Dodatek ke zprávě o vnitřním hodnocení kvality Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 2020 2 Obsah 1 SYSTÉM ZAJIŠŤOVÁNÍ A HODNOCENÍ KVALITY ....................................................................................................3 2 SYSTÉM ZAJIŠŤOVÁNÍ A HODNOCENÍ KVALITY V OBLASTI STRATEGICKÉHO ROZVOJE .........................................3 3 VNĚJŠÍ HODNOCENÍ ............................................................................................................................................4 4 VNITŘNÍ HODNOCENÍ..........................................................................................................................................5 4.1 ZAJIŠŤOVÁNÍ A HODNOCENÍ KVALITY V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ............................................................................................. 5 4.1.1 Studijní programy realizované na VŠTE.......................................................................................................... 5 4.1.2 Zájem o studium............................................................................................................................................. 6 4.1.3 Absolventi....................................................................................................................................................... 7 4.1.4 Celoživotní vzdělávání .................................................................................................................................... 8 4.1.5 Podpora studentů........................................................................................................................................... 8 4.1.6 Pandemie........................................................................................................................................................ 9 4.2 ZAJIŠŤOVÁNÍ A HODNOCENÍ KVALITY V OBLASTI TVŮRČÍ ČINNOSTI....................................................................................... 9 4.2.1 Projektová činnost.......................................................................................................................................... 9 4.2.2 Publikační výstupy ........................................................................................................................................ 11 4.2.3 Rozvoj infrastruktury .................................................................................................................................... 12 4.2.4 Podpora zaměstnanců při studiu doktorských studijních programů ............................................................ 12 4.3 SOUVISEJÍCÍ ČINNOSTI ............................................................................................................................................. 12 4.3.1 Mezinárodní vztahy...................................................................................................................................... 12 4.3.2 Třetí role vysoké školy................................................................................................................................... 13 5 SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZÁVĚRŮ.............................................................................................................................14 SEZNAM GRAFŮ ........................................................................................................................................................15 SEZNAM TABULEK.....................................................................................................................................................15 3 1 Systém zajišťování a hodnocení kvality Tato aktualizace vychází stejně jako v předchozích letech z vnější a vnitřní legislativy a shrnuje změny, ke kterým došlo oproti předchozímu roku. Cílem této aktualizace je především kriticky zhodnotit uplynulý rok z pohledu kvality. Kritický pohled na dosažené výsledky je realizován za účelem zvýšení kvality ve všech oblastech, které vysoká škola vykonává. Při kritickém pohledu na uplynulý rok je však nutné zohlednit mimořádnost za jakých podmínek byla výuka a další činnosti v souvislosti s pandemií realizovány. Pandemii a jejím dopadům se proto bude věnovat samostatná kapitola. Pro zajišťování kvality je nezbytný vnitřní legislativní rámec, který vymezuje působnosti jednotlivých orgánů a úseků školy. Rovněž stanovuje procesy, které musí být transparentní, kontrolovatelné, přezkoumatelné a musí reagovat na změny ve vnějším prostředí. V tomto ohledu došlo ke změnám 4 vnitřních předpisů, které podléhají registraci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 7 směrnic a 15 opatření rektora. Z toho 5 opatření rektora bylo vydáno v souvislostí s pandemií. Další úpravy směrnic a vnitřních předpisů souvisely s vnějším hodnocením viz dále a s úpravou nebo nastavením procesů. Soupis vydaných předpisů s datem vydání je přílohou tohoto dokumentu. Samosprávný orgán, který je na VŠTE zřízen pro zajišťování kvality je Rada pro vnitřní hodnocení, která má devět členů. V listopadu 2020 byli jmenováni čtyři noví členové. V roce 2020 proběhla čtyři zasedání rady, která se zabývala návrhy na podání žádosti o akreditace Národnímu akreditačnímu úřadu, aktualizací zprávy o vnitřním hodnocení kvality a změnám v akreditacích v souvislostí s úmrtím garanta oboru. 2 Systém zajišťování a hodnocení kvality v oblasti strategického rozvoje V roce 2020 se začal připravovat nový strategický záměr, který vymezuje hlavní cíle vysoké školy v následujících 5 letech. Tento záměr byl následně dokončen v roce 2021 a projednán samosprávnými orgány vysoké školy. Záměr definuje 5 hlavních strategických cílů ve 3 rolích, které VŠTE vykonává. Konkrétně se jedná o: VZDĚLÁVÁNÍ 1. Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů. 2. Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu. VĚDA A VÝZKUM 3. Být uznávanou vědecko-výzkumnou institucí prostřednictvím specializovaných expertních týmů zajišťující kvalitní výzkumné aktivity v oblastech interdisciplinárních vědních oborů v souladu s profilací školy. 4 4. Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí. TŘETÍ ROLE 5. Rozvíjet a kultivovat Jihočeský region s cílem přispívat k rozvoji a vzdělanosti regionu a státu. Každý z těchto cílů je podrobně rozpracován, jsou stanoveny zdroje a zodpovědnost. Pro rok 2021 jsou cíle dále rozpracované a zadané na jednotlivé úseky. Členové vedení pravidelně (obvykle jednou týdně) reportují stav a plnění cílů. Tyto reporty jsou následně podkladem pro pravidelné porady. 3 Vnější hodnocení VŠTE prošla v roce 2020 vnějším hodnocením ze strany Národního akreditačního úřadu a Mezinárodního evaluačního panelu. Národní akreditační úřad se věnoval studijní agendě a legislativním předpisům. Z hodnocení vyplynulo několik problematických oblastí. Především se jednalo o: • extenzivní využívání celoživotního vzdělávání pro akreditované předměty v rámci řádného studia, • provázanost samosprávných orgánů, • chybný kód v matrice studentů, • zabezpečení systému proti zásahu neoprávněné osoby do hodnocení. V důsledku této skutečnosti VŠTE přijala několik opatření. Zrušení nabídky studia akreditovaných předmětů v rámci řádného studia bylo provázeno úpravou Studijního a zkušebního řádu, Řádu celoživotního vzdělávání a návazných směrnic a opatření. Úřad nad rámec zákona o vysokých školách doporučil seznam pozic, jejichž výkon by neměl být slučován s výkonem funkce člena Akademického senátu VŠTE. Jak VŠTE, tak jednotliví členové AS názor NAÚ akceptovali. Konkrétní členové AS proto odstoupili. Navíc došlo k úpravě Volebního řádu Akademického senátu a Jednacího řádu Akademického senátu s cílem posílení samosprávné a kontrolní role tohoto orgánu. V neposlední řadě došlo k úpravě procesů pro zlepšení kontroly a posílení role garanta programu a předmětu. Tyto nově nastavené nebo upravené procesy eliminují riziko zásahu neoprávněné osoby do systému hodnocení a posílí kontrolní systém tak, aby nedošlo k podobným chybám v matrice, jako bylo uvedeno výše. Úpravy, ke kterým došlo v roce 2020 v souvislosti s hodnocením Národního akreditačního úřadu, však nebyly konečné. Začátek roku 2021 pokračoval v realizaci změn. Především se jednalo o vznik prorektorátu pro studium a informatiku. Rovněž byl zadán podrobný interní audit celé studijní oblasti. Mezinárodní evaluační panel hodnotil výsledky VŠTE v oblasti tvůrčí činnosti. Z důvodu pandemie však tento panel musel proběhnout online formou. Celkově bylo hodnocení panelu více pozitivní, než škola očekávala. Přesto však došlo k doporučením a návrhům, které VŠTE zapracovala do svého strategického záměru pro období 2021-2025. 5 4 Vnitřní hodnocení Důležitou složkou zajišťování kvality je pravidelné vnitřní hodnocení. Tato sebeevaluace probíhá v několika rovinách jako je studentské hodnocení, autoevaluační zprávy či kvalitativní a kvantitativní ukazatele jednotlivých procesů. Studentské hodnocení a autoevaluační zprávy jsou nebo budou předmětem samostatných bodů pro jednání Rady vnitřního hodnocení. Tato zpráva se tak zabývá především kvalitativními a kvantitativními ukazateli v jednotlivých rolích vysoké školy. 4.1 Zajišťování a hodnocení kvality v oblasti vzdělávání Nejdůležitější rolí vysoké školy je vzdělávání, které je aktuální, relevantní a poskytuje studentům přidanou hodnotu. S ohledem na tuto skutečnost byl připravován i Strategický záměr, který je zmiňován výše. Proces vzdělávání v roce 2020 byl značně ovlivněn pandemií. V této části jsou tak uvedeny nejdůležitější charakteristiky a trendy spojené s touto rolí. 4.1.1 Studijní programy realizované na VŠTE Tabulka 1 níže uvádí přehledy studentů po jednotlivých programech. V tabulce jsou společně orámovány obory, které mají totožné nebo velmi podobné studijní plány, přičemž řádky, které jsou zvýrazněné, jsou programy, které byly akreditovány Národním akreditačním úřadem. Z tabulky je dále patrné, že v roce 2020 již docházelo k náboru studentů do nově akreditovaných oborů. Zároveň je zřejmé, že v tomto roce škola disponovala veškerými klíčovými akreditacemi akreditovanými Národním akreditačním úřadem. Tato skutečnost byla pro školu velmi důležitá, neboť v roce 2020 již nebylo možné nabírat do oborů schválených předchůdcem Národního akreditačního úřadu, tedy Akreditační komisí. Tabulka 1: Programy a počty studentů Typ Program 2016 2017 2018 2019 2020 Bakalářský Stavitelství 725 707 663 674 381 Pozemní stavby 233 Dopravní technologie a spoje 852 786 700 418 228 Technologie a řízení dopravy 225 255 Ekonomika a management 1 895 1731 1601 1673 743 Podniková ekonomika 535 Strojírenství 262 247 227 263 137 Strojírenství 140 Řízení lidských zdrojů 289 Magisterský Dopravní technologie a spoje 155 136 172 183 88 Logistika 46 Stavitelství 97 111 112 103 44 Pozemní stavby 13 Podniková ekonomika 157 225 Celkový součet 3 986 3 718 3 475 3 696 3 357 Zdroj: Informační systém VŠTE. Obrázek 1 níže zobrazuje vývoj počtu studentů v jednotlivých letech. Z trendu je patrný dlouhodobý pokles, 6 který je dán především demografickým vývojem. Z průzkumů, které VŠTE mezi studenty realizovala, rovněž vyplývá, že částečně pokles ovlivnila i situace okolo pandemie, neboť je velké procento studentů, kterým online forma vzdělávání nevyhovuje, a proto jsou více ohroženi neúspěšným ukončením studia. Obrázek 1: Počty studentů Zdroj: Informační systém VŠTE. 4.1.2 Zájem o studium Obrázek 2 níže zobrazuje vývoj počtu přihlášek do bakalářských studijních programů, přijatých studentů a počtu zapsaných studentů. Z grafu je zřejmý dlouhodobý klesající trend, který je způsobený demografickým poklesem a který pravděpodobně narazil na své dno v roce 2018. Obrázek 2: Zájem o studium bakalářských programů Zdroj: Informační systém VŠTE. Obrázek 3 zobrazuje počet přihlášek, počet přijatých a zapsaných studentů u navazujících magisterských programů. Z grafu je patrné, že tyto přihlášky nejsou ovlivněny demografickým vývojem a od roku 2015 do 3000 3100 3200 3300 3400 3500 3600 3700 3800 3900 4000 4100 2016 2017 2018 2019 2020 POČETSTUDENTŮ ROKY 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 POČETSTUDENTŮ ROKY Počet přihlášek Počet přijatých studentů Počet zapsaných studentů 7 roku 2019 se pohybovaly v podobné úrovni. V posledním sledovaném roce 2020 však došlo k poklesu, který pravděpodobně bude souviset s počtem absolventů (viz dále) a vývojem situace okolo pandemie. Obrázek 3: Zájem o magisterské obory Zdroj: Informační systém VŠTE. 4.1.3 Absolventi Výstupem vzdělávacího procesu jsou absolventi s potřebnými znalostmi a kompetencemi. Obrázek níže uvádí přehled absolventů u jednotlivých programů a forem. Z grafu je patrný dlouhodobý pokles zejména u bakalářských programů. Mezi roky 2019 a 2020 došlo k poklesu o více jak 30 %. Ve stejném období přitom počet studentů poklesl o cca 9 %. Z tohoto údaje vyplývá, že s největší pravděpodobností existují studenti, kteří budou prodlužovat studium. Absolvování studia v řádném termínu je však jeden z klíčových ukazatelů pro hodnocení vysoké školy. Škola proto přijala řadu opatření (například pevné rozvrhy pro první ročník studentů) a vytvořila interní pracovní skupinu, která se danou oblastí intenzivně zabývá. Zároveň tuto skutečnost uvedla do Strategického záměru, kde je hlavním cílem navýšení propustnosti. Kromě množství absolventů je nutné sledovat i jejich kvalitu. Tuto kvalitu lze posuzovat na základě některých parametrů, jako je například nezaměstnanost či kvalita závěrečných prací. Nezaměstnanost absolventů se dlouhodobě pohybuje pod 3 % a v minulém roce i přes pandemii nezaznamenala výraznější výkyv. Škola však ke konci roku zřídila pracovní skupinu, která má za cíl zvýšit kvalitu závěrečných prací. Komise je složena především z garantů programů. V této souvislosti byl rovněž inovován předmět zabývající se metodami odborné práce. Výsledky pracovní skupiny budou projednány na budoucích zasedáních RVH. 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 POČETSTUDENTŮ ROK Počet přihlášek Počet přijatých studentů Počet zapsaných studentů 8 Obrázek 4: Počty absolventů v letech Zdroj: Matrika studentů. 4.1.4 Celoživotní vzdělávání V oblasti celoživotního vzdělávání došlo k zásadní změně, kdy na základě vnějšího hodnocení, byla zrušena možnost využívání této formy studia v akreditovaných oborech. V důsledku této změny se bude muset celoživotní vzdělávání zaměřit na jiný typ kurzů. Lze rovněž předpokládat dočasný výpadek příjmů z této činnosti, který bude nutné krátkodobě nahradit a dále bude nutné celoživotní vzdělávání restrukturalizovat tak, aby se stalo dlouhodobě dalším významným zdrojem příjmů pro vysokou školu, jako tomu bylo v minulých letech. Tato oblast je rovněž obsažena v Strategickém záměru. 4.1.5 Podpora studentů O úspěšnosti studentů ve studiu by měly rozhodovat zejména schopnosti, dovednosti a disciplína. Naopak by o úspěšnosti neměl rozhodovat odlišný socioekonomický statut či jiné znevýhodnění. V důsledku toho VŠTE realizuje řadu stipendijních programů jako tomu bylo v předchozích letech. V této oblasti nedošlo k významným změnám. Studentům se zdravotním či jiným podobným znevýhodněním pomáhá tuto bariéru překonat Informačně poradenské centrum. Vývoj počtu studentů v tomto centru je vidět na následujícím obrázku. Zde je vidět, že v poslední době nedochází k významnějším změnám oproti předchozím letům. 47 41 72 61 77 44 86 43 39 65 384 318 313 267 202 133 119 40 99 46 78 36 49 36 40 53 49 37 34 0 100 200 300 400 500 600 700 Bakalářský Magisterský Bakalářský Magisterský Bakalářský Magisterský Bakalářský Magisterský Bakalářský Magisterský 2016 2017 2018 2019 2020 Početabsolventů Typ oboru Rok Dopravní technologie a spoje Ekonomika a management Stavitelství Strojírenství - 31 % 9 Obrázek 5: Počet studentů se specifickými vzdělávacími potřebami Zdroj: Informační systém VŠTE. 4.1.6 Pandemie Stejně jako řada dalších institucí i VŠTE byla negativně ovlivněna pandemií. Ovlivnění spočívalo především v nemožnosti standardní kontaktní výuky. Na tuto skutečnost škola reagovala několika opatřeními, které zavedly virtuální výuku. Dále byl zřízen krizový štáb, který projednával aktuální stav a určoval podrobnější formu samotné výuky a ověřování znalostí. Jednalo se tak například o sjednocení výukové platformy na MS teams, formu zkoušení, rozsahy mimořádně zavedených seminárních prací apod. Součástí jednání byla i kontrola průběhu výuky či řešení stížností ze strany studentů nebo vyučujících. Škola doufá, že v druhé polovině roku 2021 se podaří proočkovat dostatečnou část populace a bude možné se tak vrátit do standardní formy výuky. Přes řadu negativ, které s sebou tato pandemie přinesla, je možné zmínit i několik pozitivních efektů. Jedním z nich je například snazší zapojení externích odborníků do výuky. VŠTE se bude snažit využít těchto pozitivních efektů, jako je například zapojení externistů na dálku, i v budoucích obdobích. 4.2 Zajišťování a hodnocení kvality v oblasti tvůrčí činnosti Tvůrčí činnost přímo souvisí a navazuje na vzdělávání. Jedině relevantní a aktuální vzdělávání poskytuje přidanou hodnotu. Tedy jinými slovy musí být vzdělání v souladu s nejmodernějšími trendy v daném oboru. Je proto nutné nevnímat tvůrčí činnost jako izolovanou oblast, ale naopak do tvůrčí činnosti zapojovat studenty a výsledky tvůrčí činnosti přenášet do výuky. 4.2.1 Projektová činnost Aby bylo možné realizovat relevantní výzkum, je nutné zajistit zdroj financování, které uhradí personální, materiální a jiné náklady. Obrázek níže ukazuje vývoj přímé podpory získané z projektové činnosti v minulých letech. Na obrázku je patrná růstová trajektorie, kde mezi roky 2019 a 2020 došlo k nárůstu přímé podpory o více jak 5 mil Kč, což představuje více jak 26 %. 0 10 20 30 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 POČETSTUDENTŮ ROK 10 Obrázek 6: Kumulativní výše podpory na výzkum Zdroj: CEP: https://www.isvavai.cz/cea?s=subjekty&ss=detail&n=0&h=ico%3A75081431 Zdroje na tvůrčí činnost jsou získávány od různých poskytovatelů. Tabulka níže ukazuje výši příjmů od jednotlivých poskytovatelů v průběhu několika let. Z tabulky vyplývá, že VŠTE postupně diverzifikuje zdroje pro tuto činnost, což je stabilizační prvek. Tato diverzifikace by měla probíhat i v následujících letech, aby se omezilo riziko, kdyby některý z poskytovatelů omezil výši podpory či se vyskytly v konkrétním případě specifické bariéry. Tabulka 2: Přehled čerpané podpory od poskytovatelů Poskytovatel Druh podpory 2016 2017 2018 2019 2020 MPO Projekty VaVaI z veřejných rozpočtů ČR 0 0 0 3 881 6 167 MŠMT Projekty VaVaI z operačních programů 0 0 737 737 0 MŠMT Podpora specifického vysokoškolského výzkumu 0 0 838 815 254 MŠMT Podpora na rozvoj výzkumných organizací 2 998 3 212 4 762 4 797 6 594 MŠMT Projekty VaVaI z veřejných rozpočtů ČR 0 559 939 865 1 620 TA ČR Projekty VaVaI z veřejných rozpočtů ČR 1 068 753 700 7 800 10 703 Celkem 4 066 4 524 7 976 18 895 25 337 Zdroj: CEP: https://www.isvavai.cz/cea?s=subjekty&ss=detail&n=0&h=ico%3A75081431 U projektů je dále důležité sledovat dobu řešení, čerpání (controlling) a tím i plánovat změny rozpočtu, které sebou nesou končící či nově nabíhající projekty. Přehled projektů je vidět v následující tabulce. Jelikož jsou některé názvy rozsáhlé a tabulka by tak díky tomu mohla být nepřehledná, jsou zde uvedeny pouze čísla projektů s proklikem do Centrální databáze projektů, kde jsou v případě zájmu bližší informace o anotaci projektu, řešitelích apod. 0 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 2016 2017 2018 2019 2020 VÝŠEPODPORYVTIS.KČ ROKY 11 Tabulka 3: Přehled výzkumných projektů Číslo projektu Poskytovatel Částka Rozpočet projektu Od Do SS01020515 TAČR 1 406 21 270 2020 2023 FW01010460 TAČR 1 017 17 993 2020 2023 TL04000191 TAČR 110 4 053 2020 2022 FV40346 TRIO 2 867 38 956 2019 2022 FV40036 TRIO 3 300 31 314 2019 2022 TL02000215 TAČR 311 4 977 2019 2022 TH04020055 TAČR 1 313 19 032 2019 2022 TH04010449 TAČR 2 500 35 063 2019 2022 TL02000559 TAČR 1 710 8 796 2019 2022 TL02000017 TAČR 837 7 108 2019 2021 LTC19009 COST 1 620 3 739 2019 2021 TL02000136 TAČR 389 4 622 2019 2021 TL01000349 TAČR 1 110 5 012 2018 2021 TITACSU920 TAČR 138 1 799 2020 2020 Zdroj: CEP: https://www.isvavai.cz/cea?s=subjekty&ss=detail&n=0&h=ico%3A75081431 Z tabulky vyplývá několik skutečností: • VŠTE řešila nebo se podílela na řešení výzkumných projektů v roce 2020 s rozpočtem přes 200 mil. Kč. • V roce 2020 přibyly 4 výzkumné projekty (v jednom případě ve formě veřejné zakázky z kratší dobou řešení) • V roce 2021 budou končit projekty, které představují příjem pro školu necelé 4 mil. Kč. VŠTE by proto měla podniknout kroky, aby tyto příjmy v následujících letech nahradily jiné projekty a případně došlo k dalšímu rozšíření těchto aktivit. Tato oblast je proto rovněž zahrnuta ve Strategickém záměru. 4.2.2 Publikační výstupy Kvalitu a relevantnost tvůrčí činnosti lze hodnotit na základě publikačních výstupů. Níže uvedený obrázek ukazuje publikace vykázané v manažerském informačním systému, na kterých se VŠTE podílela v roce 2019 a 2020. Jedná se o rozdělení publikací podle kvartilu/decilu impaktfaktoru. Z uvedeného obrázku je patrné, že došlo k značnému kvalitativnímu posunu a celkovému nárůstu publikačních výstupů. Kvalitativní posun spočíval v úbytku publikací v nejnižších kvartilech a nárůstu v prvním decilu a prvních dvou kvartilech. Za problematické však lze hodnotit skutečnost, že vykazování a hodnocení článků je interně bráno podle impaktfaktoru nikoli podle AIS (v souladu s Metoudikou 17+). Škola by proto měla přistoupit k opatřením, aby došlo k lepšímu sladění interních postupů v souladu s metodikou. 12 Obrázek 7: Publikační výsledky WoS nebo Scopus podle IF Zdroj: Manažerský informační systém VŠTE. 4.2.3 Rozvoj infrastruktury Investice v roce 2020 byly spojeny především v souvislostí s řešením projektů a dovybavením laboratoří. Pořizovalo se tak zařízení, jehož odpisy byly plánovány ve výzkumných grantech. Investice v této oblasti se pohybovaly v jednotkách mil. Kč. Mimo to bylo hlavním úkolem školy připravit projekt na další etapu laboratoří. Projekt byl úspěšně podán a začátkem roku 2021 schválen. Podpora ze strany Ministerstva školství bude přesahovat 40 mil. Kč. Výstavba a relevantní vybavení bude představovat hlavní cíl v tomto a následujících letech. Relevancí v této souvislostí rozumíme vybavení laboratoří o zařízení, které bude aktivně využito pro řešení projektů s průmyslovými partnery a které zajistí chod a obnovu laboratoří. 4.2.4 Podpora zaměstnanců při studiu doktorských studijních programů V této oblasti i nadále dochází k podpoře, jako tomu bylo v minulých letech, a nedošlo tak v roce 2020 k žádným podstatným změnám. 4.3 Související činnosti 4.3.1 Mezinárodní vztahy Nemožnost cestovat do zahraničí značně ovlivnila možnost vysoké školy čerpat prostředky a realizovat mobilitní programy. Přesto se škola snažila maximálně využít období, kdy bylo možné po krátkou dobu cestovat. Výsledky počtu mobilit jsou vidět na následujícím obrázku. Z obrázku je patrné, že se podařilo realizovat mobility v přibližně podobném počtu, jako tomu bylo v roce 2015. Toto považujeme za mimořádně dobrý výsledek vzhledem k situaci. V roce 2021 lze předpokládat obdobné problémy v závislosti na uvolňování opatření okolo pandemie. 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 1. decilu oboru 1. kvartilu oboru 2. kvartilu oboru 3. kvartilu oboru4. kvartilu oboru Početčlánků Kategorie časopisu podle impaktfaktoru 2020 2019 13 Obrázek 8: Vývoj mobilit Zdroj: Interní manažerský systém VŠTE. I přes nemožnost cestování se však podařilo rozšířit nabídku partnerských univerzit. Konkrétně došlo k nárůstu o 14 vysokých škol. Níže je vidět obrázek s počty jednotlivých dohod v letech. Růstový trend pokračoval v podobném duchu, jako kdyby nebyla škola ovlivněna pandemií, což lze považovat za mimořádně pozitivní. Obrázek 9: Počet bilaterálních dohod Zdroj: Interní manažerský systém VŠTE. 4.3.2 Třetí role vysoké školy Aktivní zapojení v profesních sdruženích a spolcích bylo rovněž limitované pandemickou situací. Řada spolků se téměř nesešla, a v některých případech se pak jednání omezovala na formální schvalování výročních zpráv 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 POČETSTUDENTŮAPRACOVNÍKŮ ROKY Vyslaní studenti Přijatí studenti Vyslaní AP Přijatí AP 0 20 40 60 80 100 120 140 160 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 POČETSMLUV ROKY 14 apod. I přesto se škola snažila aktivně zapojit tam, kde to bylo možné. Z hlediska změn nedošlo k významnějším nárůstům počtu institucí, do kterých se VŠTE zapojuje, jenom došlo v některých případech ke změně zastupující osoby v souvislostí s volbou nového rektora. Další oblastí je podpora studentské aktivity, a tedy i studentských sportovních a jiných spolků. V této oblasti nedošlo k významnějším změnám. Škola i nadále spolky podporuje a snaží se poskytnout patřičné zázemí, případně další podporu. 5 Shrnutí hlavních závěrů V roce 2020 došlo k negativnímu ovlivnění školy pandemickou situací. Škola v této souvislosti musela řešit jinou formu výuky a dále to ovlivnilo některé kvalitativní a kvantitativní charakteristiky. Hlavními ukazateli, které je nutné sledovat, a které se jeví jako problematické, jsou počty absolventů v souvislosti s počty studentů. Pandemická situace v roce 2021 stále není vyřešená, a proto lze očekávat negativní dopady i v tomto roce. Za pozitivní lze považovat růst projektů i objem prostředků určených na výzkum. Rovněž je pozitivní růst kvalitních publikačních výstupů. V budoucnu by však mělo dojít k lepšímu provázání vnitřních manažerských systémů s Metodikou 17+. Za zásadní lze považovat vnější hodnocení, které proběhlo v rámci kontroly Národního akreditačního úřadu a prostřednictvím Mezinárodního evaluačního panelu. VŠTE již v této souvislosti přijala řadu opatření a nastavila některé cíle. Bude však nutné provádět dlouhodobý controlling, aby byl systém dlouhodobě nastaven v souladu s výsledky z těchto hodnocení. 15 Seznam grafů Obrázek 1: Počty studentů.................................................................................................................................. 6 Obrázek 2: Zájem o studium bakalářských programů ........................................................................................ 6 Obrázek 3: Zájem o magisterské obory .............................................................................................................. 7 Obrázek 4: Počty absolventů v letech................................................................................................................. 8 Obrázek 5: Počet studentů se specifickými vzdělávacími potřebami ................................................................. 9 Obrázek 6: Kumulativní výše podpory na výzkum ............................................................................................ 10 Obrázek 7: Publikační výsledky WoS nebo Scopus podle IF ............................................................................. 12 Obrázek 8: Vývoj mobilit................................................................................................................................... 13 Obrázek 9: Počet bilaterálních dohod............................................................................................................... 13 Seznam tabulek Tabulka 1: Programy a počty studentů............................................................................................................... 5 Tabulka 2: Přehled čerpané podpory od poskytovatelů................................................................................... 10 Tabulka 3: Přehled výzkumných projektů......................................................................................................... 11 16 Příloha 1 – Seznam předpisů, které byly vydány nebo upraveny v roce 2020 Předpis Číslo jednací Datum vydání STATUT VŠTE MSMT-44229/2020-2 08.12.2020 STUDIJNÍ A ZKUŠEBNÍ ŘÁD MSMT-44229/2020-1 08.12.2020 ŘÁD CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ MSMT44229/2020-4 08.12.2020 JEDNACÍ ŘÁD AKADEMICKÉHO SENÁTU VŠTE MSMT44229/2020-3 08.12.2020 Směrnice č. 1/2019 Odvolání proti rozhodnutí VŠTE002622/2020 13.01.2020 Směrnice č. 1/2020 Statut a Jednací řád mezinárodního evaluačního panelu VŠTE VŠTE003478/2020 09.03.2020 Směrnice č. 2/2020 Pravidla specifického vysokoškolského výzkumu na VŠTE VŠTE005816/2020 31.08.2020 Směrnice č. 3/2020 Činnost Kariérního centra VŠTE VŠTE006660/2020 26.10.2020 Směrnice č. 4/2020 Postup plnění předmětu Odborná praxe na VŠTE bakalářských a navazujících magisterských studijních programů VŠTE004711/2020 15.06.2020 Směrnice č. 5/2020 Interní audit VŠTE006659/2020 26.10.2020 Směrnice č. 6/2020 Postup plnění předmětu Praxe na VŠTE navazujícího magisterského profesně zaměřeného studijního programu Podniková ekonomika VŠTE007202/2020 23.11.2020 Opatření č. 2/2019 Konzultační hodiny VŠTE003819/2020 30.03.2020 Opatření č. 3/2020 Zákaz používání komunikační techniky v průběhu zkoušky/zápočtu VŠTE003475/2020 09.03.2020 Opatření č. 4/2020 k sestavování dílčích rozpočtů VŠTE VŠTE003827/2020 04.05.2020 Opatření č. 7/2020 Mimořádné opatření o průběhu studia v letním semestru AR 2019/2020 VŠTE005918/2020 14.09.2020 Opatření č. 10/2020 k aktuální situaci týkající se šíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 VŠTE005919/2020 14.09.2020 Opatření č. 11/2020 stanovení poplatků spojených se studiem a stanovení výše úhrad za administrativně-správní úkony a služby poskytované studentům pro AR 2020/2021 VŠTE006101/2020 22.09.2020 Opatření č. 12/2020 k minimalizaci šíření onemocnění COVID-19 VŠTE006099/2020 30.09.2020 Opatření č. 15/2020 Stanovení objemu kreditových poukázek a maximálního počtu opakování předmětu VŠTE006100/2020 30.09.2020 Opatření č. 16/2020 Uznávání předmětů VŠTE006103/2020 12.10.2020 Opatření č. 17/2020 k vyhlášení přijímacího řízení pro bakalářské studijní programy vyuč. v ČJ pro AR 2021/2022 VŠTE006529/2020 12.10.2020 Opatření č. 18/2020 k vyhlášení přijímacího řízení pro navazující magisterské studium vyuč. v ČJ pro AR 2021/2022 VŠTE006558/2020 15.10.2020 Opatření č. 19/2020 Zadávání hodnocení do IS VŠTE VŠTE007630/2020 21.12.2020 Opatření č. 20/2020 Benefity sportovní reprezentace VŠTE a klientů IPC VŠTE007631/2020 21.12.2020 Pokyn rektora č. 1 ke zrušení výuky v souvislosti s šířením koronaviru COVID-19 VŠTE003479/2020 10.03.2020 Pokyn rektora č. 2 v souvislosti s šířením koronaviru COVID-19 VŠTE003480/2020 10.03.2020