SM9/2016-1 Příloha č. 1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2019 Název projektu Přípravné jazykové kurzy pro nově přijaté studenty VŠTE Číslo projektu 8110-004/2019 Řešitel: Mgr. Libuše Turinská Řešeno v roce 2019 SM9/2016-1 1. Cíl řešení Cílem projektu bylo vytvořit a nabídnout kurz obecného cizího jazyka na základní úrovni, který by zejména nově přijatým studentům VŠTE s nulovou či velmi nízkou úrovní cizího jazyka umožnil snazší dosažení požadované cílové úrovně znalostí v jazykových kurzech v rámci studijních programů. V současné době se při přijetí do bakalářských studijních programů nepožaduje žádná konkrétní vstupní jazyková úroveň, studenti tak v jazykových kurzech zejména v prvním ročníku vykazují v rámci jedné studijní skupiny značně rozdílnou úroveň, což velmi komplikuje práci lektorů i ostatních studentů ve skupině. Očekávalo se, že o kurz projeví zájem zejména studenti kombinované formy studia, kteří mají mnohdy pouze základní znalosti ruského jazyka. Nabídka kurzu cizího jazyka pro začátečníky by mohla do značné míry přispět ke zvýšení prostupnosti studentů v jednotlivých semestrech. 2. Materiál a metodika řešení Jako forma realizace byl zvolen intenzivní týdenní jazykový kurz o počtu celkem 28 hodin, v podobě prezenčního i online kurzu na základě zájmu studentů. Nově přijatí studenti byli s nabídkou kurzu osloveni prostřednictvím Informačního systému VŠTE a v případě zájmu jim byl e-mailem na jejich školní adresu zaslán podrobný harmonogram kurzu včetně učebních materiálů a obsahu jednotlivých hodin. Studenti si tak mohli zvolit, zda se zúčastní celého kurzu nebo jen jeho jednotlivých částí dle svých potřeb. V závěru kurzu pak studenti absolvovali písemný test a o jeho výsledcích byli informováni. V rámci projektu byl také vytvořen výukový materiál shrnující obsah kurzu, který byl zaslán účastníkům kurzu. Bude také volně přístupný prostřednictvím IS pro studenty prvních ročníků. 3. Výsledky a diskuse O kurz projevili zájem celkem 4 studenti pouze anglického jazyka. Na základě jejich zájmu byl vytvořen harmonogram kurzu a jeho náplň (Příloha 1). Výukovým materiálem byla s přihlédnutím k učebnici používané v kurzech v prvních ročnících (OXENDEN, Clive, Christina KOENIG LATHAM a Paul SELINGSON. English File third edition Preintermediate Student's Book with iTutor. Oxford: Oxford University Press, 2012. ISBN 978- 0-945988-1-1.) zvolena a z grantu zakoupena učebnice OXENDEN, C., LATHAM-KOENING, CH., SELIGSON, P., English File Elementary Student's Book third edition, Oxford University Press 2012, a OXENDEN, C., LATHAM-KOENING, CH., SELIGSON, P., HUDSON, J., English File Elementary Workbook with key third edition, Oxford University Press 2012. Vzhledem ke zvolené formě realizace založené na zájmu studentů (intenzivní prezenční kurz) byl zaměřen zejména na probrání a procvičení základních gramatických jevů odpovídajících úrovni A0 – A1. V závěru kurzu byla shrnuta probraná látka a studenti absolvovali písemný test (Příloha). Vytvořený studijní materiál, obsahující vysvětlení gramatických jevů a cvičení k jejich SM9/2016-1 procvičení spolu s klíčem je založen na obsahu kurzu a byl zaslán účastníkům kurzu. Je také přístupný v IS VŠTE ve Studijních materiálech k předmětům ACJ_1, ACJ_1z, AJP_1. 4. Hlavní přínosy řešení Očekáváným přínosem řešení je zvýšení prostupnosti v jazykových předmětech zejména v prvním ročníku. 5. Závěr Hlavním řešitelem je Mgr. Libuše Turinská, spoluřešiteli byli původně Mgr. Věra Sládková, Mgr. Karim Sidibe za jazyk anglický a Mgr. Elena Tomášková za jazyk německý. Vzhledem k ukončení pracovního poměru Mgr. Věry Sládkové se součástí řešitelského týmu stal Mgr. Daniel Raušer. Vzhledem k zájmu studentů o kurz anglického jazyka výuku v kurzu zajistila Mgr. Turinská, Mgr. Sidibe a Mgr. Raušer, a to v tomto poměru: Mgr. Turinská – 6 vyučovacích hodin, Mgr. Sidibe – 12 vyučovacích hodin, Mgr. Raušer – 10 vyučovacích hodin. Všichni členové řešitelského týmu se podíleli na přípravě online dostupných materiálů. Na základě zájmu studentů proběhl kurz v prezenční podobě ve dnech 16. – 20 .09. 2019. Celkem se jej zúčastnili 4 studenti se vstupní úrovní A0 – A1. V závěru posledního dne kurzu byl shrnut jeho obsah a studenti absolvovali písemný test, o jehož výsledku byli informováni. V rámci kurzu byl také vytvořen studijní materiál, který byl absolventům kurzu zaslán prostřednictvím mailu a je také k dispozici ve v IS VŠTE ve Studijních materiálech k předmětům ACJ_1, ACJ_1z, AJP_1. Vzhledem k vytvořeným materiálům dostupným v IS VŠTE shrnujícím obsah kurzu se očekává zvýšení prostupnosti v těchto předmětech. Přehled čerpání rozpočtu Plánovaný rozpočet: - Materiální náklady, včetně drobného majetku: Kč 5 000,Skutečně vyčerpáno: - Materiální náklady, včetně drobného majetku: Kč 1 121,- (nákup odborné literatury) 6. Použité zdroje Literatura: OXENDEN, C., LATHAM-KOENING, CH., SELIGSON, P., English File Elementary Student's Book third edition, Oxford University Press 2012, OXENDEN, C., LATHAM-KOENING, CH., SELIGSON, P., HUDSON, J., English File Elementary Workbook with key third edition, Oxford University Press 2012 SM9/2016-1 7. Přílohy Příloha 1: Harmonogram kurzu Příloha 2: Zkušební test Příloha 3: Docházka v kurzech Příloha 4: Vypracovaný materiál ke kurzu Datum: 24. 10. 2019 Podpis: