Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Vídeňský testový systém Metodická podpora využití VTS ve výuce Ústav podnikové strategie Katedra managementu Autor: Ing. Iva Klementová, Ph.D. Vytvořeno v rámci projektu IGS, č. 1UPS: Implementace moderních softwarových nástrojů do výuky při využití formou blended learning 2021 Obsah 1 Seznámení s VTS ...........................................................................................................3 1.1 Periferní zařízení .....................................................................................................3 1.2 Založení karty OSOBY...........................................................................................4 1.3 Karta POUŽITÍ TESTU..........................................................................................5 1.4 Karta VÝSLEDKY TESTŮ....................................................................................6 1.5 Export dat................................................................................................................7 2 Vybrané metody .............................................................................................................9 2.1 Diferenciální inventář stresu (DSI) .........................................................................9 2.1.1 Průběh testu.......................................................................................................9 2.1.2 Interpretace výsledků......................................................................................11 2.2 Test pracovního výkonu (ALS).............................................................................15 2.2.1 Průběh testu.....................................................................................................15 2.2.2 Interpretace výsledků......................................................................................16 2.3 BFSI ......................................................................................................................19 2.3.1 Průběh testu.....................................................................................................19 2.3.2 Interpretace výsledků......................................................................................20 3 Využití VTS při výuce..................................................................................................23 3.1 Využití VTS v jednotlivých předmětech...............................................................24 4 Přílohy ..........................................................................................................................26 4.1 ALS .......................................................................................................................26 4.2 BSFI ......................................................................................................................28 4.3 DSI ........................................................................................................................34 5 Seznam použité literatury.............................................................................................37 3 1 Seznámení s VTS Vídeňský Testový Systém je nástroj pro výběr zaměstnanců a pro psychodiagnostiku, který obsahuje více než sto testových metod. Systém obsahuje testy převedené z tradiční formy tužka–papír (např. Ravenovy IQ testy, Stroopův test, Eysenckovy dotazníky), dále testy nahrazující dříve používané jednoúčelové přístroje (Determinační test, Test reakčního času a další), testy využívající speciální doplňkové periferie – například reakční panel s několika typy jakýchsi joysticků, světelné pero, přídavné boční panely k obrazovce pro diagnostiku periferního vidění (např. testy diagnostikující schopnosti jemné motoriky) a také testy využívající nejmodernějších multimediálních technologií – tedy propojení zvuku a obrazu. 1.1 Periferní zařízení Systém VTS využívá širokou škálu periferních zařízení, která umožňují testovat specifické psychické funkce. Jedná se o několik typů tzv. reakčních panelů (nejobvyklejší je panel podobný tvarem počítačové klávesnici, na kterém jsou barevná tlačítka, dále tlačítka s číslicemi od 0 do 9, jakési dva joysticky, jež se pohybují horizontálně i vertikálně, a dva kotouče podobné těm, kterými se na analogových rádiích ladily stanice), pedály, zařízení pro diagnostiku periferního vidění, jemné motoriky a další. Řadu testů VTS je možné administrovat s využitím běžné počítačové klávesnice nebo dotykové obrazovky. Precizní mechanická zařízení jsou však většinou pro testování mnohem vhodnější. 4 Tato periferní zařízení jsou připojena k počítači. Pro vlastní testování musí být v daném PC nainstalován příslušný program a vložen Flash Disk (slouží jako přístupový klíč). V daném okamžiku lze testovat vždy jen jednu osobu. 1.2 Založení karty OSOBY Na kartě OSOBY se zakládají profily osob, které budou testovány. Lze z nich vytvořit databázi (studentů, klientů, uchazečů apod.). Při zakládání nové osoby (+ PŘIDAT) je nezbytné vyplnit všechna pole (jméno, pohlaví, datum narození, nejvyšší dosažené vzdělání). V souladu s GDPR je možné osobám přiřadit navíc neutrální identifikátory (osobní čísla). Po vyplnění všech polí je třeba založený profil uložit. Založený profil lze ZMĚNIT nebo ODSTRANIT. 5 1.3 Karta POUŽITÍ TESTU Nejprve je nutné v rolovacím menu vybrat testovanou osobu (levý horní okraj). Dále zvolíme druh testu (vlevo) a Formu testu (vpravo). Každý test má různé formy, liší se délkou, obsažností, hloubkou testování apod. Test spustíme zeleným tlačítkem SPUSTIT TEST (pravý horní okraj). Před samotným testem se automaticky spustí zácvik s ukázkou, jak test funguje. Test může být přerušen administrátorem klávesovou zkratkou ESC+F5 (slouží jako informace pouze pro administrátora, nikoliv testovaného – testovaný by test neměl sám přerušovat). Po ukončení testu se zobrazí výsledky testu – lze je ZOBRAZIT, VYTISKNOUT (v PDF), VYTVOŘIT ZPRÁVU (ve Wordu). Výsledek testu lze vždy porovnat s určitou referenční skupinou, u některých testů lze vybírat z více referenčních skupin podle profese nebo národnosti. Detaily k interpretaci výsledků lze nalézt v PŘÍRUČCE (uprostřed nahoře), dále zde lze dohledat NORMY (podle kterých bylo testováno). 6 1.4 Karta VÝSLEDKY TESTŮ Výsledky testů se zde ukládají automaticky, lze je řadit podle osob nebo data testování. Výsledky testů lze zpětně zobrazovat, vytisknout nebo vytvořit zprávu. 7 1.5 Export dat Systém umožňuje export dat. Postup je následující: zvolte si na kartě Nastavení – Export dat – spravovat nastavení – nové Pro export dat je formát v systému přednastaven, exportují pouze hrubé skóry. Pokud byste do datového souboru potřebovali použít i jiné typy skórů (T-skóry, percentily), lze je změnit. 8 9 2 Vybrané metody 2.1 Diferenciální inventář stresu (DSI) Diferenciální inventář stresu měří nejen rozsah stresu, ale také jeho příčiny. Z terapeutického hlediska zároveň zjišťuje možné terapeutické přístupy k řešení probandovy situace. Diferenciální inventář stresu umožňuje diferencované uchopení spouštěčů stresu, manifestaci stresu, dostupných copingových strategií a rizik stabilizace (ve smyslu chronifikace) stresu. Určuje se přitom jak rozsah, tak příčina stresu. Existují dvě formy testu (S1 – pro zaměstnané/dospělé a S2 pro žáky/mladistvé), kdy každá má 124 položek formulovaných podle 4 témat se vztahem ke stresu: vznik stresu, manifestace stresu, coping a stabilizace stresu. 2.1.1 Průběh testu Student je nejdříve poučen o základních principech ovládání Vienna Test System a naučí se zacházet se vstupním médiem. Poté začne specifická instrukce pro Diferenciální inventář stresu. Vysvětlí se, co bude úkolem. Budou se zobrazovat výroky, které student podle toho, jak odpovídají jeho situaci, ohodnotí na škále "téměř nikdy nesouhlasí" až "téměř vždy souhlasí". Odpověď se zadá tím, že student zvolí okénko u příslušné odpovědi. Ve fázi testování se položky DSI postupně zobrazují na monitoru – vždy jedna položka na obrazovce. Na položky se odpovídá tak, že student volí jednu ze 4 možností odpovědi. Tyto jsou kódovány podle četnosti výskytu toho, na co se ptáme (téměř nikdy nesouhlasí; občas souhlasí, často souhlasí, téměř vždy souhlasí). Poté se automaticky zobrazí další položka. Položky není možné přeskakovat. Odpověď je vynucená. Je možná jedna oprava bezprostředně předcházející položky. 10 Na základě standardizovaných instrukcí v začátku testu odpadají vedoucímu testu časově náročné instrukce. 11 2.1.2 Interpretace výsledků 2.1.2.1 Hlavní proměnné Vznik stresu Tato proměnná ukazuje počet možných spouštěčů stresu. Vysoké skóry ukazují na to, že u dotyčné osoby je stres velmi snadno vyvolán celou řadou různých událostí. Manifestace stresu Tato proměnná popisuje kvantitu projevených manifestací stresu. Vysoké skóry znamenají, že se u této osoby zátěž velmi výrazně manifestuje a vede k různým symptomům, které se zátěží souvisejí. Coping Tato proměnná měří repertoár skutečně užívaných copingových strategií. Vysoké skóry ukazují, že tato osoba disponuje mnoha strategiemi, které jí pomáhají vyrovnávat se se stresem. Stabilizace stresu Tato proměnná je celkovou mírou existujících faktorů stabilizace, které můžou vést ke chronifikaci subjektivního pocitu zátěže. 2.1.2.2 Vedlejší proměnné Vznik stresu každodenními událostmi Tato proměnná se omezuje na ty podíly na vzniku stresu, které vyplývají z nevyhnutných záležitostí všedního dne. Vznik stresu v interakcích Tato proměnná měří míru zátěže profesními i soukromými interakcemi s druhými lidmi. 12 Vznik stresu kvůli existenčním obavám Tato proměnná měří míru zátěže kvůli existenčním obavám a strachu z budoucnosti. Manifestace stresu na fyzické úrovni Tato proměnná měří fyzickou náročnost kvůli spolupůsobící zátěži. Při vysokých skórech vede stres k somatickým symptomům, jako jsou bolesti nebo nevolnost. Emocionálně-kognitivní manifestace Tato proměnná měří emocionální a kognitivní zátěž, která vzniká současným působením dalších zdrojů stresu. Při vysokých skórech vede stres k tomu, že se osoba dále nad zátěží zamýšlí a vnímá pocity s ní související, což podrývá její vlastní schopnost jednat. Paliativní coping Tato proměnná měří, do jaké míry jsou k dispozici paliativní copingové strategie, které umožňují zvládání nároků pomocí pozitivních emocí a kognicí. Při vysokých skórech existuje celá řada copingových strategií, které jsou založeny na schopnosti potěšit sama sebe a dávat si pozitivní instrukce. Instrumentální coping Tato proměnná měří dostupnost instrumentálních copingových strategií, které umožňují zvládnutí nároků pomocí aktivního postupu proti původci stresu. Při vysokých skórech je k dispozici celá řada copingových strategií, které se zakládají na aktivním směřování ke zlepšení vlastní situace tím, že se osoba snaží přizpůsobit zátěžovou situaci svým potřebám nebo se této situaci přizpůsobit. Externí stabilizace stresu Tato proměnná měří dostupnost externích vlivů, které vedou k chronifikaci zátěže. Při vysokých skórech existuje riziko, že stres bude vnímán jako nevyhnutelný a rozvine se pocit bezmoci. Tímto je oslabena schopnost zacházet s budoucí zátěží. 13 Interní stabilizace stresu Tato proměnná měří existenci interních vlivů posilujících pocit stresu, které můžou vést k chronifikaci vnímané zátěže. Při vysokých skórech existuje riziko, že osoba bude vnímat stres jako vyvolaný vlastní vinou. To vede k výčitkám vůči sobě samému, což oslabuje schopnost zvládat budoucí zátěž. 2.1.2.3 Pomocné proměnné 2.1.2.3.1 Doba zpracování Doba zpracování uvádí, kolik času proband potřeboval na zpracování testu. Tento údaj může ukazovat motivovanost probanda, přičemž velmi krátká doba zpracování ukazuje na velmi povrchní a impulzivní způsob zpracování. 2.1.2.3.2 Popis typů prožívání stresu a chování při něm Typ I: Normální typ U tohoto typu se hodnoty všech proměnných DSI pohybují v pásmu průměru. Stres je pro tohoto člověka každodenní záležitostí, se kterou se naučil vyrovnávat. Typ II: Zátěž nezvládá Tento typ trpí nadměrnou zátěží, kterou s sebou nevyhnutelně nese každodenní život. Také starosti s vlastní existencí a problémy, které vyplývají z profesních a soukromých interakcí s dalšími lidmi, představují pro tohoto člověka nadměrnou zátěž. Stres vede u tohoto typu k nadprůměrným fyziologickým a emocionálně-kognitivním projevům. Ostatně disponuje navíc nadprůměrně vysokým počtem instrumentálních a k problému vztažených strategií zvládání stresu. Externí zesílení stresu v nadprůměrném rozsahu vede u tohoto typu k tomu, že neustále prožívá stres. 14 Typ III: Odolnost ke stresu Ve srovnání s průměrem nevnímá tento typ přílišnou míru stresu, který by vyplýval z běžných každodenních situací, existenciálních obav a strachu z budoucnosti, jakož i interakcí s druhými lidmi. Zvláště popírá nutnost paliativních copingových strategií. Typ IV: Nízká zátěž – úspěšný coping Tento typ je podprůměrně zatížen běžnou každodenní zátěží, netíží ho obavy z budoucnosti nebo existenciální obavy. Stres není patrný ani v tělesných projevech, ani v prožívání emocí nebo v kognitivní oblasti. Pro případ stresu je vybaven velmi nadprůměrným repertoárem paliativních copingových strategií, které umožňují zvládnutí zátěže prostřednictvím pozitivních emocí a kognicí. Nadprůměrný výskyt kognicí, které se vztahují ke stresu, nezpůsobí u tohoto typu jeho posílení. Typ V: Vysoká zátěž-úspěšný coping Tento typ vnímá nadprůměrnou zátěž vyplývající z profesních a soukromých interakcí s druhými lidmi. Pro zvládnutí těchto stresových situací má nadprůměrný inventář paliativních strategií zvládání stresu. Podrobnější informace k hodnocení jsou obsaženy v Manuálu k tomuto testu, který je uložen ve VTS – záložka Použití testu-Příručka 15 2.2 Test pracovního výkonu (ALS) Cílem testu je hodnocení koncentrace, duševní saturace a únavy při duševním úkolu pod časovým tlakem. Úkolem studentů je provést co nejvíce sčítání nebo odčítání dvou čísel v předepsaném čase. Čísla se na obrazovce zobrazují nad sebou. Student zadá výsledky výpočtů přes odpovědní panel. U úlohy krátkodobé paměti se nižší číslo posune nahoru a skryje se pokaždé, když student zadá výsledek. Student si tedy před zadáním výsledku musí zapamatovat nižší číslo, aby mohl provést další úkol. Existují tři formy testu: S1 – je třeba vypočítat součet horního a dolního čísla, tento formulář obsahuje 20 dílčích intervalů vždy po jedné minutě. S2 – je třeba vypočítat součet horního a dolního čísla, úkol klade nároky na krátkodobou paměť. Tento formulář obsahuje 20 dílčích intervalů vždy po jedné minutě. S3 – dvě čísla jsou sečtena nebo odečtena. Program zabrání početnímu úkonu, který by vyvolal zápornou odpověď. Tento formulář obsahuje 10 dílčích intervalů vždy po jedné minutě. Předpokládaný čas testu: 15-20 minut 2.2.1 Průběh testu Student je nejdříve poučen o základních principech ovládání Vienna Test System a naučí se zacházet se vstupním médiem. Poté začne specifická instrukce pro ALS test. Student je postupně seznámen s tím, co bude úkolem. Pokyny obsahují vysvětlení aritmetických 16 pravidel vhodných pro vybraný formulář testu, způsob zadávání dvoumístných odpovědí (pro výsledek větší než 9) a postup pro položky s krátkodobou pamětí (test S2). Po instruktážní fázi vždy následuje cvičná fáze. Pokud student správně pracuje ve cvičné fázi, posune se do vlastního testu. Pokud student udělá ve cvičné fázi více jak tři chyby, program se zastaví a student je instruován, aby přivolal administrátora. Ten může spustit program znovu od začátku instruktážní části. 2.2.2 Interpretace výsledků 2.2.2.1 Obecné poznámky k výkladu Percentilové hodnocení méně než 16 lze obecně považovat za podprůměrné. Jednotlivec s takovým výsledkem může být považován za podprůměrného ve srovnání s použitou referenční populací. Percentilové hodnocení 16-24 lze obecně považovat za podprůměrné až průměrné. Jednotlivec s takovým výsledkem může být považován za podprůměrného až průměrného ve srovnání s použitou referenční populací. Percentilové hodnocení 25-75 lze obecně považovat za průměrné. Schopnost jednotlivce, jehož skóre je v tomto rozmezí, je obecně typické pro referenční populaci. Percentilové hodnocení 76-84 lze obecně považovat za průměrnou až nadprůměrnou schopnost jednotlivce ve srovnání s použitou referenční populací. Percentilové hodnocení nad 85 je čistě nadprůměrným výsledkem ve srovnání s použitou referenční populací. 2.2.2.2 Interpretace proměnných 2.2.2.2.1 Zodpovězené položky Zodpovězené proměnné položky jsou měřítkem kvantity. Je to počet položek, které byly zodpovězeny správně nebo špatně. Tato proměnná tak poskytuje informaci pouze o pracovní rychlosti studentů (respondentů). Jedinci s vysokým skóre (PR více jak 85) v této proměnné mají vysokou rychlost soustředěné práce. Jedinci se skóre PR pod 16 mají podprůměrnou pracovní rychlost. 17 2.2.2.2.2 Procento chyb Procento chyb je počet nesprávných řešení v procentech z celkového počtu zpracovaných položek. Jedinci s vysokým skóre (PR více jak 85) v této proměnné jsou charakterizováni nadprůměrnou kvalitou výkonu nebo pečlivostí při rychlé a soustředěné mentální práci. Dobrý celkový výsledek testu je indikován vysokým celkovým počtem zpracovaných a nízkým počtem nesprávných řešení nebo vysokým skóre procentuální proměnné chyby. Jedinci, s takto předvedeným výkonem, mohou být považováni za osoby s vynikajícími schopnostmi v duševní práci, která vyžaduje koncentraci a vytrvalost, stejně jako za jedince s dobře motivovaným přístupem k testu. Jestliže zpracují jen málo položek v testu (to znamená nízké scóre PR méně jak 16) je pravděpodobné, že to ukazuje na vážné omezení mentálních schopností nebo motivace. Výsledkem testu je také graf, který na první pohled ukazuje, jak se výkon respondentů měnil v průběhu testu. Testovací protokol umožňuje vzájemně porovnávat výsledky jednotlivých dílčích intervalů pro normované proměnné a identifikovat změny, ke kterým v průběhu testu dochází. 2.2.2.2.3 Nárůst zodpovězených položek Proměnná nárůst zodpovězených položek vyjadřuje schopnost respondentů zvýšit svůj výkon v kvantitativním vyjádření. Jedinci s vysokým skóre (PR více jak 84) v této proměnné jsou tak velmi dobří ve zlepšování výkonnosti mezi jednotlivými dílčími intervaly. Jedinci s nízkým skóre (PR méně než 16) v této proměnné buď nejsou schopni udržet rychlost koncentrované duševní práce po určitou dobu, nebo nejsou schopni se v průběhu testu zlepšit nebo si na konci vedou ještě hůře než na začátku testu nebo jim chybí potřebná motivace. 18 Podrobnější informace k hodnocení jsou obsaženy v Manuálu k tomuto testu, který je uložen ve VTS – záložka Použití testu-Příručka 19 2.3 BFSI Vícedimenzionální modulární osobnostní inventář pro hodnocení faktorů Velké pětky: Emocionální stabilita, Extraverze, Otevřenost, Svědomitost a Přívětivost. 2.3.1 Průběh testu V testových formulářích jsou po poskytnutí obecných pokynů uvedeny testové položky jedna po druhé. Pomocí čtyřbodové škály odpovědí respondenti označují, do jaké míry se jich daná položka-předložené přídavné jméno nebo tvrzení týká. Jakmile je odpověď zadána je předložena další položka. Jednou zadané odpovědi nelze opravovat. Existují dvě formy testu. Ve standardní formě (S1) se pět faktorů Emoční stabilita, Extraverze, Otevřenost, Svědomitost a Přívětivost se měří po šesti aspektech. Ve zkrácené formě (S2) se měří pouze pět faktorů. V testovací fázi je postupně prezentováno 10 položek každé z vybraných subškál, které jsou určeny pro odpovědi. Respondent pomocí čtyřbodového formátu odpovědí uvede, jak je pro něj daný pojem typický. Po zodpovězení položky se automaticky zobrazí další položka. Na zodpovězení položek není žádný časový limit. Položky není možné vynechat ani opravit zadanou odpověď. 20 Předpokládaný čas testu: 20 minut 2.3.2 Interpretace výsledků 2.3.2.1 Obecné poznámky k interpretaci Obecně lze percentil <16 interpretovat jako podprůměrné skóre příslušné proměnné. Percentilové pořadí mezi 16 a 24 lze považovat za podprůměrné až průměrnou úroveň příslušné proměnné. Percentilové pořadí mezi 25 a 75 lze považovat za průměrnou úroveň dané proměnné. Percentilové pořadí mezi 76 a 84 vyjadřuje průměrnou až nadprůměrnou úroveň dané proměnné. Percentilová hodnota >84 odráží jasně nadprůměrnou úroveň příslušné proměnné. Normativní skóre se vždy vztahují ke konkrétní použité referenční populaci. 2.3.2.2 Emocionální stabilita (N): Tato testová proměnná poskytuje celkové hodnocení tendencí osoby při řešení jejich problémů s emocemi a potenciálním stresem. 21 Jedinci s vysokým skóre (PR>84) v tomto osobnostním rysu se považují za emocionálně stabilní, klidné, vyrovnané, přemýšlivé a optimistické; ani ve stresových situacích neztrácejí klid a kontrolu. Jedinci s nízkým skóre (PR <16) tohoto osobnostního rysu vidí sami sebe jako úzkostné; častěji uvádějí negativní pocity, vidí se jako osoby, které se snadno stávají podrážděnými a ztrácí kontrolu a cítí se nejistě v sociálních interakcích s ostatními. 2.3.2.3 Extraverze (E): Tato testová proměnná poskytuje globální hodnocení tendencí člověka v mezilidských vztazích. Jedinci s vysokým skóre (PR>84) v tomto osobnostním rysu se považují za vřelé, společenské, dobře naladěné, asertivní, sebevědomé, energické a dobrodružné. Jedinci s nízkým skóre (PR <16) v tomto osobnostním rysu vidí sebe sama jako poněkud zdrženlivé a dbající na bezpečnost a mají malý zájem prosadit se. Dávají přednost tomu, aby byli sami a nezávislí, nebo komunikují s relativně malými skupinami. 2.3.2.4 Otevřenost (O): Tato testová proměnná poskytuje globální hodnocení tendencí člověka v jednání s novým zkušenosti, dojmy, nápady a hodnotami. Jedinci s vysokým skóre (PR>84) v tomto osobnostním rysu často uvádějí, že mají velkou představivost, zajímají se o širokou škálu věcí, a zvláště hladoví po vědění. Popisují se také jako tolerantní a otevření jiným názorům a hodnotám. Naopak jedinci s nízkým skóre (PR <16) tohoto osobnostního rysu jsou více nakloněni ke konvenčním postojům a činnostem. Dávají přednost známému před novým a mají malý zájem o věci obecně nebo o získávání nových znalostí. 22 2.3.2.5 Svědomitost (C): Tato testovací proměnná poskytuje globální hodnocení tendencí lidí v jejich pracovních návycích a výkonech. Lidé s vysokým skóre (PR>84) v tomto osobnostním rysu se popisují jako kompetentní, organizovaní, spořádaní, svědomití, soustředění, disciplinovaní a ambiciózní. Naopak jedinci s nízkým skóre (PR <16) v tomto osobnostním rysu se vnímají jako nepříliš soustředění nebo disciplinovaní v práci, méně přesní a nepříliš ambiciózní. 2.3.2.6 Přívětivost (A): Tato testová proměnná poskytuje globální hodnocení tendencí osoby v jednání s ostatními lidmi. Lidé s vysokým skóre (PR>84) v tomto osobnostním rysu se popisují jako ochotní, chápaví, ohleduplní a nápomocní. Jsou poměrně skromní, důvěřují druhým lidem a často spolupracují. Lidé s nízkým skóre (PR <16) v tomto osobnostním rysu sami sebe popisují jako zaměřené sami na sebe a nepříliš ochotné. Kromě toho přiznávají, že jsou méně vstřícní a méně spolupracující a jsou často nedůvěřiví vůči ostatním lidem. Podrobnější informace k hodnocení jsou obsaženy v Manuálu k tomuto testu, který je uložen ve VTS – záložka Použití testu-Příručka 23 3 Využití VTS při výuce Nástroje identifikace a definování pracovních, sociálních i osobnostních kvalit zaměstnanců jsou nedílnou součástí práce personalistů. Personální diagnostika hledá a zjišťuje takové kompetence u diagnostikované osoby, které se vztahují ke kompetencím požadovaným na obsazovanou pozici. Zjišťujeme, zda jsou schopnosti a předpoklady zaměstnance vhodné pro určitý typ práce v konkrétním prostředí. Správně provedená diagnostika se zaměřuje na silné stránky jedince a na jeho kompetence, které jsou klíčové pro efektivní vykonávání činnosti na obsazovanou pozici. Význam personální diagnostiky stále roste a je tedy velmi důležité, aby tato problematika byla zařazena i do výuky jednotlivých předmětů v rámci oborů jako je Řízení lidských zdrojů a Podniková ekonomika: • Řízení lidských zdrojů • Psychologie práce a psychologie řízení • Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců • Psychologie osobnosti Vídeňský testový systém může být do výuky zařazen několika způsoby. Lze umožnit studentům pracovat s tímto systémem jako testovaná osoba, ale také v pozici personalisty, který analyzuje výsledky jednotlivých testů. Systém umožňuje práci s anonymními daty, lze tedy data nasbíraná při testování studentů použít jako pomůcku při další výuce pro práci studentů s reálnými daty i s ohledem na GDPR. Práce s VTS umožní připravit studenty pro praxi. Testy, pro které byla zakoupena licence, byly zvoleny tak, aby navazovaly na témata jednotlivých přednášek a seminářů výše uvedených předmětů. Přehled přednášek a seminářů, při kterých bude Vídeňský testový systém využíván je uveden v následující kapitole. 24 3.1 Využití VTS v jednotlivých předmětech RLZ_RLZ Řízení lidských zdrojů Přednášky: 5. Získávání a výběr pracovníků a jeho metody 16. Prevence a řešení konfliktů a stresu v organizaci Semináře 3. Získávání a výběr pracovníků – příklady z praxe a analýza konkrétního případu. 5. Řízení a hodnocení pracovního výkonu – ilustrace u různých kategorií zaměstnanců RLZ_PSP Psychologie práce a psychologie řízení Přednášky 1.Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití. 2. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků. 3. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti. Semináře 1. Výkonové předpoklady pracovníků, jejich druhy, rozdíly a využití – řízená diskuse k praktickému příkladu. 2. Schopnosti a osobní efektivita pracovníků – analýza osobní efektivity. 3. Osobnostní vlastnosti a postoje pracovníků a jejich vztah k výkonnosti – rozbor příkladu z praxe. RLZ_PSO Psychologie osobnosti Přednášky 9. Pětifaktorový model osobnosti – Big Five Semináře 12.-13. Ukázky různých psychologických testů zaměřených na osobnost 25 BPE_PRM Personální management Přednáška 4. Získávání a výběr pracovníků a jeho metody. Adaptace zaměstnanců a její metody. Seminář 4.Přijímání a adaptace pracovníků – příklady z praxe a rozbor konkrétního příkladu. BPE_MAD Manažerské dovednosti Přednášky 3. Time management - organizace práce, přetížení prací, prokrastinace. 4. Výběrový pohovor – cíl, třídění uchazečů, příprava prostředí, pracovní pohovor, typy pohovorů, doba rozhodování. Semináře 3. Time management. 4. Výběrový pohovor NZ_PSY Psychologie Seminář 10. Psychodiagnostika. Psychologické testování. Význam duševní hygieny v pracovním i osobním životě. NE_RLZ Řízení lidských zdrojů – pro magisterské studium Přednáška 4. Nové trendy v získávání a výběru pracovníků. Best practice v přijímání a adaptaci pracovníků Semináře 3. Přijímání a adaptace pracovníků – rozbor případů z praxe. 4. Řízení a hodnocení pracovního výkonu – zhodnocení příkladů z praxe. 26 4 Přílohy Ukázka výsledných protokolů vybraných testů 4.1 ALS 27 28 4.2 BSFI 29 30 31 32 33 34 4.3 DSI 35 36 37 5 Seznam použité literatury ARENDASY, M., Big five structure inventory- manual, Mödling, Austria, 2018 LEFÈVRE, S., Diferenciální inventář stresu-manuál, Mödling, Austria, 2011 SCHUHFRIED, G., Work performance series-manual. Mödling, Austria, 2014