Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2020 Skripta pro výuku Angličtiny pro techniky – výukové materiály ÚPS 8110-007 Hlavní řešitel: Mgr. Libuše Turinská Spoluřešitel: Mgr. Daniel Raušer Mgr. Petr Sádlo Řešeno v roce 2020 1. Cíl řešení Centrum jazykových služeb zajišťuje výuku English for Specific Purposes, konkrétně Anglického jazyka pro techniky, pro Ústav technicko-technologický. Výuka probíhá na základě osnovy vytvořené dle učebnice Anglický jazyk pro strojírenství. Cílem projektu bylo vytvořit doplňkové výukové materiály v podobě skript, kterými by bylo možné podpořit výuku Anglického jazyka pro techniky jednak o autentické materiály z konkrétních oblastí probíraných v rámci kurzu (automobilový průmysl, materiály používané ve strojírenství a stavebnictví, nástroje a stroje atp.), jednak o gramatické struktury probírané již v rámci obecné angličtiny a potřebné pro zpracování odborných textů. Texty jsou určeny jak pro vyučující v kurzu Anglický jazyk pro techniky I. pro usnadnění práce s vyhledáváním vhodných odborných textů a potřebných cvičení pro procvičení konkrétní slovní zásoby, tak pro studenty daného kurzu, kteří mají krom potřebné slovní zásoby možnost zopakovat si a procvičit konkrétní gramatické struktury a získat nové dovednosti, např. vytváření a čtení grafů či vytváření odborných prezentací v anglickém jazyce. 2. Materiál a metodika řešení Formou realizace je ucelený soubor výukových materiálů v podobě skript, kde je vytvořený materiál přehledně uspořádán do celkem 10 kapitol. Tematicky je vycházeno z učebnice Anglický jazyk pro strojírenství; v rámci skript jsou jednotlivé kapitoly a témata rozšířena o další výukové texty, přehledně uspořádanou slovní zásobu ke každému tématu, vysvětlení potřebných gramatických jevů (slovesné časy, předložky, trpný rod, atp.) a cvičení ke každému z probíraných jevů. Na základě zkušeností vyučujících bylo vyhodnoceno, že je nutné materiál doplnit o slovní zásobu a obraty týkající se čtení grafů a tabulek a jazyk prezentací; dle názoru vyučujících jsou studenti schopni vytvořit kvalitní prezentace, nejsou však schopni je v anglickém jazyce okomentovat. Při vytváření studijních materiálů bylo čerpáno z online textů a dostupných učebnic technické angličtiny / angličtiny pro ESP. Rozpočet projektu schválený před začátkem realizace projektu: Materiální náklady 20 000,00 Kč CELKEM 20 000,00 Kč Přehled skutečného čerpání podle schválených rozpočtových změn: Materiální náklady 16 841,27 Kč CELKEM 16 841,27 Kč Komentář ke skutečně čerpanému rozpočtu: Přesun částky 3158,73 Kč z položky materiální náklady do projektu 8110-002. Zamýšlená nákup licence pro aplikaci Grammarly nebylo možno v rámci projektu IGS nakoupit (z důvodu nemožnosti zajištění požadované formy úhrady). Na splnění cíle projektu nemá vliv. Zamýšlený nákup licence na výukové aplikace pro vytváření materiálů nebylo možno v rámci projektu IGS nakoupit (z důvodu nemožnosti zajištění požadované formy úhrady). Na splnění cíle projektu nemá vliv. Namísto aplikací byl nakoupen elektronický překladový slovník technické angličtiny. 3. Výsledky a diskuse V rámci grantu byly tak vytvořeny výukové materiály v podobě skript pro doplnění výuky Anglického jazyka pro techniky I. Materiál se skládá z celkem 10 kapitol, jejichž témata jsou částečně založena učebnici Anglický jazyk pro strojírenství, částečně na dalších dovednostech potřebných pro vytváření a přednesení odborných prezentací. Jedná se tedy konkrétně o následující témata: • Technical universities • History and classification of engineering • Engineering jobs, CVs • Shapes, measures, numbers • Materials • Tools and machinery • Automotive industry • Robotics • Graphs and tables • Making a presentation Každá z kapitol je doplněna přehledem potřebné slovní zásoby v anglickém a českém jazyce, vysvětlením konkrétních gramatických jevů a cvičeními pro osvojení si / zlepšení potřebných dovedností. Vytvořené materiály budou pro studenty i učitele dostupné prostřednictvím Studijních materiálů k předmětu v rámci Informačního systému VŠTE. 4. Hlavní přínosy řešení Přínos k rozvoji VŠTE: • inovace pedagogické činnosti. • zkvalitňování pedagogické činnosti. • doplnění pedagogického procesu o aktuální problematiku. Cílová skupina: • studenti VŠTE. • akademičtí pracovníci VŠTE. 5. Závěr Hlavním řešitelem projektu je Mgr. Libuše Turinská, spoluřešiteli pak Mgr. Petr Sádlo a Mgr. Daniel Raušer. Všichni členové řešitelského týmu byli nebo jsou vyučujícími v kurzech odborné angličtiny (Anglického jazyka pro techniky I. a II., Anglický jazyk pro stavaře, Anglický jazyk pro strojírenství, Anglický jazyk pro logistiku). Materiál byl vytvořen na základě zpracované LNA pro studenty předmětů v rámci ESF (Anglického jazyka pro specifické účely). Všichni řešitelé se podíleli na přípravě a zpracování dostupných materiálů a vytváření konkrétních cvičení k jejich procvičení. 6. Použité zdroje GÁLOVÁ, D. et al. Angličtina pro strojírenské obory, CHROMÁ, M., Česko-anglický právnický slovník KASÍKOVÁ, S. et al., English for Civil Engineering HOLLET, V., SYDES, J., Tech Talk Pre-Intermediate Student´s Book SYDES, J., Tech Talk Pre-Intermediate Workbook HOLLET, V., SYDES, J., Tech Talk Intermediate Student´s Book HOLLET, V., Tech Talk Intermediate Workbook IBBOTSON, M., Professional English in Use: Engineering (Technical English for Professionals) GLENDINNING, E. H., GLENDINNING, N., Oxford English for Electrical and Mechanical Engineering HEWINGS, M., Advanced Grammar in Use with answers. A self-study reference book for advanced learners of English. LATHAM-KOENIG et al., English File Third Edition Upper Intermediate Student´s book LATHAM-KOENIG et al., English File Third Edition Upper Intermediate, Workbook MILLENIUM 8. Odborný elektronický slovník, verze TECHNOLOGY 7. Přílohy V Českých Budějovicích dne 4. 11. 2020