VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav podnikové strategie Ředitel Ústavu podnikové strategie VŠTE – UPS Tel.: +420 778 714 682 IČO: 75081431 Nemanická 436/7 ID datové schránky: 72pj9jc DIČ: CZ75081431 370 10 České Budějovice E-mail.: ruschak@mail.vstecb.cz www.VSTECB.cz Výsledky předmětové ankety ZS 2023 Na základě předložených výsledků uskutečněné předmětové ankety za Zimní semestr 2023 došlo k projednání problémových předmětů napříč katedrami UPS. Proběhla jednání s katedrami, případně samostatně s akademickými pracovníky u dotčených předmětů, ke kterým měli studenti nejzásadnější připomínky. Hlavním tématem bylo zkvalitňování pedagogické činnosti a reflexe evaluace ze strany studentů. Důraz byl kladen jak na negativní, tak pozitivní zpětnou vazbu studentů. V rámci reakcí akademických pracovníků UPS byla stejně jako v minulém období kromě samotné reflexe výsledků řešena také stávající podoba předmětové ankety a náměty pro její inovaci. Stejně jako v minulém semestru anketa nereflektuje rozdělení kombinované a prezenční formy a pro vyhodnocení je tedy složité určit, zda spokojenost/nespokojenost vyjadřoval student kombinovaného, nebo prezenčního studia (s výjimkou, kdy student/studentka uvedl/la formu studia), kdy forma výuky je zcela odlišná a někdy jsou předměty vyučovány jinými akademickými pracovníky. Navrhujeme tedy v dalších semestrech rozdělení na prezenční/kombinovanou formu reflektovat, pokud to je možné. V rámci diskusí se často objevovaly zmínky o potřebném posílení/modernizaci kvalitního technického zabezpečení výuky ve smyslu funkčních a výkonnějších počítačů, projektorů, reproduktorů apod. Opakující se velmi pozitivní hodnocení některých vyučujících ukazuje na časovou náročnost kvalitní přípravy výuky, jelikož někteří nejlépe hodnocení vyučující naopak často obtížně naplňují další povinnosti akademického pracovníka. Výsledky projednání negativních hodnocení s ohledem na jejich relevanci: • Bude zvážen a s příslušnými zainteresovanými útvary projednán odlišný přístup k plnění předmětu Praxe především u kombinovaného studia i s cílem zajistit, aby studenti měli stejné informace od administrátora praxí i vyučujících/garantů praxí. • Negativní hodnocení se objevilo u předmětu Manažerské dovednosti – praktiky, kde v rámci jejich reflexe bude zajištěna vyšší účast odborníků z praxe, a to nejen u tohoto předmětu, nýbrž i dalších předmětů KM. Dále zajištěna jazyková příprava k posílení češtiny u jedné z vyučujících pocházející ze zahraničí. • Vedení KM realizuje další opatření, kdy posiluje dohled vedení katedry při vybraných seminářích/přednáškách, a budou implementovány příklady pro studenty pro větší interakci a zapojení studentů do výuky. Pracovníkům KM byla také vysvětlena struktura (osnova), jakým způsobem komunikovat a reagovat na dotazy ze strany studentů, aby studenti získali potřebnou odpověď a byla zajištěna diskuse. • Vícero negativních komentářů se objevilo u výuky předmětu Regionalistika a regionální politika, kde je však nutno podotknout, že tomu tak bylo poprvé. Výuka předmětu probíhala společně pro více než 202 studentů ze dvou studijních programů a hodnocení je významně více negativní pouze u jednoho z programů. Výuka byla poznamenána určitými výzvami, včetně jejího narušování ze strany některých studentů, které negativně ovlivnilo atmosféru ve třídě. V reakci na komentáře ohledně náročného prostředí pro přednášky, by mělo být zdůrazněno, že problematika byla průběžně komunikována a diskutována ze strany vyučující s ředitelem ústavu, kdy byla hledána společná řešení, jak tuto situaci již v průběhu semestru řešit, od disciplinárního řízení až po osobní komunikaci s nejvíce obtížnou skupinou studentů. Nakonec byla zvolena domluva u nejvíce problémových studentů a situace se v komunikaci vyřešila. Pro příští akademický rok bude k dispozici přehledný sylabus přednášek, včetně VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav podnikové strategie Ředitel Ústavu podnikové strategie VŠTE – UPS Tel.: +420 778 714 682 IČO: 75081431 Nemanická 436/7 ID datové schránky: 72pj9jc DIČ: CZ75081431 370 10 České Budějovice E-mail.: ruschak@mail.vstecb.cz www.VSTECB.cz detailně zpracovaných podmínek zakončení předmětu. Tyto osnovy budou obsahovat aktualizované prezentace a nová témata. Navíc, již nyní je potvrzena rozsáhlejší spolupráce se dvěma odborníky z praxe z Jihočeského vědeckotechnického parku, a.s. a Hospodářské komory České republiky. Co se týče obtížnosti testů, struktura testování je navržena tak, aby byla co nejtransparentnější. S dobrovolným přístupem ke zkušebním kvízům a jedním závěrečným kvízem je možnost seznámit se s formátem otázek, což by mělo pomoci při jejich zvládnutí. To, že testy byly transparentní, dokazuje i úspěšnost studentů, která byla z 202 studentů 94 %. V hodnocení bylo zmiňováno také vypisování termínů zkoušek, celkem bylo poskytnuto šest termínů zkoušek, z nichž tři byly předem oznámeny a vloženy do systému již dne 12. prosince 2023, tedy v souladu s pravidly. Tento krok byl učiněn s cílem zaručit, že všichni studenti mají dostatečný čas na přípravu a mohou si efektivně naplánovat své studijní a zkouškové období, které začalo 3. ledna 2024. Veškeré termíny byly stanoveny s předstihem a ve snaze o maximální transparentnost a férový přístup k hodnocení. • U předmětu HR marketing se objevují komentáře ke srozumitelnosti a struktuře hodin, což bylo s vyučujícími projednáno (není jisté, které vyučující komentáře patří). U seminářů však dojde k výměně vyučující, kdy seminář z tohoto předmětu bude nově zabezpečen vyučující, která dokončila právě k této problematice doktorskou práci a na podzim se vrací z mateřské dovolené. Své přípravy bude navíc velmi detailně konzultovat s garantem předmětu a bude akcentována i sociální síť LinkedIn. LinkedIn je zmiňován proto, že mezi komentáři se objevuje zmínka o nedostatečném informování o této síti u předmětu Případová studie v personalistice. Informace o LinkedIn však určitě zaznívají v několika dalších předmětech v rámci studia (minimálně RLZ_RLZ, RLZ_HRM) – to však může být rámci přednášek, kterých se autor/ka ankety nezúčastnil/a jelikož účast není povinná. V posledních semestrech se konaly i přednášky odborníků z praxe, kteří LinkedIn také prezentovali (např. zástupce Adecco). Garant SP si však uvědomuje významnou roli LinkedIn v rámci výuky SP. V reakreditaci byla v rámci předmětu HRM přidána jedna hodina cvičení navíc, bude tedy prostor s touto sociální sítí pracovat v daleko větší časové dotaci. • U předmětu ACJ_1a Anglický jazyk I se stížnosti týkaly přístupu vyučujícího a nesouladu obsahu testu a probírané látky; studenti také navrhují rozdělení studentů do skupin dle vstupní úrovně. V hodnocení zmiňovaný vyučující patří dlouhodobě k nejoblíbenějším vyučujícím u kombi studentů. Konkrétní stížnost vycházela z případu, kdy se student nedostavil na test a poté se dožadoval náhradního termínu z důvodu služební cesty. Vyučující studenty o termínu testu informoval s dostatečným předstihem s upozorněním, že pokud někdo daný termín z doložitelných důvodů nemůže absolvovat, je třeba na to upozornit předem. Závěrečné testy jsou vytvořené pouze na základě učebnice a obtížnost dané úrovni odpovídá. Vzhledem k neustálé aktualizaci testových otázek ale není možné používat věty pouze z učebnice, gramatika I slovní zásoba je ale založena na probrané látce. Možné rozdělení studentů podle vstupní úrovně bude řešeno v samostatném bodu. • Některé komentáře u předmětu BPE_ACJ_3 Anglický jazyk III se týkaly změny formy zkoušky na ústní formu, studenti prezenční formy studia ústní zkoušku absolvují, u studentů kombi studia to však není možné z časových důvodů. • U předmětu RLZ_ACJ_3 Anglický jazyk III byla zmiňována informovanost vyučujících o otázkách v závěrečných testech, nesoulad mezi obsahem učiva a závěrečnými testy. Všichni vyučující přístup k otázkám mají. Se zmíněným vyučujícím angličtiny byla situace řešena; došlo pouze k nedorozumění, kdy si kolega nepřepnul v IS mezi letním a zimním semestrem. Toto bylo napraveno. Ve věci obtížnosti z důvodu zjištěného šíření testových otázek z neznámého zdroje mezi studenty byly aktualizovány kompletně všechny testové otázky. I nové otázky jsou ale založené pouze na probrané látce. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav podnikové strategie Ředitel Ústavu podnikové strategie VŠTE – UPS Tel.: +420 778 714 682 IČO: 75081431 Nemanická 436/7 ID datové schránky: 72pj9jc DIČ: CZ75081431 370 10 České Budějovice E-mail.: ruschak@mail.vstecb.cz www.VSTECB.cz • V rámci komentářů k RLZ_ACJ_5 Anglický jazyk V zmiňovaná vysoká obtížnost probírané látky i testů, kritika zvolené literatury. Stížnost dané studentky se opakuje každý semestr, je ojedinělá. Gramatika je vysvětlená v angličtině, nicméně vyučující vysvětlují vše v obou jazycích, pokud je třeba; jsou také vytvořeny skupiny v Teams, kde je látka vysvětlená česky a je možné kdykoli oslovit vyučující s žádostí o konzultaci. Úroveň B2 je vyšší úrovní, zde musí studenti být schopni zvládnout komplikované otázky i cíleně studovat slovní zásobu a složitější gramatické struktury. Zjednodušit otázky na této úrovni nepovažujeme za správné; studentům nicméně nabízíme konzultace, které ale využívají minimálně. Do budoucna bychom rádi u všech úrovní nabídli studentům služby support centra, které právě vzniká. • Shrnutí k výuce angličtiny: Připomínky studentů by bylo možné vyřešit rozdělením studentů do skupin dle úrovní na základě realizovaného testu, pokud to umožní rozvrh studentů. Požádáme tedy ÚŘAS o společné hledání řešení ideálně s aplikací od nového akademického roku. Slabším studentům bude od září možné krom klasických konzultací a podpůrných skupin v Teams nabídnout služby Support centra, jehož koncepci připravujeme. Vyučujícím jazyků bylo zmiňováno také to, že by rádi zavedli výuku odborného jazyka dle původního konceptu, tj. 2 semestry obecného jazyka, 3 semestry odborného jazyka, pokud tak nevznikne problém kvůli akreditaci.