Příloha č. 1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2019 Název projektu Inovace výuky o laboratorní praktika/kurzy se zaměřením na krystalizaci, tuhnutí a analýzu struktury oceli pro studijní programy VŠTE Číslo projektu 8210-013/2019 Řešitel: doc. Ing. Ladislav SOCHA, Ph.D. doc. Ing. Karel GRYC, Ph.D. Řešeno v roce: 2019 SM9/2016-1 1. Cíl řešení Hlavním cílem řešení interního grantu č. 8210-013/2019 byla inovace výuky vybraných studijních předmětů Základy slévárenských technologií a Výrobní technologie pro ekonomy v oblasti lití a krystalizace oceli. Cíl inovace laboratorních praktik/kurzů spočíval ve větším důrazu na řešení reálných laboratorních úloh formou simulace tuhnutí, čímž dojde k ověření teoretických znalostí studentů. Účelem je rovněž rozšíření praktických/kurzů v laboratoři na VŠTE a zajištění atraktivní výuky, což se může projevit zvýšeným zájmem studentů. Obecným cílem je také zkvalitnění výuky vybraných předmětů, a to ve cvičeních, čímž dojde ke zvýšení vědní úrovně studentů a rozvoji jejich tvůrčích schopností. 2. Materiál a metodika řešení Přidělené finanční zdroje byly použity na materiál a služby (viz tabulka níže). Kategorie Schválená částka (Kč) Čerpání (Kč) Mzdy včetně pohyblivých položek 0,- Kč 0,- Kč Odvody SP, ZP a FKSP ze strany zaměstnavatele 0,- Kč 0,- Kč Materiální náklady 45 000,- Kč 36 888,- Kč Externí služby 15 000,- Kč 23 232,- Kč Cestovní náhrady 0,- Kč 0,- Kč Celkem 60 000,- Kč 60 120,- Kč Materiální náklady, včetně drobného majetku: 36 888,- Kč V rozpočtu nákladů na řešení interního grantu byly zahrnuty výdaje na zajištění laboratorních praktik/kurzů a materiál, což představuje náklady nezbytně nutné pro zajištění praktických kurzů: a) Náklady na přístrojové vybavení laboratoře: 29 418,- Kč S Topná deska - určená pro řízený ohřev a rozpuštění chemických látek (thiosíran sodný, stearin a parafín), S Kádinky tlustostěnné o velikosti -1000 ml a 2000 ml, ■S Pomůcky - teploměry, petriho misky a laboratorní váha (pro navážku chemikálií), S Drobné pomůcky - chemické lžičky, špachtle, kleště, kartáče, papírové utěrky atd. b) Náklady na pořízení laboratorních chemikálií: 7 470,- Kč Thiosíran sodný, stearin a parafín - materiály určené pro vizualizaci struktury a rozsahu tuhnutí ve výukových kokilách. Externí služby: 23232,- Kč V případě výroby výukových kokil došlo k přesunu části finančních zdrojů představujících 8 232,- Kč z položky „Materiální náklady" do položky „Externí služby" z důvodu krácení původně navrženého rozpočtu. Náklady na externí služby byly určeny na výrobu výukových kokil nezbytných pro inovaci laboratorních praktik/kurzů: dělení, vrtání, obrábění, frézování atd. 3. Výsledky a diskuse Hlavním výstupem projektu je výrazná inovace oborového a tedy stěžejního předmětu Základy slévárenských technologií a spočívá: 1. V zavedení laboratorního praktika/kurzu s názvem: S Laboratorní praktika „ Vliv parametrů odlévání na vznik staženiny" 2. Ve vytvoření laboratorního praktika/kurzů zaměřených na praktické ukázky tuhnutí, vznik staženiny a řešení semestrálních projektů. Toto praktikum bude obsahovat: S Stručný úvod do problematiky tuhnutí oceli, S Seznámení s laboratorními metodami simulace tuhnutí, kdy ocel bude simulována chemickými látkami, jako je thiosíran sodný, stearin nebo parafín. Odlévání bude prováděno do výukových kovových kokil různých tvarů, čímž bude zajištěna rozdílnost jednotlivých výsledných struktur a tloušťky utuhlého materiálu s ohledem na rychlost krystalizace, tvar ingotu, rychlost odlévání atd. Dosažené výsledky budou zaznamenávány pomocí digitálního fotoaparátu a zpracovány pomocí počítače, S Protokoly vypracované studenty představující semestrální projekt. Obsahem protokolů bude obecná podstata tuhnutí a vznik staženiny, popis metodiky experimentů a v neposlední řadě i výsledky tuhnutia vznik staženy. 3. Vytvoření výukového materiálu ve formě dokumentu (Word, AdobeReader) obsahujícího shrnutí podkladů pro vedení cvičení a zadání jednotlivých úloh. Dokument je určen pro cvičící a studenty předmětu. 4. V rozšíření výukové laboratoře na VŠTE, a to nákupem laboratorního zařízení, spotřebního materiálu a výrobou výukových kokil. Obdobným způsobem bude inovována i náplň dalšího předmětu zabývajícího se základní problematikou lití a krystalizace oceli, a to: ^ Výrobní technologie pro ekonomy. 4. Hlavní přínosy řešení VŠTE se trvale snaží o vysokou kvalitu absolventů, což dokazuje zájem podniků o tyto absolventy. Pro trvalé zvyšování této kvality je nutno podporovat tvůrčí schopnosti studentů a také reagovat na nové trendy v oblasti slévárenských nebo výrobních technologií. Inovace předmětů zabývajících se mimo jiné litím a krystalizací oceli odpovídá tomuto trendu. Zařazením reálných laboratorních praktik/kurzů došlo k zatraktivnění výuky, prohloubení schopností a vědní úrovně nejen oborových absolventů, ale také absolventů příbuzných technických oborů v rámci jednotlivých ústavů. Dostupnost projektu byla zajištěna zavedením přesně definovaných výstupů do výuky vybraných předmětů. Udržitelnost projektu je zajištěna rozšířením výukové laboratoře na VŠTE a jejím pravidelným využíváním. Předkládaný projekt plně podporuje rozvojovou koncepci VŠTE v oblasti vzdělávací činnosti. 5.Závěr Podstatou interního grantu č. 8210-013/2019 byla inovace výuky specializovaných předmětů v oblasti slévárenských nebo výrobních technologií, a to zařazením laboratorních praktik/kurzů představujících reálné ukázky tuhnutí a vznik staženiny. V rámci laboratorních praktik/kurzů došlo k zavedení úloh simulace tuhnutí ingotů s použití variabilních ocelových modelů kokil při tuhnutí a vzniku staženiny pomocí látek na bázi thiosíranu sodného, parafínu nebo stearinu za různých podmínek. Lze konstatovat, že řešení projektu přispělo k zatraktivnění znalostí získaných z přednášek jejich významným a inovativním rozšířením. Dále došlo k rozšíření možností výukové laboratoře na VŠTE, které budou sloužit k zatraktivnění a rozšíření výuky a také k zapojení studentů do laboratorních praktik/kurzů. Realizací projektu dospělo ke zkvalitnění výuky, rozšíření odborné a vědecké způsobilosti studentů a také podpoření jejich tvůrčích schopností. Mezi vybrané předměty, kde byly výsledky projektu implementovány, patří: S Základy slévárenských technologií, S Výrobní technologie pro ekonomy. 6. Použité zdroje Není relevantní. 7. Přílohy Snímky jednotlivých výukových kokil pro laboratorní praktika/kurz s názvem: „ Vliv parametrů odlévání na vznik staženiny" Datum: 31. 10. 2019 Podpis: 7. Příloha Snímky jednotlivých výukových kokil pro laboratorní praktika/k „Vliv parametrů odlévání na vznik staženi'ny" Model kokily pro studium tuhnutí (vytvořeny 4ks) Modely kokil pro studium vzniku staženiny (vytvořeny 3 ks)