Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2015 < Č. j.: VŠTE006744/2014 Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2015 Projednáno: v Akademické radě VŠTE dne: 22. října 2014 ve Správní radě VŠTE dne: 22. října 2014 Schváleno: v Akademickém senátu VŠTE dne: 23. října 2014 doc. Ing. Marek Vochozka MBA, Ph.D. rektor Struktura předkládaného Institucionálního rozvojového plánu 1 Úvod..............................................................................................................................................................................4 2 Institucionální rozvojový plán VŠTE a jeho části.......................................................................................7 2.1 Centrální laboratoře VŠTE.................................................................................................................................7 2.1.1 Anotace.....................................................................................................................................................7 2.1.2 Specifikace cílů na rok 2014............................................................................................................8 2.1.3 Harmonogram realizace 2015........................................................................................................9 2.1.4 Relevantní ukazatele výkonu........................................................................................................10 2.2 Vnitřní soutěž.......................................................................................................................................................11 2.2.1 Anotace...................................................................................................................................................11 2.2.2 Specifikace cílů na rok 2015..........................................................................................................11 2.2.3 Harmonogram realizace..................................................................................................................11 2.2.4 Relevantní ukazatele výkonu........................................................................................................12 3 Návaznost IRPnaADZ pro rok 2015.............................................................................................................13 4 Rozpočet....................................................................................................................................................................14 Seznam tabulek................................................................................................................................................................15 Seznam obrázků...............................................................................................................................................................15 1 Úvod Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2015 (dále jen „IRP 2015") respektuje misi VŠTE, jíž je „realizovatprofesní bakalářské studijní programy podpořené součinností podnikatelských subjektů v regionu a uskutečňování aplikovaného výzkumu, zavádění inovačních technologií a transfer znalostí do oblastí, které jsou aktuální a klíčové především pro potřeby regionu." Tento plán zároveň vychází z Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti (dále jen „DZ VŠTE") na období 2011-2015, konkrétně z jeho následujících bodů: • zvýšit výukovou kapacitu a zajistit kvalitní technické vybavení pro studium, • soustavně zdokonalovat stávající studijní programy a obory, • zkvalitnit systém provázanosti výuky s praxí, • vymezit a implementovat pravidla pro aktivity v oblasti výzkumné, vývojové a tvůrčí činnosti, • soustavná výchova a motivace akademických pracovníků pro výzkum, vývoj, tvůrčí a projektovou činnost. Vedení VŠTE se v roce 2015 rozhodlo navázat na aktuálně realizovaný IRP 2014 a pokračovat v obou projektových záměrech, jedná se o následující oblasti: • Centrální laboratoře VŠTE, • Interní grantová soutěž. Konkrétní provázanost cílů s DZ 2011-2015 a rozložení finančních prostředků mezi obě oblasti je uvedeno v následující tabulce. IRP 2015 je zaměřen na prioritní oblasti „Otevřenost" a „Kvalita a relevance". Prioritní oblast DZ 2011-2015 Strategické cíle Projektová část Alokace Kč % {tis.) IRP Otevřenost - Rozvíjet spolupráci s podnikatelskými subjekty Jihočeského kraje VŠTE centrální laboratoře 6 147 90% Kvalita a relevance - Zvýšit výukovou kapacitu a zajistit kvalitní technické vybavení pro studium. - Zavádět moderní metody do výuky stávajících i nově akreditovaných programů a předmětů s důrazem na finanční a věcnou efektivnost výukového procesu. - Soustavně zdokonalovat stávající studijní programy a obory s využitím moderních forem vzdělávání na VŠTE. - Zkvalitnit systém provázanosti výuky s praxí. - Vychovávat a motivovat pracovníky k realizaci tvůrčích aktivit s cílem zkvalitnění výukového procesu na VŠTE. - Soustavná výchova a motivace akademických pracovníků pro výzkum, vývoj, tvůrčí a projektovou činnost Interní grantová soutěž 683 10% Celkem 6 830 100% Tsiiulka 1: (ile piojekm 4 V tabulce č. 2 jsou dílčí cíle specifikovány do úrovně dílčích oblastí včetně uvedení indikace pro sledování jejich plnění v kontextu s DZ VŠTE 2011-2015. Strategický cíl u re > >ai T3 -o o > >i_ O re i. O re OJ U O) re >í E re £ c 01 re ô | ä i_ OJ T3 O E m u re > O re w □ >- q o > u -, a _ aj Ľ S §■ a ^5 c 3 ro n- tôž" re o. >n O. l/l 3 >0) ě :> i« "re I O) .1 s o ť re c re > > o 2 m £ re Cíl a dílčí oblast Zavádět moderní metody do výuky stávajících i nově akreditovaných programů a předmětů s důrazem na finanční a věcnou efektivnost výukového procesu. • Zajišťovat technické zázemí pro moderní formy výuky. Výchova a motivace akademických pracovníků k tvůrčím aktivitám • Tvorba vhodného akademického prostředí a odpovídající materiáině-technické základny k realizaci tvůrčích aktivit. • Zapojení akademických pracovníků školy do národních výzkumných aktivit (univerzit a výzkumných institucí) i s možností zapojení do mezinárodních programů a projektů. Rozvíjet spolupráci s podnikatelskými subjekty Jihočeského kraje Výchova a motivace pracovníků k realizaci tvůrčích aktivit s cílem zkvalitnění výukového procesu na VŠTE. • Nastavení dělby práce na úrovni kateder, která by stimulovala pracovníky VŠTE k tvůrčím aktivitám. • Zapojen i akadem ických pracovníků školy do národních výzkumných aktivit. Indikátory pro IRP 2014 Hrubá stavba včetně střešních částí, dokončený obvodový plášť, dokončené instalační práce, kolaudační souhlas, budova Centrálních laboratoří připravena k užívání, počet nadzemních podlaží, počet minimální zastavěné plochy m2, počet laboratoří a učeben, počet technických a obslužných místností. Vyhlášení interní grantové soutěže, počet podaných projektů interní grantové soutěže, počet podpořených projektů interní grantové soutěže, počet podpořených pracovníků (hlavní řešitel), počet podpořených pracovníků (spoluřešitel), počet závěrečných zpráv, počet úspěšně obhájených projektů._ I cibulka '/: Spjcifiki.ic-dílticli cílili .ictnd indikíte plnění Za účelem dosažení co nejvyšší efektivnosti a účelnosti rozvojového plánu v souladu s přidělenou orientační výší limitu pro IRP (6 830 tis.) je projekt rozdělen na dva dílčí projektové záměry, uvedené v tabulce č. 2, jejichž obsahová náplň vychází jak z DZ MŠMT pro vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na rok 2011-2015, tak jeho aktualizace pro rok 2014 a to z následujících bodů: 5 1) Kvalita a relevance (doporučení pro vysoké školy) Zajišťování kvality ve vysokém školství (doporučení pro vysoké školy): • Zabývat se podporou nadaných studentů, • systematicky se zabývat kvalitou poskytovaných služeb pro studenty, • systematicky motivovat akademické pracovníky i studenty k účasti v mezinárodních projektech a programech i v ekonomicky přínosných aplikačních projektech a zohledňovat jejich úspěchy v interních kariérních řádech. Profilace inštitúcia studijních programů (doporučení pro vysoké školy): • Využít přípravu aktualizací svých dlouhodobých záměrů a institucionálních plánů k revizi nastavených střednědobých a dlouhodobých cílů, • v rámci přípravy a realizace studijních programů se zabývat jejich profilací, • zabývat se možnostmi integrace a sdílení kapacit na úrovni instituce i ve spolupráci s ostatními vysokými školami, příp. jinými organizacemi působícími v sektoru výzkumu, vývoje a inovací. 2) Otevřenost (doporučení pro vysoké školy) Spolupráce s praxí: • Podpořit vstup do vědeckotechnologických parků, budovat centra transferu technologií a podnikatelských inkubátorů. 6 2 Institucionální rozvojový plán VSTE a jeho části 2.1 ■tmraiMElWWMJAttiia 2.1.1 Anotace První část IRP 2015 navazuje na strategické cíle DZ VŠTE 2011-2015 v oblasti zajišťování technického zázemí pro moderní formy výuky a oblast tvorby vhodného akademického prostředí a odpovídající materiálně-technické základny k realizaci tvůrčích aktivit. Současně také navazuje na IRP 2014 a pokračuje v zahájené stavbě (základová deska Centrálních laboratoří). S ohledem na rozsah investiční akce bude muset VŠTE koflnancovat projekt zvláštních prostředků, popřípadě z dalších zdrojů. Dílčí část pro rok 2015 se zaměřuje na dobudování Centrálních laboratoří VŠTE do fáze kolaudace. Centrální laboratoře VŠTE jsou funkčně koncipovány jako specializované pracoviště určené pro výuku, vědecké pokusy, vědecký výzkum, technický vývoj, experimentální rozbory, posudky a specializovanou diagnostiku zejména pro technické a přírodovědné obory. Předpokládaná zastavěná plocha činí 965m2. Důvodem jejich výstavby je realizace tvůrčích aktivit základního a aplikovaného výzkumu, které podpoří a umožní širší publikační činnost akademických pracovníků. Laboratoř bude také sloužit pro transfer technologií do praxe, jako místo spolupráce se středními školami a institucemi VaVal. Stavba svou velikostí, předpokládaným umístěním a funkčním uspořádáním zároveň zatraktivní kampus školy a doplní jej o další funkční prostory. Jejím připojením ke stávajícímu výukovému pavilonu B a provozně výukové budově C dojde k optickému uzavření areálu školy a zároveň k bezbariérovému zpřístupnění nadzemních pater obou budov. Napojením na budovu C dojde k rozšíření jídelní části menzy, v prostorách centrálních laboratoří bude vytvořen prostor pro studentský klub, letní terasu a kuřárnu. Následující obrázek znázorňuje pohled na areál školy, kdy na pravé straně je vidět napojení na budovu C a na levé pravé na budovu B. E C :'>{•:,'V-!- i: Sillí .lísce areálu VSI I, g m o d c In c c ccnlralnic h lol.oi&loií 7 2.1.2 Specifikace cíiů na rok 2014 Dokončením centrálních laboratoří VŠTE dojde k: • Dovybavení zázemí školního areálu o provozy laboratoří stavebních, strojírenských a dopravních studijních oborů. • Rozšíření prostor menzy a stravovací kapacity. • Vznik prostor studentského klubu. • Vnitřní komunikační propojení objektu B a C a jejich plné zpřístupnění ve všech podlažních úrovních (zajištění bezbariérovosti obou objektů). Obrázek 2: Vizuslizace budovy laboratoří (pohled ? vnitřní části areálu - umístění mezi budovy B a C) Výše uvedená fáze projektu počítá s vybudováním následujících vnitřních prostor: Funkční využití prostoru Užitá plocha 1. n. p. studentský klub 118,5 m2 laboratoř technologií 86,6 m2 učebna strojírenských oborů 77 m2 učebna stavebních oborů 58,8 m2 letní terasa 56,9 m2 laboratoř hydromechaniky 56,9 m2 laboratoř mechanických vlastností 46, 2 m2 laboratoř tepelného zpracování 35,5 m2 laboratoř měření kvality 34,1 m2 kabinet 24,4 m2 sklad přípravna vzorků 19,9 m2 laboratoř metalografie 16,7 m2 2. n. p. laboratoř stavební izolace 118,8m2 jídelní část (rozšíření o 78 míst) 118,5 m2 laboratoř stavební hmoty 116,8 m2 laboratoř čistá 43 m2 sklad 1 34,1 m2 terasa/kuřárna 30,4 m 2 přípravna 23,8 m2 8 laboratoř (špinavá) 22,6 m2 sklad 2 18,9 m2 3. n. p. učebna dopravních oborů 118,5 m2 Tabulka J- fperiíikare vyriilí prostor 2.1.3 Harmonogram realizace 2015 Činnost l II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Skeletová konstrukce I Hydroizolace Svislé nosné konstrukce 1. patro Hrubá stavba včetně střešních částí Stropní konstrukce 1. patro 1 Svislé nosné konstrukce 2. patro Stropní konstrukce 2. patro Svislé nosné konstrukce 3. patro Střešní části Tepelná izolace Dokončení obvodového pláště Vodorovné konstrukce, schodiště Nevodorovné příčky + příčky svislé Vsádky dveří a oken 1 Prorážecí práce Instalační práce Vzduchotechnika 1 1 Rozvaděče Nášlapové vrstvy Vnitřní omítky, obklady a podhledy Základní výmalba Finalizace stavby Osazení větracími jednotkami Finální výmalba Pokládko podlahové krytiny Vybavení díla mobiliářem Přejímka Kolaudační souhlas stavby Ukončení díla a předání objednateli I íibulksi 4:1 Isríiionoiíram realiľíicc dílí i íi.: ti' ŠJ \ centióliri !. borMcr 9 2.1.4 Relevantní ukazatele výkonu Relevantní ukazatele výkonu spolu s jejich bližší specifikací jsou zobrazeny v tabulce č. 5. Dílčí IRP 2014 VŠTE Ukazatel Měřitelný ukazatel Počet jednotek výkonu Komentář Hrubá stavba včetně střešních částí 1 Dokončená základní skeletová konstrukce, hydroizolace, svislé, nosné a stropní konstrukce všech pater, střešní části a izolace. Realizace stavební Obvodové pláště 1 Vodorovné konstrukce, schodiště, nevodorovné příčky, vsádky dveří a oken. části Instalační práce 1 Prorážecí práce, vzduchotechnika a rozvaděče, instalace vnitřního vybavení. lil Kolaudační souhlas 1 Souhlas s užíváním stavby. > >k> ri Nadzemní části 3 Počet nadzemních podlaží. orat( Zastavěné plochy m2 965 Počet m2 zastavěné plochy centrálních laboratoří. Centrální lab Dokončená budova centrálních laboratoří Počet laboratoří a učeben 13 Laboratoř technologií, učebna strojírenských oborů, učebna stavebních oborů, laboratoř hydromechaniky, laboratoř mechanických vlastností, laboratoř tepelného zpracování, laboratoř měření kvality, laboratoř metalografie, laboratoř stavební izolace, laboratoř stavební hmoty, laboratoř čistá, laboratoř (špinavá), učebna dopravních oborů. Počet technických a obslužných místností. 9 Studentský klub, letní terasa, kabinet, sklad přípravna vzorků, jídelní část (rozšíření o 78 míst), sklad 1, terasa/kuřárna, přípravna, sklad 2. Tabulka 5: re lávaníni ulíňzřti^la . řkonu ri 16' ŕáíli' 'STE centrální laboratoř. 10 2.2 Vnitřní soutěž 2.2.1 Anotace Druhá část fRP je zaměřena na pořádání vnitřní soutěže-„Interní grantové soutěže 2015 (IGS2015)". Tato soutěž je programově-orientovaným nástrojem institucionální finanční podpory na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích, která je zaměřena na aktuální a naléhavé problematiky školy. Soutěž je vyhlašována vždy počátkem kalendářního roku formou samostatných okruhů k řešení (výzva IGS 2015). Řešiteli navržená témata, jsou posouzena Komisí grantové soutěže. Tato soutěž probíhá již od roku 2008, kdy projekty posuzují dva externí oponenti a výsledky jednotlivých projektů jsou obhajovány na konci příslušného kalendářního roku opět před Komisí pro IGS. Pro rok 2015 se předpokládá vyhlášení následujícího tematického okruhu: • Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů na úrovni předmětů/kurzů. Zároveň by také měla podpořit dělbu práce na úrovni kateder, která by stimulovala pracovníky VŠTE k samostatným tvůrčím aktivitám. 2.2.2 Specifikace cílů na rok 2015 V roce 2015 bude vyhlášena Interní grantová soutěž dle inovovaných pravidel (Směrnice 11/2012 Statut interní grantové soutěže) z předchozího roku. Dotace tak bude poskytnuta formou vnitřní soutěže IGS 2015 a bude mít za cíl podpořit inovace, popř. profilace studijních programů na úrovni předmětů a kurzů, zejména se předpokládá pořízení demonstračních pomůcek, zařízení, software a laboratorní techniky nutné k zahájení provozu Centrálních laboratoří VŠTE. 2.2.3 Harmonogram realizace mmm V VI VII VIII IX X XI XII Vyhlášení IGS Výzva .... . | Projektová žádost IGS Podáni projektů Schválení projektů Zasedání komise IGS Řešení schválených projektů IGS Realizace úspěšných projektů Ukončení projektu Závěrečná zpráva projektu Obhajoba I cibulka 6: Harmonogram rcaliľacc dílčí části Vnitřní < autrí 11 2.2.4 Relevantní ukazatele výkonu Relevantní ukazatele výkonu spolu s jejich bližší specifikací jsou zobrazeny v tabulce č. 7. Dílčí IRP 2014 VŠTE Ukazatel Měřitelný ukazatel Počet jednotek výkonu Komentář Vyhlášení IGS Výzva 1 Výzva k předkládání projektů IGS (Společná výzva: Podpora pedagogické práce akademických pracovníků do 35 let na vysoké škole; Profilace a inovace studijních programů na úrovni předmětů/kurzů). Projektová žádost IGS Počet podaných projektů 5 Počet minimálně podaných projektů do oblasti: Profilace a inovace studijních programů na úrovni předmětů/kurzů. Realizované projekty IGS Počet podpořených projektů 3 Počet podpořených projektů v oblasti: Profilace a inovace studijních programů na úrovni předmětů/kurzů. Podpoření pracovníci Zapojený řešitel 3 Počet podpořených pracovníků na pozici hlavní řešitel. Ukončený projekt Závěrečná zpráva projektu 3 Počet předložených závěrečných zpráv. Obhájený projekt Úspěšná obhajoba 3 Počet úspěšně obhájených projektů. !3liilk;i ,': Rek .>ntni uk.wtck v'konu dílčího cíle „' -t crení ľáľcmí pro transfer apliko/ancho výzkumu n inc /otivni podnikatelsko ľamčr." 12 3 Návaznost IRP na ADZ pro rok 2015 Při koncipování obou projektových záměrů byl důsledně dodržován princip propojenosti s DZ 2011-2015 a jeho aktualizací pro rok 2015. Obě navrhované dílčí části respektují i dělení strategických cílů na taktické a operativní. Taktéž jsou respektovány zásady přímé osobní zodpovědnosti za jednotlivé stanovené cíle na všech úrovních VŠTE. Konkrétní provázanost IRP 2015 a ADZ 2015 je v následující kapitole 3.1 "Kvalita a relevance" podkapitola 3.1.2 "Výzkum, vývoj a tvůrčí činnost". Projektová činnost V roce 2015 se předpokládá v rámci nového programovacího období podání projektů v celkovém objemu převyšující lOOmil. Kč. Mezi aktuálně připravované a podávané projekty patří: IRP Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2014, který je rozdělen na dvě části: • Ce ntrá I n í la bo rato ře VŠTE, • Interní grantová soutěž. CRP Dlouhodobé ukládání a archivace digitálních dokumentů dle zákona č. 499/2004 Sb. (1. Program na podporu vzájemné spolupráce vysokých škol, Sdílení kapacit a vytváření sítí vysokých škol v České republice) Rozvoj informačních systémů pro podporu vnitřní kvality VVŠ (Program 1 - Program na podporu vzájemné spolupráce vysokých škol, Informační technologie Viz str. č. 12 ADZ 2015. 13 4 Rozpočet Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické za rok 2015 "m _;.!■;::.';■■ v 1 Kapitálové finanční prostředky celkem 6 447 1.1 Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) 300 1.2 Stavební úpravy 6 147 2 Běžné finanční prostředky celkem 383 2.1 Osobní náklady 69 2.1.1 Mzdy včetně pohyblivých složek 0 2.1.2 Odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr 69 2.1.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociálni zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do SF včetně ostatních zákonných odvodu 0 2.2 Ostatní 314 2.2.1 Materiálni náklady včetně drobného majetku 245 2.2.2 Služby a náklady nevýrobní 69 2.2.3 Cestovní náhrady 0 2.2.4 Stipendia 0 3 Celkem běžné a kapitálové finanční prostředky 6 830 Tabulka 8; Rozpočtu projektu Zdůvodnění požadavků v jednotlivých položkách Číslo položky1 Název výdaje a jeho zdůvodnění Výstup projektu Částka (v tis. Kč) 1.1 Dlouhodobý nehmotný majetek (SW, licence) Dlouhodobý hmatný 300 1.2 Stavební úpravy 6 147 2.1.1 Mzdy včetně pohyblivých složek Osobní náklady obsažené ve vítězných záměrech IGS 69 2.2.1 Materiální náklady včetně drobného majetku Materiální náklady obsažené ve vítězných záměrech IGS 245 2.2.2 Služby a náklady nevýrobní Náklady na služby obsažené ve vítězných záměrech 69 Trtlmlkri <■>; Zeď .jiiněni finančních pccadavkii 1 Viz předchozí tabulka. 14 Seznam tabulek Tabulka 1: Cíle projektu...........................................................................................................................4 Tabulka 2: Specifikace dílčích cílů včetně indikace plnění.......................................................................5 Tabulka 3: specifikace využití prostor......................................................................................................9 Tabulka 3: Harmonogram realizace dílčí části VŠTE centrální laboratoř.................................................9 Tabulka 5: Relevantní ukazatele výkonu dílčí........................................................................................10 Tabulka 6: Harmonogram realizace dílčí části Vnitřní soutěž................................................................11 Tabulka 7: Relevantní ukazatele výkonu dílčího cíle.............................................................................12 Tabulka 8: Rozpočtu projektu................................................................................................................14 Tabulka 9: Zdůvodnění finančních požadavků.......................................................................................14 Seznam obrázků Obrázek 1: Situace areálu VŠTE...............................................................................................................7 Obrázek 1: Vizualizace budovy laboratoří...............................................................................................8 15