1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Seminární práce Jan Večerek 2019 2 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích katedra Strojírenství Animace průhybu ramene Trikoptéry Elektra Autor seminární práce: Jan Večerek Vedoucí seminární práce: doc. Ing. Petr Hrubý, CSc. 3 Prohlášení Prohlašuji, že jsem tuto seminární práci vypracoval/a samostatně pouze s použitím uvedených zdrojů. V Českých Budějovicích …………………………………………………… vlastnoruční podpis 4 Obsah 1 Úvod...............................................................................................................................5 2 Cíl práce..........................................................................................................................6 3 Teoreticko-metodologická část........................................................................................7 3.1 Literární rešerše........................................................................................................7 3.2 Úvod do problému....................................................................................................8 3.3 Kvadratický moment průřezu .................................................................................16 3.4 Průřezový modul v ohybu.......................................................................................17 3.5 Kvadratické momenty a průřezové moduly v ohybu jednoduchých ploch...............18 3.5.1 Kruhový průřez.....................................................................................................18 3.5.2 Mezikruhový průřez .............................................................................................19 3.6 Ohyb......................................................................................................................20 3.7 Moduly průřezu v ohybu W0..................................................................................21 3.8 Mechanické napětí .................................................................................................21 Napětí při osovém tahu..................................................................................................21 Napětí při osovém tlaku.................................................................................................22 Napětí při kroucení........................................................................................................22 4 Aplikační část a diskuse výsledků .................................................................................23 4.1 Návrh a konstrukce ramene Trikoptéry Elektra.......................................................23 4.2 Výpočet vetknutého nosníku ..................................................................................23 4.3 Výpočet sil působících na nosník............................................................................25 4.4 Diskuse výsledků ...................................................................................................29 5 Závěr.............................................................................................................................33 Seznam zdrojů......................................................................................................................34 Seznam použitých zkratek....................................................................................................35 Seznam tabulek popř. obrázků..............................................................................................36 5 1 Úvod V seminární práci se budeme věnovat materiálům (PET, PETG a CFRP), které jsme použili k výrobě ramene Trikoptéry Elektra. Model ramene vytvořený v programu Autodesk Inventor 2018 podrobíme pevnostní zkoušce. Rameno zatížíme stejnými silami, kterým bude podléhat v reálném provozu. Provedeme výpočet osového zatížení vetknutého nosníku (uhlíkové trubičky) ve 3D tištěném spoji. Vytvoříme simulaci a zprávu pevnostní analýzy. 6 2 Cíl práce Cílem seminární práce je vytvořit simulaci ramene Trikoptéry Elektra při zatížení, kterému bude podléhat v provozu. Provézt pevnostní analýzu a zjistit, zda-li jsou použité materiály vyhovující. 7 3 Teoreticko-metodologická část 3.1 Literární rešerše K danému tématu nám bylo poskytnuto v Informačním systému v sekci učební materiály velké množství odborné literatury i materiálů z kterého máme možnost čerpat. Dalšími zdroji informací se mi staly prezentace ze serveru slideplayer.cz. Prezentace byly stručné přitom s výstižným obsahem. Výpočty se vzorečky jsem čerpal z portálu Ekonstrukter.cz. A díky stránce airspace.cz jsem pochopil, jak vypočítat sílu, která působí vlivem motoru s vrtulí na rameno. 8 3.2 Úvod do problému 3.2.1 Uhlíková trubička V projektu Trikoptéra byla použita 3x uhlíková trubička, která tvoří nosnou část ramen s motory a vrtulí. Vnitřní průměr uhlíkové trubičky je 5 mm a vnější činí 7 mm. Délka trubiček byla zkrácena na 160mm. Vnitřkem budou protaženy 3 kabely vedoucí od motoru k regulátoru. Model v měřítku 1:1 byl vymodelován v programu Autodesk Inventor 2018. Obrázek 1 Uhlíková trubička (Vlastní) V knihovně materiálů jsem modelu přiřadil vlastnosti materiálu CFRP, které jsou srovnatelné s vlastnostmi naší uhlíkové trubičky. CFRP je zkratka pro “Carbon-fiber-reinforced polymer” nebo “Carbon-fiber-reinforced plastic”. Ve zkratce – uhlíková vlákna nebo uhlíkovými vlákny tvrzené plasty. V současné době jde o často skloňovanou zkratku v oblasti automobilového průmyslu. Tento nový typ umělých hmot totiž může výrazně snížit hmotnost automobilů, a tím i jejich spotřebu. Uhlíkové vlákno nebo také karbonové vlákno, resp. kompozity z něj vyrobené, se dnes využívají v oblasti letectví, větrných elektráren, vojenství, pro výrobu sportovního nářadí (cyklistika, golf) a čím dál častěji některých komponent v automobilovém průmyslu (části karoserií, nárazníky). V nejvyšších motoristických soutěžích se CFRP používají již delší dobu a velmi extenzivně. [14] 9 Obrázek 2 Parametry CFRP definované v programu Autodesk Inventor Professional 2018 (Vlastní) Další vlastnosti potřebné pro naše výpočty materiálu Carbon Fiber Reinforced polymer Obecné vlastnosti Testovací metoda Hodnota Hustota ASTM D792 1,27 g/cm3 Absorpce vlhkosti (24 hrs @ 23 °C) ASTM D570 < 0,2% Rozpustnost ve vodě DIN 53122 nerozpustný Mechanické vlastnosti Testovací metoda Hodnota Pevnost v tahu ASTM D638 53,7 MPa Pevnost v tahu při přetržení ASTM D638 26,2 MPa Modul pružnosti v tahu ASTM D790 2150 MPa Izod (zkouška vrubové houževnatosti) ASTM D256 91 J/m Tvrdost podle Rockwella ASTM D785 116 10 Tepelné vlastnosti Testovací metoda Hodnota Teplota měknutí podle Vicata (B) ASTM D125 82,8 °C Koeficient lineární teplotní roztažnosti DIN EN ISO 75-2 0,04 – 0,05 mm/m°C Teplota použití – – 20 °C až + 60 °C Elektrické vlastnosti Testovací metoda Hodnota Dielektrická pevnost ASTM D149 16 kV/mm Měrný povrchový odpor ASTM D287 1016 Ω Tabulka 1 Carbon Fiber Reinforced polymer vlastnosti [8] 3.2.2 PETG Průšament oranžový Obrázek 3 Filament PETG Průša [1] PETG je velmi houževnatý materiál s dobrou tepelnou odolností. PETG má univerzální využití, ale je zejména vhodný pro tisk mechanických částí. Je možné jej použít v interiérech i exteriérech. PETG má velmi malou tepelnou roztažnost, na podložce se tedy nekroutí a tudíž není problém s tiskem velkých modelů. Díly na naše tiskárny jsou tištěny právě z PETG! PETG je jedním z našich oblíbených materiálů pro 3D tisk. Tisknout s ním je téměř stejně snadné jako s PLA, ale na rozdíl od PLA může nabídnout mnoho lepších mechanických vlastností. Písmeno G v zkratce PETG označuje glykol, který se přidává během výrobního procesu. Glykol modifikuje vlastnosti PET, aby byl méně křehký, snadnější pro tisk a více průhledný při tisku s poloprůhlednými variantami. PETG má nízkou tepelnou roztažnost, takže i při tisku velkých modelů se zřídkakdy zkroutí a odlepí od vyhřívané podložky. PETG je navíc houževnatý, tak akorát pružný a díky tomu se při namáhání často jen dočasně prohne, což zabrání prasknutí. Na rozdíl od PLA nebo ABS, PETG má tendenci trochu stringovat, neboli při přejezdu tahat tenká vlákna plastu. Můžete s tím bojovat zvýšením retrakce a snížením teploty, ale pokud používáte 11 naše přednastavené profily v Slic3ru nebo v Prusa Control, udělali jsme to již za vás a míra stringování by měla být minimální. Pokud se s ním přesto setkáte, můžete se ho zbavit tím, že hotové výtisky rychle (několik vteřin) přejedete horkovzdušnou pistolí. PETG je univerzální materiál. Výtisky z něj jsou houževnaté, vrstvy se dobře propojují a tak si nemusíte tolik lámat hlavu s orientací modelů. Díky slušné tepelné odolnosti je možné výtisky z PETG použít i pro venkovní užití. [1] Obrázek 4 Parametry PETG [4] Teplota trysky 220 - 260 °C Teplota podložky 60 - 90 °C Tisková podložka Doporučuje se Komora při tisku Nepovinná Přilnutí první vrstvy Drobné problémy Výpary Silné Absorbce vlhkosti Ano Youngův modul (GPa) 2,2 Modul pružnosti (GPa) 1,9 Pevnost v ohybu (MPa) 64 Poměr pevnosti k hmotnosti (kN*m/kg) 42 Pevnost v tahu (MPa) 53 Odolnost proti nárazu (J/m) 77 Tvrdost Rockwell R 108 Teplota skelného přechodu (°C) 81 Deformace při teplotě (°C) 70 Teplota tání (°C) 140 Tepelná kapacita (J/kg*K) 1200 Tepelná vodivost (W/m*K) 0,29 Tepelná difuzivita (m^2/s) 0,19 Tabulka 2 Vlastnosti filamentu PETG [9] 12 Dílům vytvořených a testovaných v programu Autodesk Inventor 2019 byly přiřazeny vlastnosti materiálu PET Obrázek 5 Parametry PETG definované v programu Autodesk Inventor Professional 2018 (Vlastní) Obrázek 6 Vytvořené součásti z PETG (Vlastní) 13 3.2.3 Vrtule CW Originální sada vrtulí Gemfan HQ 6045 CW / CCW (černá). Vrtule GemFan stanovily zlatý standard v komunitě malých multirotorů. Známý pro svou odolnost, skvělé vyvažování a vynikající centrování nábojů a spotřebovatelnou cenu. Přicházejí v balení jako sada 2, s jednou rotací CW a jednou rotací CCW. K dispozici je široká škála barevných možností, které lze kombinovat a přizpůsobit tak, aby pomohly s orientací na více vírů. Toto je perfektní upgrade pro jakýkoli malý multirotor. Tyto super tuhé 6045 rekvizity dodají vašemu Mini FPV quad další punč, když máte 22mm motory pro zvládnutí vyšší výšky, jako je 2206 „Baby Beast“ nebo 2204 Multistar Elite. Vlastnosti: Velikost: 6045,(6x4.5) Barva: Orange Material: ABS Úchyt: 6mm (adapters included for 5mm,4mm,3mm,2.5mm) [2] Obrázek 7 Schéma pohybů vrtule za letu [10] Vrtule je nástrojem pro převod točivého momentu hnacího ústrojí na sílu potřebnou k pohybu letadla v ovzduší země. Výslednou aerodynamickou sílu vzniklou na rotující vrtuli můžeme rozložit do dvou složek. Do směru letu, tu pak nazýváme tah. A do roviny rotace, kde působí na určitém rameni a vytváří tak moment působící proti kroutícímu momentu motoru. 14 Tato síla – tah, může zajistit dopředný pohyb ať již vodorovný, sestupný, svislý nebo stoupavý (u vrtulníku jsou tyto vrtule nazývány rotory) letounům lehčím (vzducholodě) i těžším než vzduch (letadla s pevnými nebo pohyblivými křídly). V těchto případech je třeba potřebný výkon dodat. [15] Obrázek 8 Vrtule 6/3 pro Trikoptéru Elektra (Vlastní) 3.2.4 Motor Emax MT2204 2300KV Motory jsou speciálně vyvinuty pro použití pro pohon multikoptér a to především pro řadu Drone 250 Race. Specifikace: Kv: 2300 Max. Tah: 440g Počet článků LiPol: 2-3S Framework: 12N14P Vrtule: 5“-6“ Délka: 32.2mm Průměr: 27.9mm Váha: 25g Hřídel: 3mm 15 Motor Napětí Vrtule Proud (A) Tah (g) Výkon (W) Účinnost (g/W) Rychlost (RPM) MT2204 2300Kv 8 6x3 uhlík 6.4 240 51.2 4.7 11910 12 5x3 uhlík 7.5 310 90 3.4 20100 6x3 uhlík 11.5 440 138 3.2 16300 Tabulka 3 Parametry motoru [12] Obrázek 9 Motor EMAX MT2204 2300KV [3] Obrázek 10 Motor EMAX zpracovaný v programu Autodesk Inventor 2018 (vlastní) 3.2.5 Regulátor BLHeli 12A Regulátor pro střídavé (brushless) eklektromotory je vhodný pro použití v letadlech, vrtulnících i kvadrokoptérách. 16 Technické údaje Trvalý proud max 12A Nárazový proud max 15A Rozměry 42x20x8 mm Hmotnost (g) 11 BEC 1A/5V Lipol/Lion 2-4 článků Programovatelný ano [13] 3.3 Kvadratický moment průřezu Tato veličina je charakteristickou průřezovou veličinou pro krut, ohyb a vzpěr. Označujeme ji Jx, Jy, Jz, podle osy ke, které kvadratický moment průřezu hledáme Obrázek 11 Kvadratický moment průřezu [6] Uvedené vztahy pro kvadratický moment průřezu platí pro jakoukoli osu ležící v rovině průřezu. Součet součinů nekonečně malých plošek a druhých mocnin jejich vzdálenosti od této osy se vztahuje na celou plochu průřezu. Stejný průřez má podle polohy osy různou hodnotu kvadratického momentu průřezu. Protože druhé mocniny vzdálenosti elementů jsou vždy kladné, je kladná i hodnota J [16] Dále byl odvozen vzájemný vztah mezi kvadratickými momenty a polárním momentem průřezu: [6] 17 Obrázek 12 Vzájemný vztah mezi kvadratickým momentem a polárním momentem průřez [6] 3.4 Průřezový modul v ohybu Z kvadratických momentů k osám průřezu počítáme průřezové moduly v ohybu Wo: Obrázek 13 Průřezový modul v ohybu [6] Průřezový modul v ohybu Wo – vypočítáme, jestliže vydělíme kvadratický moment průřezu vzdálenostní okrajové vrstvy od neutrální vrstvy (osy), která je vázána na těžiště průřezu. 18 3.5 Kvadratické momenty a průřezové moduly v ohybu jednoduchých ploch 3.5.1 Kruhový průřez Obrázek 14 Kruhový průřezový modul v ohybu [6] Kvadratické momenty a průřezové moduly v ohybu jednoduchých ploch Obrázek 15 Moment setrvačnosti pro kruhový průřez [6] 19 Obrázek 16 Modul průřezu pro kruhový průřez [6] Kvadratické momenty a průřezové moduly v ohybu jednoduchých ploch Mezikruhový průřez. U tohoto průřezu posupujeme obdobně jako u kruhu a můžeme tedy psát: Obrázek 17 Moment setrvačnosti pro mezikruhový průřez [6] 3.5.2 Mezikruhový průřez Obrázek 18 Mezikruhový průřez [6] 20 3.6 Ohyb Ohybem rozumíme deformaci tyčí silami kolmými k jejich cílné ose. Z praktického hlediska je flexibilní pohyb velmi důležitým typem deformace. Tyče ohybově namáhané, říkáme jim v této souvislosti nosníky, jsou součástí nejrůznějších konstrukcí. Přesné vyšetření ohybu z pohledu klasické teorie pružnosti je obtížné. Při vyšetřování ohybu se často využívá zjednodušená teorie označená někdy jako technická pružnost. Neexistují žádné nesplněné předpoklady, např. očekávané, že příčný průřez ohýbané křídly rovinným. Takové předpoklady značně rizikového řešení úlohy, posuzování od nesrovnatelně složitějšího přesného řešení bývají zanedbatelné. Ukážeme si, jak vypadá tato zjednodušená teorie vyšetřuje ohyb vetknutého nosníku. [18] Základní pevnostní rovnice pro ohyb σ0 = M0 / W0 ˃ σD0 σ0… napětí v ohybu [MPa] M0… ohybový moment [N.m] W0… modul průřezu v ohybu [mm3] σD0… dovolené napětí v ohybu 21 3.7 Moduly průřezu v ohybu W0 Obrázek 19 Moduly průřezu v ohybu W0 [5] Pro výpočet napětí v ohybu a jeho dalších aplikací nevystačíme jen se zatěžující silou F, ale počítáme s ohybovým momentem, který zatěžuje danou součást. Důležitým faktorem pro výpočet je tvar profilu zatěžující součásti poloha součásti vůči zatěžují síle (momentu)Hodnoty modulu průřezu v ohybu Wo k předchozím faktorům jsou uvedeny ve strojnických tabulkách. [5] 3.8 Mechanické napětí Napětí při osovém tahu Pokud bychom ve výše uvedeném příkladu pryžové nitě napjali více, po přestřižení by byl pohyb volných konců výraznější. Naopak, pokud bychom stejnou silou napjali hrubší nit, efekt by byl slabší. Nenulové složky normálového napětí lze pak vyjádřit jako skalár vztahem: • σ – napětí při namáhání v tahu [Pa] • F – síla deformující těleso [N] 22 • S – průřez tělesa kolmý na působící sílu [m2 ] Uvedený vztah však platí pouze jestliže síly působí v jedné přímce a zároveň procházejí osou taženého tělesa, tažené těleso má po celé délce konstantní průřez a velikost napětí je po průřezu rozložena rovnoměrně. V tomto případě se můžeme na systém zjednodušeně podívat jako na jednorozměrný, v němž jsou ostatní složky tenzoru napětí nulové a nenulová je pouze hodnota normálového napětí v ose tělesa. [19] Napětí při osovém tlaku Podobný vztah platí i pro výpočet tlakového napětí, při stlačení tělesa, které je dostatečně silné na to, aby nedošlo při zatížení k jeho vybočení a vzpěru. • σ – napětí při namáhání v tlaku [Pa] • F – síla deformující těleso [N] • S – průřez tělesa kolmý na působící sílu [m2 ] Vztah platí za podmínek, že síly působí v jedné přímce a zároveň procházejí osou stlačeného tělesa, těleso má po celé délce konstantní průřez a velikost napětí je po průřezu rozložena rovnoměrně. [19] Napětí při kroucení Namáhání v krutu vzniká, pokud na těleso působí moment síly, rovnoběžný s osou tělesa. Při tomto namáhání mají sousední přířezy tělesa snahu navzájem se natočit, okolo společné osy. Velikost maximálního napětí závisí opět na tvaru průřezu kolmého na osu tělesa: • Τmax – maximální napětí při namáhání v kroucení [Pa] • Mk – točivý moment deformující těleso [Nm] • Wk – modul průřezu v krutu [m3 ] [19] 23 4 Aplikační část a diskuse výsledků 4.1 Návrh a konstrukce ramene Trikoptéry Elektra Obrázek 20 Rameno Trikoptéry Elektra (Vlastní) Rameno Trikoptéry Elektra bylo vytvořeno v programu Autodesk Inventor 2018. Celková sestava se skládá z osmi součástí a jedné sestavy motorové jednotky. Z knihovny materiálů jsme nadefinovali dva materiály, které jsme podrobili pevnostní zkoušce, a to Carbon fiber reinforced polymer s polyetylentereftalátem. Vrtule je z materiálu ABS, tedy Akrylonitrilbutadienstyren. Abychom mohli sestavu podrobit pevnostní analýze, bylo zapotřebí z uhlíkové trubičky vytvořit nosník s nejméně jednou pevnou vazbou. Vazbu jsme nastavili na stranu s ozubením. V tomto místě bude rameno Trikoptéry spojeno s trupem, kde je ozubení převedeno pomocí dalších převodů k servopohonu. 4.2 Výpočet vetknutého nosníku Délka řezu…l…7 [mm] Plocha řezu…S…18,85 [m2 ] 𝑆1 = 𝜋∗𝑑1 2 4 = 𝜋∗72 4 = 38,48 [m2 ] 24 𝑆2 = 𝜋∗𝑑2 2 4 = 𝜋∗52 4 = 19,63 [m2 ] S = S1 - S2 = 38,48 - 19,63 =18,85 [m2 ] Modul průřezu…Wx;Wy…24,91 𝑊𝑋 = 𝑊𝑌 = 𝜋 32 ∗ 𝐷4 − 𝑑4 𝐷 𝑊𝑋 = 𝑊𝑌 = 𝜋 32 ∗ 74 − 54 7 𝑊𝑋 = 𝑊𝑌 = 24,91 Moment setrvačnosti…Jx;Jy…87,18 𝐽 𝑋 = 𝐽 𝑌 = 𝜋 64 ∗ (𝐷4 − 𝑑4 ) 𝐽 𝑋 = 𝐽 𝑌 = 𝜋 64 ∗ (74 − 54 ) 𝐽 𝑋 = 𝐽 𝑌 = 87,179 Modul průřezu v krutu…Wk…49,82 jsem vypočítal pomocí webu E-konstrukter.cz [17] Polární moment průřezu Jp Jp = Jx+Jy Jp = 2 *87,179 Jp= 174,36 Výpočet nosníku na tuhost v krutu: 𝜑 = 𝑀𝑘 ∗ 𝑙 𝐺 ∗ 𝐽𝑝 Krut 𝜌 = 𝜑 𝑙 = 𝑀𝑘 𝐺 ∗ 𝐽𝑝 25 4.3 Výpočet sil působících na nosník Výkon motoru…P… 138 W Počet článků baterie… 3 článek = 12 V Vrtule… 6/3 Otáčky motoru s vrtulí 6/3… n… n= 16300 ot/min Pomocí trojčlenky spočítáme frekvenci, která nám vyjde 271,66 Hz Úhlová rychlost ω ω = 2𝜋𝑛 60 ω = 2πf ω = 2π271,66 ω = 1706,93 rad s Kroutící moment Mk 𝑀𝑘 = 𝑃 2𝜋𝑓 𝑀𝑘 = 16300 2𝜋 ∗ 271,66 𝑀𝑘 = 9,55 Napětí v krutu 𝜏 𝐾 𝜏 𝐾 = 𝑀𝑘 𝑊𝑘 ≤ 𝜏 𝐷𝐾 𝜏 𝐾 = 9,55 49,817 𝜏 𝐾 = 0,19 26 Pro materiál CFRP Youngův model = 133 GPa Modul pružnosti ve smyku = 53 000 MPa Poissonova konstanta = 0,39 Hustota = 1,43 g/cm3 = 1430 kg/ m3 Mez průtažnosti = 300MPa Pevnost v tahu = 577 MPa Modul pružnosti ve smyku…G = 5300 MPa V následujícím kroku si popíšeme výpočet tíhové síly působící na rameno. Součtová hmotnost uhlíkové trubičky, motoru, vrtule a PETG držáku činí 0,03kg. Gravitační zrychlení působící na těleso je 9,813 m/s2 𝐹𝑔 = 𝑚 ∗ 𝑔 𝐹𝑔 = 0,03 ∗ 9,813 𝐹𝑔 = 0,294 𝑁 Výslednou sílu převedeme na plochu podstavy motoru. Na druhém konci vytvoříme pevnou vazbu a vygenerujeme simulaci. 27 Obrázek 21 Rameno podléhají tíhové síle (Vlastní) Výpočet síly působící tahem motoru bez tíhové síly. Díky tabulce poskytnuté od výrobce motoru, rozměru vrtule, známému proudovému zatížení a počtu článků získáváme hodnotu tahu při 100% zatížení motoru. Motor uzdvihne těleso o hmotnosti 0,44kg. Vynásobíme-li tento tah gravitačním zrychlením dostaneme sílu působící na rameno. Síla se rovná síle vztlakové. 𝐹𝑣𝑧 = 𝑚(𝑡𝑎ℎ) ∗ 𝑔 𝐹𝑣𝑧 = 0,44 ∗ 9,813 𝐹𝑣𝑧 = 4,31772 𝑁 28 Obrázek 22 Rameno podléhají pouze vztlakové síle motoru (Vlastní) Na obrázku č. 23 jsou nasimulované obě síly Fg + Fvz působící na rameno Trikoptéry. V reálném modelu budou uhlíkovou trubičkou provlečeny ještě tři vodiče spojující motor s regulátorem. Obrázek 23 Spojité výsledné zatížení dvou sil Fg a Fvz (Vlastní) 29 4.4 Diskuse výsledků Zpráva pevnostní analýzy Analyzovaný soubor: papkin.iam Verze aplikace Autodesk Inventor: 2018 (Build 220112000, 112) Datum vyhotovení: 26.11.2019, 15:04 Autor studie: Jan Večerek Informace o projektu (iVlastnosti) Fyzické Hmotnost 0,0300521 kg Plocha 16388,9 mm^2 Objem 20398,2 mm^3 Těžiště x=-101,325 mm y=43,6102 mm z=-68,8631 mm Statická analýza:1 Obecné cíle a nastavení: Cíl návrhu Jediný bod Typ studie Statická analýza Datum poslední úpravy 26.11.2019, 15:03 Zjistit a odstranit režimy tuhého tělesa Ne Oddělovat napětí na povrchu dotyků Ne Analýza pohybového zatížení Ne Nastavení sítě: Prům. velikost prvku (zlomek průměru modelu) 0,1 Min. velikost prvku (zlomek prům. velikosti) 0,2 Součinitel zemních těles 1,5 Max. úhel pootočení 60 deg Vytvořit zakřivené prvky sítě Ne Použít pro síť sestavy měření založená na součástech Ano 30 Materiály Název CFRP Obecné Měrná hmotnost 1,43 g/cm^3 Mez kluzu v tahu 300 MPa Mez pevnosti v tahu 577 MPa Napětí Youngův modul 133 GPa Poissonova konstanta 0,39 ul Modul pružnosti 47,8417 GPa Názvy součástí uhl trub 160 Název PET plast Obecné Měrná hmotnost 1,541 g/cm^3 Mez kluzu v tahu 54,4 MPa Mez pevnosti v tahu 55,1 MPa Napětí Youngův modul 27,579 GPa Poissonova konstanta 0,417 ul Modul pružnosti 9,73149 GPa Názvy součástí Lože motoru Čelní ozubené kolo2 Čelní ozubené kolo2 Provozní podmínky Síla:1 Typ zatížení Síla Velikost 0,940 N Vektor X 0,940 N Vektor Y 0,000 N Vektor Z 0,000 N Vybrané plochy Síla:2 Typ zatížení Síla Velikost 4,430 N Vektor X -4,430 N Vektor Y 0,000 N Vektor Z -0,000 N Vybrané plochy 31 Obrázek 24 Síly působící na plochu ramene (Vlastní) Výsledky Reakční síla a moment na vazbách Název vazby Reakční síla Reakční moment Velikost Komponenta (X,Y,Z) Velikost Komponenta (X,Y,Z) Pevná vazba:1 3,49 N 3,49 N 0,462374 N m -0,00967831 N m 0 N -0,462273 N m 0 N 0 N m Souhrn výsledků Název Minimální Maximální Objem 20398 mm^3 Hmotnost 0,0300517 kg Napětí Von Mises 0,00000564833 MPa 27,9204 MPa První hlavní napětí -5,98813 MPa 24,5833 MPa Třetí hlavní napětí -23,9094 MPa 5,86286 MPa Posunutí 0 mm 0,382032 mm Součinitel bezpečnosti 3,66396 ul 15 ul Napětí XX -7,52321 MPa 8,69265 MPa Napětí XY -2,19674 MPa 3,28075 MPa 32 Napětí XZ -6,49018 MPa 13,427 MPa Napětí YY -8,52019 MPa 8,4903 MPa Napětí YZ -11,4362 MPa 13,6123 MPa Napětí ZZ -23,172 MPa 23,6697 MPa Posunutí X -0,377836 mm 0,0000430181 mm Posunutí Y -0,0000867617 mm 0,00514154 mm Posunutí Z -0,0375222 mm 0,100841 mm Ekvivalentní přetvoření (vnitřní) 0,000000000194651 ul 0,000924207 ul První hlavní přetvoření (vnitřní) -0,0000000773807 ul 0,000555448 ul Třetí hlavní přetvoření (vnitřní) -0,00110844 ul 0,00000000244939 ul Přetvoření XX (vnitřní) -0,000223001 ul 0,000255345 ul Přetvoření XY (vnitřní) -0,0000807379 ul 0,0000744312 ul Přetvoření XZ (vnitřní) -0,000499779 ul 0,00032582 ul Přetvoření YY (vnitřní) -0,000100872 ul 0,0000828809 ul Přetvoření YZ (vnitřní) -0,00028917 ul 0,000328232 ul Přetvoření ZZ (vnitřní) -0,000883164 ul 0,000356354 ul Stykový tlak 0 MPa 42,5833 MPa Stykový tlak X -6,65046 MPa 6,75613 MPa Stykový tlak Y -6,00407 MPa 9,21296 MPa Stykový tlak Z -32,0878 MPa 41,9293 MPa 33 5 Závěr Rameno Trikoptéry Elektra jsme vymodelovali v programu Autodesk Inventor Professional 2018. V knihovně materiálů Inventoru jsme sestavě přiřadili vlastnosti materiálů PET a CFRP. Provedli jsme potřebné výpočty k nasimulování vetknutého nosníku s pevnou vazbou. Na nosník jsme nechali působit sílu tíhovou i vztlakovou, kterou jsme vypočetli z maximálního tahu motoru. Výsledná simulace a zpráva z pevnostní analýzy provedená v Inventoru nám dokázala, že použité materiály v naší sestavě vydrží síly i tlaky působící na rameno Trikoptéry Elektra. Rameno je tedy vyhovující pro naše účely a jeho funkčnost bude nadále testována v provozu. 34 Seznam zdrojů [1] https://shop.prusa3d.com/cs/prusament/801-prusament-petg-prusa-orange-1kg.html [2] https://hobbyking.com/en_us/gemfan-propeller-6x4-5-black-cw-ccw-2pcs.html [3] https://www.banggood.com/Emax-MT2204-2300KV-Brushless-Motor-For-QAV-250-p- 946400.html?utmid=2944&ref=cityads&prx=1gCZ1QyavTZvCTi&aip=5dRy&click_id=1gCZ1 QyavTZvCTi&ID=49006&cur_warehouse=CN [4] https://www.morkxsmenszone.com/product/pla-abs-flexible-petg-3d-printer-filament-1- 75mm-1kg-0-8kg-plastic-filament-material-for-createbot-makerbot-reprap-high- quality/?v=928568b84963 [5] https://slideplayer.cz/slide/3064605/ [6] https://slideplayer.cz/slide/4874823/ [7] https://www.peckamodel.cz/2250012-regulator-bl-heli-serie-12a [8] http://www.vss-plasty.cz/?page_id=273 [9] https://www.materialpro3d.cz/blog/rozdily-abs-pla-petg/ [10] http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/media/2013/07/02-Schema-pohyb%C5%AF- vrtule-za-letu.jpg [12] https://emotors.cz/cs/emax/5485-emax-mt1806-2280kv-cw.html [13] https://www.peckamodel.cz/2250012-regulator-bl-heli-serie-12a [14] http://www.hybrid.cz/cfrp [15] https://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2012/03/co-by-se-mohlo-ale-spise-melo- vedet-o-vrtulich/ [16] http://domes.spssbrno.cz/web/DUMy/SPS,%20MEC,%20CAD/VY_32_INOVACE_11- 10.pdf [17] https://e-konstrukter.cz/technicke-vypocty/14-kvadraticky-moment-a-modul-prurezu-v- ohybu/99-kvadraticky-moment-prurezu-modul-prurezu-v-ohybu-mezikruzi [18] https://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skripta/kurz_fyziky_pro_DS/display.php/kontinuum/3_5 [19] https://cs.wikipedia.org/wiki/Mechanick%C3%A9_nap%C4%9Bt%C3%AD 35 Seznam použitých zkratek ABS - Akrylonitrilbutadienstyren CFRP – Carbon fiber reinforced polymer PET - Polyethylentereftalát PETG - Polyethylentereftalát glykol 36 Seznam tabulek popř. obrázků Obrázky: Obrázek 25 Uhlíková trubička (Vlastní) Obrázek 26 Parametry CFRP definované v programu Autodesk Inventor Professional 2018 (Vlastní) Obrázek 27 Filament PETG Průša [1] Obrázek 28 Parametry PETG [4] Obrázek 29 Parametry PETG definované v programu Autodesk Inventor Professional 2018 (Vlastní) Obrázek 30 Vytvořené součásti z PETG (Vlastní) Obrázek 31 Schéma pohybů vrtule za letu [10] Obrázek 32 Vrtule 6/3 pro Trikoptéru Elektra (Vlastní) Obrázek 33 Motor EMAX MT2204 2300KV [3] Obrázek 34 Motor EMAX zpracovaný v programu Autodesk Inventor 2018 (vlastní) Obrázek 35 Kvadratický moment průřezu [6] Obrázek 36 Vzájemný vztah mezi kvadratickým momentem a polárním momentem průřez [6] Obrázek 37 Průřezový modul v ohybu [6] Obrázek 38 Kruhový průřezový modul v ohybu [6] Obrázek 39 Moment setrvačnosti pro kruhový průřez [6] Obrázek 40 Modul průřezu pro kruhový průřez [6] Obrázek 41 Moment setrvačnosti pro mezikruhový průřez [6] Obrázek 42 Mezikruhový průřez [6] Obrázek 43 Moduly průřezu v ohybu W0 [5] Obrázek 44 Rameno Trikoptéry Elektra (Vlastní) Obrázek 45 Rameno podléhají tíhové síle (Vlastní) Obrázek 46 Rameno podléhají pouze vztlakové síle motoru (Vlastní) Obrázek 47 Spojité výsledné zatížení dvou sil Fg a Fvz (Vlastní) Obrázek 48 Síly působící na plochu ramene (Vlastní) Tabulky: Tabulka 1 Carbon Fiber Reinforced polymer vlastnosti [8] Tabulka 2 Vlastnosti filamentu PETG [9] Tabulka 3 Parametry motoru [12]