Tvorba Case Studies: Inovace výukového materiálu předmětu Podnikatelský záměr Případové studie IGS 2020 ÚPS 8110-005 Řešitel: Ing. R. Vaníčková, Ph.D. 1. Cíl řešení – a) • Cílem ebooku je vymezit problematiku business plánu skrze plánování, marketingový plán, marketingový mix, strategický plán, finanční plán i analýzu rizik. • V analytické části ebooku byli použity studie s názvem Restart společnosti ZOOT a.s., řešení krize společnosti včetně její reorganizace. • Druhou studií byl Projekt vývoje nového výrobku společnosti Mlékárna Kunín, a.s. s implementačními náměty k inovaci nového produktu s předpoklady poptávky po novém výrobku, marketingovém mixu nového Caffe Laté čokoláda i analýzy rizik včetně sestavení časového plánu projektu vývoje nového výrobku. 1. Cíl řešení – b) • V pořadí třetí studií bylo Poskytování služeb v oblasti údržby strojů a zařízení cílenou na navázání partnerské spolupráce v oblasti podnikání smluvně zajištěné spolupracující firmy. • Finální případovou studií s názvem Zvýšení využitelnosti pronajímaných prostor organizace Městská sportovní Třeboň, p. o. je ebook zaměřený na vylepšení původních webových stránek, návrhů na úpravu nedostatků webu včetně tzv. zavěšení organizace na sociální sítě, posílení propagace zlepšením grafické úpravy plakátů, vizitek a loga organizace. 2. Materiál a metodika řešení – a) • Hlavním cílem prakticky orientovaného písemného výstupu je poukázat na skutečnost, že pomocí studií a srovnání různých případů je možné dosáhnout více než popisu případu, formulace nebo struktury určitého konceptu, přístupu nebo institucionálního modelu. • Výstupem analytického zobecnění interpretační případové studie je zpřesnění stávajících konceptů nebo hypotéz, formulace nových hypotéz nebo reinterpretace stávajících principů / vztahů na koncepční úrovni. 2. Materiál a metodika řešení – b) • Pro účely zpracování e-booku byla využita metoda sběru dat, analýzy, syntézy, indukce a dedukce. • Prostřednictvím sběru dat byly získávány a shromažďovány informace z odborné literatury potřebné pro vypracování teoretické části e- booku. • Metoda analýzy byla využita pro rozčlenění většího celku na jednotlivé části dílčích podkapitol a rozboru vztahů a faktů postupujících od celku k jednotlivým částem. 2. Materiál a metodika řešení – c) • V analytické části e-booku byly využity metody analýzy, např. Analýza konkurence, Analýza silných a slabých stránek podniku, Analýza příležitostí a hrozeb vnějšího prostředí podniku, Analýza odvětví, Analýza rizik, metoda SPIN, vývojové trendy a potenciál trhu aj. • Metoda syntézy byla aplikována v rámci jednotlivých částí do většího celku e-booku tak, aby bylo možné integrovat získané informace a poznatky z analýz. • Základem metody indukce bylo dosažení vědomostí a nácvik praktických dovedností, které ověřili dedukci, prostřednictvím nichž lze definovat úsudek, který je zacílen od obecné informace ke zvláštnímu případu. 3. Rozpočet projektu Rozpočet projektu plánovaný: • Služby a náklady nevýrobní 33. 000,- Kč • Osobní náklady 7.000,- Kč Přehled skutečného čerpání: • Služby a náklady nevýrobní 33. 000,- Kč • Osobní náklady 7.000,- Kč 4. Výsledky a diskuse – a) • Podnikatelský plán lze stručně charakterizovat v pěti bodech, a to jako srozumitelný, logický, stručně uvážený, pravdivý a reálný a respektující rizika/milníky/omezení. CO BY MĚL PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR MINIMÁLNĚ OBSAHOVAT? • V kapitole Úvod a charakteristika podnikatelského záměru by mělo být uvedeno: název podniku (obchodní jméno), kontaktní údaje a identifikace zakladatele (ů) podniku, datum (předpokládaného) založení podniku, podnikatelská myšlenka, poslání podniku, účel podnikatelského záměru. 4. Výsledky a diskuse – b) • V kapitole Podnikatelský projekt je nezbytné citovat: obory podnikatelských činností, vstupní předpoklady (oprávnění k provozování podniku, zkušenosti z oboru), organizačně-právní forma podnikání (PO/FO), stadium rozvoje podniku, majetkoprávní vztahy - popis majetku podniku, historie podniku aj. • Kapitola Cíle podnikatelského projektu je koncipována na: výrobek nebo službu - popis výrobku, technologie, užitek z výrobku, odhad produkce aj. 4. Výsledky a diskuse – c) • V kapitole Marketingový plán má být poukázáno na: způsob a plán prodeje (prodejní strategie), cenovou politiku, propagaci - nástroje, náklady na propagaci, distribuční cesty, místo střetu setkání poptávky s produktem, odběratele. • Kapitola Výrobní plán je cílen na: potřeby budovy, stroje, materiál, energie, technologie, zaměstnanci (pracovní místa, výše mezd), ostatní výdaje, produkční kapacitu, logistiku, dodavatele. 4. Výsledky a diskuse – d) • V kapitole Finanční plán je účelné předložit: rozpočet zahajovacích výdajů (založení podniku, zřízení provozovny aj.), rozpočet měsíčních nákladů (provozních), předpokládaný finanční výsledek výnosy, prodej, tok hotovosti, zisky a ztráty, účetní výkazy - bilance, výsledovku, rozvahu aj. • Kapitola Časový harmonogram se věnuje: přípravě na podnikání - shromažďování informací, tvorbě podnikatelského záměru aj., založení firmy/podniku, získání finančních zdrojů na začátku podnikání, zajištění technologií, dodavatelů, lidských zdrojů aj., zahájení činnosti (prodej výrobků, poskytování služeb). 4. Výsledky a diskuse – e) • V kapitole Zdroje financování je nezbytné uvést zdroje finanční určených na rozvoj firmy/podniku - vlastní vs. cizí (leasing, úvěr, dotace aj.), rekapitulaci majetku. • Kapitola Přílohy má obsahovat: certifikáty, osvědčení, patenty aj., mapu umístění provozovny, propagační materiály, nájemní smlouvu, smlouvy s dodavateli a odběrateli, smlouvy se zaměstnanci aj. 5. Hlavní přínosy řešení • Zvýšení odborných kompetencí u studentů prezenční a kombinované formy studia programu Ekonomika podniku, studentů ze zahraničních partnerských škol studujících stejné nebo příbuzné vzdělávací programy zaměřené do oblasti Business and Managementu v mateřském nebo uživatelském jazyce (AJ) • Praktičnost, unikátnost, jedinečnost, inovativnost výuk. materiálu/ elektronického dokumentu v AJ • Aplikační využití výsledků/výstupů ve výchovně-vzdělávacím procesu • Porozumění obdobných případů z uživatelské praxe podnikatelských subjektů především MSP 6. Závěr • Kniha je publikovaná v online verzi, což v době digitalizace lze považovat na přínosné v oblasti online vzdělávání. Multimediální formu řízeného studia tzv. distanční vzdělávání shledávám za užitečnou a aplikačně využitelnou u všech tuzemských i zahraničních posluchačů/studentů i lektorů odborného vzdělávání. • Využití ebooku: u provozovatelů MSP podnikání, podniků služeb, výrobních i nevýrobních organizací, ale i manažerů ostatních výrobních podniků, marketérů, sales manažérů, podnikových inovátorů a risk manažérů. Děkuji Vám za pozornost. …Vaše dotazy… vanickovaradka@mail.vstecb.cz