SM9/2016-1 Příloha č. 1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2020 Název projektu Zlepšení průchodnosti studijních programů II Číslo projektu 8210-018/2020 Řešitel: Ing. Květa Papoušková, RNDr. Jana Vysoká, Ph.D., Bc. Tereza Sýkorová Řešeno v roce 2020 SM9/2016-1 1. Cíl řešení Cílem interního grantu vedeného pod názvem „Zlepšení průchodnosti studijních programů II“ bylo vydání aktuálních, kvalitních a dostupných publikací pro studenty VŠTE související se dvěma předměty nabízenými Katedrou informatiky a přírodních věd (dále jen KIPV). Vydané učební materiály by měly odrážet sylaby předmětů Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti (dále jen ZKP) a Základy matematiky (dále jen ZAM). Dalším cílem projektu bylo zvýšit publikační činnost akademických pracovníků a získání zkušeností v projektových činnostech. 2. Materiál a metodika řešení Finanční prostředky přidělené v rámci interního grantu byly využity na nákup odborných publikací vyhodnocených předběžným rešeršním šetřením jako vhodných pro tvorbu studijních materiálů. V současné době jsou tyto publikace k dispozici vyučujícím KIPV. Dále byly finanční prostředky využity na proplacení recenzních posudků, tisk a vydání dvou učebnic pro volitelné předměty ZAM a ZKP, které jsou určeny k přímému prodeji studentům prostřednictvím knihovny VŠTE. Zbývající náklady na tisk byly hrazeny z projektu ID 8210-004 a katedrálních zdrojů (KIPV). Původně plánovaná částka na grafické úpravy učebnic nebyla realizována. Řešitelky provedly daný úkon svépomocí. Částka byla převedena z projektu ID 8210-018 na projekt ID8210-007, kde byla využita na nákup odborné cizojazyčné literatury. Harmonogram projektových prací: 04-07/2020 Úprava a kontrola studijního materiálu předmětu ZKP Doplnění sbírky příkladů ZAM o teoretickou část a řešené příklady 07-08/2020 Typografická a jazyková úprava Grafický návrh titulních stran publikací Výběr recenzentů Předání připravených materiálů k recenzím Výběr vhodného dodavatele výroby publikací 09-10/2020 Dočerpání prostředků projektu Zapracování připomínek z recenzních posudků Vydání učebnic k předmětu ZKP a ZAM Předání k přímému prodeji knihovně VŠTE Závěrečná zpráva o řešení projektu SM9/2016-1 3. Výsledky a diskuse Stěžejním výstupem grantu jsou dvě učebnice: • Základy matematiky: Sbírka příkladů; RNDr. Jana Vysoká, Ph.D., Ing. Květa Papoušková, 2020, 94 stran, ISBN 978-80-7468-169-1 • Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti: Sbírka příkladů pro studenty prezenční a kombinované formy; Ing. Květa Papoušková, RNDr. Jana Vysoká, Ph.D., 2020, 77 stran, ISBN 978-80-7468-168-4 Jedná se o výstupy k předmětům, na něž navazují předměty náročné. Obzvlášť v době distanční výuky jde o jednoduchý a dostupný materiál pro řadu studentů i vyučujících bez dodatečného vyhledávání problematiky. Materiál k předmětu ZAM byl využit ve výuce po dobu tří semestrů. Jeho doplnění o teorii a řešené příklady a následné vydání bylo logickým krokem navazujícím na předchozí projekční práci v rámci IGS. Materiál k předmětu ZKP byl poprvé použit v letním semestru akademického roku 2019/2020. Částečně se jednalo o prezenční výuku. Od 4. týdne bylo vzhledem k opatřením Vlády ČR nutné přejít na výuku distanční. Během prezenční výuky probíhaly hodiny za téměř plné účasti studentů. V době distanční výuky byly studenti odkázáni na samostudium a on-line konzultace. Výstup z IGS 8210-012/2019 byl studenty velmi dobře hodnocen a nebylo zapotřebí vyhledávat další příklady ani doplnění k teorii. Obě učebnice (ZAM i ZKP) prošly kvalifikovaným recenzním posouzením. Připomínky byly před vydáním zapracovány. Vydání publikací proběhlo v souladu s plánovaným termínem dokončení 31. října 2020. Neinvestiční položky byly použity na nákup odborné literatury a odměny pro recenzenty. 4. Hlavní přínosy řešení Nově vzniklý předmět ZKP – Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti svou náplní splňuje předpoklady, jež jsou v souladu se sylaby předmětů Statistika (STA, STA_z), Teorie rozhodování (N_TOR) a Operační výzkum 2 (OVY_2z) dané prerekvizitami těchto předmětů. Vzniklá učebnice je pomocnou oporou ke studiu a zároveň i pro samotnou výuku vedenou akademickými pracovníky VŠTE, zejména pro zajištění homogenity výuky. Předmět ZAM je trvale zakotven v nabídce (KIPV). Vzniklá publikace bude nápomocna pro zajištění homogenity výuky a zpřístupnění kvalitních a ucelených studijních materiálů studentům. Významným přínosem je získání zkušeností členů týmu s řešením projektů s ohledem na možnosti dalšího působení v projektové činnosti a profesní růst zúčastněných akademických pracovníků. 5. Závěr Cíle projektu se podařilo splnit dle původního záměru. Vydané publikace jsou podporou dlouhodobého záměru KIPV a možností, jak zvýšit průchodnost náročnějších předmětů zajišťovaných touto katedrou. Finanční prostředky byly využity nebo přesměrovány na jiný projekt v rámci poskytnutých IGS 2020 v požadovaném termínu.