SM9/2016-1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2019 Název projektu Inovace studijních materiálů pro výuku fyziky v navazujícím studiu Číslo projektu 8210005/2019 Řešitel: Hlavní řešitel: Opršal Ivo, RNDr., Ph. D. Spoluřešitel: Náhlík Tomáš, Mgr., Ph. D. Řešeno v roce 2019 SM9/2016-1 1. Cíl řešení Fyzikální jevy spojené s logistikou jsou často komplexnější než abstrakce studované v základním kurzu (např. vliv rotujících součástí na dopravní prostředek), proto byl jedním z cílů nákup, výroba a názorných experimentů k dané problematice, doplňující současnou sadu k základnímu kurzu fyziky. Dalším podstatným mezníkem bylo vytvoření sbírky komentovaných a řešených příkladů, která poskytne studentům více materiálu k procvičování. Specifické cíle: Podpora frontální výuky:  Doplnění soupravy pro názorné experimenty prováděné přímo při výuce.  Usnadnění pochopení vykládané teorie a aplikace v praxi.  Zvýšení úrovně výuky jejím zpestřením, diversifikací metod a použitých pedagogických principů. Zlepšení studijních výsledků:  Vytvoření sbírky příkladů, která poskytne studentům více materiálu k procvičování  Zvýšení možnosti a schopnosti uplatnění absolventů v praktických/technických oborech.  Aktualizace stávajících výukových materiálů  Nákup literatury  Provázanost s plánovaným support centrem materiálně i výukou. 2. Materiál a metodika řešení Projekt navazuje na úspěšně obhájený projekt IGS 2/2018 Inovace výuky fyziky za pomocí fyzikálních experimentů, moderních výukových metod a nových studijních materiálů, který byl řešen ve stejném týmu. Přidělené finanční prostředky byly využity na:  Nákup materiálu pro experimenty prováděné při frontální výuce. Jde o rozšíření současné sady, která je již aktivně používaná ve výuce zajišťované KIPV.  Nákup některé přehledové knihy z fyziky typu kompendium, ve kterém se nachází jak přehled učiva, tak i některé řešené příklady a popularizační literaturu.  Tisk sbírky řešených příkladů z fyziky. Příprava nového odpovědníku k předmětu a jeho zavedení do IS. 3. Hlavní přínosy řešení Vytvoření sbírky komentovaných a řešených příkladů, která poskytne studentům více materiálu k procvičování – sbírka byla již během výuky testována a neformálně po částech užívána ve výuce, což díky zpětné vazbě od studentů přispělo ke zvýšení přehlednosti, čtivosti a výukové hodnoty tohoto materiálu. Sbírka je vydána jako skriptum VŠTE: Náhlík, T., Opršal, I., 2019. Sbírka řešených a komentovaných příkladů z Fyziky SM9/2016-1 (I), VŠTE České Budějovice 2019, ISBN: 978-80-7468-144-8, 150 stran. Nakoupená přehledová literatura z fyziky a vydané skriptum jsou používány k zopakování přehledu učiva některých řešený příkladů. Spolu s popularizační literaturu je vše využíváno v nově založeném Support centru KIPV, během konzultací a při frontální výuce. Do IS VŠTE byl k předmětu zaveden nový aktualizovaný odpovědník, který slouží jako výukový prostředek k přípravě na část (deseti otázkový kvíz) závěrečného testu. Přidělené finanční prostředky byly vyčerpány v řádném termínu dle rozpočtu. 4. Závěr Uvedené cíle a jejich splnění jsou součástí dlouhodobého záměru KIPV na zlepšení studijních výsledků a odborných kompetencí studentů. Projektové výstupy jsou užívány jak pro frontální výuku, tak i pro konzultace a práci v support centru KIPV a v individuální přípravě studentů. Změny detailů, úpravy studijních materiálů i experimentů budou pokračovat i po skončení projektu v návaznosti na výuku a podle potřeb studentů i vyučujících. 5. Použité zdroje - 6. Přílohy Datum: 31.10.2019 Podpis: