ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ INTERNÍHO GRANTU 1. Název interního grantu: Inovace studijních materiálů předmětu Fyzika II Katedra: KIPV 2. Hlavní řešitel: Příjmení, jméno, tituly: Mgr. Tomáš Náhlík Ph.D. Pracovní zařazení: odborný asistent Kontakt: e-mail: nahlik@mail.vstecb.cz tel.: 387 842 140 3. Spoluřešitelé: Příjmení, jméno, titul: RNDr. Ivo Opršal Ph.D. Kontakt: oprsal@mail.vstecb.cz tel: 387 842 186 Příjmení, jméno, titul: Dr. Luděk Jirkovský Kontakt: jirkovsky@mail.vstecb.cz tel: 387 842 186 4. Anotace: Tento grant navazuje na úspěšně obhájené projekty z minulých let (8210IGS005(2019), IGS2/2018(2018)), kdy jsme vytvářeli nové studijní materiály pro předmět Fyzika I (Fys, Fys I, Fys Z) a N_FLP, pořizovali především českou literaturu a vybavení na názornou výuku pomocí experimentů. Letos bychom rádi pokračovali dalším rozšířením výše uvedeného. Mimo to, na základě ohlasů studentů a zvýšené průchodnosti těchto předmětů v letošním akademickém roce, považujeme za velice vhodné vytvořit podobné materiály i pro studenty předmětu Fyzika II. Sbírka příkladů by měla sloužit studentům jak bakalářského studia, tak i magisterských oborů. Mnohdy se zde setkáváme se studenty, kteří k nám přicházejí z různých typů škol s odlišnou úrovní znalostí. Vyvstává tedy potřeba poskytnout dostatečnou podporu pomocí skript a studijní literatury obecně. Vydat vlastní skripta, která budou přesně zaměřená na potřeby našich studentů, se jeví jako jedna z nejvhodnějších možností. To potvrzuje i zkušenost se skriptem řešených příkladů, které se podílelo na vzrůstu průchodnosti Fyziky I. V neposlední řadě přinese možnost lepšího uplatnění studentů technických oborů na trhu práce, protože pochopení fyziky znamená pochopení souvislostí a fungování okolního světa. 5. Konkrétní výstupy: · Nákup a inovace studijní literatury v českém i anglickém jazyce · Vydání skript - Sbírka příkladů z Fyziky II – Opršal, Náhlík · Nákup učebních pomůcek · Nákup materiálu pro experimenty v hodinách fyziky · Příprava příručky k experimentům pro vydání · Aktualizace učebních materiálů - odpovědníků z fyziky I/II v IS 6. Přínos k rozvoji VŠTE: · vytvoření nových studijních materiálů o skriptum o odpovědníky v IS o příprava příručky pro experimenty z fyziky · aktualizace odborné literatury (nákup aktuálních knih, včetně cizojazyčných), · růst odborné zdatnosti studentů, zvýšení kvality znalostí, což s vysokou pravděpodobností povede ke zlepšení prostupnosti předmětů · podpora profesního růstu akademických pracovníků (zejména na úrovni odborných asistentů s ohledem na budoucí habilitaci), · možnost prezentace výukových experimentů na akcích školy – Den Otevřených Dveří, Noc vědců… 7. Cílová skupina: · Studenti oboru strojírenství (Fys 2) · Studenti navazujícího studia obor Logistika (N_FLP) · Pedagogičtí pracovníci · Studenti ERASMUS+ (anglická literatura) · Veřejnost (možnost prezentace výukových experimentů na akcích školy – Den Otevřených Dveří, Noc vědců…) 8. Současný stav řešeného problému: Projekt navazuje na úspěšně obhájené projekty IGS (8210IGS005(2019), IGS2/2018(2018)), které byly řešeny v podobném řešitelském týmu (Náhlík, Opršal). V předkládaném projektu bychom rádi pokračovali v obnově a vytvoření nových výukových materiálů a rozšíření experimentů pro fyziku v navazujících oborech, jejichž výuku zajišťuje KIPV. V současné době neexistuje sbírka příkladů pro Fyziku II, studenti mají k dispozici pouze studijní materiály vytvořené před lety doc. Hlaváčovou. Studijní materiály neobsahují ve své současné podobě v každé kapitole řešené příklady. To způsobuje studentům jisté obtíže při přípravě ke zkoušce, protože není možné v rámci výuky spočítat všechny příklady. Fyzikální jevy jsou často komplexnější než abstrakce studované v základním kurzu (např. vliv rotujících součástí na pohybující se objekt), proto je dalším cílem výroba názorných experimentů k dané problematice. 9. Cíle řešení: · Vytvořit a vydat skripta · Rozšířit sady experimentů pro výuku · Podpora frontální výuky: o Vytvoření soupravy pro názorné experimenty prováděné přímo při výuce. o Usnadnění pochopení vykládané teorie a aplikace v praxi. o Zvýšení úrovně výuky jejím zpestřením, diversifikací metod a použitých pedagogických principů. o Vytvoření sbírky příkladů, která poskytne studentům více materiálu k procvičování · Zlepšení studijních výsledků. · Zvýšení možnosti a schopnosti uplatnění absolventů v praktických/technických oborech. · Aktualizace stávajících výukových materiálů · Nákup literatury, zejména cizojazyčné · Provázanost se Support Centrem provozovaným na VŠTE materiálně i výukou. 10. Harmonogram prací v roce 2020: · Rešerše literatury do 31.3 2020 · nákup navrhované literatury a pomůcek do 30. 6.2020 · Odpovědník – aktualizace a vložení do IS do 31. 8.2020 · Aktualizace materiálu frontální výuky do 31. 8.2020 · Vydání skript s příklady pro přednášky z fyziky do 31. 8.2020 · Příprava závěrečné zprávy do 1. 10.2020 · Změny detailů, úpravy studijních materiálů i experimentů budou pokračovat i po skončení projektu v návaznosti na výuku a podle potřeb studentů i vyučujících 11. Rozpočet projektu: Kategorie Částka [Kč] Mzdy včetně pohyblivých složek a odvodů SP, ZP a FKSP ze strany zaměstnavatele 81 600,- Materiální náklady 38 700,- Externí služby 26 000,- Cestovní náhrady 0,- Nákup literatury : 35 000Kč Feynman Lectures Surely You`re Joking, Mr. Feynman! Halliday, Resnick, Walker – Fundamentals of Physics Extended John D. Jackson – Classical electrodynamics Fyzika bez (m)učení – Isaac McPhee Fyzika v příkladech – Mechanika pro studenty vysokých škol Fyzika v příkladech II – Molekulová fyzika a termodynamika, elektrostatika, elektrický proud, magnetické a elektromagnetické pole pro studenty vysokých škol SEDLÁK B., ŠTOLL IVAN – Elektřina a magnetismus Stephen Hawking – tituly budou upřesněny Wagner Vladimír - Fukušima I poté Další bude upřesněno na základě podrobné rešerše Nákup pomůcek: Stavebnice Bofin + výkonové tranzistory 2500Kč Akumulátory pro experimenty + příslušenství 1200Kč Externí služby: Odměna recenzentů (4x 1500Kč – 2 publikace): 6000Kč Tisk 2 publikací 20 000Kč V Českých Budějovicích Mgr. Tomáš Náhlík Ph.D. Jméno hlavního řešitele a podpis