Strategie VŠTE
2010 - 2015
PREAMBULE:
Tento dokument vymezuje pohled vrcholového vedení Vysoké školy technické
a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen ,,VŠTE") na dlouhodobé směřování
vysoké školy v letech 2010 ­ 2015. Strategie vysoké školy je zde chápána jako
nepřetržitý proces zohledňující současné a budoucí potřeby VŠTE. Dokument je
závazný pro všechny součásti vysoké školy a slouží jako základní dokument pro
implementaci modelu excelence EFQM do prostředí vysoké školy.
V Českých Budějovicích dne 30. 11. 2009 .........................................
Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
rektor VŠTE
Úvod
Dokument ,,Strategie VŠTE 2010 - 2015" ve stručné a přehledné podobě na jedné straně vymezuje
současnou situaci na VŠTE pomocí (1) analýzy SWOT a (2) analýzy okolí vysoké školy, na straně
druhé pak vymezuje (3) poslání vysoké školy a její vize včetně na ně navazujících (4) strategických
cílů.
Následující obrázek poukazuje na základní úzkou provázanost jednotlivých částí dokumentu
,,Strategie VŠTE 2010 - 2015":
Vrcholové vedení vysoké školy se při tvorbě strategie zaměřilo na využití a posílení svých silných
stránek a systémovou eliminaci stránek slabých, což se následně promítlo nejen do samotného
poslání a vize VŠTE, ale rovněž do jednotlivých strategických cílů vysoké školy. Současně byly
zohledněny příležitosti a ohrožení dané především měnícím se okolím vysoké školy.
SOUČASNOST NA VŠTE
SWOT analýza
Analýza okolí
Zákazníkem VŠTE jsou:
- potenciální i stávající studenti
- účastníci kurzů a programů celoživotního vzdělávání
- firmy
- veřejný sektor
- MŠMT
Dodavatelé VŠTE jsou:
- katedry a další organizační jednotky školy
- firmy, které zajišťují dodávky materiálu a služeb pro VŠTE
Konkurencí VŠTE jsou:
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
- Vysoká škola ekonomická v Praze
- České vysoké učení technické v Praze
- Vysoké učení technické v Brně
- Vysoká škola aplikovaných ekonomických studií, s. r. o.
- Střední škola obchodu, služeb a podnikání a Vyšší odborná škola (České Budějovice)
VIZE VŠTE
MISE VŠTE
* Posilovat tržní pozici VŠTE v rámci segmentu zákazníků v rámci terciárního
vzdělávání.
* Zvyšovat uplatnitelnost absolventů na trhu práce.
* Zvyšovat kvalitu studia včetně technického a prostorového zázemí.
* Optimalizovat kvalifikační strukturu pracovníků školy včetně odpovídajících znalostí
a dovedností.
* Profesionalizovat management vysoké školy na všech úrovních řízení.
* Prohlubovat spolupráci se soukromým a veřejným sektorem a aplikační sférou.
VŠTE je excelentní vysoká škola poskytující komplexní a flexibilní vzdělání orientované
na výchovu profesně specializovaných techniků a ekonomů.
VŠTE úzce spolupracuje se soukromým a veřejným sektorem a s aplikační sférou
především v regionu Jihočeského kraje.
STRATEGICKÉ CÍLE VŠTE A JEJICH INTERAKCE
V níže uvedené tabulce jsou vymezeny strategické cíle VŠTE a jejich interakce ve vztahu k vizi a misi
VŠTE bez určení priorit. Váha jednotlivých strategických cílů je uplatněna až následně.
Mise VŠTE 2010 ­ 2015
Vize VŠTE 2015
VŠTE je excelentní vysoká škola
poskytující komplexní a flexibilní vzdělání
orientované na výchovu profesně
specializovaných techniků a ekonomů.
VŠTE úzce spolupracuje se soukromým a
veřejným sektorem a s aplikační sférou
především v regionu Jihočeského kraje.
Strategické cíle pro období 2010 - 2015
PosilovattržnípoziciVŠTE
vrámcisegmentuzákazníků
voblastiterciárníhovzdělání.
Zvyšovatuplatnitelnostabsolventů
natrhupráce.
Zvyšovatkvalitustudiavčetně
technickéhoaprostorového
zázemí.
Optimalizovatkvalifikačnístrukturu
pracovníkůškolyvčetně
odpovídajícíchznalostía
dovedností.
Profesionalizovatmanagement
vysokéškolynavšechúrovních
řízení.
Prohlubovatspoluprácise
soukromýmaveřejnýmsektorem
aaplikačnísférou.
1. Zvýšit počet studentů na VŠTE na
3000 k datu 31. 10. 2010 s cílovým
stavem dosažení počtu 5000
nejpozději do roku 2015.
X
2. Zvýšit výukovou kapacitu a zajistit
kvalitní technické vybavení pro
studium.
X X
3. Optimalizovat strukturu a navýšit
počet studijních programů. X X X X
4. Soustavně zdokonalovat stávající
studijní programy a obory. X X X
5. Zkvalitnit systém provázanosti výuky
s praxí. X X X X X
6. Zajistit dostatečný počet
kvalifikovaných pracovníků
s odpovídajícími znalostmi a
dovednostmi.
X X X X
7. Realizovat koncepci rozvoje lidských
zdrojů. X X
8. Definovat jednoznačnou organizační
strukturu ­ řádně vymezit vztahy
podřízenosti a nadřízenosti, nastavit
odpovědnost, přidělit kompetence, aj.
X X
9. Vymezit a implementovat pravidla pro
aktivity v oblasti výzkumné, vývojové
a tvůrčí činnosti.
X X X
X
Mise VŠTE 2010 - 2015
Vize VŠTE 2015
VŠTE je excelentní vysoká škola
poskytující komplexní a flexibilní vzdělání
orientované na výchovu profesně
specializovaných techniků a ekonomů.
VŠTE úzce spolupracuje se soukromým a
veřejným sektorem a s aplikační sférou
především v regionu Jihočeského kraje.
Strategické cíle pro období 2010 - 2015
PosilovattržnípoziciVŠTE
vrámcisegmentuzákazníků
voblastiterciárníhovzdělání.
Zvyšovatuplatnitelnost
absolventůnatrhupráce.
Zvyšovatkvalitustudiavčetně
technickéhoaprostorového
zázemí.
Optimalizovatkvalifikační
strukturupracovníkůškoly
včetněodpovídajícíchznalostía
dovedností.
Profesionalizovatmanagement
vysokéškolynavšechúrovních
řízení.
Prohlubovatspoluprácise
soukromýmaveřejným
sektoremaaplikačnísférou.
10. Zvýšit finanční obrat z činností CŽV
na úroveň hlavní činnosti. X X X X
11. Zvýšit obrat z projektové činnosti.
X X
12. Posílit povědomí veřejnosti o VŠTE.
X X X X
13. Vytvořit podmínky pro další spolupráci
s absolventy školy. X X X
14. Navázat spolupráci s ostatními
vysokými školami vč. zahraničních. X X X
15. Rozvíjet spolupráci s podnikatelskými
subjekty Jihočeského kraje. X X X
16. Prohloubit kooperaci mezi terciárním
a sekundárním sektorem. X X
STRATEGICKÉ CÍLE A JEJICH PRIORITY
Priority u jednotlivých strategických cílů jsou definovány dle časové náročnosti:
Červená = kritický význam z hlediska dalšího rozvoje VŠTE.
Žlutá = vazba na cíle s nejvyšší prioritou, velký význam z hlediska operativního řízení VŠTE.
Zelená = cíle podporující efektivní fungování a úspěšnost VŠTE.
Strategické cíle pro období 2010 ­ 2015 Priorita
1. Zvýšit počet studentů na VŠTE na 3000 k datu 31. 10. 2010 s cílovým
stavem dosažení počtu 5000 nejpozději do roku 2015.
2. Zvýšit výukovou kapacitu a zajistit kvalitní technické vybavení pro studium.
3. Optimalizovat strukturu a navýšit počet studijních programů.
4. Soustavně zdokonalovat stávající studijní programy a obory.
5. Zkvalitnit systém provázanosti výuky s praxí.
6. Zajistit dostatečný počet kvalifikovaných pracovníků s odpovídajícími
znalostmi a dovednostmi.
7. Realizovat koncepci rozvoje lidských zdrojů.
8. Definovat jednoznačnou organizační strukturu ­ řádně vymezit vztahy
podřízenosti a nadřízenosti, nastavit odpovědnost, přidělit kompetence, aj.
9. Vymezit a implementovat pravidla pro aktivity v oblasti výzkumné, vývojové
a tvůrčí činnosti.
10. Zvýšit efektivnost, hospodárnost a účelnost vynakládání finančních
prostředků na VŠTE, hospodaření s majetkem, aj.
11. Prohloubit diferenciaci zdrojů VŠTE.
12. Zvýšit finanční obrat z činností CŽV na úroveň hlavní činnosti.
13. Zvýšit obrat z projektové činnosti.
14. Posílit povědomí veřejnosti o VŠTE.
15. Vytvořit podmínky pro další spolupráci s absolventy školy.
16. Navázat spolupráci s ostatními vysokými školami vč. zahraničních.
17. Rozvíjet spolupráci s podnikatelskými subjekty Jihočeského kraje.
18. Prohloubit kooperaci mezi terciárním a sekundárním sektorem.
SOUČASNÉ PROBLÉMY VŠTE A JEJICH ŘEŠENÍ NAPLŇOVÁNÍM STRATEGICKÝCH CÍLŮ
Číslo
strategického cíle
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.
Problémy VŠTE
Omezené finanční
zdroje pro růst;
potřeba zajištění
diferencovaných
finančních zdrojů,
potřeba zahájení
investičního
rozvoje.
X X X X
Areál VŠTE potřeba
zlepšení
technického
zázemí pro výuku.
X
Potřeba akreditace
dalších oborů;
v současnosti
nízký počet
akreditovaných
oborů.
X
Struktura
vyučujících;
potřeba stabilizace
lidských zdrojů,
resp. personálního
zajištění.
X X
Public Relations
VŠTE; problémy
v komunikaci.
X
Rozdělení
kompetencí,
odpovědností;
matice
odpovědnosti;
stabilizace orgánů
školy.
X
Řešení úkolů
v časové tísni;
navození a
upevnění tvůrčího,
kolegiálního a
dělného prostředí.
X
Nábor studentů dle
zpracovaného
harmonogramu.
X X
Nepochopení IS
VŠTE.
X
Spolupráce
s praxí.
X X X
Struktura trhu. X
ZÁVĚR
K tomu, aby se VŠTE stala dlouhodobě excelentní profesní vysokou školou, musí:
a) orientovat svou činnost na výsledky,
b) zaměřovat se na zákazníka,
c) udržovat stálost a konsistenci svých záměrů,
d) uplatňovat vedení na základě procesů a faktů,
e) aplikovat koncepci rozvoje lidských zdrojů,
f) podporovat vzdělání, inovace a zlepšování,
g) rozvíjet partnerství,
h) respektovat principy sociální a společenské odpovědnosti.
Vrcholové vedení VŠTE při této snaze postupuje systematicky a to v následujících čtyřech krocích:
1. Krok: Děláme správné věci (strategický management)
Vrcholové vedení VŠTE uplatňuje principy moderního strategického managementu a pravidelně jednou
ročně:
- provádí strategickou situační analýzu stavu VŠTE (viz roční aktualizace SWOT analýzy VŠTE,
roční aktualizace analýzy okolí VŠTE, aj.),
- přehodnocuje formulovanou vizi a misi,
- vyhodnocuje naplňování jednotlivých strategických cílů, popř. definuje nové strategické cíle,
- zpracovává strategické scénáře dalšího vývoje,
- vyhodnocuje nastavený vnitřní řídicí a kontrolní systém,
- v případě potřeby redefinuje nastavená pravidla strategického rozhodování.
2. Krok: Děláme věci správně (procesní management)
Vrcholové vedení VŠTE provedlo podrobnou specifikaci všech strategických cílů (viz Karta
strategického cíle ­ Příloha č. 1) a určilo příslušně odpovědné osoby, které v rámci svých pracovních
týmů identifikovaly hlavní činnosti směřující k naplnění strategického cíle.
Vedle toho zahájilo vrcholové vedení VŠTE několika kroky přechod k uplatňování principů moderního
procesního řízení, kde procesy na vysoké škole jsou řádně popsány, jsou jim přiřazeni majitelé a mají
definované vstupy a výstupy. Struktura procesů je pravidelně jednou ročně aktualizována.
3. Krok: Víme o rizicích a reagujeme na ně (risk management)
VŠTE zpracovává a nejméně jednou ročně aktualizuje katalog rizik, ve kterém jsou identifikována a
popsána všechna klíčová rizika související s činnostmi na vysoké škole. V současnosti byla navíc
vrcholovým vedením VŠTE a jednotlivými pracovními skupinami identifikována klíčová rizika vztahující
se k jednotlivým strategickým cílům.
Pravidelně jednou ročně je předkládána Zpráva o rizicích VŠTE. V návaznosti na to je následně
schvalován Akční plán reakce na rizika a významná rizika jsou průběžně monitorována.
4. Krok: Využíváme vlastní zpětné vazby ke zdokonalování (hodnocení, monitoring, CSA)
Vrcholové vedení využívá služeb interního auditu a současně systému sebehodnocení na základě
Modelu excelence EFQM v ročních intervalech.
Příloha č. 1: Karta strategického cíle
Strategický cíl č. ...
Název:
...
Priorita:
Časový harmonogram:
Začátek Trvání/počet dní Konec
... ... ...
Odpovědná osoba:
...
Kritéria pro hodnocení dosažení strategického
cíle:
- ...
- ...
- ...
Specifikace strategického cíle:
...
Činnosti směřující k naplnění strategického
cíle:
1.1 ...
1.2 ...
1.3 ...
1.4 ...
1.5 ...
Souhlas odpovědné osoby:
Dne ........ 2009 Podpis
Rizika související s realizací strategického cíle:
I. ...
II. ...
III. ...
IV. ...