ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ INTERNÍHO GRANTU 1. Název interního grantu: Inovace matematické části studijních programů Katedra: KIPV 2. Hlavní řešitelé: Příjmení, jméno, tituly: RNDr. Dana Smetanová, Ph.D. Pracovní zařazení: odborná asistentka Kontakt: e-mail: smetanova@mail.vstecb.cz tel.: 387 842 133 Příjmení, jméno, tituly: Doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D. Pracovní zařazení: docent Kontakt: e-mail: zdusek@mail.vstecb.cz tel.: 387 842 185 3. Spoluřešitelé: Příjmení, jméno, titul: Ing. Květa Papoušková Kontakt: papouskova@mail.vstecb.cz tel: 380 070 200 Příjmení, jméno, titul: RNDr. Jana Vysoká Kontakt: vysoka@mail.vstecb.cz tel: 387 842 166 4. Anotace: Předkládaný projekt interního grantu je součástí vytvářeného dlouhodobého plánu činnosti katedry v rámci VŠTE v oblasti výuky a rozvoje matematiky. Zaměřuje se primárně na zajištění aktuálních a dostupných učebních materiálů pro vyučované matematické předměty. Kvalitní studijní materiály a přehledné informace o vyučovaných předmětech jsou také nedílnou součástí akreditačního spisu. Materiály dostupné v současné době pro výuku matematických předmětů jsou různorodé, neucelené a většina z nich byla vytvořena před 5 a více lety. Jejich tvůrci již ve většině případů na VŠTE nepůsobí nebo působí externí formou. Proto je nutné, zejména kvůli blížícím se akreditacím, materiály obnovit a zcelit jejich koncepci pro všechny předměty základního kurzu matematiky. Důležitost přípravy kvalitních a aktuálních materiálů plyne také z faktu, že matematické předměty se týkají všech studentů VŠTE. V aktuálním roce budeme pracovat především s předměty vyučovanými v prvním semestru, se kterými mají čerstvou zkušenost i všichni nově nastoupivší a perspektivní kolegové. Po skončení interního grantu budou tyto činnosti přirozeně pokračovat v dalších aktivitách pro tyto předměty i v navazujících předmětech. Synergického efektu projektu je dosaženo účastí většiny akademických pracovníků katedry podílejících se zásadním způsobem na výuce klíčových matematických předmětů. Vytvořené materiály tak budou univerzálně použitelné v širokém rozsahu. Nedílnou součástí projektu je podpora profesního růstu, zejména tvůrčí činnosti akademických pracovníků. 5. Konkrétní výstupy: § příkladová část učebních materiálů (včetně řešených příkladů) pro předměty Matematika I (MAT_1 a MAT_z), Matematika (MAT), § skripta z Deskriptivní geometrie (DEG_a), § 1 článek odeslaný k recenznímu řízení do časopisu uvedeného v databázi WoS nebo Scopus § 2 články odeslané k recenznímu řízení do časopisu nebo sborníku konference (databáze WoS nebo Scopus) 6. Přínos k rozvoji VŠTE: § zásadní přínos pro kvalitu akreditačních materiálů, § zásadní přínos pro zpřístupnění kvalitních a ucelených studijních materiálů studentům, § podpora dlouhodobého záměru KIPV o aktualizaci stávajících učebních textů pro matematické předměty, § zvýšení publikační činnosti řešitelů a spoluřešitelů projektu, § profesní růst zúčastněných akademických pracovníků, § obnova kancelářského vybavení katedry, § získání zkušeností s řešením projektu s ohledem na možnosti dalšího působení v projektové činnosti (např. Interreg příhraniční spolupráce, …). 7. Cílová skupina: · Primárně studenti prvních ročníků všech oborů, · v dlouhodobém výhledu všichni studenti VŠTE, · akademičtí pracovníci, · VŠTE jako celek. 8. Současný stav řešeného problému: Studijní materiály matematických předmětů na VŠTE jsou nesourodé a nejsou provázané mezi jednotlivými navazujícími předměty. Autoři většiny dostupných materiálů již na VŠTE nepůsobí nebo působí externě. Podle reakcí studentů je těžké s dostupnými materiály efektivně pracovat. I s ohledem na brzkou akreditaci všech oborů je vhodné připravit aktuální studijní materiály, které budou v souladu se sylaby a s požadavky NAÚ. 9. Cíle řešení: § Revize sylabů s cílem na provázanost matematických předmětů. § Revize aktuální doporučené studijní materiály pro matematické předměty. § Příprava dostupných a kvalitních učebních materiálů pro předměty ZAM, MAT_z, MAT_1, MAT splňující požadavky NAÚ. V projektu připravíme příkladovou část učebních materiálů (včetně řešených příkladů) pro uvedené předměty. Tato sbírka bude základ pro obsáhlejší učební materiály, které vzniknou i po skončení projektu. Jedná se o skripta/učebnici k předmětům a o interaktivní prostředí pro studenty k samostatnému procvičování na počítači. V dlouhodobějším časovém horizontu (než je doba působení projektu) vytvoříme potřebné materiály také pro ostatní matematické předměty. § Obstarat na katedru odbornou literaturu pro matematické předměty. § Zaslání odborných prací do recenzního řízení. 10. Harmonogram prací v roce 2018: březen 2018: Revize sylabů předmětů ZAM, MAT_z, MAT_1, MAT duben – květen 2018 Rešerše dostupné a doporučené literatury Nákup knih květen – září 2018 Revize učebních materiálů Příprava učebních materiálů Příprava příspěvku na konference Účast na konferencích Příprava článků a odeslání k recenznímu řízení do konce června 2018: Vyčerpání prostředků projektu (materiální náklady + služby) září 2018 Závěrečná zpráva o řešení projektu 11. Rozpočet projektu: Kategorie Částka [Kč] Dlouhodobý nehmotný majet 0 Materiální náklady, včetně drobného majetku 45.000,- Služby a náklady nevýrobní 28.000,- Osobní náklady 6.750,- Celkem 79.750,- Kč Specifikace položek (výpis plánovaných výdajů pro potřeby výběrového řízení pro referenta nákupu VŠTE): Počítač 30.000,- (stolní počítač, který bude trvale umístěn v pracovně doc. Duška) Drobné kancelářské potřeby 5.000,- Literatura 10.000,- (včetně cizojazyčné, bude umístěna v pracovnách na katedře) Konferenční poplatky, poplatky za publikace a skripta 28.000,- (recenzní posudky 2x 1500,- Kč, tisk skript 10.000,- Kč) Odměny + odvody 6.750,- V Českých Budějovicích 9. 2. 2018 RNDr. Dana Smetanová, Ph.D. Doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D.