■ Kl ■ HI VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ PODPORY V GRANTOVÉ SOUTĚŽI PROJEKTŮ SPECIFICKÉHO VYSOKOŠKOLSKÉHO VÝZKUMU Tematické zaměření: Provádění výzkumu studenty při uskutečňování akreditovaných magisterských studijních programů a který je bezprostředně spojen s jejich vzděláváním. V souladu se směrnicí č. 2/2020. Pokyny k vyplnění: vyplňte dle instrukcí, v případě potřeby kontaktujte garanta soutěže: doc. Ing. Karel Gryc, MBA, Ph.D. (Prorektor pro tvůrčí činnost), tel.: 777 187 898, e-mail: gryc@mail.vstecb.cz. Identifikace projektu Název projektu Návrh metodiky v kontextu vyšetřování vlivu výškového profilu pozemních komunikací na omezení emisí ze silniční dopravy Identifikační číslo projektu Akademický pracovník Hlavní řešitel doc. Ing. Lenka Ližbetinová, PhD. Spoluřešitelé Ing. Jan Pečman, doc. Ing. Ondrej Stopka, PhD., Ing. Martin Podařil, PhD., Ph.D., Ing. Vladimír Ľupták, PhD. Studenti nMgr. programů Studenti navazujícího magisterského studijního programu Logistika v každém roce řešení projektu (2 studenti) Projekt je předkládán za pracoviště Ústav technicko-technologický Anotace Tento interdisciplinárně zaměřený projekt vychází z výzkumu provedeného v roce 2022. Projekt se týká spotřeby pohonných hmot silničních vozidel a negativně vnímaných ekologických aspektů s tím spojených (tj. emisí skleníkových plynů). Záměrem je zkoumat možnosti předcházení vzniku vybraných negativně vnímaných aspektů silniční dopravy na environment pomocí částečné rekuperace kinetické energie vozidel díky využití modelace podélného terénního profilu vozovek. Cílem projektu je popsat formou metodiky, za jakých podmínek jsou investice do budování takovýchto opatření smysluplné a rentabilní, a také uvést příklady řešení. Poznatky získané z provedeného výzkumu VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost umožní komplexní zhodnocení relevantních silných a slabých stránek takovýchto řešení a napomohou při rozhodování v souvislosti s udržitelnou racionalizací konkrétních dopravních situací. Řešitelský tým staví na nezbytné vzájemné spolupráci studentů i odborníků, která vytvoří synergii mezi teoretickými základy a zkušenostmi z praxe. To umožní vytvoření komplexních výstupů s přidanou hodnotou s ohledem na udržitelnost a environment. Charakteristika projektu Cíl projektu Vytvořit necertifikovanou metodiku pro kalkulaci spotřeby vozidel a emisí před a po zavedení návrhových opatření a prezentovat příkladové typy opatření v kontextu. Současný stav řešení Výzkum provedený v roce 2022 ve spolupráci s Žilinskou univerzitou v Žilině přinesl zajímavé poznatky v kontextu spotřeby paliva testovaného vozidla ve stanoveném rychlostním profilu a potvrdil domněnku, že spotřeba vozidla při akceleraci v klesání je nižší než při srovnatelné akceleraci po rovině. Naměřené hodnoty předurčily další směr zkoumání a možnost identifikace příkladových situací v komparaci s daty z dopravních průzkumů. Způsob dosažení cíle Záměr řešitelského kolektivu je provést větší množství terénních měření na vybraných terénních profilech a s jinými typy motorových vozidel. Lze se domnívat, že v případě jejich zkoumání v podobném módu budou obdrženy v principu obdobné výsledky, pouze jiné specifické hodnoty. Tato data jsou však zásadní pro celkovou kvantifikaci úspory paliva a možností omezení vzniku emisí. Snahou řešitelského kolektivu je realizovat bádání pro účely identifikace, monitoringu a pasportizace co nejvíce příkladových dopravních situací, jejichž úpravou lze dosáhnout redukci ve spotřebě paliva, stejně jako předejít vzniku emisí skleníkových plynů. Kalkulací a posléze komparací získaných dat bude dosaženo relevantních výstupů, které je možno aplikovat během zpracování vědeckých publikací a stejně tak poslouží jako podklad při tvorbě vytyčené metodiky. Předpokládané metody výzkumu jsou proto kvalitativního i kvantitativního charakteru. ■ Kl ■ EQ9 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost Harmonogram Začátek a konec realizace projektu 1.1.2023-31.12.2025 Etapy projektu Rozsah cílů projektu je v souladu s plánovanou dobou trvání projektu s termínem plnění 1. etapy do 31. 12. 2023, 2. etapy do 31. 12. 2024 a 3. etapy do 31.12. 2025. 1. etapa-rok 2023 V této etapě bude převažovat kvalitativní výzkum. Bude prováděno bádání a vyhledávání vhodných silničních profilů pro tvorbu návrhových opatření, pracováno s výsledky dopravního výzkumu v daných lokalitách, analyzovány dopravní situace a jejich pasportizace v městském i mimoměstském prostředí. Dále budou prováděny ověřovací jízdy a získaná data budou vyhodnocována. Dílčí výsledky výzkumu budou publikovány v indexovaných časopisech. 2. etapa - rok 2024 Druhá etapa bude zaměřena zejména na kvantitativní výzkum. Bude prováděno terénní měření spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů na různých typech vozidel při jízdě po předem definovaných profilech. Tato vyšetřování budou prováděna za spolupráce s odbornou laboratoří. Získaná data budou interpretována a sumarizována s ohledem na možné úspory v případě implementace racionalizačních návrhových opatření. Součástí této etapy bude publikování dílčích výsledků publikačního a případně i nepublikačního charakteru. 3. etapa - rok 2025 Třetí etapa výzkumu se bude věnovat tvorbě necertifikované metodiky pro kvantifikaci spotřeby paliva vozidel a emisí před a po implementaci návrhových opatření. V metodice budou také prezentovány příkladové typy návrhových opatření v kontextu udržitelnosti. Přepokládané výstupy Projekt se zaměří na (zaškrtněte relevantní výstupy)*: IEI Zvýšení podílu studentů účastnících se řešení VaV projektů. Výstupy projektu El Publikační výsledky v Q2, Ql. □ Publikační výsledky v Q4, Q3 a typu D. □ Diplomové práce. IEI Nepublikační výsledky. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost □ Podpora spin-off firem. IEI Mezinárodní VaV aktivity. IEI Vybavení laboratoří pro potřeby aplikovaného výzkumu. Přínos k rozvoji VŠTE Projekt přispěje k dalšímu rozšíření laboratorního vybavení i„know-how" řešitelského týmu. Výzkumný záměr, jeho aktuálnost i částečně edukativní charakter mohou dále přispět k popularizaci techniky a vzbudit zájem potenciálních partnerů o spolupráci (veřejná správa, dopravní podniky, spediční společnosti a podobně). Výše uvedené poznatky bude také možné využít pro další výzkumné či publikační aktivity členů řešitelského týmu a případně uplatnit v závěrečných pracích studentů. Účast na odborných akcích Součástí projektu je předpokládaná účast na odborných konferencích s odborným zaměřením na sledovanou problematiku. Odborná způsobilost řešitelského týmu Odborné výsledky hlavního řešitele a dalších členů řešitelského týmu Vědeckovýzkumná činnost hlavního řešitele: • TL02000559 Bezpečná města pro chodce a seniory, Poskytovatel: TAO - Technologická agentura České republiky, Období řešení projektu: 2018 - 2021 (spoluřešitel) • TLO1000349 Stabilizace a rozvoj MSP ve venkovském prostoru, Poskytovatel: TAO - Technologická agentura České republiky, Období řešení projektu: 2018 - 2021 (spoluřešitel) • VEGA - číslo projektu 1/0344/08 Socio-ekonomické dáta v prognóze a modelovaní dopravy pri napĺňaní ekonomickej funkcie regiónu, Období řešení projektu: 2008 - 2010, (spoluřešitel) • VEGA - číslo projektu 1/0346/08 Determinovanie vstupných dát pre prognózovanie a modelovanie dopravných systémov v regióne, Období řešení projektu: 2008 - 2010, (spoluřešitel) Publikační činnost řešitelů (relevantní článkv s tématem projektu): LIŽBETINOVÁ, Lenka, Pavla LEJSKOVA, Eva NEDELIAKOVÁ, Zdeněk CAHA a Miloš HITKA. The growing importance of ecological factors to employees in the transport and logistics sector. Economic Research-Ekonomska Istraživanja. London, United Kingdom: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, neuveden, č. 2021, s. nestránkováno, 25 s. ISSN 1331-677X. ROZOVÁ, Dana, Lenka LIŽBETINOVÁ, Radovan SOUŠEK a Vladimír NĚMEC. Business Continuity Management in Air Transport Sector. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost In Andoga R. 14th International Scientific Conference on New Trends in Aviation Development, New Trends in Aviation Development 2019. 2019. vyd. Czech Republic: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2019. s. 150 - 153. ISBN 978-1-72814-078-0. doi:10.1109/NTAD.2019.8875518. LIŽBETINOVÁ, Lenka, Miloš HITKA a Mikhail KLEYMENOV. Motivational Preferences of Employees in Requirements of Czech and Russian Transport and Logistics Enterprises. Nase More. Dubrovnik: University of Dubrovnik, 2018, roč. 65, č. 4, s. 254-258. ISSN 0469-6255. LIŽBETINOVÁ, Lenka, Ladislav BARTUŠKA a Petr PRŮŠA. Potential of Regional Airport in České Budějovice. In L. Bartuška. MATEC Web of Conferences - 19th International Scientific Conference - LOGI 2018. Volume 236 (2018). České Budějovice, Czech Republic: MATEC Web of Conferences, 2018. s. nestránkováno, 8 s. ISSN 2261-236X. HANZL, Jiří, Jan PEČMAN, Ladislav BARTUŠKA, Ondřej STOPKA a Branislav ŠARKAN. Research on the Effect of Road Height Profile on Fuel Consumption during Vehicle Acceleration. Technologies. Basel, Switzerland: MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute), St. Alban-Anlage 66, 4052 Basel, Switzerland, 2022, roč. 10, č. 6: 128. HANZL, Jiří, Patrik GROSS, Ladislav BARTUŠKA a Jan PEČMAN. Simulation of Autonomous Mobility of Connected Vehicles in the Context of Real Conditions - a Case Study. Logi - Scientific Journal on Transport and Logistics. Warsaw, Poland: DE GRUYTER Poland, Bogumila Zuga 32A Str., 01-811 Warsaw, Poland, 2021, roč. 12, č. 1, s. 226-237, 13 s. ISSN 2336-3037. HANZL, J., PEČMAN, J., BARTUŠKA, L., STOPKA, O., & ŠARKAN, B. Research on the Effect of Road Height Profile on Fuel Consumption during Vehicle Acceleration. Technologies, 10(6), 2022. Article Number 128. DOI: 10.3390/technologiesl0060128 - WoS indexed; MILOJEVIČ, S., SAVIČ, S., MARIC, D., STOPKA, O., KRSTIČ, B., & STOJANOVIČ, B. Correlation between emission and combustion characteristics with the compression ratio and fuel injection timing in tribologically optimized diesel engine. Tehnicki Vjesnik, 29(4), 2022. pp. 1210-1219. DOI: 10.17559/TV-20211220232130. - WoS indexed s Impact Factor; STOPKA, O. Modelling Distribution Routes in City Logistics by Applying Operations Research Methods. Promet Traffic&Transportation, 34(5), 2022. pp. 739-754. DOI: 10.7307/ptt.v34i5.4103. - WoS indexed s Impact Factor; VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost BARTUŠKA, L., STOPKA, O., HANZL, )., SEDIVY, )., & RYBIČKA, I. Changes in Transport Behaviour of the Czech Republic Caused by State of Emergency. Transport Problems, 17(1), 2022. pp. 101-114. doi:10.20858/tp.2022.17.1.09. - WoS indexed; MAtEK, A., DUDZIAK, A., STOPKA, O., CABAN, J., MARC IN IAK, A., RYBIČKA, I. Charging Electric Vehicles from Photovoltaic Systems-Statistical Analyses of the Small Photovoltaic Farm Operation. Energies, 2022, vol. 15, no. 6, Article Number 2137. DOI: 10.3390/enl5062137. - WoS indexed s Impact Factor; ILLES, L., JURKOVIC, M., KALINA, T., SOSEDOVA, J., GORZELANCZYK, P., STOPKA, O., KUBJATKO, T. Concept and Performance Analysis of Propulsion Units Intended for Distributed Ship Systems. JOURNAL OF MARINE SCIENCE AND ENGINEERING, 2022, Vol. 10, no. 4, Article Number 448. DOI: 10.3390/jmsel0040448. - WoS indexed s Impact Factor; NIEOCZYM, A., CABAN, J., STOPKA, O., KRAJKA, T., STOPKOVÁ, M. The planning process of transport tasks for autonomous vans. Open Engineering, 2021, Volumell, Issuel, 871-879. DOI: 10.1515/eng-2021-0087. - WoS indexed; JEREB, B.; STOPKA, O.; SKRÚCANÝ, T. Methodology for Estimating the Effect of Traffic Flow Management on Fuel Consumption and C02 Production: A Case Study of Celje, Slovenia. Energies, 2021, 14(6), Art. no. 1673. DOI: 10.3390/enl4061673. - WoS indexed s Impact Factor; HUDEC, J., SARKAN, B., CABAN, J., STOPKA, O. The Impact of Driving Schools' Training on Fatal Traffic Accidents in the Slovak Republic. Scientific Journal of Silesian University of Technology-Series Transport, Vol. 110, 2021, pp. 45-57. DOI: 10.20858/sjsutst.2021.110.4. - WoS indexed; SKRÚCANÝ, T., STOPKOVÁ, M., STOPKA, O., KALASOVÁ, A. & OVČIARIK, P. User's determination of a proper method for quantifying fuel consumption of a passenger car with compression ignition engine in specific operation conditions. Open Engineering, 11(1), 2021. pp. 151-160. DOI: 10.1515/eng-2021-0018. - WoS indexed; * V případě publikačních výstupů je doporučeno cílit na dosažení výsledků Ql a Q2. V případě, že se tohoto cíle nepodaří dosáhnout, bude v rámci závěrečného hodnocení projektu uznáno rovněž dosažení výsledku Q3, Q4 a výstupu typu D (publikace ve sborníku dle Metodiky 17+). VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost Indikátory* Indikátory Počet Název 2023 2024 2025 Celkem Počet zapojených studentů do VaV 2 2 2 6 Publikační výsledky v Q2 (AIS, SJR1 1 2 2 5 Publikační výsledky v Ql (AIS, SJR1 0 0 0 0 Publikační výsledky v Q3 (AIS, SÍR] 0 0 0 0 Publikační výsledky v Q4 (AIS, SÍR] 0 0 0 0 Publikační výsledky ve sborníku, typ D 0 0 0 0 Diplomové práce 0 0 0 0 Nepublikační výsledky 0 0 1 1 Podpořené spin-off firmy 0 0 0 0 Mezinárodní aktivity 0 1 1 2 Vybavené laboratoře pro apl. výzkum 1 0 0 1 Účast na odborných akcích 2 2 2 6 * Nutné relativně rovnoměrně vykázat indikátory v rámci jednotlivých let řešení. Alternativní indikátory (v případě jiných výstupů uveďte níže) Počet 2023 2024 2025 Celkem VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost Rozpočet projektu Osobní náklady: ** 2023 2024 2025 Celkem 1.1 Mzdy (včetně pohyblivých složek] 0,00 Kč 0,00 Kč 0,00 Kč 0,00 Kč 1.2 Ostatní osobní náklady (odměny z DPP a DPČ, popř. i některé odměny hrazené na základě nepojmenovaných smluv uzavřených podle zákona § 1746 odst. 2 č. 89/2012 Sb., občanský zákoník] 0,00 Kč 0,00 Kč 0,00 Kč 0,00 Kč 1.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do sociálního fondu 0,00 Kč 0,00 Kč 0,00 Kč 0,00 Kč 2 Stipendia 20000,00 Kč 20000,00 Kč 20000,00 Kč 60000,00 Kč Ostatní: *** 3 Materiální náklady (včetně drobného majetku] 54000,00 Kč 2000,00 Kč 10000,00 Kč 66000,00 Kč 4 Služby a náklady nevýrobní 13000,00 Kč 162000,00 Kč 152000,00 Kč 327000,00 Kč 5 Cestovní náhrady 15000,00 Kč 20000,00 Kč 20000,00 Kč 55000,00 Kč Celkové požadované prostředky 102 000,00 Kč 204 000,00 Kč 202 000,00 Kč 508 000,00 Kč ** Podíl osobních nákladů nebo výdajů (včetně stipendií) spojených s účastí studentů magisterského studijního programu jakožto řešitelů nebo dalších členů řešitelského týmu na řešení studentského programu, na celkových osobních nákladech nebo výdajích (včetně stipendií), hrazených v rámci způsobilých nákladů studentského projektu, činí nejméně 75%. *** Při pořízení hmotného nebo nehmotného majetku lze do způsobilých nákladů zahrnout pouze takovou část nákladů na jeho pořízení, která odpovídá jeho předpokládanému využití pro činnosti ve výzkumu a vývoji. Jedná se o dlouhodobý hmotný majetek v pořizovací ceně převyšující 80 tis. Kč vč. DPH a dlouhodobého nehmotný majetek v pořizovací ceně převyšující 60 tis. Kč vč. DPH. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost Položkový rozpočet projektu Rok 2023 Číslo položky Název výdaje Počet Cena vč. DPH 1 Osobní náklady 1.1 Mzdy 5 0,00 Kč 1.3 Odvody pojistného 5 0,00 Kč 2 Stipendia 2 10 000,00 Kč 3 Materiální náklady 3.1 Průtokoměr DFM50 a příslušenství 1 22 000,00 Kč 3.2 GPS zařízení dozorující styl jízdy a příslušenství 1 5 000,00 Kč 3.3 Digitální tachograf a příslušenství 1 25 000,00 Kč 3.4 Ochranné a pracovní pomůcky 1 2 000,00 Kč 4 Služby a náklady nevýrobní 4.1 Poplatky spojené s publikováním, účastí na odborných akcích, poštovní a ostatní služby 1 13 000,00 Kč 5 Cestovní náhrady 5.1 Cestovní náklady pro účely provádění výzkumu a účasti na odborných akcích 1 15 000,00 Kč Celkem za rok 2023 102 000,00 Kč Rok 2024 Číslo položky Název výdaje Počet Cena vč. DPH 1 Osobní náklady 1.1 Mzdy 5 0,00 Kč 1.3 Odvody pojistného 5 0,00 Kč 2 Stipendia 2 10 000,00 Kč 3 Materiální náklady 3.1 Drobné vybavení a příslušenství pro provádění výzkumu 1 2 000,00 Kč 4 Služby a náklady nevýrobní 4.1 Poplatky spojené s publikováním, účastí na odborných akcích, poštovní a ostatní služby 1 30 000,00 Kč 4.2 Externí služba - měření speciální laboratoří na zahraniční univerzitě a vyhodnocení naměřených dat 4 33 000,00 Kč 5 Cestovní náhrady 5.1 Cestovní náklady pro účely provádění výzkumu a účasti na odborných akcích 1 20 000,00 Kč Celkem za rok 2024 204 000,00 Kč VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost Rok 2025 Číslo položky Název výdaje Počet Cena vč. DPH 1 Osobní náklady 1.1 Mzdy 5 0,00 Kč 1.3 Odvody pojistného 5 0,00 Kč 2 Stipendia 2 10 000,00 Kč 3 Materiální náklady 3.1 Drobné vybavení a příslušenství pro provádění výzkumu, zařízení spojená s tvorbou metodiky 1 10 000,00 Kč 4 Služby a náklady nevýrobní 4.1 Poplatky spojené s publikováním, účastí na odborných akcích, poštovní a ostatní služby 1 17 000,00 Kč 4.2 Externí služba - měření speciální laboratoří na zahraniční univerzitě a vyhodnocení naměřených dat 4 34 000,00 Kč 5 Cestovní náhrady 5.1 Cestovní náklady pro účely provádění výzkumu a účasti na odborných akcích 1 15 000,00 Kč Celkem za rok 2025 202 000,00 Kč Prohlašuji, že: • jsem se seznámil s podmínkami Vyhlášení soutěže pro projekty specifického vysokoškolského výzkumu pro rok 2023. • předložený projekt respektuje Směrnici č. 2/2020 aktuální znění pravidel specifického vysokoškolského výzkumu na VŠTE. • předložený projekt naplňuje pravidla SW a zároveň je v souladu se Strategickým záměrem Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2021-2025 a nenaplňuje běžné činnosti, standardní aktualizaci studijních programů a běžné vybavování pracovišť VŠTE. • rozpočet projektu byl sestaven s ohledem na principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. • souhlasím s uveřejněním výsledků projektu postupně za jednotlivé roky řešení, tj. do 31. 3. 2024, 31. 3. 2025 a 31. 3. 2026 pro potřeby jeho vyhodnocení. V Českých Budějovicích dne: 19.12. 2022 Předkladatel VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Prorektor pro tvůrčí činnost Související dokumenty: Směrnice č 2/2020 • https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/uredni deska/1905433/smernice c 2 2020 pravidla specifického vysokoškolského výzkumu na vste/aktualni zněni normy vc príloh/ Strategický záměr Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2021-2025 • https://is.vstecb.cz/do/vste/uredni deska/dlouhodoby z/2021-2025