Obsah 1 Úvod ................................................................................................................................................ 2 1.1 Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro roky 2019 - 2020.......................................................................................................................................... 2 2 Institucionální plán a jeho části....................................................................................................... 3 2.1 Serverové řešení...................................................................................................................... 4 2.2 Centrum odborné přípravy VŠTE............................................................................................. 5 2.3 Přístavba druhého patra budov A a B ..................................................................................... 6 2.4 Laboratoře logistiky................................................................................................................. 7 2.5 Kariérní centrum VŠTE............................................................................................................. 8 2.6 IGS 2019/2020....................................................................................................................... 10 2 1 Úvod V souladu s vyhlášením Institucionálního programu pro veřejné vysoké školy pro roky 2019 – 2020, vyhlášeného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, konkrétně bodu 3 Předkládání institucionálních plánů, předkládá Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích svůj Institucionální plán na roky 2019 – 2020. 1.1 Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro roky 2019 - 2020 Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro roky 2019 – 2020 (dále jen „IP 2019 - 2020“) plně respektuje vizi VŠTE, jíž je: „Poskytování komplexního vzdělání zaměřeného na výchovu profesně specializovaných techniků a ekonomů v rámci univerzitního prostředí“. Dále pak vychází z mise VŠTE, která je součástí Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2016 – 2020 (DZ 2016 – 2020), zejména z bodů:  Zkvalitňovat a dále rozšiřovat akreditace studijních programů v bakalářském a magisterském stupni studia.  Posilovat vztahy se soukromým a veřejným sektorem, zejména v regionu Jihočeského kraje.  Vytvořit multikulturní vysokoškolské prostředí v souladu s evropskými trendy.  Posilovat etiku akademického prostředí v podmínkách vysoké školy univerzitního typu. Orientační limit pro institucionální plán VŠTE pro roky 2019 – 2020 činí 17 515 435 Kč. Konkrétní provázanost cílů s DZ 2016–2020 a rozložení finančních prostředků mezi zvolené oblasti je uvedeno v následující tabulce. 3 2 Institucionální plán a jeho části Realizace IP 2019 – 2020 navazuje na cíle DZ VŠTE 2016 – 2020 zejména v oblasti vzdělávání, výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti ale i otevřenosti v rámci evropského a světového prostoru, třetí role a společenské odpovědnosti a financování. Vedení VŠTE se pro roky 2019 - 2020 rozhodlo podpořit následující oblasti:  modernizovat serverové řešení jako technické zázemí pro správu tenkých klientů,  dovybavit Centrum odborné přípravy VŠTE,  zahájit nástavbu druhého patra budov A a B v kampusu školy,  vybavit IT technikou laboratoře logistiky,  zřídit a zahájit provoz Kariérního centra VŠTE,  realizovat v letech 2019 a 2020 Interní grantovou soutěž. Následuje orientační rozložení finančních prostředků pro jednotlivé oblasti: Oblasti IP 2019 - 2020 Orientační alokace Souhrnný soulad aktivit se strategickými prioritami DZ 2016–2020Kč ≈ % příznak Serverové řešení 765 201 Kč 4,4 % INV. 1 Vzdělávání 1.1 Profilace a diverzifikace studijních programů 1.2 Harmonizace profilu absolventů s potřebami podnikové praxe 1.3 Cílený přístup zaměřený na studenta 1.4 Vnitřní systém zajištění kvality pedagogického procesu 2.Výzkum, vývoj a tvůrčí činnost 2.1 Kvalita a excelence výstupů v oblasti vědecko- výzkumné 2.2Kvalita, stabilita a rozvoj akademických pracovníků 2.3 Vysoký standard vědecko-výzkumné infrastruktury 3. Otevřenost v rámci evropského a světového prostoru 3.1 Mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávání, výzkumu a společenských aktivit 3.2 Otevřenost studijních programů pro zahraniční studenty 5 Třetí role a společenská odpovědnost 5.1 Nezaměstnanost absolventů v jednotlivých sledovaných obdobích 6 Financování 6.1 Provoz Centrum odborné přípravy VŠTE 2 300 000 Kč 13,1 % INV. 2 663 087 Kč 15,2 % NEINV. Přístavba druhého patra budov A a B 3 065 201 Kč 17,5 % INV. Laboratoře logistiky 840 000 Kč 4,8 % NEINV. Kariérní centrum VŠTE 4 378 858 Kč 25 % NEINV. IGS 2019/2020 3 503 088 Kč 20 % NEINV. Celkem 17 515 435,- 100 % Celkem neinv. 11 385 033,- 65 % NEINV. Celkem inv. 6 130 402,- 35 % INV. Tabulka 1: Cíle projektu 4 2.1 Serverové řešení Cílem aktivity je podpořit IT infrastrukturu VŠTE posílením výpočetního výkonu centrálního serveru v hlavní administrativněsprávní budově školy. Technické řešení dále podpoří a rozšíří zvolený systém tenkých klientů. Strategické priority Strategické cíle a nástroje Indikátory pro IP 2019 - 2020 Serverovéřešení 1.1 Profilace a diverzifikace studijních programů Zajistit profilaci školy do technických studijních oborů a programů. - Rozvíjení konceptu podpory zájmu o technické vzdělání. - Technická specifikace pro zadávací řízení, zadávací dokumentace pro VŘ, - zakoupené zařízení, - instalace zařízení, - odzkoušení funkčnosti. 1.2 Harmonizace profilu absolventů s potřebami podnikové praxe Zajistit implementaci teoretických znalostí do aplikační sféry. - Transformace v produkci vědění, která stále zřetelněji opouští disciplinární logiku ve prospěch problémově zaměřeného a interdisciplinárně utvářeného poznání: problémově zaměřené učení. - Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení. 2.1 Kvalita a excelence výstupů v oblasti vědecko-výzkumné - Vybudování kvalitního laboratorního zázemí. 2.2Kvalita, stabilita a rozvoj akademických pracovníků - Vytvořit odpovídající vědecko-výzkumnou infrastrukturu (centrální laboratoře). Tabulka 2: Specifikace cíle 1 dle DZ VŠTE včetně uvedení indikace sledování Aktivitou reaguje VŠTE na následující doporučení MŠMT pro plán realizace Dlouhodobého záměru. Prioritní cíl 1: Zajišťování kvality  Podporovat prostřednictvím rozvoje pedagogických kompetencí akademických pracovníků kvalitu vzdělávací činnosti. Prioritní cíl 4: Relevance  Propojovat obsahové složky studijních programů ve smyslu iniciativy Průmyslu 4.0.  Klást důraz na roli vysokých škol při rozvoji regionu, přispívat k řešení lokálních problémů a zapojovat studující.  Podporovat inovativní studentské a akademické aktivity v podobě inkubátorů, sociálního podnikání, akcelerátorů a dalších. Alokované zdroje na dosažení cíle: Rozpočet roku 2019: 765 201 Kč (investiční prostředky IP). 5 2.2 Centrum odborné přípravy VŠTE Aktivita v Centru odborné přípravy je zaměřena na dvě oblasti. V rámci realizace investiční části aktivity dojde k pořízení investičního majetku v podobě čtyřosé CNC frézy. Neinvestiční část aktivity je vyhrazena zřízení konstrukčně školícího centra včetně jeho materiálně technického vybavení a vytvoření odborných kurzů pro studenty školy, kteří je budou moci absolvovat formou volitelných předmětů. Strategické priority Strategické cíle a nástroje Indikátory pro IP 2019 - 2020 CentrumodbornépřípravyVŠTE 1.1 Profilace a diverzifikace studijních programů Zajistit profilaci školy do technických studijních oborů a programů. - Rozvíjení konceptu podpory zájmu o technické vzdělání. - Plánování a rozvíjení efektivních marketingových nástrojů za účelem propagace technického vzdělání a osvěty např. na středních školách, vznikem a činností technického konsorcia či těsnou kooperací školy s firmami Jihočeského kraje. - Technická specifikace pro zadávací řízení a nákup zařízení, - realizované zadávací řízení, - zakoupené zařízení pro Centrum odborné přípravy, - instalace zařízení a odzkoušení funkčnosti, - zřízené konstrukční centrum COP, - vytvořené volitelné předměty. 1.2 Harmonizace profilu absolventů s potřebami podnikové praxe Zajistit implementaci teoretických znalostí do aplikační sféry. - Transformace v produkci vědění, která stále zřetelněji opouští disciplinární logiku ve prospěch problémově zaměřeného a interdisciplinárně utvářeného poznání: problémově zaměřené učení. - Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení. 5.1 Nezaměstnanost absolventů v jednotlivých sledovaných obdobích Snížit nezaměstnanost absolventů pod 5 % až následně pod 3 % standardizované míry nezaměstnanosti. - Transparentní komunikace akademického prostředí s aplikační sférou ve smyslu potřeb praxe a její implementace do studijních plánů. 6.1 Provoz - Poskytování dalších služeb v rámci doplňkové činnosti – především poradenské a expertní činnosti. Tabulka 3: Specifikace cíle 2 dle DZ VŠTE včetně uvedení indikace sledování Aktivitou reaguje VŠTE na následující doporučení MŠMT pro plán realizace Dlouhodobého záměru. Prioritní cíl 1: Zajišťování kvality  Podporovat prostřednictvím rozvoje pedagogických kompetencí akademických pracovníků kvalitu vzdělávací činnosti. Prioritní cíl 4: Relevance  Propojovat obsahové složky studijních programů ve smyslu iniciativy Průmyslu 4.0.  Klást důraz na roli vysokých škol při rozvoji regionu, přispívat k řešení lokálních problémů a zapojovat studující.  Podporovat inovativní studentské a akademické aktivity v podobě inkubátorů, sociálního podnikání, akcelerátorů a dalších. Alokované zdroje na dosažení cíle: Rozpočet roku 2019: 2 300 000 Kč (investiční prostředky IP), 2 663 087 Kč (neinvestiční prostředky IP). 6 2.3 Přístavba druhého patra budov A a B Cílem aktivity je vytvořit nové učební prostory v kampusu VŠTE Okružní přístavbou třetího nadzemního podlaží dvou budov. Vytvořené prostory budou určeny zejména pro praktickou výuku v technických studijních programech. Strategické priority Strategické cíle a nástroje Indikátory pro IP 2019 - 2020 PřístavbadruhéhopatrabudovAaB 1.1 Profilace a diverzifikace studijních programů Zajistit profilaci školy do technických studijních oborů a programů. - Rozvíjení konceptu podpory zájmu o technické vzdělání. - Projektová dokumentace, - stavební povolení, - projektová dokumentace pro provádění stavby, - zahájení stavebních prací. 1.2 Harmonizace profilu absolventů s potřebami podnikové praxe Zajistit implementaci teoretických znalostí do aplikační sféry. - Transformace v produkci vědění, která stále zřetelněji opouští disciplinární logiku ve prospěch problémově zaměřeného a interdisciplinárně utvářeného poznání: problémově zaměřené učení. - Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení. 2.1 Kvalita a excelence výstupů v oblasti vědecko- výzkumné Zvýšit počet výstupů v oblasti vědeckovýzkumných aktivit vykazovaných v systému RIV včetně jejich vědecké hodnoty (IF). - Vybudování kvalitního laboratorního zázemí. 2.3 Vysoký standard vědecko-výzkumné infrastruktury Zabezpečit vysokou úroveň laboratorních prací jako předpoklad pro vědecko-výzkumnou činnost ústavů školy. - Výrazné prostorové rozšíření či výstavba nové vědecké knihovny, včetně studoven, počítačových, skupinových studoven a potřebného zázemí (prostory pro volný čas studentů mezi výukou, kavárna). Tabulka 4: Specifikace cíle 3 dle DZ VŠTE včetně uvedení indikace sledování Aktivitou reaguje VŠTE na následující doporučení MŠMT pro plán realizace Dlouhodobého záměru. Prioritní cíl 1: Zajišťování kvality  Podporovat prostřednictvím rozvoje pedagogických kompetencí akademických pracovníků kvalitu vzdělávací činnosti. Prioritní cíl 4: Relevance  Propojovat obsahové složky studijních programů ve smyslu iniciativy Průmyslu 4.0.  Klást důraz na roli vysokých škol při rozvoji regionu, přispívat k řešení lokálních problémů a zapojovat studující.  Podporovat inovativní studentské a akademické aktivity v podobě inkubátorů, sociálního podnikání, akcelerátorů a dalších. Alokované zdroje na dosažení cíle: Rozpočet roku 2020: 3 065 201 Kč (investiční prostředky IP). 7 2.4 Laboratoře logistiky Dovybavení laboratoří logistiky je plánováno v budově Centrálních sdružených laboratoří v kampusu Okružní. Pro potřeby výuky průmyslu 4.0 bude místnost vybavena 24 kusy výkonnějších PC stanic včetně nezbytných periferií. Strategické priority Strategické cíle a nástroje Indikátory pro IP 2019 - 2020 Laboratořelogistiky 1.1 Profilace a diverzifikace studijních programů Zajistit profilaci školy do technických studijních oborů a programů. - Rozvíjení konceptu podpory zájmu o technické vzdělání. - Technická specifikace pro pořízení IT, - instalace techniky, - materiálně technické vybavení laboratoře IT technikou. - pilotní odzkoušení ve výuce. 1.2 Harmonizace profilu absolventů s potřebami podnikové praxe Zajistit implementaci teoretických znalostí do aplikační sféry. - Transformace v produkci vědění, která stále zřetelněji opouští disciplinární logiku ve prospěch problémově zaměřeného a interdisciplinárně utvářeného poznání: problémově zaměřené učení. - Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení. 2.1 Kvalita a excelence výstupů v oblasti vědecko- výzkumné Zvýšit počet výstupů v oblasti vědeckovýzkumných aktivit vykazovaných v systému RIV včetně jejich vědecké hodnoty (IF). - Vybudování kvalitního laboratorního zázemí. 2.3 Vysoký standard vědecko-výzkumné infrastruktury Zabezpečit vysokou úroveň laboratorních prací jako předpoklad pro vědecko-výzkumnou činnost ústavů školy. - Výrazné prostorové rozšíření či výstavba nové vědecké knihovny, včetně studoven, počítačových, skupinových studoven a potřebného zázemí (prostory pro volný čas studentů mezi výukou, kavárna). Tabulka 5: Specifikace cíle 4 dle DZ VŠTE včetně uvedení indikace sledování Aktivitou reaguje VŠTE na následující doporučení MŠMT pro plán realizace Dlouhodobého záměru. Prioritní cíl 4: Relevance  Propojovat obsahové složky studijních programů ve smyslu iniciativy Průmyslu 4.0.  Klást důraz na roli vysokých škol při rozvoji regionu, přispívat k řešení lokálních problémů a zapojovat studující.  Podporovat inovativní studentské a akademické aktivity v podobě inkubátorů, sociálního podnikání, akcelerátorů a dalších. Alokované zdroje na dosažení cíle: Rozpočet roku 2019: 840 000 Kč (neinvestiční prostředky IP). 8 2.5 Kariérní centrum VŠTE Cílem akce je během dvou let na VŠTE vytvořit stabilní Kariérní centrum, včetně jeho nezbytného materiálně technického vybavení. Toto centrum bude fungovat jako platforma pro studenty školy, kterým nabídne kariérní poradenství, zároveň ale bude také kontaktním místem pro potenciální uchazeče o studium na VŠTE z řad SŠ a zastřeší platformu absolventského klubu/absolventského spolku. Strategické priority Strategické cíle a nástroje Indikátory pro IP 2019 - 2020 KariérnícentrumVŠTE 1.1 Profilace a diverzifikace studijních programů Zajistit profilaci školy do technických studijních oborů a programů. - Rozvíjení konceptu podpory zájmu o technické vzdělání. - Plánování a rozvíjení efektivních marketingových nástrojů za účelem propagace technického vzdělání a osvěty např. na středních školách, vznikem a činností technického konsorcia či těsnou kooperací školy s firmami Jihočeského kraje. - Směrnice o činnosti centra, - materiálně technické vybavení centra, - zřízené pracovní pozice, - realizované akce pro studenty SŠ, - realizované akce pro studenty VŠ, - navázané spolupráce s aplikační sférou, - navázané spolupráce se zahraničními institucemi, - správa klubu absolventů. 1.2 Harmonizace profilu absolventů s potřebami podnikové praxe Zajistit implementaci teoretických znalostí do aplikační sféry. - Akcentovat účast vnějších aktérů na přípravě a revizi studijních plánů a zapojení odborníků z praxe do výuky. 1.3 Cílený přístup zaměřený na studenta Podporovat inkluzi ve vzdělávání. - Analýza studijní neúspěšnosti a návrh opatření na snížení studijní neúspěšnosti. - Analýza výsledků studentů prezenční a kombinované formy a jejich komparace. 3.1 Mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávání, výzkumu a společenských aktivit Vytvoření příznivého prostředí pro spolupráci se zahraničními vzdělávacími a výzkumnými institucemi (stáže studentů, akademiků a zaměstnanců, společné projekty). - Prohloubení spolupráce s evropskými vysokými školami se zaměřením na praxi. 3.2 Otevřenost studijních programů pro zahraniční studenty Vytvoření prostředí, které umožní a napomůže navýšení počtu zahraničních studentů přijatých ke studiu kompletních studijních programů i v rámci výměnných programů. - Marketingové aktivity zacílené na oslovení zahraničních zájemců o studium na VŠTE. 5.1 Nezaměstnanost absolventů v jednotlivých sledovaných obdobích Snížit nezaměstnanost absolventů pod 5 % až následně pod 3 % standardizované míry nezaměstnanosti. - Pravidelná directmailová komunikace na zaregistrované studenty a absolventy. - Komunikace na sociálních sítích s doporučeními pro budoucí kariéru. - Kariérní poradenství studentům a absolventům. - Transparentní komunikace akademického prostředí s aplikační sférou ve smyslu potřeb praxe a její implementace do studijních plánů. Tabulka 6: Specifikace cíle 5 dle DZ VŠTE včetně uvedení indikace sledování Aktivitou reaguje VŠTE na následující doporučení MŠMT pro plán realizace Dlouhodobého záměru. Prioritní cíl 1: Zajišťování kvality  Zvyšovat kvalitu prostředí vysokých škol prostřednictvím zavádění opatření proti sexuálnímu obtěžování a dalším projevům nevhodného chování. 9 Prioritní cíl 2: Diverzita a dostupnost  Věnovat zvýšenou pozornost a poradenskou péči uchazečům a uchazečkám a studujícím ze středních odborných škol, kteří častěji pochází z neakademického rodinného prostředí.  Rozvíjet aktivity cílené na posílení atraktivity studijních programů s převahou mužů / žen u studentek / studentů. Prioritní cíl 3: Internacionalizace  Podílet se na evropských iniciativách, jejichž cílem je vytvoření digitální platformy umožňující komunikaci mezi informačními systémy vysokých škol v Evropě a mající výrazně usnadnit rozeznávání statusu a identity studujících (např. European Student Card). Prioritní cíl 4: Relevance  Klást důraz na roli vysokých škol při rozvoji regionu, přispívat k řešení lokálních problémů a zapojovat studující.  Podporovat inovativní studentské a akademické aktivity v podobě inkubátorů, sociálního podnikání, akcelerátorů a dalších. Prioritní cíl 6: Rozhodování založené na datech  Dokončit a vyhodnotit výsledky šetření uplatnitelnosti absolventů a absolventek vysokých škol.  Sledovat situaci českého vysokého školství v mezinárodním srovnání. Alokované zdroje na dosažení cíle: Rozpočet roku 2019: 2 189 429 Kč (neinvestiční prostředky IP). Rozpočet roku 2020: 2 189 429 Kč (neinvestiční prostředky IP). 10 2.6 IGS 2019/2020 Interní grantová soutěž je programově orientovaným nástrojem institucionální finanční podpory na VŠTE, která je zaměřena na aktuální naléhavé problematiky školy. Soutěž je vyhlašována vždy počátkem kalendářního roku formou samostatných okruhů k řešení. Řešiteli navržená témata jsou posouzena komisí grantové soutěže, podpořené projekty v průběhu daného roku řešeny a jejich výsledky jsou pak na konci roku před komisí obhajovány. Pro období 2019 – 2020 se předpokládá vyhlášení následujícího tematického okruhu:  Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů na úrovni předmětů/kurzů. Strategické priority Strategické cíle a nástroje Indikátory pro IP 2019 - 2020 IGS2019/2020 1.1 Profilace a diverzifikace studijních programů Zajistit profilaci školy do technických studijních oborů a programů. - Rozvíjení konceptu podpory zájmu o technické vzdělání. - Plánování a rozvíjení efektivních marketingových nástrojů za účelem propagace technického vzdělání a osvěty např. na středních školách, vznikem a činností technického konsorcia či těsnou kooperací školy s firmami Jihočeského kraje. - Vyhlášení interní grantové soutěže, - počet podaných projektů interní grantové soutěže, - počet podpořených projektů interní grantové soutěže, - počet podpořených pracovníků (hlavní řešitel), - počet závěrečných zpráv, - počet úspěšně obhájených projektů. 1.4 Vnitřní systém zajištění kvality pedagogického procesu Nastavit standardy vzdělávání a zajistiti jejich následnou evaluaci. - Poskytnout podporu začínajícím pedagogům a uvést je jak do pedagogického procesu, tak do tvůrčí a výzkumné činnosti. 2.1 Kvalita a excelence výstupů v oblasti vědecko- výzkumné Zvýšit počet výstupů v oblasti vědeckovýzkumných aktivit vykazovaných v systému RIV včetně jejich vědecké hodnoty (IF). - Interní grantová soutěž VŠTE. Tabulka 7: Specifikace cíle 6 dle DZ VŠTE včetně uvedení indikace sledování Aktivitou reaguje VŠTE na následující doporučení MŠMT pro plán realizace Dlouhodobého záměru. Prioritní cíl 1: Zajišťování kvality • Podporovat prostřednictvím rozvoje pedagogických kompetencí akademických pracovníků kvalitu vzdělávací činnosti. Prioritní cíl 2: Diverzita a dostupnost • Rozvíjet aktivity cílené na posílení atraktivity studijních programů s převahou mužů / žen u studentek / studentů. Prioritní cíl 4: Relevance • Propojovat obsahové složky studijních programů ve smyslu iniciativy Průmyslu 4.0. • Klást důraz na roli vysokých škol při rozvoji regionu, přispívat k řešení lokálních problémů a zapojovat studující. • Podporovat inovativní studentské a akademické aktivity v podobě inkubátorů, sociálního podnikání, akcelerátorů a dalších. Alokované zdroje na dosažení cíle: Rozpočet roku 2019: 1 751 544 Kč (neinvestiční prostředky IP). Rozpočet roku 2020: 1 751 544 Kč (neinvestiční prostředky IP).