Příloha č. 1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2020 Název projektu Dílčí konstrukční prvky experimentálního vozidla Číslo projektu 8210-016/2020 Řešitel: Ing. Jan Kolínský Ph.D. Řešeno v roce 2020 SM9/2016-1 2 1. Cíl řešení Cílem projektu je návrh, výroba a pořízení dílčích funkčních celků pro stavbu experimentálního vozidla. Experimentální vozidlo, jehož části budou navrženy v rámci řešení tohoto projektu, bude vyhovovat specifikaci pro účast v soutěži Shell Eco-marathon. Soutěž je určena pro akademické subjekty, cílem soutěže je stavba efektivních vozidel s ohledem na minimální spotřebu, resp. maximální dojezd na určené množství paliva. Cílem řešení je zahájení vývoje a stavby experimentálního vozidla. Materiál a metodika řešení Po určité užší profilaci původního projektu s ohledem na omezení rozpočtu byly stanovené dílčí klíčové prvky vozidla tak, aby bylo pořízení komponent využitelné s tím, že další prvky budou pořízeny až v budoucnu. Tématem tohoto projektu se zabývalo několik bakalářských prací vedených řešitelem projektu. Jedná se o práce: Řešení brzdové soustavy experimentálního vozidla (Jan Nekola), Návrh hlavních komponent přední nápravy včetně řízení pro experimentální vozidlo (Jaroslav Slabý), Konstrukční řešení pohonného celku experimentálního vozidla (Marek Kejšar), Konstrukční řešení uložení zadní nápravy experimentálního vozidla (Michal Krlín). Všechny tyto práce byly úspěšně obhájeny v červnu 2020. Během řešení těchto bakalářských prací byly stanoveny a posouzeny možnosti řešení daných prvků, kdy práce byly vedeny v součinnosti s vedoucím (řešitelem projektu igs) a i přes nepříznivou pandemickou situaci se podařilo ve všech pracích dosáhnout kvalitních výsledků, které vedly k volbě pořízených komponent z rozpočtu projektu IGS. Z rozpočtu projektu IGS, který nakonec v materiálních nákladech a službách dosáhl celkové výše 47499,59 Kč, byly pořízeny především tyto klíčové komponenty a materiál: 3 Sada brzdových kotoučů, třmenů a brzdových destiček pro čtyřkolové vozidlo, pohonná čtyřtaktní benzinová motorová jednotka Honda gx25, hliníkový (duralový) stavebnicový rám (chassis) včetně čepů pro závěs ramen přední nezávislé a zadní tuhé nápravy, drobný spotřební materiál a nářadí. Výsledky a diskuse Výsledkem řešení projektu bylo pořízení komponent pro experimentální vozidlo, což umožnilo založit tvůrčí základnu pro pokračování projektu, na kterém se podílejí studenti předmětu Pohony strojů a Bakalářská práce. Už nyní je zřejmé, že stavba experimentálního vozidla svojí šíří přesáhne specifikaci soutěže a bude kromě toho využitelná i pro srovnání alternativních pohonných systémů (hybridní, elektromobilní…). Hlavní přínosy řešení - Založení dlouhodobějšího projektu s možností mezinárodního přesahu srovnání, kontakty... - Zvýšení atraktivity studia. - Podpora výuky předmětů strojírenství. - Možnost pozitivní publicity VŠTE. - Zvýšená šance na získání dalších prostředků pro projekt z jiných zdrojů než z rozpočtu VŠTE. 2. Závěr V rámci interního grantu č. 8210-016/2020 bylo pořízeno několik klíčových komponent pro stavbu experimentálního vozidla ve specifikaci Shell Ecomarathon. Jde o poměrně prestižní klání z pohledu celosvětového, soutěž je dělena do oblastí (Amerika, Asie, Evropa). Česká republika v posledních ročnících neměla žádné zastoupení (jiné české technické vysoké školy se zaměřují na jiné podniky: Formula student apod.), proto je velmi pravděpodobné, že pokud by se VŠTE podařilo zúčastnit některých budoucích 4 ročníků, bude to mít i dopad pro pozitivní publicitu. Zájem studentů o tento projekt je vysoký. Přílohy V přílohách pro ilustraci přikládám dílčí grafické výstupy jednotlivých prací, které vedly k návrhu komponent, bez podrobného popisu, s uvedením autora bakalářské práce. Michal Krlín Michal Krlín 5 Michal Krlín Michal Krlín 6 Marek Kejšar Jaroslav Slabý 0 10 20 30 40 50 60 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 1100 1200 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000 2100 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100 Průběh výkonu a odporu vzduchu Výkon [W] Odpor[Km/h] 7 Jaroslav Slabý Jaroslav Slabý Jan Nekola Datum: 10. 11. 2020 Autor: Ing. Jan Kolínský, Ph.D.