Záměr Ústavu podnikové strategie v oblasti rozšíření akreditace nMgr. Podniková ekonomika o novou specializaci Název programu Název nové specializace nMgr. Podniková ekonomika Hodnotový management Garant programu Garant specializace Prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. (jeho stručná charakteristika byla uvedena při záměru akreditovat nMgr. Podnikovou ekonomiku, která byla posléze schválena NAÚ) Doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D. (garantka bakalářského studijního programu Podniková ekonomika a budoucí garantka nMgr. Podniková ekonomika i předkládané specializace) Profil absolventa Profil absolventa naplňuje jeden ze současných požadavků podnikové praxe, a to maximalizovat tvorbu hodnoty v rámci podnikových procesů. Profil respektuje teoretické vymezení hodnotového managementu, který evropská norma ČSN EN 12 973 definuje jako styl managementu, který vznikl na základě tvorby hodnoty pro zákazníka prostřednictvím výkonu jednotlivých manažerských funkcí v procesu řízení a rozhodování. Absolvent by měl být schopen vymezit, charakterizovat, projektovat a v podnikové praxi implementovat jednotlivé složky hodnotového řetězce, tak aby přispívaly k maximalizaci přidané hodnoty v rámci celého podniku. Mezi hodnototvorné aktivity patří: vlastní výzkum / konstrukce, vstupní logistika, výrobní proces / proces poskytování služeb, výstupní logistika, marketing a prodej a servisní a jiné doprovodné služby. Mezi podpůrné aktivity patří materiálové hospodářství, vědeckotechnický rozvoj, řízení lidských zdrojů a podniková infrastruktura. V souladu s profilem absolventa jsou navrženy následující předměty: - Hodnotový management, dotace 4/2, 8 kreditů - Analýza hodnototvorných podnikových procesů, dotace 2/2, 5 kreditů - Controlling, dotace 4/2, 8 kreditů - Řídící a rozhodovací dovednosti, dotace 0/4, 4 kredity - Řízení rizik a krizový management, dotace 0/2, 2 kredity - Leadership, dotace 2/0, 3 kredity - Psychologie a sociologie, dotace 0/2, dotace 2 kredity Student: - rozumí teoretickým principům hodnotového managementu, - osvojí si základní terminologii v oblasti hodnotového managementu, - pochopí cíle hodnotového managementu v podnikovém systému, - umí analyzovat, hodnotit a kontrolovat hodnototvorné a podpůrné podnikové procesy jednotlivě i v souhrnu za celý hodnototvorný proces, - umí implementovat projektový management v oblasti řízení hodnototvorných toků, - ovládá projekci hodnototvorných podnikových procesů s cílem maximalizace hodnoty pro zákazníka, - osvojí si řídící a rozhodovací kompetence na jednotlivých řídících stupních podniku se specifikací na klíčové procesy podniku, - osvojí si zásady správného vedení, rozhodování a rozvíjení dovedností u podřízených pracovníků, - osvojí si zásady tvorby a funkce mnohaoborových týmů v podniku, - umí prosazovat hodnotové cíle podniku, - osvojí si hodnotovou kulturu organizace, - rozumí controllingu normativních, operativních a strategických cílů podniku, - chápe organizaci controllingu v podniku. Analýza potřebnosti specializace Cílem každého podnikatelského subjektu je zajištění dlouhodobé ziskovosti, jejíž podmínkou je jeho konkurenceschopnost vyplývající z uspokojení potřeb zákazníků. Jako profesně orientované škola jsme v těsném kontaktu s podnikovou praxí, kde v posledním období stále intenzivněji narůstá poptávka po manažerech podnikových procesů s cílem maximalizace tvorby hodnoty v rámci celého hodnotového řetězce. V řadě případů se tato poptávaná podniková funkce označuje jako hodnotový manažer, u středních a velkých podniků pak supervizor výroby. To byl hlavní axiom, který vedl předkladatele k navržení předkládané specializace, která byla průběžně konzultována s řadou manažerů výroby či supervizorů. Specializace Hodnotový management reaguje na stále silněji rezonující požadavky na manažery střední a vyšší úrovně, kteří budou schopni v rámci svých kompetencí zabezpečovat trvale tvorbu přidané hodnoty v hodnototvorných procesech podniku. Za hlavní přínosy hodnotového managementu lze považovat: • zvyšování užitné hodnoty produktů (výrobků, služeb) pro zákazníky jasnějším pochopením jejich skutečných požadavků a potřeb, • zvýšení konkurenceschopnosti a výkonnosti podniku na základě technické a organizační inovace, • budování a udržování hodnotové kultury podniku, resp. podpora pro pochopení stanovených cílů všemi zaměstnanci v podniku, • získání znalostí o hlavních faktorech ovlivňujících úspěšnost podniku, • vytváření mnohaoborových pracovních týmů při řešení hodnotových a materiálových toků, • podpora inovací podnikových procesů z pohledu jejich přínosů při tvorbě přidané hodnoty podniku, • kultivace podnikového prostředí z hlediska hodnotové podnikové kultury, • zefektivnění obchodních procesů, • zkvalitnění a stabilizace vnitřního komunikačního systému v podniku, • příspěvek ke stabilizaci podniku jako organizovaného systému na principu sdílení podnikových cílů celou komunitou zaměstnanců. Jako základní údaj pro analýzu potřebnosti specializace slouží počet podnikatelských subjektů v Jihočeském regionu (Tab. 1). Tabulka 1: Ekonomické subjekty podle vybraných právních forem – územní srovnání k 31. 12. 2019 Celkem Obchodní společnosti Družstva Státní podniky Fyzické osoby celkem z toho akciové společnosti soukromí podnikatelé podnikající dle živnostenského zákona zemědělští podnikatelé soukromí podnikatelé podnikající dle jiných zákonů Česká republika 2 892 452 515 694 26 556 13 463 147 1 938 453 47 411 85 918 Hlavní město Praha 632 250 226 575 14 139 5 319 56 316 111 1 080 18 049 Středočeský kraj 344 580 39 303 1 473 886 15 257 480 6 336 8 691 Jihočeský kraj 165 373 17 657 709 568 2 117 977 5 215 5 913 Plzeňský kraj 146 382 17 634 622 331 6 102 720 3 231 5 953 Karlovarský kraj 74 190 10 425 293 128 5 51 972 772 1 888 Ústecký kraj 174 294 20 884 776 448 13 126 984 2 606 4 260 Liberecký kraj 117 304 13 229 475 378 10 88 232 2 036 2 663 Královéhradecký kraj 140 013 15 097 686 444 8 102 600 3 292 4 679 Pardubický kraj 121 219 13 658 583 381 2 88 231 2 673 3 936 Kraj Vysočina 114 721 10 367 468 448 2 83 214 4 664 3 720 Jihomoravský kraj 320 758 60 033 3 002 1 709 13 210 904 5 727 10 570 Olomoucký kraj 143 478 17 059 814 519 3 104 723 2 694 4 122 Zlínský kraj 142 848 17 132 730 272 5 105 133 3 208 4 166 Moravskoslezský kraj 255 042 36 641 1 786 1 632 7 182 172 3 877 7 308 Zdroj: ČSÚ 2020 V Jihočeském kraji působilo v roce 2019 cca 165,3 tisíc ekonomicky aktivních subjektů podle údajů z konce roku 2016. Průměrný evidenční počet zaměstnanců v Jihočeském kraji činil k témuž roku cca 221 tisíc. V kraji převažují fyzické osoby a mikropodniky, následují malé podniky (10–49 zaměstnanců – 2338 subjektů), střední podniky (50 – 249 zaměstnanců – 640 subjektů) a 123 velkých podniků (nad 250 zaměstnanců). Z uvedeného vyplývá, že potenciální základna pro uplatnění výše uvedených profesí je cca 3100 pracovních míst. V roce 2019 bylo požadováno v rámci inzertních či pracovních portálů cca 150 uvedených profesí. V důsledku nízké nezaměstnanosti podniky přistoupily na rekvalifikaci vlastních pracovníků, neboť uvedení pracovníci s profesemi nejsou na pracovním trhu k dispozici. Podle odborného odhadu a konzultací na pracovním úřadě Jihočeského kraje (2020) je stávající potřeba uvedených profesí nejžádanější u velkých a středních podniků, v reálném čísle s roční potřebou 80-100 absolventů (jako desetiletý cyklus z počtu 763 subjektů), bez zápočtu navazujících oblastí z jiných krajů, kam odchází cca 15-20 % absolventů studijního programu. Z hlediska profesní struktury (Tab. 2) vyplývá, že v oblasti průmyslu a stavebnictví působí 19 781, resp. 21 815 podnikatelských subjektů, což je potenciální základna pro budoucí absolventy navržené specializace. Tabulka 2: Ekonomické subjekty v Jihočeském kraji a jeho okresech k 31. 12. 2019 Zdroj: ČSÚ 2020 Z tabulky 3 vyplývá potřeba 72 937 pracovníků se vzděláním vyžadující určitý stupeň znalostí v ekonomických disciplínách. Firmy podle statistického šetření vyžadují u 57,4 % uchazečů o zaměstnání vysokoškolské vzdělání. Lze se tedy domnívat, že cca 57,7 % z počtu 72 937 zaměstnanců, celkem 41 844, je výchozí počet pro odhady počtu studentů. Při 30letém cyklu je potřeba vysokoškolsky vzdělaných ekonomů 1394 včetně bakalářů, z toho 418 Mgr (30 %). Průzkum v rámci řešení personální potřebnosti absolventů naznačil poměr 5:1 (všeobecné zaměření ekonomika podniku k profesním specializacím, tedy včetně specializace hodnotový management). I zde vychází potřebnost cca 84 absolventů v obou formách studia. Tabulka 3: Přehledové statistiky k hlavním průmyslovým odvětvím výrazně zastoupených v Jihočeském kraji Zdroj: Vlastní zpracování na základě dat ČSÚ 2016a, Magnus 2016 a statistického šetření Navrhovaný počet studentů pro specializaci hodnotový management v počtu 80 (40 studentů prezenční formy studia, 40 studentů v kombinované) formě studia) je u obou forem analýzy potřebnosti absolventů na spodní hranici analyzovaného stavu. Potenciální uchazeči o studium Absolventi bakalářských studijních programů se zaměřením na ekonomiku a management. Předpokládaný počet studentů prvního ročníku 80 (40 studentů prezenční formy studia, 40 studentů v kombinované formě studia) Zhodnocení finanční náročnosti podniku 2 641 309,48 Kč