ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ INTERNÍHO GRANTU 1. Název interního grantu: Podpora pedagogické činnosti akademického pracovníka a mezifakultní spolupráce profesních vysokých škol v inovaci studijních programů Ekonomika a management podniku, oborové specializace Management lidských zdrojů Ústav podnikové strategie Katedra: Managementu 2. Hlavní řešitel: Příjmení, jméno, tituly: Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Pracovní zařazení: odborný asistent Kontakt: e-mail: vanickova@mail.vstecb.cz tel.: 387 842 127 3. Spoluřešitelé: - 4. Anotace: Úloha a role lidské práce se v globálním, industrializovaném světě mění v důsledku socioekonomických a kulturních podmínek, environmentálních vlivů, ale i osobních požadavků a preferencí každého jedince. V globálním turbulentním podnikatelském prostředí úspěšnost fungování organizací a společností vyžaduje aktivní partnerskou spolupráci regionálního, národního, mezinárodního, ale i přeshraničního strategického charakteru, otevřenou komunikaci a participaci v podpůrných procesech napříč spektrem organizačních struktur. Úspěšní jednotlivci bohužel netvoří homogenní skupinu, proto zejména participace žen, příslušníků etnických skupin, menšin a imigrantů, seniorů a lidí různých národností na pracovní síle během posledních desetiletí roste. Tvorba různorodých týmů, kombinace rozdílných přístupů, názorů a způsobů řešení nebo respektování osobní i kulturní diverzity zvyšuje úspěšnost pracovního výkonu nejenom u jednotlivých týmů/skupin, ale i celé organizace/firmy/instituce. Ačkoliv rovnováha mezi osobním a pracovním životem jedince představuje z hlediska holistického přístupu smysluplnost, naplnění lidského bytí a životního poslání, hlavním hnacím motorem umožňujícím slaďování osobního (rodinného) a pracovního života jsou různé vzdělávací a tréninkové programy a sociální zaměstnanecké benefity převážně nefinanční povahy typu zkrácených pracovních úvazků, flexibilní nebo volné pracovní doby, stlačeného pracovního týdne, ale i práce na směny nebo práce z domova. Kvalita života jedinců, osobní i pracovní příležitosti, ve kterých lidská populace nachází uspokojení, seberealizaci a harmonii mezi osobním (rodinným) a pracovním životem (WLB - Work life balance) z programu ERASMUS + (strategického partnerství v odborném vzdělávání a tréninku) je velice aktuálním tématem. Projekt PERVET (The PERsonal facilitator: a challenge for VET (Vocational Education and Training), který zkoumá potenciál pro tvorbu nové pracovní pomáhající profese asistenta WLB, má přispět ke zlepšení souladu mezi odborným profesním vzděláváním a tréninkem a požadavky trhu práce národního potažmo regionálního uspořádání v lokalitě (Česká republika) a zahraničí (Litvě a Itálii). Prostřednictvím kompetencí odborných, metodických, osobních a personálních může WLB asistent podpořit pracovní procesy firem/organizací/institucí v soukromém a veřejném sektoru ve smyslu zkvalitnění a zlepšení pracovního prostředí a pracovních podmínek, kvality poskytovaných služeb v oblasti péče o zaměstnance nebo péče o spotřebitele, respektování lidských práv a morálních zásad, tvorby sdílených hodnot, ale i korektního podnikání či společenské odpovědnosti při investování. Firemní dárcovství, sponzoring, dobrovolnictví, volitelnost (svobodné jednání, chování a rozhodování) jsou ekvivalentem společenských projektů odpovědnosti a prospěšnosti firem udržitelného podnikání reflektující principy, zásady, standardy a normy integrace a rozvoje podnikové kultury a místní komunity a zainteresovaných skupin v transparentnosti, společenské odpovědnosti, etickém chování, dodržování lidských práv, respektování právní legitimity, ale i mezinárodních standardů chování. 5. Konkrétní výstupy: Publikační výstupy: Vědecká monografie: Společenská odpovědnost a udržitelné podnikání firem J[scopus]: Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, ISSN 1556 - 2646 Metodika: · Tvorba myšlenkové mapy · Realizace průzkumu potřeb zaměstnavatelů a angažovanosti zaměstnaných · Formální rozhovory s klíčovými osobami · Organizovaná skupinová diskuse · Neformální diskuse · Pozorování · Dotazníkové šetření · Schránka pro podněty zaměstnanců · Podněty expertů · Firemní praxe subjektů v ČR, Litvě a Itálii · Případové studie Prostřednictvím výstupů z projektu PERVET programu ERASMUS+ a výsledků realizovaných šetření reportovaných v odborných vědeckých publikačních výstupech bude zodpovězena otázka: „Jaký je potenciál pro tvorbu nové pracovní pomáhající profese asistenta WLB na evropském pracovním trhu?“ 6. Přínos k rozvoji VŠTE: Partnerská spolupráce fakultních vysokých škol VŠEM (Vysoké školy ekonomie a managementu v Praze) a VŠTE (Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích) v oblasti vědecko-výzkumné a publikační činnosti při tvorbě vědecké monografie a recenzovaného odborného článku v odborném periodiku v databázi SCOPUS je podnětným přínosem ke strategickému rozvoji VŠTE meziregionálního charakteru. V rámci garantované výuky na Ústavu podnikové strategie, Katedře managementu bakalářského studijního programu Ekonomika podniku a management, oboru Podniková ekonomika, povinného předmětu Řízení lidských zdrojů a specializačního předmětu Řízení lidských zdrojů II je transformována pedagogická činnost do navazujícího magisterského studijního programu Ekonomika podniku a management, oboru Podniková ekonomika u povinného předmětu Řízení lidských zdrojů - pro magisterské studium a specializačního předmětu Společenská odpovědnost a etika podnikání. 7. Cílová skupina: · Zaměstnavatelé · Zaměstnanci · Poskytovatelé odborného vzdělávání v ČR, Litvě a Itálii 8. Současný stav řešeného problému: Společenská odpovědnost firem (CSR - Corporate Social Responsibility) je důležitým aspektem strategického chování, koncepčního chování, jednání a rozhodování v oblasti obchodních příležitostí a podnikatelských činností, vztahu k životnímu prostředí a sociálním skupinám zainteresovaných osob potažmo zaměstnanců/komunit v evropském regionu. Význam společenské odpovědnosti a prospěšnosti firem/organizací/institucí znamená udržení si ekonomického profitu, získání konkurenční výhody a obchodní příležitosti, např. v oblasti budování dobrého jména a pověsti, posílení obchodní značky a image, získání důvěry a loajality zaměstnanců, podpory sdílených hodnot a posílení dobrých mezilidských vztahů, ale i zlepšení managementu rizik z hlediska prevence a přípravy klíčových řešení při vzniklých krizových či mimořádných situací. Společensky odpovědné chování a jednání firem/organizací/institucí je dlouhodobou, udržitelnou investicí strategického rozvoje a konjunktury. Firma/organizace/instituce, která se rozhodne pro strategickou filantropii, by měla od začátku svého udržitelného podnikání si klást následující otázky: „Jakou oblast podpory bude preferovat?“ „Ve kterých regionech bude působit?“ „Čeho hodlá dosáhnout?“ „Jaké prostředky využije k dosažení prospěchu a užitku?“. V roce 2017 vznikla prvně pro velké firmy, které mají více než 500 zaměstnanců, majetek alespoň za 0,5 miliardy Kč, čistý obrat 1,5 miliardy Kč, obchodovatelnost na burze a jejich podnikání spadá do veřejného zájmu, nová povinnost: musejí zveřejňovat zprávy o odpovědnosti a společenské prospěšnosti dle legislativy zakomponované do nové směrnice, tzv. nefinančního reportingu. V České republice se jedná o zhruba cca 30 firem z oblasti energetiky, bankovnictví a pojišťovnictví a penzijní společnosti. Ostatní firmy nemají povinnost reportovat, volba o odpovědném a udržitelném podnikání je dobrovolná. Výsledky prvotního reportingu velkých firem budou inovativním podnětem hodnocení významu a integrace CSR v novodobé společnosti. 9. Cíle řešení: Hlavním cílem profilu vzdělávacího kurikula profese WLB asistenta, tj. pracovníka v pomáhající profesi, je slaďování osobního (rodinného) a pracovního života prostřednictvím pracovních a motivačních nástrojů ve firmě/organizaci/instituci v souladu s požadovanými pracovními povinnostmi, odbornými znalostmi a praktickými dovednostmi získanými během odborného vzdělávání a tréninku ve vzdělávacím procesu na základní, střední a pokročilé úrovni. V souladu s cíli a profilem vzdělávacího kurikula profese WLB asistenta je podpora a zvýšení úrovně odborného profilu publikačních výstupů ve vědecko-odborné a publikační činnosti akademických pracovníků. 10. Harmonogram prací v roce 2018 · Analýza a sběr primárních a sekundárních dat (březen 2018) · Tvorba literární rešerše, formulace teoretických poznatků dané problematiky, definování současného stavu zkoumané oblasti, stanovení metod řešení (duben 2018) · Shromáždění podkladů, tvorba úvodní části monografie (duben 2018) · Konkretizace výzkumného problému/otázek/hypotéz dle cíle monografie (květen 2018) · Tvorba metodiky (květen 2018) · Oslovení partnerských firem/organizací/institucí, navázání partnerské spolupráce a koordinace dílčích procesů (červen 2018) · Příprava kvalitativního, kvantitativního a smíšeného výzkumu – výběr vhodné varianty (červen 2018) · Zpracování výstupů z projektu a výsledků šetření (červenec – říjen 2018) · Konzultační, poradenská, vědecko-odborná a publikační činnost (říjen/prosinec 2018) · Transport publikačních výstupů: vědecké monografie a recenzovaného odborného článku v odborném periodiku v databázi SCOPUS (říjen/prosinec 2018) 11. Rozpočet projektu: Kategorie Částka [Kč] Dlouhodobý nehmotný majet Materiální náklady, včetně drobného majetku - Služby a nevýrobní náklady 60.000 Kč bez DPH (72.600,- Kč s DPH) Osobní náklady - Specifikace položek (výpis plánovaných výdajů pro potřeby výběrového řízení pro referenta nákupu VŠTE): Náklady nevýrobní povahy a služby · Úhrada edičních nákladů a služeb ü Analýza a sběr primárních a sekundárních dat 8.000 – 10. 000,- Kč ü Náklady na odborný tisk a korektury 45. 000,- Kč ü Poplatky za recenzní řízení (2 recenzenti) 2x 2.000,- Kč ü Poplatky za admin.- technické úkony (úprava textu do šablony, přidělení ISBN) 3.000,- Kč V Českých Budějovicích dne 10. února 2018 Ing. Radka Vaníčková, Ph.D.