ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ PODPORY V INTERNÍ GRANTOVÉ SOUTĚŽI Tematické zaměření: Zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání Identifikace projektu Název projektu Podpora online vzdělávání v základních kurzech - fyzika, informatika, matematika a statistika Identifikační číslo projektu Vyplní správce programu Hlavní řešitel RNDr. Dana Smetanová, Ph.D. Spoluřešitelé Ing. Jiří Čejka, Ph.D.; doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D.; Ing. Jiří Jelínek, CSc. Dr. Luděk Jirkovský; Mgr. Tomáš Náhlík, Ph.D.; RNDr. Ivo Opršal, Ph.D.; Ing. Josef Šedivý; Ing. Martin Telecký, Ph.D. Projekt je předkládán za pracoviště Ústav technicko-technologický Další zapojené součásti školy. Pokud se jedná o meziústavní projekt, vyberte další zapojená pracoviště. □ Ústav podnikové strategie El Ustav technicko-technologický l_j Ustav znalectví a oceňování □ Katedra řízení lidských zdrojů □ Katedra dopravy a logistiky □ Katedra managementu □ Katedra stavebnictví □ Centrum jazykových služeb □ Katedra strojírenství n Katedra cestovního ruchu a marketingu Katedra informatiky a přírodních věd □ Environmentálni výzkumné pracoviště Projekt Cíl projektu Cílem projektu je primárně vytvořit studijní materiály pro online výuku (viz popis Výstupy projektu), vytvořit a zpřehlednit komunikační kanály se studenty (tvorba interaktivního centra pro komunikaci se studenty a webových stránek), sekundárně podpořit práci Support centra (zřízeného při Katedře informatiky a přírodních věd). Popis projektu V projektu se zaměřujeme zejména na tvorbu materiálů pro online výuku u předmětů základního kurzu, které jsou vnímány jako náročné a zároveň většina z nich jsou prerekvizitou mnoha odborných předmětů. Neúspěch u zkoušky z těchto předmětů tedy velmi ovlivňuje průběh dalšího studia. Typy elektronických materiálů u jednotlivých předmětů jsou voleny tak, aby studentům usnadnily pochopení látky a umožnily samostudium a tím zvýšili úspěšnost u zkoušek. SM4/2021-1 Dále budou vytvořeny materiály pro kurz, který může nabízet CCV uchazečům o studium, který napomůže orientaci v základních fyzikálních znalostech a následně může ovlivnit lepší pochopení fyzikálních předmětů. Jako další výstup je vytvoření interaktivního centra pro komunikaci se studenty pro online výuku a tvorbu učebních materiálů [interaktivní tabule, notebook s velkým výkonem a kamera) a vytvoření nových webových stránek, na nichž budou zveřejněné vytvořené výukové materiály, které budou postupně přibývat i po skončení projektu. Projekt rozvíjí a podporuje činnost Support centra při Katedře informatiky a přírodních věd. Cílová skupina Studenti bakalářských programů Technologie a řízení dopravy, Strojírenství, Pozemní stavby, Podniková ekonomika, Řízení lidských zdrojů. Studenti navazujícího studia Logistika a Pozemní stavby. Uchazeči o studium na VŠTE. Akademičtí pracovníci. Katedra informatiky a přírodních věd, Ústav technicko-technologický, Centrum celoživotního vzdělávání a VŠTE jako celek. Výstupy projektu OPAKOVACÍ KURZ FYZIKY (pro CCV) (Náhlík, Opršal, Jirkovský) • vytvoření elektronických materiálů pro kurz (prezentace, sbírka příkladů, středoškolské příklady s jednoduchým vysvětlením, řešení krok za krokem (video, prezentace)), • Cílové skupiny: nastupující studenti, veřejnost, studenti opakující základní kurzy fyziky, lze využít u seminářů Základy fyziky (ZFY a N_ZFY), částečně lze využít u předmětů Fyzika (FYS, FYS_z) a Fyzika I (FYS^la) u studentů bakalářských programů Pozemní stavby, Technologie a řízení dopravy a Strojírenství. INTERAKTIVNÍ PREZENTACE K PŘEDMĚTŮM FYZIKA - FYS, FYS_z A FYZIKA I - FYS_la (Náhlík, Opršal, Jirkovský) • Příprava interaktivní prezentace (prokliky na wiki, případně na prezentace z předchozích hodin, ukázky řešení příkladů v rámci přednášek, videa na názorné experimenty), příprava videa -přednášky, řešení příkladů + postup s vysvětlením • Cílové skupiny: studenti předmětů Fyzika (FYS, FYS_z) a Fyzika I (FYS_la) v bakalářských programech Pozemní stavby, Technologie a řízení dopravy a Strojírenství, částečně lze využít i u seminářů Základy fyziky (ZFY a N_ZFY) SM4/2021-1 MULTIMEDIÁLNÍ MATERIÁLY PRO PŘEDMĚTY INFORMATIKA I (INF_lz) A INFORMATIKA II (INF_2z) (Jelínek) • Tvorba multimediálních materiálů pro Inf_lz a Inf_2z -ukázky různých technologii a řešeni, se kterými se studenti normálně nemohou potkat, (nejde o kompletní pokrytí předmětu). • Cílová skupina: studenti bakalářského programu Technologie a řízení dopravy ELEKTRONICKÁ SKRIPTA K PŘEDMĚTU SYSTÉMOVÁ ANALÝZA A MODELOVÁNÍ - N_SAM (Čejka) • Tvorba elektronických skript • Cílová skupina: studenti navazujícího programu Logistika VIDEO LEKCE PRO ZÁKLADNÍ KURZY MATEMATIKY (Dušek, Smetanová) • Příprava ucelených video přenášek zahrnujících celou probíranou látku v předmětech Matematika I (MAT_z), Matematika II (MAT_2z) a Matematika (MAT_a). Dále budou připravena videa s ukázkami řešení vybraných příkladů. • Cílové skupiny: studenti předmětů Matematika I (MAT_z), Matematika II (MAT_2z) v bakalářských programech Pozemní stavby, Technologie a řízení dopravy a Strojírenství a Matematika (MAT_a) v bakalářských programech Podniková ekonomika a Řízení lidských zdrojů. VIDEO LEKCE MATEMATICKÝ APARÁT FYZIKY (Smetanová, Opršal, Náhlík) • Příprava video lekcí zaměřených na vysvětlení základního matematického aparátu fyziky, včetně názorných příkladů pro jeho použití ve fyzikálních problémech (základy derivací, parciálních derivací, integrace, operátory gradient, rotace, divergence,...) • Cílové skupiny: studenti předmětů Fyzika (FYS, FYS_z), Fyzika I (FYS_la) a Fyzika II (FYS_2a) v bakalářských programech Pozemní stavby, Technologie a řízení dopravy a Strojírenství a předmětu Aplikovaná matematika a fyzika (N_AMP) v navazujících programech Logistika a Pozemní stavby. ELEKTRONICKÉ MATERIÁLY PRO PŘEDMĚT STATISTIKA - STA_z (Telecký, Šedivý) • Studijní materiály v elektronické podobě, komentář k přednáškám a ilustrační příklady. • Cílová skupina: studenti bakalářského programu Technologie a řízení dopravy SM4/2021-1 WEBOVÉ STRÁNKY SUPPORT CENTRA • Důležitý informační zdroj pro studenty, kromě informací o dění v centru, budou sloužit k uložení elektronických materiálů. • Cílová skupina: všichni studenti VŠTE, VŠTE jako celek, veřejnost. INTERAKTIVNÍ CENTRUM PRO KOMUNIKACI SE STUDENTY • Jedná o propojené prvky (interaktivní tabule, notebook s velkým výkonem, kamera). Tento set bude sloužit k vytváření výukových materiálů a k online komunikaci se studenty. Notebook musí mít dostatečný výkon k nahrávání a zpracování videí, k přenosům velkých dat [online konzultace, přenos obrazu) • Cílová skupina: studenti VŠTE, akademičtí pracovníci. VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S ONLINE VÝUKOU A PROPAGACE SUPPORT CENTRA PŘI VŠTE V RÁMCI ODBORNÉ VEŘEJNOSTI • Návštěva matematického support centra při VŠB-TU a návštěva Ostravské univerzity v Ostravě. Prohlídka centra při VŠB-TU, diskuze s kolegy ohledně způsobu vedení centra. Diskuze a výměna zkušeností s online výukou s kolegy z obou vysokých škol v Ostravě. Prohlídka používaných studijních materiálů. V nemalé míře také zviditelnění Support centra při VŠTE. Plánována služební cesta pro 2-3 osoby. Přínos k rozvoji VŠTE Projekt je v souladu se „Strategickým záměrem Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2021-2025" a to konkrétně s následujícími cíli: Prioritní cíl 1: (operační cíl 1: A) a B)), Prioritní cíl 2: (operační cíl 2: A), B) a C)) a částečně i Prioritní cíl 5: (operační cíl B)). Projekt zasahuje do téměř všech oborů, které je možno studovat na VŠTE. Díky svému charakteru může ovlivnit i ostatní katedry napříč ústavy. Výsledky projektu přispět k lepšímu pochopení vyučované látky vdaných předmětech (i v předmětech odborných na ně navazujících, prerekvizity) a tedy celkově průchodnosti studentů v rámci studia. Dále je projekt cílen na vytvoření materiálů ke kurzu, který bude nabízen přes Centrum celoživotního vzdělávání. Harmonogram Začátek realizace projektu 1.6.2021 Ukončení realizace projektu 30.11.2021 SM4/2021-1 Etapy projektu Červen a červenec 2021: nákup vybavení nezbytného pro projekt. Do konce září 2021: vytvoření interaktivního centra pro komunikace se studenty a nových webových stránek Support centra, dokončení nákupu služeb. Do konce října 2021: realizace služebních cest do Ostravy. Do 10. listopadu 2021: dokončeny video lekce pro kurzy matematiky a základní aparát fyziky. Do 30. listopadu 2021: dokončení všech zbývajících výukových materiálů, vyhotovení závěrečné zprávy projektu. Leden 2022: obhajoba projektu. Indikátory Název Počet Komentář počet vytvořených a pořízených prvků nebo nástrojů pro on-line výuku, 8 Interaktivní prezentace pro fyziku Multimediální materiály pro INF_lz - Multimediální materiály pro INF_2z Video lekce pro MAT_z a MAT_a - Video lekce pro MAT_2z - Video lekce matematický aparát fyziky - Webové stránky centra Interaktivní centrum pro komunikaci se studenty počet vytvořených elektronických studijních materiálů, 3 Elektronické materiály pro opakovací kurz fyziky - Elektronická skripta pro N_SAM - Elektronické materiály pro STA_z * Všechny tyto vytvořené elektronické materiály lze také použít pro online výuku. počet inovovaných předmětů/kurzů. 14 STA^z, N_SAM, MAT_z, MAT.a, MAT_2z, INFJLz, INF_2z, FYS, FYS_z, FYS_la, FYS_2a, Z FY, N_ZFY, Opakovací kurz fyziky (pro CCV) SM4/2021-1 Rozpočet projektu / Osobní náklady: (celkem za položky 1.1,1.2,1.3, 2) 103000,00 Kč 1.1 Mzdy (včetně pohyblivých složek) 100000,00 Kč 1.2 Ostatní osobní náklady (odměny z DPP a DPČ, popř. i některé odměny hrazené na základě nepojmenovaných smluv uzavřených podle zákona § 1746 odst. 2 č. 89/2012 Sb., občanský zákoník) 3000,00 Kč 1.3 Odvody pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a příděly do sociálního fondu 0,00 Kč 2 Stipendia 0,00 Kč Ostatní: (celkem za položky 3,4, 5) 147000,00 Kč 3 Materiální náklady (včetně drobného majetku) 117000,00 Kč 4 Služby a náklady nevýrobní 20000,00 Kč 5 Cestovní náhrady 10000,00 Kč Celkové požadované prostředky (celkem za kapitoly osobní náklady a ostatní] 250000,00 Kč Položkový rozpočet projektu (v případě potřeby přidejte řádky) Číslo položky Název výdaje Počet Cena vč. DPH Celková částka vč. DPH 3.1. Notebook 1 47990 47990 3.2. Interaktivní tabule 1 53900 53900 3.3 Digitální kamera 1 13990 13990 3.4. Lokální úložiště dat (externí nebo flash disk) 1 1120 1120 4 Vytvoření webových stránek 1 20000 20000 5 Služební cesty do Ostravy 1 10000 10000 Pozn.: 1.1. Odměna řešitelům 1.2. Odměna za recenzní posudky na elektronická skripta pro externisty (2x1500,- Kč) 3.1-3.4 V případě, že dojde ke zvýšení cen, nebude nakoupeno lokální úložiště dat. • Notebook: OMEN 17-cbl007nc Shadow Black, https://www.alza.cz/hp-ornen-15-touch?dq=5896176 • Interaktivní tabule: KOMPLET B PRO-Board 89, https://www.tabuleinteraktivni.cz/KOMPLET-B-PRO-Board-89-d463.htm SM4/2021-1 • Digitální kamera: Sony HDR-CX625B, https://www.alza.cz/sony-hdr-cx625b-d4042772.htm Zdůvodnění potřebnosti plánovaných nákupů pro řešení projektu: Pro tvorbu výukových videí a multimediálních materiálů potřebujeme zázemí. Z části je toto zázemí vytvořené v Support centru provozovaném Katedrou informatiky a přírodních věd. Do projektu chceme zahrnout to, co v současnosti chybí: notebook s vysokým výkonem, interaktivní tabule, včetně projektoru pro ultrakrátkou vzdálenost, a digitální kamera, které společně tvoří základ pro moderní online výuku. Notebook byl vybrán s ohledem na jeho parametry, které splňují požadavky na zpracování videí (nahrávání, zpracování, střih videa). Práce s video materiálem vyžaduje vysoký výkon, dostatek operační paměti a rychlý disk. Stejně tak je potřeba dostatečně velké zobrazovací zařízení. Notebook disponuje 17,3" displejem a moderní konektivitou zajišťující rychlý přenos dat. Notebook bude primárně využíván pro přípravu a zpracování video materiálů pro online výuku a pro online konzultace. Aktuálně je Support centrum vybavené počítači, které nemají dostatečný výkon na zpracování videí a přenos velkých dat. Vzhledem k tomu, že notebook bude využíván na tvorbu videí a na online přenos (propojení s kamerou a interaktivní tabulí) je jeho vysoký výkon nutností. Interaktivní tabule najde uplatnění jak při výuce, tak i konzultací, které mohou probíhat osobně i virtuálně (distančně). Tabule bude rovněž využívána pro přípravu a prezentaci elektronických výukových materiálů. Digitální kamera bude sloužit zejména pro natáčení výukových videí, především pak pro záznam názorných a vysvětlujících pokusů pro fyzikální předměty (FYS, FYS_z, FYS_la, FYS_2a, ZFY, N_ZFY, Opakovací kurzy z fyziky atd.). Dále pro snímání vyučujícího při online konzultacích. Všechny věci pořízené z projektu chceme využívat i po skončení projektu pro tvorbu výukových materiálů a online konzultace. Prohlašuji, že: • jsem se seznámil/a s pravidly interní grantové soutěže, • předložený projekt je inovativního a rozvojového charakteru a nenaplňuje běžné činnosti, standardní aktualizaci studijních programů a běžné vybavování pracovišť VŠTE, • rozpočet projektu byl sestaven s ohledem na principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. V Českých Budějovicích dne: 31. 5. 2021 RNDr. Dana Smetanová, Ph.D. Předkladatel SM4/2021-1