SM4/2021-3 OPONENTNÍ POSUDEK Identifikace projektu Název projektu Implementace moderních forem výuky do předmětů zaměřených na strojírenské technologie Hlavní řešitel doc. Ing. Ladislav SOCHA, Ph.D. Téma Poznámky Jsem velice ráda, že se mi opět naskytla příležitost oponovat další ze zajímavých a inovativních projektů VŠTE v ČB, jehož cílem je inovace a doplnění výuky celkem 7 specializovaných předmětů z oblasti strojírenství, materiálů a metod modelování. V rámci projektu byly vytvořeny nové elektronické podklady pro studenty (studijní opory), přednášky (podklady pro vyučující), výukové materiály pro praktickou výuku ve výukových laboratořích, jež budou nově implementovány do studijních plánů výše uvedených předmětů. Koncepční náplň projektu je velmi aktuální a proaktivně se zaměřuje na rozšíření možností distanční on-line výuky, která je v současné době značně využívána. Prvek, který u řešitelů velmi vyzdvihuji, je zařazení interaktivních a gamifikačních prvků (konkrétně mobilní platformy Kahoot!) do výuky a tvorby studijních materiálů. Tyto prvky reflektují aktuální postoj současné generace studentů k využívání nových technologií a jejich zařazení do výukového procesu je velmi účelné, zejména z hlediska dosažení hlubšího zapojení a interakce studentů. V návaznosti na výše uvedené rovněž velmi kladně hodnotím vytvoření interaktivních kvízů a jejich zařazení k jednotlivým přednáškám. Kvízy perfektně doplňují přednášenou látku, podporují vstřebání a pochopení prezentované látky a umožnují sledovat „úspěšnost“ přednášky z hlediska získání zpětné vazby pro daného vyučujícího a u studentů ověřit nově nabyté znalosti. Dalším výstupem je tvorba elektronických studijních podkladů pro laboratorní praktika, která jsou navíc doplněna o krátké videonávody, demonstrující průběh dané laboratorní úlohy, čímž velmi vhodně vizuálně doplňují elektronické návody. Zcela jednoznačně povyšují kvalitativní úroveň daného laboratorního cvičení. Elektronické podklady pro laboratorní praktika, videonávody jsou vyladěné, graficky velmi kvalitně zpracovány. Obdobně na výbornou hodnotím zpracování přednášek ve formě (pptx.), a to jak z hlediska věcné náplně, tak vysoké úrovně kvality jejich zpracování. Předkládaný grantový projekt je zpracován velmi kvalitně a komplexně. Způsob jeho řešení, přínos k rozvoji VŠTE v ČB, dosažitelnost a využitelnost výstupů, systémovost a inovativnost jsou z mého pohledu jednoznačně splněny. Práce na řešení tohoto projektu bude velkým přínosem nejen pro zkvalitnění výuky, ale rovněž z hlediska osobního rozvoje, profesního růstů a tvůrčí schopnosti (1 výborný, 2 chvalitebný, 3 dobrý, 4 dostatečný, 5 nedostatečný) 1 2 3 4 5 cíl projektu (způsob řešení) ☒ ☐ ☐ ☐ ☐ přínos projektu k rozvoji VŠTE ☒ ☐ ☐ ☐ ☐ dosažení a využitelnost výstupů ☒ ☐ ☐ ☐ ☐ systémovost a inovativnost projektu a jeho výstupů ☒ ☐ ☐ ☐ ☐ splnění stanovených indikátorů ☒ ☐ ☐ ☐ ☐ přiměřenost a účelnost vynaložených prostředků ☒ ☐ ☐ ☐ ☐ SM4/2021-3 a zkušenosti samotných řešitelů v oblasti inovací vzdělávací činnosti. Koordinace, týmová práce v rámci řešení projektů rovněž významně posiluje pracovní vztahy a kolektivní spolupráci. Otázky Jaká byla geneze při stanovování cíle implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu? Jaké klíčové kompetence řešitelé uvažovali z hlediska rozvoje studentů a akademických pro zkvalitnění výukového procesu prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií? Celkové zhodnocení Výsledné stanovisko oponenta k řešenému projektu: Osobní údaje oponenta Jméno a příjmení Ing. Michaela Strouhalová, Ph.D. Telefon 736 284 428 E-mail michaela.strouhalova@vsb.cz Zaměstnavatel Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Místo a datum vystavení posudku: 7. 12. 2021 ………...................................... Podpis oponenta ☒ splněn ☐ splněn s výhradou ☐ nesplněn