Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2015 Rozvoj kvalitativního výzkumu v předmětu marketingový výzkum Číslo projektu 02/2015 Řešitel: Mgr. Václav Dobiáš Řešeno v roce 2015 1. Cíl řešení Cílem řešení je rozvoj kvalitativní formy výzkumu v předmětu marketingový výzkum a u akademiků VŠTE. 2. Materiál a metodika řešení Z prostředků grantu byl zakoupen Notebook, 1 licence programu Atlas.ti a odborná literatura zaměřená na kvalitativní výzkum. Na předmětu marketingový výzkum bylo realizováno školení práce s programem v rámci kvalitativního výzkumu s výzkumným designem zakotvené teorie. Školení bylo přístupné akademikům. Pro podporu využití programu byl Mgr. Dobiášem sestaven video tutoriál a zakoupena odborná literatura zaměřená na kvalitativní výzkum. Seznam zakoupené literatury je uveden níže. Program Atlas.ti byl nainstalován na počítač v místnosti D116, takže na něm mohou studenti a akademici z VŠTE analyzovat své kvalitativní výzkumy. 3. Výsledky a diskuse V rámci interního grantu byla zakoupena 1 licence programu Atlas.ti. Tento program je určen pro analýzu kvalitativních dat a to především v rámci výzkumného designu zakotvené teorie. Tento program byl z rozhodnutí kvestora Jaromíra Vrbky nainstalován na výkonný počítač v místnosti D116, díky čemuž je tento program k volnému využití akademikům i studentům VŠTE. Školení práce s programem bylo realizováno dne 21. 10. 2015. V rámci přednášky Ing. Kamily Tišlerové, Ph.D. na předmětu marketingový výzkum. Na školení byly emailovou formou pozvání všichni akademici VŠTE. V rámci školení byl nejdříve obecně představen kvalitativní výzkum, konkrétně pak výzkumná metoda zakotvené teorie. Následně byl představen program Atlas.ti, byly naznačeny možnosti využití programu a způsob práce s programem. Podrobně byly popsány nejdůležitější oblasti aktivit, které lze realizovat v programu Atlas.ti. Jde především o kódování, poznámkování, tvorbu vztahů a sítí vztahu mezi jednotlivými pojmy a možnosti analýzy kvalitativních dat. V rámci školení byly diskutovány možnosti využití programu Atlas.ti v rámci marketingového výzkumu. Z diskuse vyplynula možnost využití programu pro práci na bakalářských pracích studentů. Školení trvalo přibližně 70 minut. Pro podporu využití programu Atlas.ti byly vytvořeny video tutoriály, popisující práci v programu Atlas.ti. V rámci jednotlivých tutoriálů byly zahrnuty oblasti aktivit: · Práce s primárními dokumenty · Rodiny primárních kódů · Kódování · Poznámkování · Kategorizace kódů · Tvorba vztahů mezi kódy · Tvorba vztahových sítí a práce s nimi · Analýza blízkosti kódů · Analýza pomocí nástroje Query tool Video tutoriály byly nainstalovány na počítači s licencí programu Atlas.ti v místnosti D116. V rámci interního grantu byly dále zakoupeny publikace určené pro podporu kvalitativního výzkumu, výzkumného designu zakotvené teorie a statistického zpracování dat. Seznam zakoupených publikací je uveden v použitých zdrojích. 4. Hlavní přínosy řešení Pomocí nákupu software Atlas.ti, následnému školení na práci s tímto programem a díky vytvoření videotutoriálu se přispělo ke zkvalitnění předmětu marketingový výzkum, zároveň tím byla poskytnuta podpora pro kvalitativní výzkum u akademiků na VŠTE. 5. Čerpání rozpočtu Čerpání dle položek: Položka Kategorie Odsouhlaseno Reálně čerpáno Multimediální notebook dedikovaná grafická karta, OS – windows, MS office, min 4 GB ram + brašna + myš Materiální náklady, včetně drobného majetku 14 000Kč 13 615Kč Program Atlas.ti (Atlasti.com) Dlouhodobý nehmotný majetek 18 000Kč 16 322,9Kč Odborná literatura Materiální náklady, včetně drobného majetku 5 000Kč 6 022Kč Celkem 37 000,00 Kč 35 959,9Kč Čerpání dle kategorií Kategorie Odsouhlaseno [Kč] Reálně čerpáno Dlouhodobý nehmotný majetek 18 000Kč 16 322,9Kč Materiální náklady, včetně drobného majetku 19 000Kč 19 637Kč Služby a náklady nevýrobní 0Kč 0 Kč Osobní náklady 25 000Kč 25 000Kč celkem 62 000Kč 60 959,9Kč 6. Závěr Z prostředků interního grantu byl zakoupen Notebook a 1 licence programu určeného pro analýzu kvalitativních dat Atlas.ti. Pro podporu kvalitativního výzkumu na VŠTE byla dále zakoupena odborná literatura zaměřená na kvalitativní výzkum a zakotvenou teorii. Na předmětu marketingový výzkum bylo realizováno školení práce s programem v rámci kvalitativního výzkumu s výzkumným designem zakotvené teorie. Školení bylo přístupné akademikům. V rámci školení byly diskutovány možnosti využití programu Atlas.ti v rámci marketingového výzkumu. Z diskuse vyplynula možnost využití programu pro práci na bakalářských pracích studentů. Pro podporu využití programu byl Mgr. Dobiášem sestaven video tutoriál. Program Atlas.ti byl nainstalován na počítač v místnosti D116, díky čemuž na něm mohou studenti a akademici z VŠTE analyzovat své kvalitativní výzkumy. 7. Zakoupená literatura · CRESWELL, John W. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. 3rd ed. Thousand Oaks: SAGE, c2013, xxi, 448 s. ISBN 9781412995306. · CRESWELL, John W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fourth edition. Los Angeles: Sage, 2014, xxix, 273 stran. ISBN 9781452274614. · OKTAY, Julianne S. Grounded theory. New York: Oxford University Press, c2012, xiv, 173 p. ISBN 9780199753697. · URQUHART, Cathy. Grounded theory for qualitative research: a practical guide. Los Angeles, Calif. ; London: SAGE, 2013, xiii, 205 p. ISBN 1847870546. · HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 734 s. ISBN 9788026202004. 8. Přílohy CD s videotutoriály Datum: 19. 11. 2015 Podpis: