SM9/2016-1 Příloha č. 1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2019 Název projektu Inovativní přístup k výuce předmětů na Ústavu znalectví a oceňování Číslo projektu 05IRP04/2019 Řešitel: Ing. Simona Hašková, Ph.D. Spoluřešitelé: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., Ing. Veronika Machová, MBA, Ing. Pavel Rousek, Ph.D., Ing. Jakub Horák Řešeno v roce 2019 SM9/2016-1 1. Cíl řešení ÚZO trvale usiluje o zkvalitnění výuky a zvyšování úspěšnosti studentů v testech a studentského komfortu. Naplnění výše zmiňovaného zacílit projekt Inovativní přístup k výuce předmětů na Ústavu znalectví a oceňování. Projekt si konktrétně kladl za cíl: 1. aktualizovat a rozšířit vyučovací podklady – materiály využívané při výuce, 2. inovovat přístup k výuce předmětů vyučovaných na ÚZO VŠTE. Smyslem naplnění uvedených cílů projektu je zvýšení průchodnosti studentů předměty. 2. Materiál a metodika řešení Nástrojem pro naplnění uvedených cílů byla realizace čtyř klíčových aktivit projektu: • Klíčová aktivita 1: Inovace výukových materiálů vybraných česko-jazyčných předmětů Inovacemi se myslí především aktualizace powerpointových podkladů předmětů Finance podniku 1 FIP_1, Finance podniku 2 FIP_2, Controlling CTR_a a Finanční a kapitálové trhy FKT. Dále využití a implementace dat finančních závěrek podniků působících v České republice průřezově všemi institucionálními sektory z databáze Albertina ve výukových materiálech. • Klíčová aktivita 2: Inovace výukových materiálů vybraných anglicko-jazyčních předmětů V tomto případě se jedná o zohlednění praktických příkladů v materiálech a o jazykovou korekturu powerpointových podkladů předmětů Corporate Finance 1 S_FIP_1, Corporate Finance 2 S_FIP_2, Controlling S_CTR a Financial Analysis S_FIA. • Klíčová aktivita 3: Návrh opatření na zlepšení průchodnosti studentů jednotlivými předměty V rámci této aktivity dojde k návrhu a implementaci opatření na základě kooperace mezi garantem předmětů Finance podniku 1 FIP_1 a Controlling CTR_a, vyučujícím a dalšími zainteresovanými subjekty. • Klíčová aktivita 4: Rozšířené materiálové podpory předmětů Nákup relevantní tištěné literatury, e-knih, notebooku, tabletu. 3. Výsledky a diskuse Projekt přispěl k podpoře pedagogické práce prostřednictvím zavedení inovativního přístupu k výuce, rozšíření výukových materiálů, rozšíření materiálové základny potřebné pro kvalitní a moderní výuku předmětů na ÚZO a přípravou zcela nových zkušebních materiálů v důsledku realizace aktivit: • Klíčová aktivita 1: Inovace výukových materiálů vybraných česko-jazyčných předmětů Byly aktualizovány powerpointové podklady a využívány k výuce od ZS 2019/2020 u předmětů: Finance podniku 1 FIP_1, Finance podniku 2 FIP_2, Controlling CTR_a Finanční a kapitálové trhy FKT. Součástí toho byla ve výukových materiálech využita data finančních závěrek podniků působících v České republice z databáze Albertina. • Klíčová aktivita 2: Inovace výukových materiálů vybraných anglicko-jazyčných předmětů Pro účely výuky v anglickém jazyce (výuky samoplátců a studentů programu Erasmus+) byly provedeny jazykové korektury prezentačních podkladů čtyř vyučovaných předmětů: Financial Analysis, S_FIA, Corporate Finance 1, S_FIP_1, Corporate Finance 2, S_FIP_2, Controlling, S_CTR. SM9/2016-1 Prezentační poklady jsou využívány ve výuce zmiňovaných předmětů od zimního semestru 2019/20 a zároveň jsou nahrávány studentům na dokumentový server. Celkově se jedná o 52 témat a o celkovém rozsahu přesahujícím 1 000 snímků. Všechny dokumenty byly rozšířeny o informační snímek s textem "Proofreading within the project no. 8310- 001 An Innovative Approach to Teaching Courses at the School of Expertness and Valuation" • Klíčová aktivita 3: Návrh opatření na zlepšení průchodnosti studentů jednotlivými předměty Níže uvedené body jsou souhrnem opatření vedoucích ke zvýšení celkového hodnocení studentů prezenčního studia v předmětu FIP_1, CTR_a a FKT resp. ke zvýšení průchodnosti uvedenými předměty: 1. Studijní literatura – základní kniha či skripta, ze které budou studenti studovat – v případě FIP_1 Skripta Finance podniku 1 autorů Hašková a Vochozka, v případě CTR Controlling autorů Vochozka, Stehel, Psárska, v případě předmětu FKT Finanční trhy a investování, autor Jílek. 2. Zkouškový závěrečný test s maximem dosažitelných bodů 70 bude vycházet z obsahu uvedených skript (od psaní průběžného testu se upouští), přičemž teoretické testové otázky jsou čerpány z otázek k procvičení uvedených v závěru každé kapitoly skript – studenti o tom budou informováni; početní příklady a grafické úkoly budou čerpány pouze z řešených příkladů a příkladů k procvičení uvedených ve skriptech – studenti o tom budou informováni. 3. Body za aktivitu budou udělovány za správně řešené příklady a/či zpracované odpovědi na přednáškách a seminářích: - na přednáškách: maximální počet bodů získaných na jedné přednášce za aktivitu je 3 body/student, - na seminářích: maximální počet bodů získaných na jednom semináři za aktivitu je 2 body/student. Celkový max. počet bodů za aktivitu za semestr je 65/student. Tyto body budou připočteny k závěrečnému bodovému skóre z dosaženému ze závěrečného testu. 4. Zahrnutí všech těchto opatření do výuky a zkoušení zvýší průchodnost studentů předmětem více, než reflektování jen některé části/částí. Níže uvedené body jsou souhrnem opatření vedoucích ke zvýšení celkového hodnocení studentů dálkového studia v předmětu FIP_1 a CTR_a, resp. ke zvýšení průchodnosti uvedenými předměty: 1. Platí body 1. a 2. předchozího textu. 2. Studenti kombinované formy zpracovávají tzv. „elaborát“ jako formy průběžného testu doma. 3. Zadání otázek a problémů je koncipováno tak, aby byl student nucen tvořit, ne opisovat 4. Rozsah zadání „elaborátu“ odpovídá maximu možných dosažitelných 65 bodů. 5. Požadavky na zpracování úkolů v elaborátu a podmínky odevzdání (termín odevzdání, forma) jsou informativní součástí textu elaborátu: „Zpracovaný dokument je nutno nahrát do odevzdávárny IS do konce 9. týdne výuky. SM9/2016-1 Bodové hodnocení bude zveřejněno do konce 13. výukového týdne v poznámkovém bloku průběžného hodnocení. Max. dosažitelný počet bodů je 65. V případě textových odpovědí bude hodnocena schopnost stručně a správně vyjádřit podstatu problému. U otázek vyžadujících vlastní úvahu dojde k penalizacím za shodu odpovědí s dalšími studenty. V případě početních příkladů se hodnotí primárně postup se všemi jeho logickými návaznostmi, správný výsledek sám o sobě nebude bodován, ačkoliv je samozřejmým cílem k němu dojít. Elaborát bude hodnocen pouze za předpokladu 1) včasného odevzdání, resp. vložení do IS do sekce odevzdávárna (elaboráty se nezasílají e-mailem), 2) pokud všechny odpovědi a řešení budou psány vlastní rukou, 3) pokud odpovědi a řešení jsou čitelná.“ 6. Studenti kombinované formy jsou o těchto náležitostech informováni hromadným e- mailem. • Klíčová aktivita 4: Rozšířené materiálové podpory předmětů Tato aktivita vyžadovala pořízení odborných moderních knih pro přípravu výukových materiálů a samotnou výuku a pomůcek k výuce: Knihy: - Penning, Aubrey, 2016, Management Accounting: Decision and Control Workbook (anglicky), - William O`Neil, 2009, How to Make Money in Stocks: A Winning System in Good Times and Bad, Fourth Edition (anglicky), McGraw-Hill Education -Europe - Fisher, Philip A., 2003, Common Stocks and Uncommon Profits and Other Writings (anglicky), John Wiley & Sons Inc - Mary Buffett, 2013, The Warren Buffett Stock Portfolio (anglicky), Simon & Schuster Ltd - E-Book: S. G. Cecchetti & K. L. Schoenholtz, 2015, Money, Banking and Financial Markets 5th Edition, Kindle Edition, ISBN-13: 978 1259746741 - S. Ross, R. W. Westerfield, B. D. Jordan, 2017, EBOOK ONLINE ACCESS FOR ESSENTIALS OF CORPORATE FINANCE (Mcgraw-hill/Irwin Series in Finance, Insurance, and Real Estate) 9th Edition, Kindle Edition, ISBN-13: 978-1259277214 - E-Kniha: Lazar Jaromír, 2012, Manažerské účetnictví a controlling, Grada publishing - E-Kniha: Fotr Jiří, Hnilica Jiří, 2014, Aplikovaná analýza rizika ve finančním managementu a investičním rozhodování, Grada publishing……………………………………………………………………. - E-Kniha: Scholleová Hana, Štamfestová Petra, 2015, Finance podniku: Sbírka řešených příkladů a otázek, Grada publishing - E-Kniha: Režňáková Mária, 2012, Efektivní financování rozvoje podnikání, Grada publishing - E-Kniha: Nývltová Romana, Marinič Pavel, 2010, Finanční řízení podniku: Moderní metody a trendy, Grada publishing - E-Kniha: Hrdý Milan, 2005, Oceňování finančních institucí: Praktické postupy a příklady, Grada publishing Pomůcky: Notebook slouží k využití pro výuku, ukázky příkladů, evidenci neprezentovaných poznámek vyučujícím, průběžná evidence statistik úspěšnosti studentů při výuce, zaznamenání problematických otázek a způsobů jejich řešení aj. Tablet slouží pro potřeby flexibilního chování vyučujícího při výuce vyžadující mapování aktivit studentů, průběžných výsledků a námětů od studentů. Disky – přenos dat mezi pracovišti a záloha dat. - Notebook: parametry - velikost 11,6 palce, rozlišení min 1280x800, WiFi, Bluetooth, min 4 GB RAM, HDMI, čtečka paměťových karet, USB - Tablet Samsung Galaxy Tab A (2019) 10.1 Wi-Fi SM-T510NZSDXEZ SM9/2016-1 - Externí disk Externí pevný disk 2,5" Western Digital Elements Portable 2TB černý (WDBU6Y0020BBK-WESN) - USB Flash ADATA UV330, 128 GB, černý (AUV330-128G-RBK) 4. Hlavní přínosy řešení 1. Česko-jazyčné materiály předmětů předmětu FIP_1, CTR a FKT byly aktualizovány v souladu s poznatky nabytými z nově pořízené literatury. Prezentace přednášek byly upraveny, aby lépe reflektovaly náplň témat předmětu v souladu s jeho obsahovými částmi. 2. Příprava původních podkladů a výuka cizojazyčných předmětů je zajišťována nerodilým mluvčím anglického jazyka. Podklady proto mohly obsahovat formální chyby a další jazykové nedostatky. Odstranění těchto problémů bylo jedním z cílů projektu. Podklady jsou nyní jazykově upraveny, což zvýšilo úroveň čtyř předmětů vyučovaných v anglickém jazyce: Financial Analysis, S_FIA, Corporate Finance 1, S_FIP_1, Corporate Finance 2, S_FIP_2, Controlling, S_CTR. 3. Návrhy na opatření ke zlepšení průchodnosti předmětů lze v současné době vyhodnotit k hlediska růstu aktivity studentů na seminářích a přednáškách, vyšší účast studentů na přednáškách v porovnání s minulými lety: Docházka studentů na přednáškách předmětů Předměty: Finance podniku I, Controlling Zdroj: vlastní Počty studentů pochází z docházkového systému Intranet a docházkových archů, které si vedou AP. Data vychází z uplynulých 8 týdnů výuky. Jedná se o aktivní studenty prezenční formy studia, kteří mají přednášku zapsanou. Na obou přednáškách mají studenti možnost získat body za aktivitu. Příprava na přednášky zahrnuje možnost získání max. 3 bodů za aktivitu na přednášce, za semestr pak max. 39 bodů. Na přednášku předmětu Finance podniku I dochází aktivně a pravidelně 107 studentů z celkového počtu 160 zapsaných studentů. Přednáška probíhá každý týden v bloku 90 minut. Přednášku předmětu Controlling si zapsalo 98 studentů, v 8. týdnu výuky ji dosud navštěvuje 73 studentů. Přednáška se rovněž vyučuje každý týden a trvá 90 minut. Tyto příznivé okolnosti vedou k závěru, že navržená opatření budou mít příznivý dopad na zvýšení průchodnosti předměty. 4. Materiálová podpora předmětů umožnila vyučujícím flexibilně reagovat na stav aktuálního vývoje ve světě odborném, což bylo využito v aktualizaci výukových materiálů a inovaci a rozšíření prezentací. Vyučující se díky pořízené technice stal flexibilnějším; může okamžitě reagovat na zajímavé podněty v průběhu semináře a přednášky. SM9/2016-1 5. Závěr V rámci trvalého zkvalitňování výuky předmětů a snahy o zvyšování průchodnosti s ohledem na graduation rate na Ústavu znalectví a oceňování (dále jen ÚZO) Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen VŠTE) došlo k implementaci inovativního přístupu k výuce předmětů. Aktivity a výstupy předkládaného projektu byly cíleny na zvyšování úspěšnosti v závěrečných zkouškách v předmětech vyučovaných na ÚZO, což přímo souvisí se zvyšováním průchodnosti jednotlivými předměty. Cílem projektu bylo zajistit kvalitní výukové a zkušební materiály vybraných předmětů ÚZO, čemuž odpovídají čtyři klíčové aktivity: 1. Inovace výukových materiálů vybraných česko-jazyčných předmětů. 2. Inovace výukových materiálů vybraných anglickojazyčných předmětů. 3. Návrh opatření na zlepšení průchodnosti studentů jednotlivými předměty. 4. Rozšíření materiálové podpory u vyučovaných předmětů v podobě relevantní literatury. Konkrétní výstupy projektu umožnily realizovat vytyčené cíle projektu. Inovativní přístup k výuce zaznamenal positivní přínos v podobě zvýšené aktivity studentů na přednáškách a seminářích a růst prezence na přednáškách. Tyto okolnosti vedou k závěru, že aplikovaná opatření povedou k růstu průchodnosti hlavními předměty vyučovanými na ÚZO. 6. Použité zdroje V rámci rozpočtu byly v provedeny nepodstatné změny, a to: - přesun z položky služby a náklady nevýrobní ve výši do položky Materiální náklady, včetně drobného majetku 8 270,- (došlo zde k nákupu tabletů, flash disku a HDD. - přesun ve výši 20 000,- z jiného grantu IGS ÚPS (tisk skript na předmět FIP_1). Plánovaný rozpočet: Kategorie Částka [Kč] Dlouhodobý nehmotný majet Materiální náklady, včetně drobného majetku: • Literatura • Notebook 31 520,- 14 520,- 17 000,Služby a náklady nevýrobní 24 000,Osobní náklady • Hrubé náklady včetně odvodů (SP, ZP, FKSP) 23 400,Cestovné ------------ CELKEM 78 920,- Pročerpáno: Kategorie Pročerpaná částka [Kč] Dlouhodobý nehmotný majetek Materiální náklady, včetně drobného majetku: • Literatura • Notebook 39 095,82,- 8 463,- 14 591,- 12 163,82,- SM9/2016-1 • Tablety, flash disk • Externí HDD 3 878,Služby a náklady nevýrobní: • Korekce knih • Tisk skript 35 730,- 15 730,- 20 000,Osobní náklady • Hrubé náklady včetně odvodů (SP, ZP, FKSP) 23 400,Cestovné ------------ CELKEM 78 225,82- 7. Přílohy Datum: 15. 11. 2019 v Českých Budějovicích Podpis: ………………v.r.………………………... Simona Hašková