Zlepšení průchodnosti studijních programů II IGS 8210-018 Řešitelé: Ing. Květa Papoušková RNDr. Jana Vysoká, Ph.D. Bc. Tereza Sýkorová Obsah 1Původní záměr projektu • 1.1 Plánované výstupy • 1.2 Cíle řešení 2Průběh a splnění projektu • 2.1 Materiál a metodika řešení • 2.2 Harmonogram projektových prací • 2.3 Konkrétní výstupy projektu • 2.4 Diskuse výstupů • 2.5 Hlavní přínosy řešení •3 Závěr •4 Použité zdroje • •1 Původní záměr projektu •Projekt interního grantu je součástí vytvářeného dlouhodobého plánu činnosti katedry v rámci VŠTE v oblasti výuky a rozvoje. Primárně se zaměřuje na zlepšení průchodnosti předmětů zajišťovaných Katedrou informatiky a přírodních věd (dále jen KIPV). •Cílem současného projektu je vydání publikace a rozšíření publikační činnosti pracovníků KIPV. Jedná se o navázání na projekt interního grantu č. IGS 8210-012 Zlepšení průchodnosti studijních programů z roku 2019. •Výstupem zmíněného projektu jsou materiály pro studenty bakalářských studijních programů. Konkrétně se jedná o předmět Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti (dále jen ZKP), jehož pilotní verze byla spuštěna v letním semestru akademického roku 2019/2020. •Společně s tímto materiálem bylo spojeno vydání podobného výukového materiálu pro předmět Základy matematiky (dále jen ZAM). Tento materiál je koncepčně řešen totožným způsobem jako materiál pro předmět ZKP a vzhledem ke stejným úkonům bylo využito synergie procesů pro vydání materiálů obou předmětů. •Jedná se o podporu pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a vytvoření studijních materiálů na úrovni předmětů zajišťovaných na VŠTE. • •1.2 Plánované výstupy §Kontrola správnosti a užitnosti materiálů pro studenty a vyučující předmětu ZKP, §doplnění materiálu pro předmět ZAM o teorii a řešené příklady, §vydání příkladové části učebních materiálů pro předmět ZKP včetně teorie a řešených příkladů, §vydání příkladové části učebních materiálů pro předmět ZAM včetně teorie a řešených příkladů. • •1.3 Cíle řešení •Cílem interního grantu vedeného pod názvem „Zlepšení průchodnosti studijních programů II“ bylo vydání aktuálních, kvalitních a dostupných publikací pro studenty VŠTE související se dvěma předměty nabízenými Katedrou informatiky a přírodních věd. •Dalším cílem projektu bylo zvýšit publikační činnost akademických pracovníků a získání zkušeností v projektových činnostech. • • •2.1 Materiál a metodika řešení •Finanční prostředky přidělené v rámci interního grantu byly využity na nákup odborných publikací vyhodnocených předběžným rešeršním šetřením jako vhodných pro tvorbu studijních materiálů. V současné době jsou tyto publikace k dispozici vyučujícím KIPV. •Dále byly finanční prostředky využity na proplacení recenzních posudků, tisk a vydání dvou učebnic pro volitelné předměty ZAM a ZKP, které jsou určeny k přímému prodeji studentům prostřednictvím knihovny VŠTE. Zbývající náklady na tisk byly hrazeny z projektu ID 8210-004 a katedrálních zdrojů. •Původně plánovaná částka na grafické úpravy učebnic nebyla realizována. Řešitelky provedly daný úkon svépomocí. Částka byla převedena z projektu ID 8210-018 na projekt ID8210-007, kde byla využita na nákup odborné cizojazyčné literatury. • 2 Průběh a splnění projektu •2.2 Harmonogram projektových prací 04-07/2020 •Úprava a kontrola studijního materiálu předmětu ZKP •Doplnění sbírky příkladů ZAM o teoretickou část a řešené příklady •Typografická a jazyková úprava 07-08/2020 •Grafický návrh titulních stran publikací •Výběr recenzentů a předání připravených materiálů k recenzím •Výběr vhodného dodavatele výroby publikací 09-10/2020 •Dočerpání prostředků projektu •Zapracování připomínek z recenzních posudků •Vydání učebnic k předmětu ZKP a ZAM •Předání k přímému prodeji knihovně VŠTE •Závěrečná zpráva o řešení projektu •2.3 Výstupy projektu •Stěžejním výstupem grantu jsou dvě učebnice vydané pod záštitou VŠTE: ·Základy matematiky: Sbírka příkladů; RNDr. Jana Vysoká, Ph.D., Ing. Květa Papoušková, 2020, 94 stran, ISBN 978-80-7468-169-1 ·Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti: Sbírka příkladů pro studenty prezenční a kombinované formy; Ing. Květa Papoušková, RNDr. Jana Vysoká, Ph.D., 2020, 77 stran, ISBN 978-80-7468-168-4 •Vydané učebnice jsou v souladu s vizuálním náhledem VŠTE. Obě publikace jsou dostupné k nahlédnutí u asistentky KIPV Bc. Terezy Sýkorové a k zakoupení pro studenty a veřejnost v knihovně VŠTE. • • • • • • •Vydané učební materiály odráží sylaby předmětů Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti s kódem ZKP a Základy matematiky s kódem ZAM. •Sylabus předmětu ZKP dle ISu: 1.Faktoriál čísla, kombinační čísla a jejich vlastnosti 2.Rovnice s kombinačními čísly 3.Pravidlo kombinatorického součtu a součinu 4.Variace 5.Permutace 6.Kombinace 7.Pravděpodobnost - vlastnosti 8.Pravděpodobnost náhodného jevu 9.Statistická pravděpodobnost 10.Podmíněná pravděpodobnost 11.Pravděpodobnost průniku 12.Pravděpodobnost sjednocení jevů 13.Nezávislé pokusy • • • • • • Obsah učebnice předmětu ZKP dle [1]: Ukázka teorie a řešených příkladů (podkapitola 4.6) dle [1]: •Sylabus předmětu ZAM dle ISu: •1. Početní operace se zlomky, úprava složených zlomků, mocniny a odmocniny •2. Úprava algebraických výrazů, využití vzorců •3. Řešení rovnic, vyjadřování ze vzorce, rovnice s absolutní hodnotou •4. Kvadratická rovnice, dělení polynomů, polynomické rovnice, Hornerovo schéma •5. Exponenciální a logaritmické rovnice, definice logaritmu •6. Goniometrické rovnice •7. Komplexní čísla, algebraický tvar, goniometrický tvar, Moivreova věta •8. Grafy elementárních funkcí •9. Grafy pokročilých funkcí •10. Nerovnice, definiční obor •11. Transformace grafů •12. Inverzní funkce •13. Aplikované úlohy • • • • • Obsah učebnice předmětu ZAM dle [2]: Jedním z cílů projektu bylo doplnění sbírky příkladů o teorii a řešené příklady. Zde je ukázka podkapitoly 5.3 dle [2]. •2.4 Diskuse výsledků •Jedná se o výstupy k předmětům, na něž navazují předměty náročné. Obzvlášť v době distanční výuky jde o jednoduchý a dostupný materiál pro řadu studentů i vyučujících bez dodatečného vyhledávání problematiky. •Materiál k předmětu ZAM byl využit ve výuce po dobu tří semestrů. Jeho doplnění o teorii a řešené příklady a následné vydání bylo logickým krokem navazujícím na předchozí projekční práci v rámci IGS. •Materiál k předmětu ZKP byl poprvé použit v letním semestru akademického roku 2019/2020. Částečně se jednalo o prezenční výuku. Od 4. týdne bylo vzhledem k opatřením Vlády ČR nutné přejít na výuku distanční. Během prezenční výuky probíhaly hodiny za téměř plné účasti studentů. V době distanční výuky byly studenti odkázáni na samostudium a on-line konzultace. Výstup z IGS 8210-012/2019 byl studenty velmi dobře hodnocen a nebylo zapotřebí vyhledávat další příklady ani doplnění k teorii. •Obě učebnice (ZAM i ZKP) prošly kvalifikovaným recenzním posouzením. Připomínky byly před vydáním zapracovány. Vydání publikací proběhlo v souladu s plánovaným termínem dokončení 31. října 2020. •Neinvestiční položky byly použity na nákup odborné literatury a odměny pro recenzenty. • •2.5 Hlavní přínosy řešení •Nově vzniklý předmět Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti (ZKP) svou náplní splňuje předpoklady, jež jsou v souladu se sylaby předmětů Statistika (STA, STA_z), Teorie rozhodování (N_TOR) a Operační výzkum 2 (OVY_2z) dané prerekvizitami těchto předmětů. Vzniklá učebnice je pomocnou oporou ke studiu a zároveň i pro samotnou výuku vedenou akademickými pracovníky VŠTE, zejména pro zajištění homogenity výuky. •Předmět ZAM je trvale zakotven v nabídce (KIPV). Vzniklá publikace bude nápomocna pro zajištění homogenity výuky a zpřístupnění kvalitních a ucelených studijních materiálů studentům. •Významným přínosem je získání zkušeností členů týmu s řešením projektů s ohledem na možnosti dalšího působení v projektové činnosti a profesní růst zúčastněných akademických pracovníků. • •3 Závěr •Cíle projektu se podařilo splnit dle původního záměru. Vydané publikace jsou podporou dlouhodobého záměru KIPV a možností, jak zvýšit průchodnost náročnějších předmětů zajišťovaných touto katedrou. Finanční prostředky byly využity nebo přesměrovány na jiný projekt v rámci poskytnutých IGS 2020 v požadovaném termínu. • •4 Použité zdroje •[1] Papoušková, K., Vysoká, J. 2020. Základy kombinatoriky a pravděpodobnosti: Sbírka příkladů pro studenty prezenční a kombinované formy. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-168-4 •[2] Vysoká, J., Papoušková, K. 2020. Základy matematiky: Sbírka příkladů. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-169-1 • •