Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2020 Inovace studijního předmětu „Společenská odpovědnost a etika“ ÚPS 8110-003 Řešitel: Ing. Miluše Balková, Ph.D. Spoluřešitelé: PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. Ing. Vendula Velková Řešeno v roce 2020 1. Cíl řešení Cílem projektu byla inovace a zkvalitnění výuky předmětu Společenská odpovědnost a etika. Jmenovaný předmět je součástí magisterského studijního oboru Podniková ekonomika. Obdobné předměty jsou součástí i nově akreditovaných bakalářských studijních programů Podniková ekonomika a Řízení lidských zdrojů a připravovaného studijního programu Business analytik. 2. Materiál a metodika řešení K dosažení vytyčeného cíle projektu bylo využito zejména: a) Navázání a prohloubení spolupráce s firemní praxí - formou řízených rozhovorů - formou přednášek odborníků z praxe b) Navázaní spolupráce s tuzemskou vysokou školou, která se zabývá danou problematikou. c) Nákup relevantní literatury k dané problematice, a to jak tuzemské, tak zahraniční d) Nákup techniky sloužící ke zkvalitnění výuky e) Zpracování odborných příspěvků a jejich odeslání do recenzního řízení f) Vytvoření publikace Case studies Rozpočet projektu schválený před začátkem realizace projektu: Literatura 20 000,00 Kč Interaktivní tabule 40 000,00 Kč Přednáška odborníků z praxe 20 000,00 Kč Odborný článek publ. poplatky 15 300,00 Kč Překlady do AJ 7 500,00 Kč CELKEM 102 800,00 Kč Přehled skutečného čerpání podle schválených rozpočtových změn: Literatura 16 983,51 Kč Interaktivní tabule 33 250,00 Kč Přednáška odborníků z praxe 31 630,00 Kč Odborný článek publ. poplatky 0,00 Kč Překlady do AJ 9 000,00 Kč Tablet 6 224,05 Kč Externí disk 1 178,64 Kč CELKEM 98 266,20 Kč Komentář ke skutečně čerpanému rozpočtu: Přesun částky 6224,05 Kč z položky Interaktivní tabule do nové položky Tablet. Přesun částky 525,95 Kč z položky Interaktivní tabule a 652,69 Kč z položky Literatura do nové položky Externí disk. Přesun 1 500 Kč z položky Odborný článek pub. poplatky do položky Překlady do AJ. Přesun 11 630,00 Kč z položky Odborný článek pub. poplatky do položky Přednášky odborníků z praxe. Přesun 4 533,8 Kč do 8110-002. 3. Výsledky a diskuse a) Navázání a prohloubení spolupráce s firemní praxí (Fly-Zlín, fa Madlenka, fa Jenešová fa. Maršálek, fa Kovalsky) - formou řízených rozhovorů (Š. Jenešová, JUDr. Valenta, T. Křivánková, T. Kovalsky, A. Čechová, M. Beňo) - formou přednášek odborníků z praxe (některé přednášky byly realizovány online prostřednictvím Teams, některé offline) Š. Jenešová – „Etický kodex není všude stejný“ T. Křivánková – „Etika v sociálních službách“ T. Kovalsky – „Řízení multikulturních týmů a projektů“ etické aspekty V. Valenta – „Compliance očima complience officera“ A. Čechová – „Development center“ (etické aspekty) b) Navázaní spolupráce s vysokou školou, která se zabývá danou problematikou - navázána konkrétní spolupráce s Katedrou humanitních věd ČZU PEF v Praze a proběhla schůzka s doc. Lukášem Zagatou (projekty, publikace, přednášky aj.) - navázána konkrétní spolupráce Ural State University of Economics – Rusko), dr. Marina Shavrovskaya (podán mezinárodní projekt GAČR řešící problematiku CSR, a to společně s dr. Cahou) c) Nákup relevantní literatury k dané problematice, a to jak tuzemské, tak zahraniční ANZENBACHER, A., 2015. Křesťanská sociální etika: úvod a principy. Brno: CDK, Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-7325-371-4. BONHOEFFER, D., 2007. Etika. Praha: Kalich. ISBN 978-80-7017-047-2. CRANE, A., D. MATTEN, S. GLOZER a L. J. SPENCE, 2019. Business ethics: managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization. New York, NY: Oxford University Press. ISBN 978-019-8810070. GRAYSON, D., 2004. Corporate social opportunity!: 7 steps to make corporate social responsibility work for your business. Sheffield: Greenleaf Publishing. ISBN 9781874719830. JONES, D., 2014. Společensky odpovědné chování se firmám vyplácí. Praha: Management Press. ISBN 978- 80-7261-269-7. KAŠPAROVÁ, K. a V. KUNZ, 2013. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4480-3. MÁDLOVÁ, L., 2010. Společenská odpovědnost firem. Etické podnikání a sociální odpovědnost v praxi. Kanina: OPS. ISBN 978-80-87269-12-1. REMIŠOVÁ, A., 2010. Etika médií. Bratislava: Kalligram. ISBN 978-80-8101-376-8. REMIŠOVÁ, A., 2015. Súčasné trendy podnikateľskej etiky. Od teórie k praxi. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-213-1. REMIŠOVÁ, A., 2017. Vademékum podnikateľskej etiky. Bratislava: Sprint dva. ISBN 978-80-89710-32-4. ROLNÝ, I. a L. LACINA, 2004. Globalizace, etika, ekonomika. Věrovany: Jan Piszkiewicz. ISBN 80- 86768-04-X. SEKNIČKA, P. a A. PUTNOVÁ, 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5545-8. TETŘEVOVÁ, L., 2017. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0285-3. d) Nákup techniky sloužící ke zkvalitnění výuky - Nákup interaktivní tabule, která bude sloužit pro přednášky v rámci daného předmětu. Umístěna je v místnosti N 121 v budově VŠTE na Nemanické - Dále byl pořízen tablet, který je určen k terénním výzkumu (např. rozhovory s odborníky z praxe, zaznamenávání výsledků apod.). - K zálohování dat byl pořízen externí disk. e) Zpracováním odborných příspěvků a jejich odeslání do recenzního řízení Konference IES, Globalizácia a ECCW Bílek, S., Caha, Z. a V. Velková, V. The state’s responsibility towards entrepreneurs in the Czech Republic for the measures adopted in relation to the epidemic of coronavirus. Trčka, M. Posting Workers as a New Model of Global Labor? Dilemmas of Economics, Politics and Ethics. Pesha, A., Shavrovskaya, M. a Z. Caha. Comparative analysis of the level of development of entrepreneurial competencies among students in Russia and the Czech Republic. g) Vytvoření publikace Case studies (dr. Caha) Odkaz na publikaci: https://drive.google.com/file/d/1Tu9aarSlcX1z7gHaqjmo_eLPP3m8EXI/view?usp=sh aring 4. Hlavní přínosy řešení Přínos k rozvoji VŠTE: • inovace pedagogické činnosti. • zkvalitňování pedagogické činnosti. • doplnění pedagogického procesu o aktuální problematiku. • reprezentace VŠTE na mezinárodní konferenci a navázání kontaktů se zahraničními kolegy. Cílová skupina: • studenti VŠTE. • akademičtí pracovníci VŠTE. • odborná veřejnost. • zprostředkovaně i firmy a organizace Jihočeského kraje 5. Závěr Cíl projektu byl splněn. Finanční prostředky byly využity v souladu s cíli projektu. 6. Použité zdroje Adams, J. S., Tashchian, A., Shore, T. H. (2001). Codes of Ethics as Signals for Ethical Behavior. Journal of Business Ethics, 29, (pp. 199–211). Available at: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1026576421399 Anzenbacher, A., 2015. Křesťanská sociální etika: úvod a principy. Brno: CDK, Centrum pro studium demokracie a kultury. ISBN 978-80-7325-371-4. Bartley, T., Egels-Zandén, N. (2015). Responsibility and neglect in global production networks: the uneven significance of codes of conduct in Indonesian factories. Global Networks, 15, 21–44. Benson, G. C. S. (1989). Codes of ethics. Journal of Business Ethics, 8(5), 305–319. Berenbeim, R. (2000). Global Ethics. Executive Excellence, 17 (5), 7. Bonhoeffer, D., 2007. Etika. Praha: Kalich. ISBN 978-80-7017-047-2. Caha and Urban (2017a). A Code of Ethics as an Organizational Management Tool and its Use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 78-3-942303-50—7. Caha and Urban (2017a). A Code of Ethics as an Organizational Management Tool and its Use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 78-3-942303-50—7. Caha, Z. (2017). Ethical Management in Companies in the Czech Republic and Ukraine Comparison of the Presence of a Code of Ethics. In: VÁCHAL, J. a kol. (Eds.), Innovative Economic Symposium 2017. České Budějovice: EDP Sciences, 1-11. ISBN 978-2-7598-9028-6. Caha, Z. a J. Urban (2017b). Etické řízení organizace. Od etického kodexu k etickému řízení. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 978-3-942303-53-8. Cleek, M. A., Leonard, S. L. (1998). Can Corporate Codes of Ethics Influence Behavior? Journal of Business Ethics, 17(6), (pp. 619–630). Available at: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1017969921581 Crane, A., D. Matten, S. Glozer a L. J. Spence, 2019. Business ethics: managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization. New York, NY: Oxford University Press. ISBN 978-019-8810070. Džbánková (2003). Etické aspekty ekonomického prostředí v ČR v procesu připojování k EU teoretický pohled a praktické zkušenosti. Marathon [online]. Praha: Martin Valenčík, 49(6), 3-19. ISSN 1211-8591. Available at: http://www.valencik.cz/marathon/03/mar030601.htm Egels-Zandén, N., Lindholm, H. (2015). Do codes of conduct improve worker rights in supply chains? A study of Fair Wear Foundation. Journal of Cleaner Production, 107, 31–40. Erwin, P. M. (2011). Corporate codes of conduct: The effects of code content and quality on ethical performance. Journal of Business Ethics, 99(4), 535–548. Forster, M., Loughran, T., McDonald, B. (2009). Commonality in codes of ethics. Journal of Business Ethics, 90, 129–139. García-Sánchez, I. M., Frías Aceituno, J. V., Rodríguez-Domínguez, L. (2015). The ethical commitment of independent directors in different contexts of investor protection. Business Research Quarterly, 18(2), 81–94. GRAYSON, D., 2004. Corporate social opportunity!: 7 steps to make corporate social responsibility work for your business. Sheffield: Greenleaf Publishing. ISBN 9781874719830. Hoover, K., Pepper, M. (2015). How did they say that? Ethics statements and normative frameworks at best companies to work for. Journal of Business Ethics, 131(3), 605–617. Jones, D., 2014. Společensky odpovědné chování se firmám vyplácí. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-269-7. Kaptein, M. (2004). Business Codes of Multinational Firms: What Do They Say? Journal of Business Ethics, 50(1), 13–31. Available at: https://link.springer.com/article/10.1023/B:BUSI.0000021051.53460.da Kaptein, M. (2015). The effectiveness of ethics programs: The role of scope, composition, and sequence. Journal of Business Ethics, 132, 415–431. Kašparová, K. a V. Kunz, 2013. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4480-3. KPMG. (2019). Pravidla hry – Analýza etických kodexů českých společností. Available at: https://home.kpmg/content/dam/kpmg/cz/pdf/2019/kpmg-analyza-etickych-kodexu-2019.pdf Mádlová, L., 2010. Společenská odpovědnost firem. Etické podnikání a sociální odpovědnost v praxi. Kanina: OPS. ISBN 978-80-87269-12-1. Maňák, R., Nikolskaja, M., Tykva, T., Jones, M. (2017). Reflection of ethical principles in Czech codes of ethics. Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability, 553-565. Pirozek, P., Komarkova, L. and Drasilova Safrova, A. (2018). Business Ethics in Subsidiaries of Multinational Companies in Countries in the Post-transition Economic Phase Using the Example of the Czech Republic. Journal for East European Management Studies. 23(2), 255-276. Pricewaterhousecoopers (2016). Celosvětový průzkum hospodářské kriminality 2016 – zpráva za Českou republiku. In: PricewaterhouseCoopers. Praha, PWC, 2016 [cit. 2017-02-13]. Available at: https://www.pwc.com/cz/cs/hospodarska-kriminalita/assets/pdf/global-economic-crime-survey- 2016-cz.pdf Remišová (2015). Súčasné trendy podnikateľskej etiky. Od tórie k praxi. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-213-4. Remišova, A and Winkler, I. (2006). Comparison of Corporate Codes of Ethics in Slovak and Western German Firms. Economy Journal, 54(6). 597-610. Remišová, A., 2010. Etika médií. Bratislava: Kalligram. ISBN 978-80-8101-376-8. Remišová, A., 2015. Súčasné trendy podnikateľskej etiky. Od teórie k praxi. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-213-1. Remišová, A., 2017. Vademékum podnikateľskej etiky. Bratislava: Sprint dva. ISBN 978-80- 89710-32-4. Rolný, I. a L. Lacina, 2004. Globalizace, etika, ekonomika. Věrovany: Jan Piszkiewicz. ISBN 80- 86768-04-X. Seknička, P. a A. Putnová, 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5545-8. Schwartz, M. S. (2005). Universal moral values for corporate codes of ethics. Journal of Business Ethics, 59(1/2), 27–44. Singh, J. B. (2006). A comparison of the contents of the codes of ethics of Canada’s largest corporations in 1992 and 2003. Journal of Business Ethics, 64(1), 17–29. Stevens, B. (1994). An analysis of corporate ethical code studies: Where do we go from here? Journal of Business Ethics, 13(1), 63–69. Stevens, B. (2008). Corporate ethical codes: Effective instruments for influencing behavior. Journal of Business Ethics, 78(4), 601–609. Tetřevová, L., 2017. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0285-3. Yu, X. (2008). Impacts of corporate code of conduct on labor standards: A case study of Reebok’s athletic footwear supplier factory in China. Journal of Business Ethics, 81, 513–529. 7. Přílohy V Českých Budějovicích dne …………………..