Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ INTERNÍHO GRANTU 1. Název interního grantu: Měření efektivity výukových metod pomocí sémantického diferenciálu Katedra: KPV 2. Hlavní řešitel: Příjmení, jméno, tituly: Václav Dobiáš Mgr. Pracovní zařazení: Asistent Kontakt: e-mail: dobias@mail.vstecb.cz tel.: 602 430 456 3. Spoluřešitelé: Příjmení, jméno, titul Kontakt: tel: Příjmení, jméno, titul Kontakt: tel: 4. Anotace: Cílem grantu je zjištění efektivity výukových metod výuky předmětu Informatika na VŠTE za použití metody sémantického diferenciálu. Bude proveden výzkum navazující na úspěšně řešené interní granty číslo 2/2013 a 4/2014. Nově realizovaný výzkum má za cíl ukázat efektivitu výukových metod problematiky počítačové bezpečnosti ve smyslu vlivu na vnímání této problematiky studenty. Výsledky tohoto výzkumu budou publikovány v odborné literatuře a bude zpracována metodika použití sémantického diferenciálu na měření efektivity výukových metod. 5. Konkrétní výstupy: Výsledky tohoto výzkumu budou publikovány v zahraničním časopise a bude zpracována podrobná metodika použití sémantického diferenciálu na měření efektivity výukových metod včetně kladů a omezení této metody. 6. Přínos k rozvoji VŠTE: Bude zkoumána efektivita rozdílných výukových metod z pohledu schopnosti ovlivňovat vnímání dané problematiky studenty, díky čemuž výsledky výzkumu přispějí k výuce informatiky. Zároveň bude v prostředí naší školy otestováno použití metody sémantického diferenciálu, pomocí kterého je možné (na rozdíl od didaktických testů) možno měřit efektivitu různých výukových metod či výukových přístupů ve smyslu změny vnímání určité problematiky studenty. 7. Cílová skupina: Cílovou skupinou projektu jsou studenti předmětů Informatika I a Informatika II na VŠTE 8. Současný stav řešeného problému: Za podpory interního grantu 2/2013 a 4/2014 byly realizovány výzkumy zaměřené na efektivitu výuky ve smyslu zvýšení znalostí. Studenti v rámci výzkumů prošli výukou vybraných ICT témat pomocí jedné z následujících výukových metod: metoda frontální, rozhovor se závěry, řízená diskuze, skupinová metoda; případně se stali součástí kontrolní skupiny, ve které výuka daných témat neproběhla. Po půl roce byli studenti znovu testováni z důvodu zjištění dlouhodobé efektivity výukových metod. Jako nejefektivnější výukové metody daných témat byla v rámci uvedeného výzkumu identifikována metoda klasické frontální výuky a metoda diskuze se závěry. V rámci těchto výzkumů však byl diskutován vliv výukových metod pouze na znalosti studentů, avšak nebyl odhalen vliv na vnímání problematiky studenty a jejich postoj k této problematice. Právě tento nedostatek bychom chtěli změnit za pomoci aktuálně podávaného grantu. 9. Cíle řešení: Cílem řešení je odhalit působení zvolených výukových metod na vnímání vybraných kapitol z předmětu informatiky studenty a jejich zhodnocení ve světle dalších potenciálních vlivů, které na jejich vnímání této problematiky působí. Sekundárním cílem řešení je pilotní nasazení metody sémantického diferenciálu pro hodnocení efektivity výukových metod na VŠTE a zpřístupnění této metody dalším vyučujícím, čehož bude dosaženo vydáním výše uvedené metodiky. 10. Harmonogram prací v roce 2015: Květen – září Technická příprava (programování testovacích aplikací, tvorba sémantického diferenciálu) za účasti specialistů z PF JČU a AV ČR Říjen Výuka pomocí rozdílných výukových metod a její testování Listopad Zpracování výsledků Specifikace Kategorie Částka Statistické zpracování sémantických diferenciálů odborníky z AV ČR Služby a náklady nevýrobní 4000Kč Literatura Materiální náklady, včetně drobného majetku 5000Kč Náklady na konferenci Služby a náklady nevýrobní 8 000Kč Osobní náklady Osobní náklady 12 000Kč Příprava tiskových archů sémantického diferenciálu Služby a náklady nevýrobní 1000Kč Předzpracování archů sémantického diferenciálu pro statistické zpracování Služby a náklady nevýrobní 1000Kč Překlad článku do anglického jazyka Služby a náklady nevýrobní 5000 Kč 11. Rozpočet projektu: Kategorie Částka [Kč] Dlouhodobý nehmotný majetek Materiální náklady, včetně drobného majetku 5 000Kč Služby a náklady nevýrobní 19 000Kč Osobní náklady 12 000Kč Celkem 36 000Kč Specifikace položek (výpis plánovaných výdajů pro potřeby výběrového řízení pro referenta nákupu VŠTE): ………………………………….. Podpis hlavního řešitele