Zpráva o organizačním zabezpečení a hodnocení výuky předmětů Ateliér ve SP Pozemní stavby na ÚTT VŠTE v ČB zpracovaná předsedu Komise studijní (KS) Akademického senátu VŠTE Odkaz na usnesení č. 7 ze dne 28.3.2023 Akademický senát VŠTE pověřuje předsedu Komise studijní Akademického senátu VŠTE prof. Ing. Jana Váchala, CSc. jako svého zástupce k provedení hodnocení výuky a organizace předmětu Ateliér ve studijním programu Pozemní stavby. Zprávu o hodnocení předá pan prof. Ing. Jan Váchal, CSc. Akademickému senátu VŠTE prostřednictvím tajemnice nejpozději 11. 4. 2023. Předseda komise předkládá členům KS senátu VŠTE následující zprávu k projednání 1. Období a místo jednání – 28.3. až 10.4. 2023 - VŠTE v ČB 2. Kontaktované osoby: • prorektor doc. Frischer (příloha 1 – záznam o jednání), • doc. Kampfem, ředitel ÚTT (1x), • Bc. Šuta, ředitel ÚŘAS (3x – příloha 2), • Ing. Oros, ředitel ÚVV (2x – příloha 3), • Dr. Kraus, vedoucí Katedry stavebnictví (1x – příloha 4 a 5), • prof. Novotný, člen KS, rozhovor a písemné vyjádření na přání jmenovaného (1x – 6), • doc. Lojda, člen KS (sdělil stanovisko prostřednictvím prof. Novotného). 3. Shrnutí poznatků z jednání předsedy KS senátu s oslovenými aktéry řešené problematiky • Pověření KS, resp. jejího předsedy předsedou senátu VŠTE ve věci zajištění relevantních informací ve věci - výuka organizace předmětů Ateliér 1,2,3 u SP Pozemní stavby, bylo opodstatněné a potřebné. • Předseda KS děkuje panu rektorovi za zajištění kontaktů na hlavní aktéry řešené problematiky. • Informace studentů (nepřejí si být identifikováni) týkající se organizace, koordinace i hodnocení předmětů Ateliér, jsou odlišné od názorů akademiků, kteří uvedené předměty zajišťují, viz písemné vyjádření vedoucího Katedry stavebnictví (vedoucí Katedry stavebnictví obdržel od předsedy KS písemně vydefinované otázky (příloha 4), ke kterým se měl vedoucí katedry vyjádřit. • Vykazovaná prostupnost u předmětů Ateliér 1 až 3 (příloha 2) se odlišuje od obecně nastaveného cíle školy. • Organizace SZZ z pohledu personálního zabezpečení i samotného jejího procesu vyžaduje řešení, toto je v souladu s názorem pana prorektora, který si vyžádal osobní přítomnost na obhajobách SZZ, kterých se účastnil. • Na základě předložených příloh lze konstatovat, že všichni oslovení aktéři mají zájem na zkvalitnění výuky předmětů Ateliér 1 až 3, obdobně i na řešení organizačního zajištění SZZ, což je základním předpokladem pro nalezení vzájemné shody při řešení uvedené problematiky. • Pan prorektor doc. Frischer již problematiku organizace a průběh státnic osobně řešil s ředitelem ÚTT VŠTE doc. Kampfem, společně by byli odpovídajícími autoritami k dořešení SZZ, zejména realizaci navrhovaných opatření k jejich zkvalitnění. • Na základě osobních kontaktů i mimo výše uvedené osoby lze konstatovat, že účast senátu, resp. KS na řešení přispělo ke zvýšení povědomí akademické obce na VŠTE o významnosti senátu a její příslušné komise. 4. Náměty na zkvalitnění stávající stavu ➢ Personálně zkvalitnit a posílit zabezpečení výuky předmětu Ateliér 1 až 3. ➢ Realizovat ve shodě s vedoucím Katedry stavebnictví a ve spolupráci s metodičkou školy vybrané pasáže z pedagogického minima pro AP katedry. ➢ Respektovat reálný stav, že studenti přicházejí na VŠTE z různých středních škol a že vykazují rozdílnou výši poznatků zejména u předmětů v prvních ročnících. Zde je vhodné zvážit, jak formy vzdělávacích metod, tak i doučovacích kurzů podle požadavků studentů (zvážit např. u matematiky doučovací kurzy pro přijaté studenty před jejich nástupem do prvních ročníků. ➢ Zajistit respektování minimální hranice propustnosti u všech stupňů Ateliér 1 až 3 v souladu s cíli ústavu, jak uvádí vedoucí dr. Kraus min. 70 % (u Ateliéru 2 a 3 se snahou prostupnosti vyšší) včetně rozšíření konzultačních hodin a doplňkových praktik s cílem navýšení prostupnosti A 1 až 3. ➢ Shoda u většiny dotazovaných panuje u personálního doplnění státnicové komise jak o odborníky z praxe, tak i o doc. a prof. z jiných vysokých škol, kteří by přenesli své zkušenosti na stávající členy státnicové komise a přispěli by tak k vytvoření týmové a kolegiální spolupráce. ➢ Zvážit možnost realizace přípravných státnicových kurzů u profilových předmětů. 5. Předsedovi senátu VŠTE v ČB je navrhováno: Akademický senát provedl hodnocení organizace výuky a výuky v předmětech Ateliér. Organizaci výuky skupiny předmětů považuje za nevhodnou. Akademický senát žádá rektora VŠTE, aby zajistil nápravu do akademického roku 2023/2024 a individuálně projednal nápravu studií v případě studentů, kteří se cítí být dosavadním způsobem poškozeni. Akademický senát žádá rektora o podání zprávy do 30.6.2023. České Budějovice, 10. 4. 2023 prof. Ing. Jan Váchal, CSc., předseda Komise studijní Akademického senátu VŠTE