce 2022 .................................................................................. 3 Část II.: Opatření realizovaná s podporou Programu na podporu strategického řízení v roce 2022...... 5 1. Opatření: Zvyšování kvality vzdělávání v návaznosti na aktuální potřeby trhu práce včetně rozvoje kurzů CŽV................................................................................................................................................. 7 1.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření ................................................................................................ 7 1.2 Plnění stanovených indikátorů ...................................................................................................... 8 2. Opatření: Elektronizace a rozhodování na základě dat..................................................................... 10 2.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření .............................................................................................. 10 2.2 Plnění stanovených indikátorů .................................................................................................... 11 3. Opatření: Rozvoj flexibilních forem vzdělávání................................................................................. 12 3.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření .............................................................................................. 12 3.2 Plnění stanovených indikátorů .................................................................................................... 13 4. Opatření: Internacionalizace akademického prostředí VŠTE .......................................................... 15 4.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření .............................................................................................. 15 4.2 Plnění stanovených indikátorů .................................................................................................... 16 5. Opatření: Kariérní poradenství, well-being a další podpůrné činnosti pro studující a zaměstnance ............................................................................................................................................................... 17 5.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření .............................................................................................. 17 5.2 Plnění stanovených indikátorů .................................................................................................... 20 3 Část I.: Struktura čerpání prostředků v roce 2022 Tabulka 1: Objem čerpaných prostředků (1) VÝŠE PŘÍSPĚVKU Z PROGRAMU na daný rok (v Kč) 9 850 513 Kč (2) PROSTŘEDKY PŘEVEDENÉ Z MINULÉHO OBDOBÍ (v Kč) 0 Kč (3) CELKOVÁ VÝŠE PROSTŘEDKŮ VYUŽITÝCH NA REALIZACI OPATŘENÍ v daném roce (v Kč) 9 850 513 Kč (4) NEVYČERPANÉ PROSTŘEDKY PŘEVÁDĚNÉ DO DALŠÍHO OBDOBÍ (v Kč) 0 Kč (5) NEVYČERPANÉ PROSTŘEDKY PŘEVÁDĚNÉ DO DALŠÍHO OBDOBÍ jako podíl na příspěvku z Programu na daný rok (v %) 0 Kč Tabulka 1: Objem čerpaných prostředků 4 Tabulka 2: Struktura čerpaných prostředků Využité prostředky v roce 2022 (v Kč) (a) Využité prostředky v roce 2022 (v %) (b) Alokace prostředků 2022-2025 dle SZVŠ (v %) (c) (1) PC1. ROZVÍJET KOMPETENCE PŘÍMO RELEVANTNÍ PRO ŽIVOT A PRAXI V 21. STOLETÍ 720 747,08 Kč 7,3 % 20,3 % (2) PC2. ZLEPŠIT DOSTUPNOST A RELEVANCI FLEXIBILNÍCH FOREM VZDĚLÁVÁNÍ 4 672 722,89 Kč 47,4 % 33 % (3) PC3. ZVÝŠIT EFEKTIVITU A KVALITU DOKTORSKÉHO STUDIA (4) PC5. BUDOVAT KAPACITY PRO STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ 716 355,04 Kč 7,3 % 6,6 % (5) PC6. SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ ZATÍŽENÍ PRACOVNÍKŮ VYSOKÝCH ŠKOL, ABY SE MOHLI NAPLNO VĚNOVAT SVÉMU POSLÁNÍ 716 355,05 Kč 7,3 % 8,1 % (6) INTERNACIONALIZACE VYSOKÝCH ŠKOL v souladu s cíli uvedenými ve Strategii internacionalizace 1 516 358,55 Kč 15,4 % 15,7 % (7) DALŠÍ CÍLE SZVŠ, které jsou v souladu s oblastmi uvedenými v části „Další významná témata ve vysokém školství“ SZ2021+ 1 507 974,39 Kč 15,3 % 16,3 % (8) z toho INVESTIČNÍCH VÝDAJŮ celkem 2 450 000 Kč 2 450 000 Kč 24,9 % (9) z toho VNITŘNÍ SOUTĚŽ dle podmínek Vyhlášení celkem 0 Kč 0 % 0 % Tabulka 2: Struktura čerpaných prostředků 5 Část II.: Opatření realizovaná s podporou Programu na podporu strategického řízení v roce 2022 Opatření realizovaná v rámci Plánu realizace strategického záměru Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2022 byla v souladu s tematickým zaměřením prioritních cílů Strategického záměru ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021+ a Strategie internacionalizace MŠMT. Prostřednictvím Programu na podporu strategického řízení VŠTE realizovala několik aktivit, které napomohly dosáhnout konkrétních cílů. Plán realizace strategického záměru VŠTE pro rok 2022 byl rozdělen do pěti opatření: 1. Zvyšování kvality vzdělávání studijních programů dle potřeb podnikové praxe včetně rozvoje kurzů CŽV 2. Elektronizace a rozhodování na základě dat 3. Rozvoj flexibilních forem vzdělávání 4. Internacionalizace akademického prostředí VŠTE 5. Kariérní poradenství, well-being a další podpůrné činnosti pro studující a zaměstnance Plán realizace SZVŠ plnil určené strategické priority, které vyplývají i z Dlouhodobého záměru VŠTE. Alokace na řešení pro VŠTE byla pro rok 2022 ve výši 9 850 513 Kč, z toho 7 400 513 Kč tvořili neinvestiční finanční prostředky, a 2 450 000 Kč investiční prostředky. 6 7 1. Opatření: Zvyšování kvality vzdělávání v návaznosti na aktuální potřeby trhu práce včetně rozvoje kurzů CŽV Prioritní cíl SZ MŠMT 2021+ - ROZVÍJET KOMPETENCE PŘÍMO RELEVANTNÍ PRO ŽIVOT A PRAXI V 21. STOLETÍ Vazba na SZ VŠTE 2021+ Prioritní cíl 1: Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů  Operační cíl 1: A) Zvyšovat kvalitu vzdělávání akreditovaných studijních programů podle potřeb podnikové praxe a současné generace studentů Operační cíl 1: B) Rozšiřovat nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů podle potřeb podnikové praxe a uchazečů o studium Prioritní cíl 2: Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu  Operační cíl 2: B) Rozvíjet klíčové kompetence studentů a akademických pracovníků zkvalitňující výukový proces prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií 1.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření Opatření bylo zaměřeno na zvýšení kvality vysokoškolského vzdělávání v návaznosti na měnící se potřeby společnosti a nároky na studenty. Kvalita a relevance vzdělávání byla podpořena především aktivním zapojováním odborníků z praxe u více jak 40 % předmětů profilujícího základu vyučovaných v jednotlivých profesně orientovaných studijních programech. Právě odborné znalosti, znalosti nejnovější technologie a různých postupů z firemní praxe je obrovským přínosem pro studenty a může jim napomoci při přechodu z VŠ na trh práce. Na podzim roku 2022 na VŠTE proběhl Týden odborných přednášek, kdy zástupci firem z různých oborů měli přednášky v rámci standardního rozvrhu po celý týden. Mezi významné odborníky z praxe patřili: ředitel společnosti VISCOFAN Miloslav Kamiš, ředitel Provozní jednotky České Budějovice v ČD Cargo Petr Vejs, Martin Bušta a Petr Nekola z firmy Robert Bosch, stavaři z firmy Strabag Alois Kuna a Vladimír Malina, generální ředitel druhé etapy výstavby jaderných elektráren Dukovany a Temelín Petr Závodský, kardiochirurg Jaroslav Januška a další. Týdne odborných přednášek se účastnili také zahraniční studenti, odborníci a akademici v rámci programu Blended Intensive Programme. Významné podniky či odborníky z praxe zapojujeme i při přípravě nových studijních programů či studijních materiálů, mimo to se podílí i na přípravách a výuce kurzů Celoživotního vzdělávání. Zástupci firem také dávají podněty akademikům a garantům studijních programů pro vhodná témata diplomových a bakalářských prací. Jedním z nejvýznamnějších zadavatelů jsou firmy Robert Bosch, Jednota spotřební družstvo, Berger Bohemia, Wienerberger, E.O.N, Jihostroj, Motor Jikov, TEUFELBERGER a mnohé další. V průběhu roku byl proveden monitoring trhu práce a poptávky po kurzech a na základě toho byly vypsány pouze nejžádanější kurzy pro veřejnost. Kurzy se zaměřovaly na aktuální témata, jako 8 například: práce z domova, motivace a odměňování zaměstnanců, analýza podnikových procesů, digitalizace podniku, dotační politika, marketing, prezentační dovednosti v angličtině a němčině, cirkulární ekonomika, investice a další. 1.2 Plnění stanovených indikátorů Plněnístanovenýchindikátorů Název indikátoru Plnění k datu 31. 12. 2022 (Poznámka) Aktivní zapojení odborníků z praxe u více jak 40 % předmětů profilujícího základu vyučovaných v jednotlivých profesně orientovaných studijních programech Splněno. Aktivní zapojení odborníků z praxe bylo u více jak 40 % předmětů. Aktivní zapojení významných podniků a institucí při přípravě nových studijních programů a krátkodobých kurzů v rámci CŽV, tak i podílejících se na zajištění realizace stávajících studijních programů Splněno. Zástupci z firem jsou pravidelně zapojováni do přípravy nových SP, výuky kurzů atp. Zvýšení prostupnosti studia o 5 % Splněno částečně. Prostupnost mezi 1. a 2. ročníkem u jednotlivých studijních programů kolísala. V souhrnném meziročním porovnání vzrostla. U bakalářských studijních programů o 2,9 procentních bodů, u navazující magisterských studijních programů více (o 3,3 procentních bodů). V celkových číslech (bakalářské i navazující magisterské studijní programy) došlo opět ke zvýšení prostupnosti (o 3,1 procentních bodů). Do statistiky nejsou započítány studijní programy, které byly nově akreditovány, tudíž nemáme výchozí statistiku z AR (20/21). Na zlepšení prostupnosti VŠTE pracuje již na úrovni jednotlivých předmětů. Ve zvýšení prostupnosti velmi pomáhá také Support Centrum. Růst přihlášek ke studiu o 10 % meziročně Splněno. Přihlášky ke studiu vzrostly o více jak 10 %. Monitoring trhu práce a poptávky po kurzech Splněno. Byl proveden monitoring trhu práce a poptávky po kurzech. Nabídka kurzů byla přizpůsobena dle potřeby. Nabídka CŽV obsahující minimálně 10 kurzů zaměřených na výkon povolání a 2 kurzů pro uchazeče o studium na VŠ Splněno. Nabízí se kurzy zaměřené na výkon povolání a profese dle aktuální poptávky trhu práce. Nabídka 2 kurzů pro uchazeče o studium na VŠ Splněno. Nabízí se přípravní kurzy po uchazeče zaměřené na získání znalostí a dovedností potřebné pro úspěšný vstup na ekonomické i technické studijní programy. Rovněž se pro 9 uchazeče nabízí přípravné jazykové kurzy zahrnující jak AJ, tak i ČJ pro uchazeče z ciziny. Nabídka minimálně 3 rozšiřujících certifikovaných kurzů pro studenty a veřejnost Splněno. Nabízí se kurzy zajišťující osvojení si nových dovedností, rozšíření kompetencí a přípravu na novou kariéru Minimálně 400 účastníků zapojených do kurzů CŽV Splněno. V rámci CŽV se realizovalo široké spektrum kurzů, vzdělávacích programů, studií a přednášek, kterých se účastnilo 550 účastníků. 100 aktivních účastníků zapsaných do kurzů U3V v roce 2022 Splněno částečně. Přestože U3V svou činnost zahájila teprve v listopadu 2021, již nyní naše kurzy úspěšně absolvovalo 21 posluchačů. Zahájení bohužel zkomplikovala covidová situace, některé přihlášky byly stornovány. V dalších letech přepokládáme navýšení zájmu o kurzy U3V. Přednášky jsou uskutečňovány odborníky z praxe (mluvčí Policie, ředitelka ČOI,…) Tabulka 3: Plnění stanovený indikátorů k 1. opatření Přínos opatření Mezi hlavní přínos opatření patří jednoznačně zvýšení kvality vzdělávání dle aktuálních potřeb podnikové praxe. 10 2. Opatření: Elektronizace a rozhodování na základě dat Prioritní cíl SZ MŠMT 2021+ - BUDOVAT KAPACITY PRO STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ - SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ ZATÍŽENÍ PRACOVNÍKŮ VYSOKÝCH ŠKOL, ABY SE MOHLI NAPLNO VĚNOVAT SVÉMU POSLÁNÍ Vazba na SZ VŠTE 2021+ Prioritní cíl 2: Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu  Operační cíl 2: B) Rozvíjet klíčové kompetence studentů a akademických pracovníků zkvalitňující výukový proces prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií Prioritní cíl 4: Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí  Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit 2.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření V rámci realizace byla provedena analýza uchovávaných dat v interních systémech VŠTE, v rámci níž bylo zjištěno, že je spousta dat zaznamenává duplicitně. To vede k zatěžování pracovníků větší mírou administrativy než je nutné. Aktuálně řešíme vhodné „umístění“ relevantních dat z informačních systémů, kde bude možné dlouhodobě a systematicky ukládat různé informace a tím ulehčit administrativní zatížení některých pracovníků a zároveň tímto podpořit plánovací a rozhodovací činnosti napříč institucí. Další aktivitou byla úprava manažerského systému ETMS. Tento manažerský systém byl inovován především v oblasti bezpečnosti na základě proběhlého bezpečnostního auditu, který hodnotil slabé stránky systému. V rámci auditu byly odhaleny zásadní nedostatky, které bylo nutné prioritně odstranit. Dále probíhaly v systému programátorské práce spojené s úpravou a vylepšením celkového systému ETMS. V rámci opatření byl podpořen kariérní rozvoj zaměstnanců a to především zřízením dvou nových referentských pozic, které mají na starost administrativní a organizační činnosti spojené s habilitačními a inauguračními řízeními akademických pracovníků, včetně zpracovávání potřebné dokumentace pro jednotlivá řízení a evidence aktivit pracovníků na VŠTE, jako jsou odborné přednášky, exkurze a konference. Na ÚTT bylo v roce 2022 zahájeno celkem 6 graduačních řízení. Na Ústavu podnikové strategie (dále jen ÚPS) a Ústavu znalectví a oceňování (dále jen ÚZO) došlo k vytvoření Repozitáře tvůrčí činnosti, dostupné na webové stránce https://vstecb.sharepoint.com/sites/Repozitar2. Vznikl také Manuál k Repozitáři tvůrčí činnosti. 11 V průběhu roku byla poskytnuta podpora při zpracování podkladů pro habilitační řízení u 7 pracovníků ÚPS/ÚZO. Z toho ve dvou případech došlo k úspěšné habilitaci a ve třech případech jsou složky kompletně připraveny a čeká se na zahájení. V roce 2022 bylo evidováno celkem třináct studentů doktorandského studia. Devíti studentům byl konkretizován studijní plán a podléhají pravidelnému controllingu plnění stanovených termínů. Počet evidovaných studentů doktorského studia za ÚPS a ÚZO 13 Počet doktorandů podléhajícím pravidelnému controllingu plnění stanovených studijních plánů 9 Počet vytvořených studijních plánů 9 V návaznosti na dokončené doktorandské studium akademických pracovníků byl zaveden systém evidence akademických pracovníků z hlediska budoucí habilitace. Těmto studentům byl vytvořen předběžný plán požadovaného plnění kritérií, jedná se v tuto chvíli o čtyři pracovníky UPS/UZO. Došlo k vytvoření několika Opatřením ředitele k evidenci akademické a publikační činnosti pracovníků:  Opatření ředitele č. 5/2022 Evidence akademické činnosti pracovníků Ústavu podnikové strategie,  Opatření ředitele č. 6/2022 Evidence akademické činnosti pracovníků Ústavu znalectví a oceňování,  Opatření ředitele č. 7/2022 Publikační činnost akademických pracovníků Ústavu podnikové strategie a Ústavu znalectví a oceňování. V rámci tohoto opatření probíhalo také školení zaměstnanců, dále došlo k upgradu personálního systému, kdy byly implementovány nové moduly za účelem elektronizace a zpřehlednění personální agendy. 2.2 Plnění stanovených indikátorů Plněnístanovených indikátorů Název indikátoru Plnění k datu 31. 12. 2022 Poznámka Provedená analýza interních systémů 1 Splněno. Úprava webu 1 Splněno. Úprava manažerského systému ETMS 1 Splněno. Systematické nastavení podpory personálního růstu 1 Splněno. Tabulka 4: Plnění stanovených indikátorů k 2. opatření Přínos opatření Přínos vidíme především v nastavení podpory ve vzdělávání zaměstnanců VŠTE a v zahájení tvorby strategického nástroje pro řízení a rozhodování na VŠTE. 12 3. Opatření: Rozvoj flexibilních forem vzdělávání Prioritní cíl SZ MŠMT 2021+ - ZLEPŠIT DOSTUPNOST A RELEVANCI FLEXIBILNÍCH FOREM VZDĚLÁVÁNÍ Vazba na SZ VŠTE 2021+ Prioritní cíl 1: Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů  Operační cíl 1: A) Zvyšovat kvalitu vzdělávání akreditovaných studijních programů podle potřeb podnikové praxe a současné generace studentů  Operační cíl 1: B) Rozšiřovat nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů podle potřeb podnikové praxe a uchazečů o studium Prioritní cíl 2: Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu  Operační cíl 2: A) Zvýšit využívání distanční metod a dalších flexibilních forem výuky  Operační cíl 2: B) Rozvíjet klíčové kompetence studentů a akademických pracovníků zkvalitňující výukový proces prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií  Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky 3.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření Tento prioritní cíl byl naplněn v rámci několika realizovaných celoškolských aktivit a aktivit na úrovni jednotlivých úseků. V rámci zlepšení dostupnosti a relevance flexibilních forem vzdělávání byla dle potřeb pořízena nová infrastruktura, která měla za cíl zkvalitnit výukový proces. Ke zkvalitnění výuky došlo například v technických oborech díky nově pořízené výukové licenci, která je velmi atraktivní a využívaná i průmyslovými podniky. Jedná se o SW ProCast určený pro pokročilé numerické simulace procesu lití, tuhnutí a dalšího studia technologických a materiálových vlastností kovových slitin. Licence byla pořízena pro výukové využití a byla plně implementována v průběhu výuky po celý letní semestr 2022 v předmětu ZSI Základy 3D simulace lití kovů a slitin. Těžiště výuky spočívalo v postupné práci na řešení konkrétních zadání souvisejícími se slévárenskými procesy – tvorba a optimalizace geometrie vtokových soustav, tvorba a optimalizace 2D a 3D výpočetní sítě, nastavení okrajových podmínek, realizaci simulací a vyhodnocení jejích výsledků. Tento krok přispěl mimo jiné k podpoře vzniku interaktivních studijních osnov, kdy se osnovy rozvíjí v souladu s posledním vývojem dané výukové oblasti. 13 Za účelem zvyšování podílu forem blended learningu a zavádění prvků on-line výuky byl v roce 2022 plně implementován systém MOODLE, který byl pořízený v předchozím roce. Jedná se o platformu, kde jsou umístěny a zároveň vytvářeny studijní materiály a kurzy. Další aktivitou v tomto opatření byl rozvoj Simulační hry, která interně vznikala již v předchozích letech. Jedná se o moderní prvek výuky, kterým se zvyšuje kvalita vzdělávání. Cílem simulační hry je dosahovat kladné ekonomické přidané hodnoty modelového výrobního podniku vhodnými manažerskými rozhodnutími. Hráč (student) nastavuje parametry výrobního procesu, řídí jeho vstupy a nastavuje celkové chování a strategii podniku. V průběhu roku 2022 byla hra studenty testována. Na základě připomínek studentů se ve hře změnily některé parametry, aby simulace více odpovídala realitě. Jednalo se o obsazenost výrobních prostor jednotlivými výrobními faktory (stroje, zaměstnanci), množstevní slevy a další. Následně ke konci roku probíhaly programátorské práce s cílem hru vylepšit a přizpůsobit ještě více realitě. V rámci realizace projektu byla podpořena i činnost Support centra VŠTE. Support centrum slouží studentům VŠTE k opakování či prohloubení znalostí potřebných k úspěšnému složení zkoušky či zápočtů. Centrum se zaměřuje především na oblast matematiky, fyziky a statistiky. V průběhu obou semestrů služeb Support centra využívalo řádově desítky studentů, někteří opakovaně. Support centrum bylo nově vybaveno o notebooky, které jsou využívány při on-line doučování/opakování přes MS TEAMS. Support centrum je studenty velmi využíváno, na každé opakovací hodině je počet účastníků v rozmezí 8–40 osob. Konzultace probíhají dle pravidelného rozvrhu každý týden. Lze je domluvit i mimo pravidelný rozvrh. Dále byl v rámci opatření pořízen a nainstalován nový datový server. Instalací se přispělo ke zvýšení stability, rychlosti a dostupnosti dat pro studenty, vyučující i zaměstnance VŠTE. Pořízení této vyspělejší technologie nám umožňuje rychlejší práci s daty a efektivnější správu ze strany IT oddělení. Vzhledem k vyššímu výpočetnímu výkonu datového serveru můžeme zároveň poskytnout větší počet virtuálních klientů pro zaměstnance i studenty. V budoucnu bude server využit i pro potřeby výuky virtualizace v rámci plánovaného IT oboru. Dalším z neopomenutelných přínosů je snížení spotřeby energie, vzhledem k nižším energetickým nárokům tohoto serveru proti stávajícímu zařízení. 3.2 Plnění stanovených indikátorů Plněnístanovených indikátorů Název indikátoru Plnění k datu 31. 12. 2022 Poznámka 1x Vytvoření jednotné platformy za účelem realizace flexibilních forem vzdělávání 1 Splněno. Plně funkční a využívaný software MOODLE 1x Modernizace infrastruktury 1 Splněno. Nově zakoupené SW, HW Tabulka 5: Plnění stanovených indikátorů k 3. opatření 14 Přínos opatření Realizace tohoto opatření přispěla k rozvoji a zlepšení dostupnosti flexibilních forem vzdělávání a pomohla k vytváření komfortního prostředí pro všechny studenty VŠTE. Realizací opatření byla dále podpořena inovace výuky. 15 4. Opatření: Internacionalizace akademického prostředí VŠTE Prioritní cíl SZ MŠMT 2021+ - INTERNACIONALIZACE VYSOKÝCH ŠKOL Vazba na SZ VŠTE 2021+ Prioritní cíl 1: Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů  Operační cíl 1: C) Posilovat mezinárodní dimenzi v oblasti vzdělávání 4.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření Realizované opatření bylo zaměřeno na přípravu studijního programu v cizím jazyce a rozvoj mezinárodních mobilit studentů i akademických pracovníků za účelem zvýšení jejich kompetencí a kvalit. Byly podporovány virtuální či kombinované mobility a také krátkodobé intenzivní mobility v návaznosti na plánované aktivity Erasmus+ 2021-2027. Podstatou bylo zvyšování jazykové gramotnosti studentů, kterou jsme dosáhli formou poskytování jazykových a adaptačních kurzů pro zahraniční zaměstnance i studenty a také navýšením počtu odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích dostupných pro tuzemské studenty. Došlo k vzájemnému propojování výuky ve studijních programech v českém a anglickém jazyce a k realizaci společných studijních projektů. Z důvodu mimořádné události na Ukrajině byly připraveny také adaptační kurzy českého jazyka pro občany z Ukrajiny. Těchto kurzů se zúčastnilo více jak 200 osob. Během roku byla připravována akreditace studijního programu v anglickém jazyce Building Construction. Na přípravě se bude pokračovat i dále. V anglickém jazyce aktuálně nabízíme 5 studijních programů, jedná se o bakalářský program Business Administration, bakalářský program The Transport Technology and Management, bakalářský program Mechanical Engineering, magisterský program Business Administration a magisterský program Logistics. Na těchto programech máme přihlášené cizojazyčné studenty samoplátce z Číny a Indie. V rámci realizace probíhala aplikace nástrojů pro elektronickou výměnu informací o studiu, aktuálně IT oddělení VŠTE pracuje na připojení VŠTE k EduGain a na implmentaci European Student Identifier. Mezinárodní marketing a propagace VŠTE v zahraničí byla podpořena registrací na mezinárodním veletrhu vysokých škol, který se uskuteční v Turecku v roce 2023. Dále je VŠTE zaregistrovaná na portálech Study in the Czech Republic a www.czechuniversities.com, kde jsou informace o možnostech studia na VŠTE. Tyto informace jsou aktualizovány několikrát do roka. Na začátku roku byl schválen plán výjezdů naši akademiků a THP pracovníků do zahraničí. Za rok 2022 vyjelo 58 zaměstnanců, přičemž nejvíce se jezdí do Portugalska, Polska a na Slovensko, a 62 studentů. Zintenzivnila se též komunikace s polskými univerzitami, a to formou návštěv Oddělení zahraničních vztahů VŠTE z následujících univerzit: Stanisław Staszic State University of Applied Sciences in Piła (návštěva 3 osob z Rektorátu Univerzity), Rzeszow University of Technology a Bronislaw Markiewicz State University of Technology and Economics in Jaroslaw. V roce 2022 nás již dvakrát navštívil Prof. Grzegorz Ostasz, DSc, PhD, prorektor pro mezinárodní spolupráci a též Rektor univerzity v Jaroslawi, pan Prof. Krzystof Rejman. Návštěvy se uskutečnily v červnu 2022 a říjnu 2022. 16 VŠTE se stala ve dvou posledních výzvách (2020 a 2022) úspěšným žadatelem o grant Erasmus+ Mezinárodní kreditové mobility. V roce 2020 obdržela 37 750 EUR na obousměrné mobility studentů i zaměstnanců s partnerskou VŠ v Albánii, celkem jde o 14 mobilit. V roce 2022 dokonce 225 900 EUR na mobility s Kanadou, Koreou, Albánií, Čínou a Ruskem (finance získané pro Rusko bude snad v budoucnu možné převést do mobilit s Ukrajinou). Celkový počet schválených mobilit je 52. Každoročně realizuje VŠTE mobility v rámci programových zemí Erasmus+ s využitím grantu projektů KA131. Počet studentů vyjíždějících přes tento program na studijní pobyty a praktické stáže je 62. Novinkou programu jsou krátkodobé mobility, jichž se za VŠTE v roce 2022 zúčastnilo 31 studentů. 4.2 Plnění stanovených indikátorů Přínos opatření: Internacionalizace je pro VŠTE velmi důležitá, a to i z pohledu posilování mezinárodní dimenze vzdělávání. Vyjmenovaná opatření z velké části podpořila proces přeměny VŠTE na dvojjazyčnou instituci na všech úrovních, včetně technické a materiální podpory výuky, což je pro VŠTE velkým přínosem. Plněnístanovenýchindikátorů Název indikátoru Plnění k datu 31. 12. 2022 Poznámka Minimálně 50 účastníků zapsaných v kurzech CŽV s mezinárodním akcentem v roce 2022 197 Splněno. Minimálně 20 samoplátců v akreditovaných studijních programech v roce 2022 21 Splněno. Mezinárodní mobility v počtu 60 studentů a 30 akademických pracovníků 62 studentů 58 AP/THP Splněno. 1x Akreditace studijního programu vyučovaného v anglickém jazyce 0 Nadále probíhá příprava nového SP. Digitalizovaná administrace zahraničních mobilit 1 Splněno. Tabulka 6: Plnění stanovených indikátorů ke 4. opatření 17 5. Opatření: Kariérní poradenství, well-being a další podpůrné činnosti pro studující a zaměstnance Prioritní cíl SZ MŠMT 2021+ - Další opatření (a) – n) Vazba na SZ VŠTE 2021+ Prioritní cíl 2: Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu  Operační cíl 2: B) Rozvíjet klíčové kompetence studentů a akademických pracovníků zkvalitňující výukový proces prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií Prioritní cíl 5: Rozvíjet a kultivovat Jihočeský region s cílem přispívat k rozvoji a vzdělanosti regionu a státu  Operační cíl 5: A) Rozvíjet společenskou úlohu instituce v regionu a upevňovat její postavení 5.1 Shrnutí a pokrok v plnění opatření Realizované opatření bylo zaměřeno na podpůrné služby studentům a zaměstnancům VŠTE s cílem zlepšit prostředí instituce a naplňovat třetí roli. Opatření bylo rozděleno na dvě části: 1) Rozvoj podpůrných služeb studentům Rozvoj služeb probíhal především skrze Kariérní centrum VŠTE, které se stále rozvíjí a roste, Pravidelně pořádá pro studenty přednášky, semináře a workshopy na témata z oblasti budování kariéry či finančního prostředí. V letním a zimním semestru byly pořádány tyto přednášky na téma financí:  Finance v dnešní nejisté době,  Investování peněz v době vysoké inflace,  Osobní rozvoj a budování kariéry,  Jak na bydlení v době vysokých úrokových sazeb,  Jak dobře rozumím finančnímu světu. Z oblasti kariéry to byly tyto přednášky:  První kroky, jak si najít JOB snů,  Zvládni CV a motivák levou zadní,  Sebeprezentace a řeč těla,  Jak být IN v online prostředí,  Osobní a content marketing,  LinkedIn – triky pro fajnšmekry. 18 Obrázek 1: Seminář realizovaný v rámci Kariérního centra VŠTE Činnost KC zahrnovala rovněž komunikaci se spolupracujícími firmami a sdílení jejich pracovních nabídek na sociálních sítích Kariérního centra. Tato spolupráce trvá již několikátým rokem a velmi se nám osvědčila, proto i frekvence zveřejňování pracovních nabídek roste. Kariérní centrum kromě výše zmíněného také individuálně komunikuje se studenty a pomáhá jim ve studijní i kariérní oblasti. Mimo Kariérní centrum byl rozvoj služeb pro studenty podpořen také nově vznikajícím Coworkingovým centrem „Coworking VŠTE“, ve kterém byl v průběhu roku úspěšně zahájen provoz. Coworkingové centrum se nachází v historické třípatrové budově, kde je prostor rozdělený na open space, kanceláře a konferenční místnosti, tedy ideální místo pro start-upy a spin-off firmy. Coworking VŠTE slouží i pro jazykové a kulturní vzdělávání v rámci některých partnerských institucí v zahraničí. V centru budou do budoucna probíhat vzdělávací kurzy Ústavu podnikové strategie, Ústavu znalectví a oceňování a Centra celoživotního vzdělávání. Aktuálně v centru probíhá výuka v rámci Univerzity třetího věku. Velmi oceňováno je samotné umístění Coworkingového centra VŠTE, protože se nachází v centru Českých Budějovic a je tak dobře přístupné všem. Tato skutečnost je nejvíce oceňována při různých druzích pracovních schůzek, které podporují činnost studentských start-upů a spin-off firem. Také studenti Univerzity třetího věku jsou mnohem spokojenější s dostupností jejich vzdělávání. 19 Obrázek 2: Coworkingové centrum VŠTE 2) Rozvoj podpůrných služeb a péče o zaměstnance Jedna z intervencí v oblasti péče o zaměstnance je zvyšování povědomí o důležitosti duševního zdraví a psychohygieny. V rámci celosvětového dne duševního zdraví, který připadá na 10. října, proto byly uspořádány dvě tříhodinové přednášky (Well-being na VŠTE a Co je vlastně duševní zdraví) pro zaměstnance i studenty VŠTE. V rámci vzdělávací kampaně byly na sociálních sítích zveřejňovány příspěvky na téma fyzického a duševního zdraví. Od studentů i zaměstnanců máme na tyto aktivity pozitivní zpětnou vazbu a budeme Týden duševního zdraví organizovat i v dalších letech. Mezi aktivity zaměřené na péči o zaměstnance patřilo také zkvalitnění a úprava prostředí instituce. V hlavní budově D byly připraveny celkem čtyři „odpočinkové“ zóny, které mohou zaměstnanci využívat pro přestávky v práci. Jde o malé výklenky na konci chodeb s oknem, kde může zaměstnanec nerušeně mimo svou kancelář například vyřešit telefonní soukromé záležitosti či se jen tak odreagovat. V rámci Well-beingu na VŠTE byl opět uspořádán Sportovní den pro zaměstnance VŠTE, tentokrát ve sportovně relaxačním areálu Hluboká nad Vltavou. Tuto každoroční akci považujeme za velmi přínosnou i v rámci začleňování nových kolegů do celkového kolektivu. Díky sportovním aktivitám se lehce vytrácí formální ráz rozhovorů a vždy je tato akce velmi přínosnou záležitostí pro následné uvolnění celkové pracovní atmosféry v rámci organizace. 20 5.2 Plnění stanovených indikátorůPlněnístanovenýchindikátorů Název indikátoru Plnění k datu 31. 12. 2022 Poznámka Zahájení provozu Coworkingového centra 1 Splněno. Na podzim 2022 byl zahájen provoz. Uspořádání minimálně 1 sportovní a společenské akce v rámci regionu 1 Splněno. Uspořádání několika akcí (Job Days na VŠTE, reprezentační ples VŠTE, Nadační běh,...) Realizace workshopů a přednášek v rámci Dne duševního zdraví 2 Splněno. Uskutečněné přednášky: - Well-being na VŠTE - Co je to vlastně duševní zdraví Tabulka 7: Plnění stanovených indikátorů k 5. opatření Přínos opatření Přínosem opatření byl především rozvoj podpůrných služeb pro studenty (rozvoj služeb Kariérního centra, zahájení provozu Coworkingu VŠTE, kde mají studenti možnost začít se svým podnikáním). Dalším přínosem realizace bylo zlepšení prostředí pro zaměstnance VŠTE. 21 Závěr Plán realizace SZ VŠTE pro rok 2022 je v souladu se Strategickým záměrem ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021. Díky Programu na podporu strategického řízení se VŠTE daří postupně naplňovat prioritní cíle, které si stanovila v Dlouhodobém záměru VŠTE 2021+ a které jsou v souladu se Strategickým záměrem ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021+ a Strategie internacionalizace MŠMT. Přidělené finanční prostředky byly využity k naplňování stanovených prioritních a operačních cílů. 22 Seznam obrázků Obrázek 1: Seminář realizovaný v rámci Kariérního centra VŠTE ......................................................... 18 Obrázek 2: Coworkingové centrum VŠTE.............................................................................................. 19 23 Seznam tabulek Tabulka 1: Objem čerpaných prostředků................................................................................................ 3 Tabulka 2: Struktura čerpaných prostředků............................................................................................ 4 Tabulka 3: Plnění stanovený indikátorů k 1. opatření............................................................................. 9 Tabulka 4: Plnění stanovených indikátorů k 2. opatření....................................................................... 11 Tabulka 5: Plnění stanovených indikátorů k 3. opatření....................................................................... 13 Tabulka 6: Plnění stanovených indikátorů ke 4. opatření..................................................................... 16 Tabulka 7: Plnění stanovených indikátorů k 5. opatření....................................................................... 20