Příloha č. 1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2020 J\^u Ltim e4iálnípojft \ Název projektu pojfiůcky pro. výuku a propagaci odborných predmetu navazuncinojttagisťerskeho stádni\ino programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky Řešitel: Stopková, Maria, Lig., PhD Stopka, Ondřej, Dig., Phd. Eupták, Vladimír, Lig., Phd. Číslo projektu 8210-010/2020 Řešeno v roce 2020 SM9/2016-1 1. Cíl řešení Cílem projektu byla podpora výuky vybraných odborných předmětů navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky, Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích vytvořením multimediálních pomůcek (videí). Cílovou skupinou byli studenti navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky, jakož i uchazeči o studium navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky. Vytvořená videa mají studenty provést náplní vybraných odborných předmětů, a též mají posloužit k propagaci studijního programu. Videa mají za úkol seznámit studenty, a také potenciální budoucí studenty s odborným zaměřením jednotlivých vybraných odborných předmětů navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky. 2. Materiál a metodika řešení Samotné řešení projektu bylo rozděleno na tři části. První částí bylo natáčení odborných videí k vybraným předmětům (kamera, tablet a powerbanky). Získávání videozáznamů bylo realizováno přímo v dopravním provozu města České Budějovice a především v rámci služebních cest řešitelů interního grantového projektu do specifických podniků na území České republiky. Celkem bylo navštíveno 5 podniků: Seřaďovací nádraží společnosti ČD Cargo, Železniční stanice Horní Dvořiště, Logistické centrum společnosti Budvar, n.p., Logistické centrum ČD Cargo v Lovosicích, Terminál intermodální přepravy ČD DUSS Lovosice. Druhá část řešení projektu zahrnovala přípravu textu k pořízeným videosekvencím. Tento text byl následně namluven, zaznamenán a sestříhán. Finální část řešení projektu byla zaměřena na zpracování pořízených videozáznamů a namluveného textu pomocí specifického vybavení (monitor a mikrofon) a softwaru (aplikace). Součástí byla i jeho archivace včetně záložních zdrojů (datová úložiště) a zhotovení výsledných multimediálních souborů, které budou prezentovány v rámci přednášek pojících se s jednotlivými odbornými předměty a během výběrových prezentačních akcí laboratorního vybavení Katedry dopravy a logistiky (tablet) - např. Noc vědců, Den otevřených dveří apod. 3. Výsledky a diskuse Výsledkem projektuje vyhotovení šesti multimediálních souborů přehratelných v běžně dostupných přehrávačích videí. Obsahem videí je průřezová profilace jednotlivých odborných předmětů. Vytvořená videa nahrazují nedostatečný a neplnohodnotný přístup k výuce v kontextu připravenosti absolventů navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky pro praxi. Připravená videa doplňují dosavadní popisy technologií a statické obrázky a nahrazují zastaralé a nekvalitní videosekvence získané z internetu a využívané jako součást prezentací během přednášek odborných předmětů. Videa rovněž umožní studentům v krátkém čase získat ucelené informace v oblasti logistických procesů, což je nepostradatelnou dovedností pro komplexnost profilu absolventa navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky. Multimediální pomůcky se budou využívat v rámci úvodní přednášky jako názorná ukázka (multimediální pomůcka) obsahu předmětu. Tematická videa zároveň poslouží k propagaci navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky při různých prezentacích školy, jako je například Den otevřených dveří nebo Noc vědců. 4. Hlavní přínosy řešení Hlavním přínosem projektu je zejména obohacení vybraných odborných předmětů navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky o praktické zkušenosti v oblasti logistických procesů v rámci přednášek prostřednictvím videí (multimediálních pomůcek) z prostředí firem a reálného dopravně-logistického provozu města. Studenti takto snáze pochopí učební text, čímž projekt přispěje ke zvýšení efektivity vzdělávacího procesu na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Dalším nesporným přínosem projektuje zvýšení atraktivity navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky pro potenciální uchazeče o dané studium, resp. pro širokou odbornou i laickou veřejnost během výběrových prezentačních akcí laboratorního vybavení Katedry dopravy a logistiky - např. Noc vědců, Den otevřených dveří apod. 5. Závěr V kvalitním vzdělávacím procesu je aplikace multimediálních záznamů již nezbytnou součástí výuky. Využití názorných videí v průběhu výuky odborných předmětů podporuje snadnější osvojení si technologických postupů, vazeb mezi procesy a jejich posloupnost, čímž je umožněna kvalitní, ucelená a zevrubná příprava absolventů navazujícího magisterského studijního programu Logistika na Katedře dopravy a logistiky Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicich. 6. Použité zdroje BŘEZINA, E. a H. BÍNOVÁ, 2014. Dopravní logistika. Praha: ČVUT. ISBN 978-80-01- ČUJAN, Z. a Z. MÁLEK, 2008. Výrobní a obchodní logistika. 1. vydání. Zlín: UTB - F. ISBN 978-80-7318-730-9. GROS, L, I. BARANČÍK a Z. ČUJAN, 2016. Velká kniha logistiky. 1. vydání. Praha: VŠCHT, 5 12 s. ISBN 978-80-7080-952-5. HUGOS, M. H. Essentials of Supply Chain Management. Third Edition. : Wiley, 2011. 348 s. ISBN 978-0-470-94218-5. JEŘÁBEK, K. Logistika: studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012. 96 s. ISBN 978-80-7468-016-8. JEŘÁBEK, K., R. KAMPF a L. BARTUŠKA, 2016. Logistické minimum. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-073-1. LAMBERT, D. M. Supply Chain Management: Processes, Partnerships, Performance. 2nd edition. : Supply Chain Management Institute, 2005. 344 s. ISBN 978-0-9759949-1-7. LIŽBETIN, J„ O. STOPKA a V. ZITRICKÝ. Dopravní prostředky. 1. vydání. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2016. 155 s. ISBN 978-80-7468-101-1. LUKOSZOVÁ, X. a O. STOPKA. Logistická centra na globálním trhu. 1. vydání. Jesenice: Ekopress, 2019. 194 s. Učebnice. ISBN 978-80-87865-5 1-4. SDCTA, J. a M. ŽIŽKA, 2010. Logistika - Metody používané pro řešení logistických projektů. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-251-2563-2. STOPKA, O. Application of Operations Research Methods in City Logistics, první. Kielce, Poland: Wydawnictwo Politechniki Šwietokrzyskiej, Kielce, Poland, 2020. 203 s. ISBN 978-83-65719-85-0. 05612-7. Datum: 9. 11.2020 SM9/2016-1