1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Závěrečná zpráva o řešení Interního grantu za rok 2012 Název projektu Vývoj mýtních poplatků za užívání veřejných komunikací ve státech EU od roku 2010 s výhledem do roku 2015 Číslo projektu 1/2012 Řešitel: Ing. Gabriela Švejdová Ing. Lukáš Kučera Řešeno v roce 2012 2 Obsah OBSAH 2 1. CÍL ŘEŠENÍ 3 2. MATERIÁL A METODIKA ŘEŠENÍ 3 3. VÝSLEDKY A DISKUSE 3 3.1. AUSTRIA (RAKOUSKO) 4 3.2. BELGIUM (BELGIE) 8 3.3. BULGARIA (BULHARSKO) 10 3.4. CYPRUS (KYPR) 11 3.5. CZECH REPUBLIC (ČESKÁ REPUBLIKA) 12 3.6. DENMARK (DÁNSKO) 15 3.7. ESTONIA (ESTONSKO) 16 3.8. FINLAND (FINSKO) 16 3.9. FRANCE (FRANCE) 17 3.10. GERMANY (NĚMECKO) 18 3.11. GREECE (ŘECKO) 20 3.12. HUNGARY (MAĎARSKO) 22 3.13. IRELAND (IRSKO) 24 3.14. ITALY (ITÁLIE) 27 3.15. LATVIA (LOTYŠSKO) 28 3.16. LITHUANIA (LITVA) 29 3.17. LOUXEMBOURG (LUCEMBURSKO) 31 3.18. MALTA (MALTA) 32 3.19. NETHERLAND (NIZOZEMÍ) 33 3.20. POLAND (POLSKO) 34 3.21. PORTUGAL (PORTUGALSKO) 37 3.22. ROMANIA (RUMUNSKO) 39 3.23. SLOVAKIA (SLOVENSKO) 40 3.24. SLOVENIA (SLOVINSKO) 42 3.25. SPAIN (ŠPANĚLSKO) 44 3.26. SWEEDEN (ŠVÉDSKO) 46 3.27. UNITED KINGDOM (VELKÁ BRITÁNIE) 47 4. HLAVNÍ PŘÍNOSY ŘEŠENÍ 48 5. ZÁVĚR 48 6. POUŽITÉ ZDROJE 52 7. PŘÍLOHY 55 3 1. Cíl řešení Tento projekt si klade za cíl zmapovat vývoj mýtních poplatků v zemích EU 27 od roku 2010 do roku 2015. Poplatky budou rozděleny do příslušných kategorií, graficky, či tabulkově vyjádřeny a za pomocí dalších metod vyhodnoceny. 2. Materiál a metodika řešení V projektu tohoto typu je nutno pracovat zejména s daty jednotlivých zemí, které nám byly poskytnuty elektronickou formou nebo poskytnutím webových adres příslušných institucí, kde bylo tyto informace dohledatelné a zároveň relevantní. Proto byla nejvíce využita jako hlavní metoda sběru dat právě analýza dokumentů. V některých případech bylo zapotřebí využít metodu rozhovoru. Zejména v situacích, kdy docházelo k rozporu dat z oficiálních doporučených zdrojů či k jejích neúplnosti. Pro hodnocení dat pak byla zvolena metoda komparace, kdy bylo nutno vidět EU jako celek a porovnávat mezi sebou mýtní poplatky a jejich vývoj v jednotlivých zemích. Metoda abstrakce pak byla vhodná pro posuzování vývoje poplatků v konkrétních zemích, odděleně od celku a k navržení reálného výhledu vývojových tendencí mýtného v dané zemi. Další z použitých metod hodnocení byly pak např. metoda syntézy a metoda analogie. Pro matematicko-statistické hodnocení dat byla použita zejména metoda odborného odhadu, a to pro možnost nástinu budoucího vývoje mýtních poplatků v zemích EU. Regresní analýza, která byla navrhována zpočátku, byla posléze vyhodnocena, jako nerelevantní, vzhledem ke kratšímu časovému úseku, který byl zkoumán. 3. Výsledky a diskuse V následujícím přehledu budou popsány situace a tendence v jednotlivých zemích EU, a to v abecedním pořádku (názvy zemí v angličtině). U každé země bude uveden vývoj v uplynulých třech letech a ten bude následován prognózou vývoje do budoucna. 4 3.1. Austria (Rakousko) Mýtné je v Rakousku vybíráno na dálnicích (Autobahn), na rychlostních silnicích (Schnellstraße), na vybraných úsecích spolkových silnic (Bundesstraße) a vysokohorských silnicích (viz obrázek č.1 v přílohách). Systém výběru mýtních poplatků se dělí podle hmotnosti vozidla na dvě skupiny. Vozidla nebo jízdní soupravy do 3,5 tuny platí mýtné prostřednictvím dálniční známky (Vignette) a vozidla nad 3,5 tuny platí elektronické mýtné v závislosti na počtu ujetých kilometrů (systém GO-Box). Povinnost mít dálniční známku neplatí na šesti zvlášť zpoplatněných úsecích (viz tabulka níže). V Rakousku je celkem 2 070 km dálnic. Tabulka č. 1: Přehled poplatků pro osobní automobily do 3,5 tuny v roce 2012 (v EUR) Typ dálniční známky Motorová vozidla do 3,5 t Motocykly Roční 77,80 31,00 Dvouměsíční 23,40 11,70 Desetidenní 8,00 4,60 Zdroj: www.benzin.sk Tabulka č. 2: Přehled poplatků pro osobní automobily do 3,5 tuny v roce 2011 (v EUR) Typ dálniční známky Motorová vozidla do 3,5 t Motocykly Roční 76,50 30,50 Dvouměsíční 23,00 11,50 Desetidenní 7,90 4,50 Zdroj: www.benzin.cz Tabulka č. 3: Přehled poplatků pro osobní automobily do 3,5 tuny v roce 2010 (v EUR) Typ dálniční známky Motorová vozidla do 3,5 t Motocykly Roční 76,20 30,40 Dvouměsíční 22,90 11,50 Desetidenní 7,90 4,50 Zdroj: www.benzin.cz Z výše uvedených tabulek vyplývá, že výše ceny dálniční známky pro osobní automobily v jednotlivých sledovaných letech mírně rostly. Průměrný meziroční růst dálniční známky je 0,32%. 5 V následující tabulce je uveden výpočet výše mýtného na jeden ujetý kilometr v jednotlivých sledovaných letech (v EUR). K výpočtu je využita cena roční dálniční známky. Tabulka č. 4: Výše mýtného na jeden ujetý kilometr (v EUR) Rok Typ vozidla Výše mýtného na 1 km 2012 Motocykly 0,015 Motorová vozidla do 3,5 tuny 0,037 2011 Motocykly 0,014 Motorová vozidla do 3,5 tuny 0,036 2010 Motocykly 0,014 Motorová vozidla do 3,5 tuny 0,036 Zdroj: vlastní výpočty V následujících tabulkách jsou uvedeny ceny za využívání rakouských zpoplatněných veřejných komunikací pro ostatní nákladní a ostatní automobily. Tabulka č. 5: Přehled cen za tunely v Rakousku v roce 2012 Typ karty A 9 Pyhrn Gleinalm A 9 Pyhrn Bosruck A 10 Tauern Katschberg A 13 Brenner S 16 Arlberg A 11 Karawanken Jedna cesta 7,50 4,50 10,00 8,00 8,50 6,50 Roční známka 92,00 92,00 97,00 92,00 92,00 ---- Zdroj: www.asfinag.at Tabulka č. 6: Přehled poplatků v systému GO-Box v Rakousku (vozidla nad 3,5 t) v roce 2012 za 1 kilometr Výše mýtného v závislosti na EURO emisích ceny pro vozidla nad 3,5 tuny Skupina vozidel Kategorie 2 2 nápravy Kategorie 3 3 nápravy Kategorie 4+ 4 a více náprav A EURO emisní třída EURO VI 0,145 0,203 0,305 B EURO emisní třída EURO EEV 0,150 0,210 0,315 C EURO emisní třídy EURO IV & V 0,165 0,231 0,347 D EURO emisní třídy EURO 0 to III 0,187 0,262 0,393 Zdroj: www.asfinag.at 6 Tabulka č 7: Přehled poplatků v systému GO-Box v Rakousku (vozidla nad 3,5 t) v roce 2012 za 1 kilometr (speciální sazby) Výše mýtného v závislosti na EURO emisích ceny pro vozidla nad 3,5 tuny Speciální ceny na těchto dálnicích: A 9, A 10, A 11, A 13, S 16 Skupina cen Zpoplatněné úseky km Kategorie 2 2 nápravy Kategorie 3 3 nápravy Kategorie 4+ 4 a více náprav A 9 Pyhrn Bosruck Spital/Pyhrn - Ardning 10 A EURO emisní třída EURO VI 3,76 5,26 7,90 B EURO emisní třída EURO EEV 3,89 5,45 8,17 C EURO emisní třídy EURO IV & V 4,28 5,99 8,99 D EURO emisní třídy EURO 0 to III 4,84 6,78 10,16 A 9 Pyhrn Gleinalm Kn. St. Michael - Übelbach 25 A EURO emisní třída EURO VI 8,91 12,47 18,71 B EURO emisní třída EURO EEV 9,22 12,91 19,36 C EURO emisní třídy EURO IV & V 10,14 14,20 21,29 D EURO emisní třídy EURO 0 to III 11,47 16,06 24,09 A 10 Tauern Flachau - Rennweg 47 A EURO emisní třída EURO VI 12,75 17,85 26,78 B EURO emisní třída EURO EEV 13,19 18,47 27,70 C EURO emisní třídy IV & V 14,51 20,31 30,47 D EURO emisní třída EURO 0 to III 16,42 22,99 34,48 A 11 Karawanken * St. Jakob/Rosental Tunnel, Südportal 10 A EURO emisní třída EURO VI 8,43 11,80 17,70 B EURO emisní třída EURO EEV 8,72 12,21 18,31 C EURO emisní třídy EURO IV & V 9,59 13,43 20,14 D EURO emisní třída EURO 0 to III 10,85 15,19 22,79 A 13 Brenner ** Innsbruck Amras - Brenner 35 A EURO emisní třída EURO VI Night rate 22,03 30,84 46,26 92,52 B EURO emisní třída EURO EEV Night rate 22,79 31,91 47,86 95,72 7 C EURO emisní třídy EURO IV & V Night rate 25,07 35,10 52,65 105,30 D EURO emisní třídy EURO 0 to III Night rate 28,36 39,70 59,56 119,12 A 13 Brenner ** Innsbruck Wilten - Brenner 34 A EURO emisní třída EURO VI Night rate 21,37 29,92 44,88 89,76 B EURO emisní třída EURO EEV Night rate 22,10 30,94 46,41 92,82 C EURO emisní třídy EURO IV & V Night rate 24,31 34,03 51,05 102,10 D EURO emisní třídy EURO 0 to III Night rate 27,51 38,51 57,77 115,54 S 16 Arlberg St. Anton/Arlberg - Langen/Arlberg 16 A EURO emisní třída EURO VI 8,15 11,41 17,12 B EURO emisní třída EURO EEV 8,43 11,80 17,70 C EURO emisní třídy EURO IV & V 9,28 12,99 19,49 D EURO emisní třídy EURO 0 to III 10,49 14,69 22,03 Zdroj: www.asfinag.at Řešitelům grantu se bohužel nepodařilo získat data o výši poplatků v Rakousku pro nákladní a ostatní automobily v letech 2011 a 2010. Vzhledem k tomu, že meziroční růst ceny dálniční známky o 0,32%, lze předpokládat, že o podobnou částku rostou i ceny mýtného. 8 3.2. Belgium (Belgie) Dálniční poplatky v Belgii se vztahují na nákladní automobily nad 12 t. Tyto poplatky jsou hrazeny prostřednictvím systému Eurovignette. Od 1. 10. 2008 je tento systém dostupný přes internet. Vozidla mimo toto omezení za využívání dálniční sítě neplatí. V systému Eurovignette si řidič zakoupí tzv. e-známku, která je dostupná s kartou Eurotraffic na tzv. AGES points a čerpacích stanicích v Belgii, Lucembursku, Nizozemí, Dánsku, Francii, Anglii, Finsku, Německu a Švédsku. Je možné zvolit platnost E-známky na 1 den, 1 týden, 1 měsíc a 1 rok. Výhledově však v letech 2013-2014 čeká Belgii změna co se týče zpoplatnění dálnice pro osobní motorová vozidla. Na belgických dálnicích zatím platily mýto jen kamiony, jak je uvedeno výše. Rozdíl bude ve způsobu placení. Všechna auta nad 3,5 tuny budou platit za ujeté kilometry jako doposud. Satelitní systém je bude počítat přes digitální jednotku umístěnou za předním sklem vozu. Osobní auta registrovaná v Belgii budou mít mýto zahrnuté v už dnes existující dani, kterou platí všichni motoristé podle objemu válců jejich auta. Zahraniční návštěvníci Belgie si budou muset zakoupit elektronickou dálniční známku na určité období. V Belgii je zpoplatněn pro ostatní dopravní prostředky tunel v Antverpách (Liefkenshoektunnel), výše mýta závisí na výšce vozidla: vozy s výškou menší než 2,75 m jsou zpoplatněny 5 Eur za 1 průjezd, vozidla vyšší platí 17 Eur za 1 průjezd. Celkový počet kilometrů belgických dálnic je 1 747. Tabulka č. 8: Výše ročního mýtného v systému Eurovignettes v Belgii v letech 2012, 2011 a 2010 pro vybraná vozidla (V EUR) Emisní třída 1 – 3 nápravy 4 a více náprav Euro 0 960,00 1.550,00 Euro 1 850,00 1.400,00 Euro 2 750,00 1.250,00 Euro 3 750,00 1.250,00 Euro 4 750,00 1.250,00 Euro 5 750,00 1.250,00 Euro 6 750,00 1.250,00 Zdroje: http://www.eurovignettes.eu, http://www.multicard.eni.com/hu_en/tolls-belgium 9 V následující tabulce dojde k přepočtu výše mýtného na jeden ujetý kilometr. Je nutné připomenout, že v Belgii platí mýtné pouze vozidla nad 12 tun hmotnosti. Tabulka č. 9: Průměrné sazby mýtného na jeden ujetý kilometr Roky Typ vozidla Průměrná výše mýtného na 1 km 2012 2011 2010 1 – 3 nápravy 0,455 4 a více náprav 0,753 Zdroj: vlastní výpočty 10 3.3. Bulgaria (Bulharsko) V Bulharsku je povinnost platit dálniční poplatky na: • dálnicích, • vybraných silnicích první, druhé a třetí třídy. Dálniční známky jsou v Bulharsku určeny jak pro automobily do 3,5 tuny, tak i pro nákladní vozy nad 3,5 tuny a autobusy. Od řidičů nákladních automobilů a vozidel s více než 8 sedadly je dle oficiálních stránek na hraničních přechodech vybírána ještě silniční daň 43 - 58 EUR. Kromě poplatků za průjezd dálnic a silnic je zpoplatněn ještě průjezd některých tunelů a mostů. V Bulharsku je přibližně 3.000 km zpoplatněných úseků silnic a dálnic (viz obrázek č. 5- mapa silniční a dálniční sítě v přílohách). Tabulka č 10: Výše dálničních poplatků v Bulharsku v letech 2012, 2011 a 2010 (v EUR) dle kategorie vozidla Typ známky Kategorie 1 (nad 12 tun) Kategorie 2 (3,5 – 12 tun) Kategorie 3 (do 3,5 tuny) Euro 0, I, II Euro III, IV, V, EEV a vyšší Euro 0, I, II Euro III, IV, V, EEV a vyšší Denní 7,00 7,00 7,00 7,00 --- Týdenní 38,00 30,00 22,00 17,00 5,00 Měsíční 110,00 85,00 60,00 46,00 13,00 Roční 665,00 511,00 348,00 268,00 34,00 Zdroj: www.aebtri.com V následující tabulce je uveden průměrný přepočet ceny za jeden ujetý kilometr na bulharských zpoplatněných veřejných komunikacích. Tabulka č 11: Výše dálničních poplatků v Bulharsku v letech 2012, 2011 a 2010 (v EUR) dle kategorie vozidla (na základě ceny roční dálniční známky) Roky Typ vozidla Průměrná výše mýtného na 1 km (v EUR) 2012 2011 2010 Kategorie 1 0,196 Kategorie 2 0,103 Kategorie 3 0,011 Zdroj: vlastní výpočty 11 3.4. Cyprus (Kypr) V této zemi se za užívání veřejných komunikací neplatí. Celkový počet kilometrů dálnic na Kypru je 250. 12 3.5. Czech Republic (Česká republika) V České republice je zpoplatněno užívání vybrané sítě dálnic a rychlostních silnic. Setkáme se zde jak s dálniční známkou pro níže uvedené kategorie vozidel, tak i se zpoplatněním silniční pomocí mýtného, pro zbylé kategorie. Na rozdíl od poplatků za užívání, které se stanoví v závislosti na době, po kterou je předplaceno právo užívání sítě zpoplatněných pozemních komunikací, mýtné se stanoví v závislosti na skutečně ujeté vzdálenosti. Tato částka se stanoví podle ujeté vzdálenosti a typu vozidla. Vláda ČR v květnu 2004 rozhodla, že zpoplatní užívání vybraných pozemních komunikací těžkými vozidly (zpravidla se jedná o vozidla nákladní) výkonově, aby se uživatelé spravedlivěji a přímo podíleli na nákladech spojených s výstavbou, modernizací, údržbou a provozem významných silničních tahů. Výběr mýtného je zajišťován plně automaticky a kromě dálnic a rychlostních silnic by se měl rozšířit i na vybrané silnice I. třídy. K tomuto rozšíření vedla zásadní okolnost, že Česká republika nemá kompletně dobudovánu síť dálnic a rychlostních silnic (zatím jich je v provozu cca 878 km a plánováno je přes 2 100 km- viz obrázek č.6 v přílohách). To znamená, že těžká dálková silniční doprava je ve směrech dosud nevybudovaných dálnic a rychlostních silnic vedena právě po výše uvedených silnicích I. Třídy. Zpoplatněním těchto tahů by měla ČR získat potřebné finanční prostředky na urychlené dobudování své páteřní sítě (Ministerstvo dopravy 2012) Tabulka č. 12: Přehled poplatků za veřejné komunikace v České republice v letech 2012, 2011 a 2010 (v EUR) Rok 2012 2011 2010 Roční do 3,5 t 59,44 47,55 47,55 Roční nad 3,5t mýtné Roční nad 12t mýtné Zdroj: Oficiální stránky Ministerstva dopravy Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že cena dálniční známky pro osobní automobily byla v letech 2012 a 2011 stejná, v letošním roce došlo k jejímu zdražení o 25%. 13 Tabulka č 13: Výše mýtních poplatků v České republice v letech 2012, 2011 a 2010 dle vybraných parametrů (EUR / km) na dálnicích Emisní třída do Euro II Emisní třída Euro III nebo vyšší Počet náprav Počet náprav dvě tři čtyři a více dvě tři čtyři a více 0,089 0,144 0,210 0,066 0,113 0,163 pátek 15-21 hod. 0,114 0,219 0,321 0,084 0,172 0,249 Zdroj: Oficiální stránky Ministerstva dopravy ČR Tabulka č 14: Výše mýtních poplatků v České republice v letech 2012, 2011 a 2010 dle vybraných parametrů (EUR / km) na silnicích první třídy Emisní třída do Euro II Emisní třída Euro III nebo vyšší Počet náprav Počet náprav dvě tři čtyři a více dvě tři čtyři a více 0,043 0,0701 0,101 0,031 0,054 0,078 pátek 15-21 hod. 0,054 0,107 0,155 0,039 0,083 0,119 Zdroj: Oficiální stránky Ministerstva dopravy ČR V následující tabulce jsou uvedeny průměrné ceny za využívání dálnic a silnic první třídy v České republice za jeden ujetý kilometr (v EUR za 1 km). Částky u vozidel do 3,5 tuny jsou vypočteny na základě ceny roční dálniční známky. 14 Tabulka č. 15: Průměrná cena za jeden ujetý kilometr v České republice (v EUR za 1 km) Rok Kategorie vozidla Průměrná výše mýtného na 1 km (v EUR) 2012 Osobní do 3,5 tuny 0,067 nad 3,5 t se dvěma nápravami 0,065 nad 3,5 t se třemi nápravami 0,108 nad 3,5 t s více než čtyřmi nápravami 0,175 2011 2010 Osobní do 3,5 tuny 0,054 nad 3,5 t se dvěma nápravami 0,065 nad 3,5 t se třemi nápravami 0,108 nad 3,5 t s více než čtyřmi nápravami 0,175 Zdroj: vlastní výpočty 15 3.6. Denmark (Dánsko) Dálniční poplatky v Dánsku se vztahují na nákladní automobily nad 12 tun. Tyto poplatky jsou opět hrazeny prostřednictvím systému Eurovignette. Celkový počet kilometrů dálnic v Dánsku je 1 110. Tabulka č. 16: Výše ročního mýtného v systému Eurovignettes v Dánsku v letech 2012, 2011 a 2010 pro vybraná vozidla (V EUR) Emisní třída 1 – 3 nápravy 4 a více náprav Euro 0 960,00 1.550,00 Euro 1 850,00 1.400,00 Euro 2 750,00 1.250,00 Euro 3 750,00 1.250,00 Euro 4 750,00 1.250,00 Euro 5 750,00 1.250,00 Euro 6 750,00 1.250,00 Zdroj: www.eurovignettes.com V následující tabulce jsou uvedeny průměrné sazby mýtného na jeden ujetý kilometr (v EUR) v Dánsku ve všech sledovaných letech. Tabulka č. 17: Průměrná výše mýtného na jeden ujetý kilometr v Dánsku (v EUR za 1 km) Roky Typ vozidla Průměrná výše mýtného na 1 km 2012 2011 2010 1 – 3 nápravy 0,716 4 a více náprav 1,184 Zdroj: vlastní výpočty 16 3.7. Estonia (Estonsko) V této zemi se za užívání veřejných komunikací neplatí. Celkový počet kilometrů dálnic a rychlostních silnic je 1 601 km. 3.8. Finland (Finsko) V této zemi se za užívání veřejných komunikací neplatí. Celkový počet kilometrů dálnic a rychlostních silnic je 653 km. 17 3.9. France (France) Mýtné se ve Francii vybírá v určených stanovištích na dálnicích a silnicích prvních tříd. Mýtná povinnost se vztahuje na veškerá vozidla v závislosti na emisní třídě. Vozidla jsou rozdělena do 5 skupin. Mapu jednotlivých dálničních úseků lze najít v přílohách (Obrázek č.7). Celkový počet kilometrů dálnic ve Francii je 12 956. Tabulka č 18: Rozdělení vozidel ve Francii z hlediska placení mýtného Kategorie Typ vozidla Definice 1 Lehká vozidla Vozidla s výškou pod dva metry a váhou nepřesahující 3,5t. To samé platí pro závěsné vozíky. 2 Střední vozidla Vozidla s výškou od dvou do tří metrů a hmotností nepřesahující 3,5t. To samé platí pro závěsné vozíky. 3 Nákladní vozidla, nebo autobusy se dvěma nápravami Vozidla s výškou nad tři metry a hmotností na 3,5t. 4 Nákladní vozidla, nebo autobusy se třemi a více nápravami Vozidla s více než dvěma nápravami, výškou větší než tři metry a hmotností nad 3,5t. Přívěsný vozík nad s výškou nad tři metry a hmotností nad 3,5t. 5 Motocykly Motocykly, tricykly a motocykly se sajdkárou Zdroj: www.doprava.vpraxi.cz Tabulka č. 19: Průměrné ceny za využití veřejných komunikací ve Francii v letech 2012, 2011 a 2010 (V EUR na 1 km) Roky Kategorie Sazba mýtného 2012 2011 2010 1 0,072 2 0,105 3 0,163 4 0,196 5 0,047 Zdroj: Ústřední automotoklub 18 3.10. Germany (Německo) Pro osobní automobily nejsou dálnice v Německu zpoplatněny, nákladní automobily platí elektronické mýtné. Na německých dálnicích a vybraných spolkových silnicích platí pro tuzemské i zahraniční kamiony od 12 tun přípustné celkové hmotnosti povinnost platit mýto. Autobusy a některé další skupiny vozidel mýto platit nemusí. Počet kilometrů dálnic v Německu je 12 351. Tabulka č. 20: Výše mýtného na německých dálnicích pro vybraná vozidla v roce 2012 (v EUR za 1 km) Kategorie A S5, EEV třída 1, S6 do 3 náprav 0,141 4 a více náprav 0,155 Kategorie B S4, S3 s PMK 2, 3 či 4 do 3 náprav 0,169 4 a více náprav 0,183 Kategorie C S3 bez PMK, S2 s PMK 1, 2, 3 či 4 do 3 náprav 0,190 4 a více náprav 0,204 Kategorie D S2 bez PMK, S1 and vozidla nezařazená do emisních tříd do 3 náprav 0,274 4 a více náprav 0,288 Zdroj: www.toll-collect.de Tabulka č. 21: Výše mýtného na německých dálnicích pro vybraná vozidla v letech 2011 a 2010 (v EUR za 1 km) Kategorie A S5, EEV třída 1, S6 do 3 náprav 0,140 4 a více náprav 0,154 Kategorie B S4, S3 s PMK 2, 3 či 4 do 3 náprav 0,168 4 a více náprav 0,182 Kategorie C S3 bez PMK, S2 s PMK 1, 2, 3 či 4 do 3 náprav 0,210 4 a více náprav 0,224 Kategorie D S2 bez PMK, S1 and vozidla nezařazená do emisních tříd do 3 náprav 0,273 4 a více náprav 0,287 Zdroj: http://www.kfz-auskunft.de 19 Tabulka č. 22: Zařazení vozidel do jednotlivých kategorií Kategorie A Kategorie B Kategorie C Kategorie D S5, EEV třída, S6 S4, S3 s PMK1 2, 3 či 4 S3 bez PMK, S2 s PMK 1, 2, 3 či 4 S2 bez PMK, S1 a nezařazená vozidla Zdroj: www.toll-collect.de V následující tabulce jsou uvedeny průměrné ceny za používání německých dálnic za jeden ujetý kilometr (v EUR za 1 kilometr). Tabulka č. 23: Průměrné sazby mýtného na německých zpoplatněných veřejných komunikacích Rok Kategorie Průměrná sazba mýtného 2012 A 0,148 B 0,176 C 0,197 D 0,281 2011 2010 A 0,147 B 0,175 C 0,217 D 0,280 Zdroj: vlastní výpočty Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že v roce 2012 došlo k růstu poplatků za využívání německých veřejných komunikací průměrně o 0,6% na jeden ujetý kilometr. 1 filtr pevných částic 20 3.11. Greece (Řecko) V Řecku platí pro všechna vozidla elektronický systém výběru mýtného. Cena těchto poplatků se odvíjí od hmotnosti vozidla a množství ujetých kilometrů. Průměrná cena činí 5 až 7 EUR na 100 kilometrů. Kromě poplatků za dálnice a rychlostní komunikace se v Řecku platí také za průjezd několika tunelů a mostů. Počet kilometrů řeckých dálnic je 1 140. Tabulka č 24: Rozdělení vozidel do jednotlivých kategorií Kategorie vozidel 1 Motocykly a skútry 2 Osobní automobily do hmotnosti 3,5t, minibusy do 10 sedadel, automobily s přívěsem platí dvojnásobek 3 Vozidla s hmotností nad 3,5t, autobusy s více než 10 sedadly, obytná vozidla 4 Nákladní automobily s 3 nápravami 5 Větší nákladní automobily v kombinaci s návěsem Zdroj: www.stellacentrum.sk Tabulka č. 25: Přehled poplatků za využívání veřejných komunikací v roce 2012 v Řecku (placené úseky těchto komunikací) (v EUR) Úsek Počet km Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Atény – Corinth 66,7 1,90 2,80 5,60 7,00 Corinth – Patras 119,0 1,90 2,40 4,80 7,00 Corinth – Tripoli 76,9 2,00 2,70 5,40 7,20 Lamia – Atény 201,0 4,75 6,40 12,80 18,10 Lamia – Larissa 112,0 3,20 4,70 9,40 10,90 Larissa – Katerini 218,0 2,50 3,70 7,40 8,90 Zdroj: Ústřední automotoklub 21 V následující tabulce jsou uvedeny průměrné ceny za používání řeckých dálnic za jeden ujetý kilometr (v EUR za 1 kilometr). Tabulka č. 26: Průměrné sazby mýtného na řeckých zpoplatněných veřejných komunikacích Rok Kategorie Průměrná sazba mýtného 2012 1 0,020 2 0,029 3 0,057 4 0,074 Zdroj: vlastní výpočty Řešitelům se bohužel nepodařilo získat data o vývoji sazeb mýtného v Řecku v letech 2011 a 2010. Lze se ovšem domnívat, na základě změn sazeb v ostatních státech EU, že změny sazeb jsou ve sledovaných obdobích téměř zanedbatelné. 22 3.12. Hungary (Maďarsko) V Maďarsku jsou zpoplatněny dálnice M1, M3, M5, M6 a M7. Je nutno zakoupit dálniční známku, je možné zakoupit i elektronicky pomocí platební karty na stránkách. Celková délka dálnic v Maďarsku je 760 km. Tabulka č. 27: Rozdělení vozidel do jednotlivých kategorií Kategorie Typy vozidel D1 motocykly, vozidla s celkovou hmotností jízdní soupravy do 3,5 s jakýmkoliv návěsem a přívěsem D2 vozidla s návěsem a přívěsem (soupravy vozidel), jejichž hmotnost je do 7,5 t, autobusy nad 3,5 t s jakýmkoliv návěsem a autobusy (i s přívěsem), jejichž celková hmotnost jízdní soupravy je vyšší než 3,5 t., ale méně než 12 t. D3 vozidla s návěsem a přívěsem (soupravy vozidel) s hmotností od 7,5 t. do 12 t. a autobusy (aj s přívěsem), jejichž celková hmotnost jízdní soupravy převyšuje 12 t. D4 všechna ostatní vozidla, která nelze zařadit do předchozích kategorií (D1 – D3) Zdroj: www.benzin.cz Tabulka č. 28: Výše dálničních poplatků v Maďarsku v letech 2012, 2011 a 2010 (v EUR za jeden rok) Rok D1 D2 D3 D4 2012 152,79 440,73 657,62 835,24 2011 142,20 408,82 611,46 764,32 2010 132,25 378,61 565,24 703,89 Zdroj: www.benzin.cz V následující tabulce jsou uvedeny průměrné ceny za jeden ujetý kilometr na maďarských zpoplatněných veřejných komunikacích ve všech sledovaných obdobích podle jednotlivých kategorií vozidel. 23 Tabulka č. 29: Průměrné ceny za využívání maďarských zpoplatněných veřejných komunikacích (v EUR za 1 km) Roky Kategorie Výše dálničního poplatku na 1 km (v EUR) 2012 D1 0,199 D2 0,579 D3 0,865 D4 1,099 2011 D1 0,187 D2 0,538 D3 0,805 D4 1,005 2010 D1 0,174 D2 0,498 D3 0,744 D4 0,926 Zdroj: vlastní výpočty Z výše uvedené tabulky vyplývá závěr, že ceny dálničních poplatků v Maďarsku meziročně rostou průměrně o 6,5%. 24 3.13. Ireland (Irsko) V Irsku se pro zpoplatnění dálnic nevyužívají klasické dálniční známky, ale pouze částky za jednotlivé úseky jsou v hotovosti vybírány v mýtných branách. Geografické znázornění dálniční sítě Irska je k nalezení v přílohách (Obrázek č. 11). V Irsku se nachází celkem 117,3 km dálnic. Tabulka č. 30: Kategorie vozidel Kategorie Popis vozidla 1 Motocykly do 50 ccm3 2 Osobní automobily 3 Autobusy a jiná veřejná linková doprava 4 Ostatní vozidla do 3,5 tuny 5 Ostatní vozidla nad 3,5 tuny s dvěma nebo třemi nápravami 6 Ostatní vozidla nad 3,5 tuny se čtyřmi nebo více nápravami Zdroj: www.nra.ie Tabulka č. 31: Přehled poplatků za jednotlivé úseky dálnic v Irsku v roce 2012 pro jednotlivé kategorie vozidel (v EUR) Dálnice Kat. 1 Kat. 2 Kat. 3 Kat. 4 Kat. 5 Kat. 6 M1 1,00 1,80 3,30 3,30 4,60 5,90 M3 0,70 1,40 2,10 2,10 2,80 3,40 M4 1,40 2,80 4,20 4,20 5,60 6,90 M7 1,00 1,80 3,30 3,30 4,60 5,90 N6 1,00 1,80 3,30 3,30 4,60 5,90 N8 1,00 1,80 3,30 3,30 4,60 5,90 N25 1,00 1,80 3,30 3,30 4,60 5,90 Zdroj: www.nra.ie 25 Tabulka č. 32: Přehled poplatků za jednotlivé úseky dálnic v Irsku v letech 2011 a 2010 pro jednotlivé kategorie vozidel (v EUR) Dálnice Kat. 1 Kat. 2 Kat. 3 Kat. 4 Kat. 5 Kat. 6 M1 1,00 1,70 3,20 3,20 4,50 5,80 M3 0,70 1,30 2,00 2,00 2,70 3,30 M4 1,40 2,70 4,10 4,10 5,50 6,80 M7 1,00 1,70 3,20 3,20 4,50 5,80 N6 1,00 1,70 3,20 3,20 4,50 5,80 N8 1,00 1,70 3,20 3,20 4,50 5,80 N25 1,00 1,70 3,20 3,20 4,50 5,80 Zdroj: www.nra.ie Tabulka č. 33: Počet kilometrů u jednotlivých dálnic, které jsou zpoplatněny Dálnice Zpoplatněný úsek Počet km M1 Gormanston – Monasterboice 34,2 M3 Clonee – Kells 50,7 M4 Kilcock – Kinnegod 32,1 M7 Portlaoise - Cullahill 35,4 N6 Galway – Ballinasloe 65,4 N8 Rathcormac – Fermoy Bypass 17,7 N25 Waterford City Bypass 25,9 Zdroj: http://maps.google.com Následující tabulka shrnuje průměrné ceny za využívání irských zpoplatněných veřejných komunikací v roce 2012 v závislosti na typu vozidla. 26 Tabulka č. 34: Průměrné sazby mýtného na irských dálnicích (v EUR na 1 km) Rok Kategorie Průměrná sazba mýtného (v EUR) 2012 1 0,027 2 0,050 3 0,087 4 0,087 5 0,120 6 0,153 2011 2010 1 0,027 2 0,047 3 0,084 4 0,084 5 0,117 6 0,150 Zdroj: vlastní výpočty Na základě výše uvedené tabulky lze konstatovat, že sazby mýtného v Irsku v roce 2012 meziročně vzrostly průměrně o 3,57%. 27 3.14. Italy (Itálie) Italský systém výběru mýta na dálnicích se může jevit jako poměrně komplikovaný. Další potíží je skutečnost, že o dálnice a výběr mýtného se stará mnoho společností. Výše mýta záleží na délce projetého úseku, mýtné je účtováno na základě lístku (Biglietto). Mýto v Itálii se týká všech vozidel a to na většině dálnic. Mýto v IT, respektive jeho výše se stanoví dle velikosti vozidla a počtu náprav. Itálie uvaluje na mýto DPH. V Itálii jsou dva typy dálničních silnic. Tak zvané "horší" dálnice jsou značeny jako SUPERSTRADE (SS) a maximální rychlost jízdy na těchto komunikacích je 110 km/h. Jízda po těchto dálničních úsecích je bezplatná. Velká většina dálnic je však označena jako AUTOSTRADE (A). Ve velké většině je jízda po těchto dálničních úsecích zpoplatněna mýtným. Výjimku tvoří zejména jih Itálie (Kalábrie), kdy je jízda po těchto dálničních úsecích bezplatná. Počet kilometrů italských dálnic je 6 500. Obrázek č. 1: Rozdělení vozidel do jednotlivých kategorií Zdroj: www.autostrada.it Tabulka č. 35: Výše tarifu za využívání veřejných komunikací v Itálii v roce 2012 (v EUR za 1 km) Tarif A B 3 4 5 Běžný 0,064 0,066 0,089 0,133 0,156 Horský 0,076 0,077 0,103 0,155 0,183 Zdroj: www.autostrada.it Řešitelům se bohužel nepodařilo získat data o vývoji sazeb mýtného v Itálii v letech 2011 a 2010. Lze se ovšem domnívat, na základě změn sazeb v ostatních státech EU, že změny sazeb jsou ve sledovaných obdobích téměř zanedbatelné. Kategorie 3 Kategorie 4 Kategorie 5 Kategorie B Kategorie A 28 3.15. Latvia (Lotyšsko) V této zemi se za užívání veřejných komunikací neplatí. Počet kilometrů dálnic je v Lotyšsku 15 kilometrů. 29 3.16. Lithuania (Litva) Osobní automobily za použití litevských dálnic neplatí. Pro jiné automobily jsou litevské dálnice zpoplatněny. Je zde nutnost zakoupit dálniční známku. V následující tabulce je uvedena kategorizace vozidel z hlediska platby dálničních poplatků. Celková délka dálnic v Litvě je 1 874 km. Tabulka č. 36: Kategorizace vozidel z hlediska platby dálničních poplatků v Litvě Zdroj: http://www.lra.lt V následující tabulce jsou uvedeny sazby pro výše zmíněná vozidla za jeden rok v roce 2012. Řešitelům grantu se bohužel nepodařilo získat data o vývoji poplatků za používání veřejných komunikací v letech 2011 a 2010. Je zde ale předpoklad, že se poplatky příliš nezměnily (odhad na základě vývoje poplatků v ostatních zemích EU). Speciální vozidla Nákladní automobily (i s přívěsem) Autobusy Vozidla do 8 míst sezení a do hmotnosti 5 tun Vozidla do 22 míst k sezení a do hmotnosti 5 tun Vozidla nad 22 tun Nákladní automobily, které vlastní zemědělci Nákladní automobily od 12 do 40 tun Nákladní automobily od 3,5 do 12 tun Nákladní automobily do 3,5 tuny Speciální vozidla 30 Tabulka č. 37: Vývoj sazeb za používání litevských dálnic v roce 2012 (v EUR) Typ vozidla Výše poplatku EURO III, IV EURO I, II, III Autobusy M2 304,00 M3 521,00 Ostatní vozidla N1 261,00 N2 521,00 696,00 N3 753,00 999,00 M1 – N3 (zemědělec) 305,00 Speciální vozidla 347,00 Zdroj: http://lra.lt Následující tabulka udává přepočet výše poplatků na jeden ujetý kilometr po litevských dálnicích v roce 2012 (průměr u jednotlivých kategorií vozidel). Tabulka č. 38: Průměrná sazba za jeden ujetý kilometr po litevských dálnicích v roce 2012 (v EUR) Typ vozidla Sazba na 1 ujetý kilometr Autobusy (M2, M3) 0,220 Ostatní vozidla (N1 – N3) 0,345 Speciální vozidla 0,185 Celkový průměr 0,250 Zdroj: http://lra.lt 31 3.17. Louxembourg (Lucembursko) Dálniční poplatky v Lucembursku se vztahují na nákladní automobily nad 12 tun. Tyto poplatky jsou hrazeny prostřednictvím systému Eurovignette. Celkový počet kilometrů lucemburských zpoplatněných silnic je 2 915. Tabulka č. 39: Výše ročního mýtného v systému Eurovignettes v Nizozemí v letech 2012, 2011 a 2010 pro vybraná vozidla (V EUR) Emisní třída 1 – 3 nápravy 4 a více náprav Euro 0 960,00 1.550,00 Euro 1 850,00 1.400,00 Euro 2 750,00 1.250,00 Euro 3 750,00 1.250,00 Euro 4 750,00 1.250,00 Euro 5 750,00 1.250,00 Euro 6 750,00 1.250,00 Zdroj: www.eurovignettes.com V následující tabulce jsou uvedeny průměrné ceny za jeden ujetý kilometr po lucemburských dálnicích (v EUR) v závislosti na typu vozidla. Tabulka č. 40: Průměrné ceny za využívání lucemburských dálnic (v EUR) Roky Typ vozidla Průměrná výše mýtného na 1 km 2012 2011 2010 1 – 3 nápravy 0,272 4 a více náprav 0,450 Zdroj: vlastní výpočty 32 3.18. Malta (Malta) V této zemi se za užívání veřejných komunikací neplatí. 33 3.19. Netherland (Nizozemí) Dálniční poplatky v Nizozemí se vztahují na nákladní automobily nad 12 t. Tyto poplatky jsou hrazeny opět prostřednictvím systému Eurovignette. Celkový počet kilometrů belgických dálnic je 2 250 km. Tabulka č. 41: Výše ročního mýtného v systému Eurovignettes v Nizozemí v letech 2012, 2011 a 2010 pro vybraná vozidla (V EUR) Emisní třída 1 – 3 nápravy 4 a více náprav Euro 0 960,00 1.550,00 Euro 1 850,00 1.400,00 Euro 2 750,00 1.250,00 Euro 3 750,00 1.250,00 Euro 4 750,00 1.250,00 Euro 5 750,00 1.250,00 Euro 6 750,00 1.250,00 Zdroj: www.eurovignettes.com V následující tabulce jsou uvedeny průměrné ceny za jeden ujetý kilometr po nizozemských dálnicích (v EUR) v závislosti na typu vozidla. Tabulka č. 42: Průměrné ceny za využívání lucemburských dálnic (v EUR) Roky Typ vozidla Průměrná výše mýtného na 1 km 2012 2011 2010 1 – 3 nápravy 0,353 4 a více náprav 0,584 Zdroj: vlastní výpočty 34 3.20. Poland (Polsko) V této zemi se poplatky odvíjí od dálnice, po které se jede. Polsko od roku 2011 používá systém elektronického výběru mýtného. Celkový počet kilometrů polských dálnic je 855, dále má Polsko 630 km rychlostních silnic. 3.20.1. Dálnice A1 Tabulka č. 43: Přehled poplatků u dálnice A1 v letech 2012 a 2011 Kategorie vozidla Cena za 1 km v PLN Cena za 1 km v EUR Motocykly, automobily, dodávky s max. dvěma nápravami 0,16 0,037 Autobusy, přívěsy, nákladní automobily s třemi a více nápravami 0,38 0,089 Nestandardní vozidla 1,60 0,378 Zdroj: Polské ministerstvo dopravy 3.20.2. Dálnice A4 V letech 2012 a 2011 vede dálnice A4 z Katowice za město Krakow, měří celkem 81 kilometrů. V letech 2010 a 2009 je dálnice A4 zpoplatněná v úseku Katowice – Krakow, celkem 60,90 km. Tabulka č 44: Přehled poplatků u dálnice A4 v letech 2012 a 2011 (81 km) Kategorie vozidla Cena za celý úsek v PLN Cena za 1 km v PLN Cena za 1 km v EUR Motocykly 4,50 0,06 0,014 Automobily a dodávky s max. dvěma nápravami 9,00 0,11 0,026 Automobily s přívěsem (s třemi nápravami) 15,00 0,19 0,045 Automobily s více než čtyřmi nápravami 24,50 0,30 0,071 Zdroj: Polské ministerstvo dopravy 35 Tabulka č 45: Přehled poplatků u dálnice A4 v roce 2010 (60,90 km) Kategorie vozidla Cena za celý úsek v PLN Cena za 1 km v PLN Cena za 1 km v EUR Motocykly, automobily a dodávky s max. dvěma nápravami 8,00 0,13 0,031 Automobily s přívěsem (s třemi nápravami) 13,50 0,22 0,052 Automobily s více než čtyřmi nápravami 24,50 0,40 0,096 Zdroj: Polské ministerstvo dopravy 3.20.3. Dálnice A2 V letech 2012 a 2011 vede dálnice A2 přibližně z města Nowy Tomysl do města Konin, měří celkem 163 km (nejaktuálnější mapa dálnic v Polsku ke dni 13.11.2012 viz přílohy- obrázek 13.)V letech 2010 a 2009 je dálnice zpoplatněná ve třech úsecích, a to: a) Konin – Wrzesnia 47,5 km b) Wrzesnia – Poznaň 37,5 km c) Poznaň – Nowy Toymsl 50,4 km Celkem 135,4 km Tabulka č. 46: Přehled poplatků u dálnice A2 v letech 2012 a 2011 Kategorie vozidla Cena za celý úsek v PLN Cena za 1 km v PLN Cena za 1 km v EUR Motocykly, automobily, dodávky s max. dvěma nápravami 14,00 0,09 0,021 Automobily s přívěsem 27,00 0,17 0,040 Autobusy, přívěsy, nákladní automobily s třemi a více nápravami 41,00 0,25 0,059 Nestandardní vozidla 63,00 0,39 0,092 Zdroj: Polské ministerstvo dopravy 36 Tabulka č. 47: Přehled poplatků u dálnice A2 v roce 2010 Kategorie vozidla Cena za celý úsek v PLN Cena za 1 km v PLN Cena za 1 km v EUR Motocykly, automobily, dodávky s max. dvěma nápravami 11,00 0,08 0,018 Automobily s přívěsem 27,00 0,20 0,047 Autobusy, přívěsy, nákladní automobily s třemi a více nápravami 41,00 0,30 0,070 Nestandardní vozidla 63,00 0,47 0,111 Vozidla tzv. nadměrný náklad 110,00 0,82 0,194 Zdroj: Polské ministerstvo dopravy 37 3.21. Portugal (Portugalsko) V Portugalsku je zpoplatněno několik dálnic, na kterých platba probíhá dle projetého úseku v mýtných branách. Jedná se především o dálnice s označením A1 – A16 a některé další. Platba za projetý úsek je vybírána v mýtných branách, přičemž v některých je možno využít platbu kreditní kartou. Kromě dálnic můžete v Portugalsku narazit na výběr poplatků za průjezd přes mosty kde je poplatek třeba zaplatit v hotovosti, jedná se o mosty Vasco-Da-Gama kde je poplatek 2,25 EUR a Brücke des 25. April, jde je průjezd oceněn na 1,3 Eur (Dalnicni-znamky.com 2012). Celková délka dálnic v Portugalsku je přibližně 2 800 km, z toho je 1 950 km zpoplatněných. Tabulka č. 48: Rozdělení dopravních prostředků z hlediska platby mýtného v Portugalsku Skupina Popis vozidla 1 motocykly a vozidla s výškou měřenou nad nápravou do 1,10 m (s nebo bez přívěsu) 2 vozidla se dvěma nápravami, výškou měřenou nad nápravou přes 1,10 m 3 vozidla se třemi nápravami s výškou měřenou nad nápravou nad 1,10 m 4 vozidla s 4 a více nápravami, s výškou měřenou nad nápravou nad 1,10 m Zdroj: Ústřední automotoklub 38 Tabulka č. 49: Vývoj poplatků za používání veřejných komunikací v Portugalsku v roce 2012 (V EUR na 1 km u jednotlivých úseků dálnic) Dálnice/ kategorie 1 2 3 4 A1 - Lisbonne - Porto 0,068 0,12 0,15 0,17 A2 Lisbonne - VLA Algarve 0,08 0,14 0,19 0,2 A3 Porto - Valença 0,08 0,14 0,18 0,2 A4 Porto - Amarante 0,1 0,18 0,23 0,25 A5 Lisbonne - Cascais 0,12 0,24 0,24 0,24 A6 – A2 (Marateca) - Caia 0,08 0,15 0,19 0,21 A7 – Povoa de Varzim – Guimaraes – V. Pouca 0,09 0,16 0,2 0,22 A8 Lisbonne - Leiria 0,04 0,06 0,08 0,09 A9-A1 (Alverca) – A5 Estadio Nacional 0,09 0,15 0,19 0,21 A10- A9 CREL - Carregado 0,22 0,41 0,51 0,56 A11 –A28 Braga (A3) – Guimaraes (A7)-A4 0,16 0,28 0,36 0,39 A12 Montijo - Setubal 0,07 0,12 0,15 0,17 A13 Santa Estevao - Marateca 0,08 0,14 0,18 0,2 A14 Figueira – Coimbra (A1) 0,02 0,05 0,06 0,07 A15 C. Rainha – Santarem (A1) 0,01 0,02 0,023 0,03 A16 Cascais - Belas 0,16 0,28 0,36 0,39 A17 0,074 0,13 0,17 0,19 A21 0,10 0,17 0,22 0,23 Zdroj: Ústřední automotoklub Následující tabulka shrnuje průměrné ceny za jeden ujetý kilometr na portugalských dálnicích pro rok 2012 v závislosti na kategorii vozidla. Tabulka č. 50: Průměrné ceny za jeden ujetý kilometr (v EUR) Kategorie 1 2 3 4 2012 0,091 0,163 0,205 0,223 Zdroj: vlastní výpočty Řešitelům se bohužel nepodařilo získat data o vývoji sazeb mýtného v Portugalsku v letech 2011 a 2010. Lze se ovšem domnívat, na základě změn sazeb v ostatních státech EU, že změny sazeb jsou ve sledovaných obdobích téměř zanedbatelné. 39 3.22. Romania (Rumunsko) V Rumunsku jsou ceny ve všech sledovaných obdobích stejné. V Rumunsku je kupují dálniční známky. V přehledu vycházíme z ceny ročních dálničních známek. Celková délka rumunských dálnic je 511,7 km. Tabulka č. 51: Přehled cen ročních dálničních známek v Rumunsku v letech 2012, 2011 a 2010 Kategorie vozidla Cena roční známky v EUR Cena za 1 km v EUR Automobil do 3,5 tuny 28,00 0,06 Jiné vozidlo do 3,5 tuny 96,00 0,19 Vozidlo do 7,5 tuny 320,00 0,63 Vozidlo nad 7,5 tuny 560,00 1,09 Zdroj: Rumunské ministerstvo dopravy 40 3.23. Slovakia (Slovensko) Na Slovensku si kupují řidiči osobních automobilů do 3,5 tuny dálniční známky, pro ostatní vozidla je stanoveno mýto (vozidla s povinností platit mýtné jsou vozidla s hmotností nad 3,5 tuny, určená pro přepravu nákladů a vozidla s hmotností nad 3,5 tuny, určená pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče. Na Slovensku je celkem 277 kilometrů dálnic. Tabulka č. 52: Přehled cen ročních dálničních známek v na Slovensku v letech 2012, 2011 a 2010 Kategorie vozidla Cena roční známky v EUR Cena za 1 km v EUR 2012 50,00 0,18 2011 50,00 0,18 2010 38,50 0,14 Zdroj: Slovenské ministerstvo dopravy Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že cena dálničních známek na Slovensku vzrostla mezi roky 2011 a 2010 téměř o 30%. Tabulka č: 53: Přehled výše mýta na slovenských dálnicích za jeden ujetý kilometr v letech 2012, 2011 a 2010 – přepočítáno na EUR za 1 km Kategorie vozidla Emisní třída EURO 0 – II EURO III EURO IV, V, EEV Nákladní vozidla 3,5 t – do 12 t 0,091 0,084 0,082 12 t a více 2 nápravy 0,189 0,179 0,176 3 nápravy 0,198 0,189 0,185 4 nápravy 0,205 0,195 0,192 5 náprav 0,202 0,189 0,185 Autobusy 3,5 t – do 12 t 0,059 0,049 0,030 12 t a více 0,108 0,098 0,059 Zdroj: Slovenské ministerstvo dopravy 41 Tabulka č: 54: Přehled výše mýta na slovenských silnicích první třídy za jeden ujetý kilometr v letech 2012, 2011 a 2010 – přepočítáno na EUR za 1 km Kategorie vozidla Emisní třída EURO 0 – II EURO III EURO IV, V, EEV Nákladní vozidla 3,5 t – do 12 t 0,069 0,062 0,062 12 t a více 2 nápravy 0,143 0,134 0,134 3 nápravy 0,150 0,143 0,140 4 nápravy 0,153 0,146 0,143 5 náprav 0,150 0,143 0,140 Autobusy 3,5 t – do 12 t 0,039 0,030 0,020 12 t a více 0,078 0,069 0,039 Zdroj: Slovenské ministerstvo dopravy Následující tabulka shrnuje průměrné ceny za využívání slovenských veřejných komunikací v jednotlivých sledovaných letech (v EUR na jeden ujetý kilometr). Tabulka č. 55: Průměrné ceny za jeden ujetý kilometr na slovenských dálnicích (v EUR) Rok Nákladní automobily Autobusy 3,5 – 12 tun nad 12 tun 3,5 – 12 tun nad 12 tun 2012 0,075 0,167 0,038 0,075 2011 0,075 0,167 0,038 0,075 2010 0,075 0,167 0,038 0,075 Zdroj: vlastní výpočty 42 3.24. Slovenia (Slovinsko) Osobní automobily si musí při jízdě Slovinskem kupovat dálniční známku, nákladní automobily platí mýtné prostřednictvím systému elektronického výběru mýtného. Slovinsko má celkem 650 km dálnic. Tabulka č. 56: Výše poplatků za využití veřejných komunikací ve Slovinsku pro osobní automobily (V EUR) v letech 2012, 2011 a 2010 Rok Cena dálniční známky pro automobily Cena dálniční známky pro motocykly 2012 95,00 47,50 2011 95,00 47,50 2010 95,00 47,50 Zdroj: Oficiální stránky ministerstva dopravy Slovinska Tabulka č. 57: Průměrné ceny za jeden ujetý kilometr ve sledovaných obdobích (v EUR) Rok Automobily Motocykly 2012 0,146 0,073 2011 0,146 0,073 2010 0,146 0,073 Zdroj: vlastní výpočty Tabulka č. 58: Rozdělení vozidel do skupin (z kterých se odvozuje výše mýtného) ve Slovinsku Kategorie R3 Vozidla se dvěma nebo třemi nápravami, s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. R4 Vozidla se čtyřmi a více nápravami, s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. Zdroj: www.dars.si 43 Tabulka č. 59: Výše mýtného pro nákladní automobily ve Slovinsku v letech 2012, 2011 a 2010 Dálnice Úsek Počet km R3 celá trasa R4 celá trasa R3 1 km R4 1 km A1 Šentilj – Maribor 16,60 3,40 4,90 0,205 0,295 A1 Ptujska Cesta – Arja Vas 57,70 17,00 24,60 0,295 0,426 A1 Arja Vas – Trojane 31,10 5,40 7,90 0,174 0,254 A1 Trojane – Ljubljana 41,10 15,50 22,40 0,377 0,545 A2 Ljubljana – Srnin 125,0 104,60 151,50 0,837 1,212 A1 – A3 Ljubljana – Fernetiči 82,80 16,20 23,60 0,196 0,285 A1 – A3 Srnin – Fernetiči 45,50 8,20 11,80 0,180 0,259 H4 Ajdovščina - Vrtojba 23,90 4,50 6,60 0,188 0,276 A2 Podtabor – Ljubljana 72,90 7,90 11,40 0,108 0,156 A2 Ljubljana – Pluska 45,90 8,20 11,80 0,179 0,257 A2 Novo Mesto – Obrežje 51,10 17,90 25,90 0,350 0,507 A5 Maribor - Lendava 79,80 15,80 22,90 0,198 0,287 A4 Maribor – Ptuj 30,50 6,20 9,00 0,203 0,295 Zdroj: www.dars.si, vlastní výpočty Následující tabulka uvádí průměrné ceny za jeden ujetý kilometr po slovinských zpoplatněných veřejných komunikacích ve všech sledovaných obdobích, a to pro jednotlivé kategorie vozidel. Tabulka č. 60: Průměrné ceny za jeden ujetý kilometr po slovinských dálnicích (v EUR) ve sledovaných obdobích Rok R3 R4 2012 2011 2010 0,268 0,389 Zdroj: vlastní výpočty 44 3.25. Spain (Španělsko) Ve Španělsku platí jak osobní, tak i nákladní automobily, mýto, dle ujeté vzdálenosti, a to v mýtních branách. Zpoplatněny jsou pouze velmi kvalitní rychlostní komunikace, které jsou při cestách do jižních částí Španělska takřka nezbytností. Ve Španělsku se celkem nachází více než 3 000 km dálnic. Tabulka č. 61: Rozdělení vozidel do skupin (z kterých se odvozuje výše mýtného) ve Španělsku Kategorie 1 Motocykly, osobní auto bez karavanu, auto s karavanem a jednou nápravou bez zdvojených kol, minibus se dvěma nápravami a čtyřmi koly 2 Osobní automobil a / nebo minibus s karavanem a se zdvojenými koly, nákladní automobil se dvěma a více nápravami Zdroj: Ústřední automotoklub Tabulka č. 62: Ceny mýtného ve Španělsku v závislosti na dálnici a vzdálenosti v letech 2012, 2011 a 2010 Dálnice Trasa Počet km Skupina 1 Skupina 2 Sk. 1 Sk. 2 1 km 1 km AP1 Burgos - Miranda de Ebro 84,00 8,30 8,95 0,099 0,107 AP2 Křižovatka A7 - Alfajarin 215,00 16,50 24,40 0,077 0,113 R2 Madrid - Guadalajara 59,80 0,80 1,50 0,013 0,025 R3 Madrid - Arganda 31,80 2,15 2,85 0,068 0,090 AP4 Seville - Cadiz 104,00 6,00 10,55 0,058 0,101 R4 Madrid - Ocana 65,40 3,05 6,10 0,047 0,093 R5 Madrid - Navalcarnero 39,10 3,20 4,05 0,082 0,104 AP6 Madrid - Adanero 70,00 7,85 15,70 0,112 0,224 AP7 hranice - Barcelona Jih 162,00 9,45 15,15 0,058 0,094 AP7 Barcelona - Salou 125,40 7,05 12,57 0,056 0,100 AP7 Tarragona - Valencia 227,00 17,75 23,95 0,078 0,106 AP7 Valencia - Alicante 150,00 11,75 15,90 0,078 0,106 AP7 Valencia - Cartagena 76,00 2,65 3,10 0,035 0,041 AP7 Malaga - Estepona 89,60 2,15 3,50 0,024 0,039 AP9 La Coruna - Vigo 159,00 10,60 18,10 0,067 0,114 45 A15 Pamplona - Valtierra 83,00 6,90 8,40 0,083 0,101 C16 Manresa - Terrassa 42,00 2,91 5,29 0,069 0,126 C32 Barcelona - Palafolls 49,00 3,05 4,89 0,062 0,100 AP51 Avila - Villacastin 33,80 1,05 1,75 0,031 0,052 AG55 Coruna - Carballo 32,60 1,85 2,80 0,057 0,086 AG57 Vigo - Baiona 30,40 1,25 1,85 0,041 0,061 AP61 Segovia - San Rafael 34,50 1,80 2,95 0,052 0,086 AP66 Oviedo - Leon 75,00 8,95 16,25 0,119 0,217 AP68 Ballbao - Zaragoza 294,40 21,55 39,15 0,073 0,133 Zdroj: http://maps.google.com, Ústřední automotoklub Následující tabulka uvádí průměrné ceny za jeden ujetý kilometr po slovinských zpoplatněných veřejných komunikacích ve všech sledovaných obdobích, a to pro jednotlivé kategorie vozidel. Tabulka č. 63: Průměrné ceny za jeden ujetý kilometr po slovinských dálnicích (v EUR) Rok Skupina 1 Skupina 2 2012 2011 2010 0,064 0,101 Zdroj: vlastní výpočty 46 3.26. Sweeden (Švédsko) Dálniční poplatky ve Švédsku se vztahují na nákladní automobily nad 12 t. Tyto poplatky jsou hrazeny prostřednictvím systému Eurovignette. Celkový počet kilometrů švédských dálnic je 1 500 km. Tabulka č. 64: Výše ročního mýtného v systému Eurovignettes ve Švédsku v letech 2012, 2011 a 2010 pro vybraná vozidla (V EUR) Emisní třída 1 – 3 nápravy 4 a více náprav Euro 0 960,00 1.550,00 Euro 1 850,00 1.400,00 Euro 2 750,00 1.250,00 Euro 3 750,00 1.250,00 Euro 4 750,00 1.250,00 Euro 5 750,00 1.250,00 Euro 6 750,00 1.250,00 Zdroj: www.eurovignettes.com V následující tabulce jsou uvedeny průměrné ceny za jeden ujetý kilometr po švédských dálnicích (v EUR) v závislosti na typu vozidla. Tabulka č. 65: Průměrné ceny za využívání lucemburských dálnic (v EUR) Roky Typ vozidla Průměrná výše mýtného na 1 km 2012 2011 2010 1 – 3 nápravy 0,529 4 a více náprav 0,876 Zdroj: vlastní výpočty 47 3.27. United Kingdom (Velká Británie) V Anglii jsou zpoplatněny nejen některé úseky rychlostních komunikací či dálnic, ale také průjezd vybraných mostů a tunelů nejen v Londýně, ale i na ostatních místech v Anglii. Zpoplatněná je také dálnice M6 v úseku dlouhém 43 km. Celkový počet kilometrů britských dálnic je 3 200. Tabulka č. 66: Zařazení vozidel do jednotlivých kategorií ve Velké Británii Kategorie Popis vozidla 1 motocykly 2 osobní automobily 3 automobily s přívěsem 4 dodávky a menší nákladní automobily (dvě až tři nápravy) 5 nadměrný náklad Zdroj: http://www.m6toll.co.uk/ Tabulka č. 67: Poplatky spojené s dálnicí M6 ve Velké Británii v letech 2012, 2011 a 2010 (v EUR) Kategorie 1 2 3 4 5 2012 3,74 6,86 12,47 13,72 13,72 2011 3,74 6,61 11,97 13,20 13,20 2010 3,37 6,23 11,22 12,47 12,47 Zdroj: http://www.m6toll.co.uk/ Následující tabulka shrnuje cenu za jeden ujetý kilometr na zpoplatněné dálnici M6 ve Velké Británii ve sledovaných obdobích (v EUR). Tabulka č. 68: Ceny za jeden ujetý kilometr na dálnici M6 Kategorie 1 2 3 4 5 2012 0,087 0,160 0,290 0,319 0,319 2011 0,087 0,154 0,278 0,307 0,307 2010 0,078 0,145 0,261 0,290 0,290 Zdroj: vlastní výpočty Z tabulky je zřejmé, že meziroční nárůst sazeb mýtného se ve Velké Británii pohybuje přibližně kolem 4%. 48 4. Hlavní přínosy řešení Hlavní přínos řešeného projektu lze spatřovat zejména v komplexní pohledu na historii a současnost vývoje mýtních poplatků v Evropské Unii. Díky těmto uceleným datům lze relativně přesně určit jejich možný vývoj v nejbližších následujících letech. Projekt přináší široký přehled o přesných sumách za kilometr dálnice v každé jednotlivé zemi v Unii, což je unikátní soubor dat, který lze na jednom místě jen stěží jinde dohledat. Výstup z řešeného projetu může být jistě zajímavým podkladem pro logistické společnosti operující v rámci EU, ale i pro běžného občana, plánujícího cestu skrz Evropu. 5. Závěr Nejprve je nutné říci, že sazby mýtného ve většině zemí Evropské unie (EU) byly po všechna sledovaná období konstantní či se měnily pouze nepatrně. Země, ve kterých došlo ke změně sazeb: • Rakousko meziročně o 0,32% • Česká republika v roce 2012 vzrostla cena dálničních známek pro osobní automobily o 25 % • Německo v roce 2012 vzrostla sazba mýtného o 0,6 % oproti roku 2011 • Maďarsko meziroční růst o 6,5 % • Irsko v roce 2012 nárůst sazby mýtného o 3,5 % oproti roku 2011 • Slovensko v roce 2011 vzrostla cena dálničních známek pro osobní automobily o 30 % Je velmi pravděpodobné, že do roku 2015 se ceny dálničních známek ani sazby mýtného skokově měnit. Je jasné, že pokud dojde k výstavbě většího množství dálnic či zpoplatněných silnic, budou se přímo úměrně zvyšovat i ceny dálničních známek a sazby mýtného. Dle zjištěných informací z otevřených rozhovorů se ani v České ani ve Slovenské republice žádné další větší zvýšení ceny dálničních známek neočekává (viz. vysoké zvýšení ceny dálničních známek v letech 2011 a 2012). Pouze u Maďarska lze předpokládat postupné zvyšování ceny dálniční známky, a to meziročně o přibližně 6%. Pro přehledné shrnutí současného stavu mýtních poplatků byla použita tabulka i grafické znázornění (viz níže), kde došlo k porovnání výše mýtného (resp. dálničního poplatku) pro 49 osobní automobily a ostatní vozidla (tj. nákladní vozidla, autobusy, nestandardní vozidla apod.) pro rok 2012. Tabulka č. 66: Srovnání poplatků v Evropské unii u osobních automobilů a ostatních vozidel v roce 2012 Název země Poplatek Název země Poplatek osobní automobily ostatní vozidla osobní automobily ostatní vozidla 1 Rakousko 0,037 0,243 15 Lotyšsko 0,000 0,000 2 Belgie 0,000 0,604 16 Litva 0,000 0,250 3 Bulharsko 0,011 0,149 17 Lucembursko 0,000 0,469 4 Kypr 0,000 0,000 18 Malta 0,000 0,000 5 Česká republika 0,065 0,116 19 Nizozemí 0,000 0,469 6 Dánsko 0,000 0,950 20 Polsko 0,028 0,081 7 Estonsko 0,000 0,000 21 Portugalsko 0,163 0,217 8 Finsko 0,000 0,000 22 Rumunsko 0,190 0,860 9 Francie 0,072 0,155 23 Slovensko 0,180 0,099 10 Německo 0,000 0,200 24 Slovinsko 0,146 0,342 11 Řecko 0,029 0,066 25 Španělsko 0,064 0,101 12 Maďarsko 0,199 0,847 26 Švédsko 0,000 0,703 13 Irsko 0,050 0,112 27 Velká Británie 0,160 0,312 14 Itálie 0,064 0,111 Zdroj: vlastní výpočty Následující grafy (Graf č. 1 a č. 2) přehledně ilustrují výši poplatků za využití veřejných komunikací v Evropské unii pro rok 2012. Graf č. 1: Porovnání poplatků za využívání veřejných komunikací pro osobní automobily Zdroj: vlastní 50 V grafu č. 1 jsou zachyceny jednotlivé země Evropské unie (osa x – viz. číslování zemí v Tabulce č. X) a výše poplatků za jeden ujetý kilometr na zpoplatněných veřejných komunikacích pro osobní automobily. Z tabulky dále vyplývá, že nejvyšší sazby za jeden ujetý kilometr po zpoplatněných veřejných komunikacích, pro osobní automobily, má Maďarsko, Portugalsko, Slovensko, Rumunsko a Slovinsko. Graf č. 2: Porovnání poplatků za využování veřejných komunikací pro ostatní vozidla Zdroj: vlastní V grafu č. 2 jsou zachyceny jednotlivé země Evropské unie (osa x) a výše poplatků za jeden ujetý kilometr za zpoplantěných veřejných komunikacích pro ostatní vozidla. Na základě výše uvedeného grafu lze konstatovat, že nejvyšší sazby za jeden ujetý kilometr po zpoplatněných veřejných komunikacích, pro nákladní a ostatní automobily, má Maďarsko, Dánsko, Lucembursko, Portugalsko a Švédsko. 51 Tabulka č. 67 a 68: Země EU podle výše poplatků za využívání veřejných komunikací od nejvyšší po nejnižší sazbu (pro osobní, nákladní a ostatní automobily) Země Sazba na 1 km osobní aut. Země Sazba na 1 km ostatní aut. Maďarsko 0,199 Dánsko 0,950 Rumunsko 0,190 Rumunsko 0,860 Slovensko 0,180 Maďarsko 0,847 Portugalsko 0,163 Švédsko 0,703 Anglie 0,160 Belgie 0,604 Slovinsko 0,146 Lucembursko 0,469 Francie 0,072 Nizozemí 0,469 Česko 0,065 Slovinsko 0,342 Itálie 0,064 Anglie 0,312 Španělsko 0,064 Rakousko 0,243 Irsko 0,050 Litva 0,250 Rakousko 0,037 Portugalsko 0,217 Řecko 0,029 Německo 0,200 Polsko 0,028 Francie 0,155 Bulharsko 0,011 Bulharsko 0,149 Zdroj: vlastní Zdroj: vlastní 52 6. Použité zdroje [1] Association of the Bulgarian Enterprises fot Internationl Road Trasport ad the Roads [online] 2012, [citováno 2012- 9-28]. Dostupné z WWW: http://www.aebtri.com [2] Asfinag International [online] 2012, [citováno 2012- 9-28]. Dostupné z WWW: http://www.asfinag.at [3] Autostrade per l´Italia [online] 2012, [citováno 2012- 10-03]. Dostupné z WWW: http://www.autostrada.it [4] BenzinSK- internetový motoristický magazín [online] 2012, [citováno 2012-10-3]. Dostupné z WWW: http://www.benzin.sk [5] Družba za avtoceste v Rebubliki Sloveniji [online] 2012, [citováno 2012- 9-29]. Dostupné z WWW: http://www.dars.si [6] Doprava v praxi - Novinky a zpravodajství z dopravy [online] 2012, [citováno 2012- 9-28]. Dostupné z WWW: http://www.doprava.vpraxi.cz [7] Official EUROVIGNETTE Booking Portal [online] 2012, [citováno 2012- 9-29]. Dostupné z WWW: http:// www.eurovignettes.eu [8] KFZ Portal [online] 2012, [citováno 2012- 9-28]. Dostupné z WWW: http://www.kfz- auskunft.de [9] Lithuania Road Administration [2012], [citováno 2012-11-27]. Dostupné z WWW: http://lra.lt [10] M6 Toll Stress Free Motoring [online] 2012, [citováno 2012- 08-14]. Dostupné z WWW: http://www.m6toll.co.uk/ [11] Google mapy [online] 2012, [citováno 2012-10-10]. Dostupné z WWW: http://www.maps.google.com [12] MultiCard- eVignette [online] 2012, [citováno 2012- 9-28]. Dostupné z WWW: http://www.multicard.eni.com/hu_en/tolls-belgium [13] National Roads Authority [online] 2012, [citováno 2012- 9-13]. Dostupné z WWW: http://www.nra.ie [14] Oficiální stránky Ministerstva dopravy ČR [online] 2012, [citováno 2012- 9-25]. Dostupné z WWW: http://www.mdcr.cz/ [15] Oficiální stránky Ministerstva dopravy Polska [online] 2012, [citováno 2012- 9-25]. Dostupné z WWW: http://www.en.mi.gov.pl/ 53 [16] Oficiální stránky Ministerstva dopravy Rumunska [online] 2012, [citováno 2012- 9-25]. Dostupné z WWW: http://www.mt.ro [17] Oficiální stránky Ministerstva dopravy Slovenské republiky [online] 2012, [citováno 2012- 9-26]. Dostupné z WWW: http://www.telecom.gov.sk [18] Oficiální stránky Ministerstva dopravy Slovinska [online] 2012, [citováno 2012- 9-26]. Dostupné z WWW: http://www.vlada.si/en/about_the_government/who_is_who/ministries/ministry_of_tr ansport/ [19] Centrum dopravných informácií [online] 2012, [citováno 2012- 10-4]. Dostupné z WWW: http://www.stellacentrum.sk [20] Toll Collect- Service on the Road [online] 2012, [citováno 2012- 9-13].Dostupné z WWW: http://www.toll-collect.de [21] Ústřední automotoklub Česká republika [online] 2012, [citováno 2012- 9-18].Dostupné z WWW: http://www.uamk.cz [22] CashPoint- Dálniční známky [online] 2012, [citováno 2012- 11-10]. Dostupné z WWW: http://www.cashpoint.cz/ [23] Europa Press Releases Rapid [online] 2010, [citováno 2012- 11-15]. Dostupné z WWW: http://europa.eu [24] EuroToll – Opening the Road [online] 2012, [citováno 2012- 11-15]. Dostupné z WWW: http://www.eurotoll [25] Highways in Greece[online] 2012, [citováno 2012- 11-15]. Dostupné z WWW: http://www.ypodomes.com/ [26] Oficiální stránky Ministerstva dopravy Polské republiky [online] 2012, [citováno 2012-11- 15]. Dostupné z WWW: http://www.gddkia.gov.pl/ [27] AS24- Tolls Management [online] 2012, [citováno 2012-11-15]. Dostupné z WWW: http://www.as24.com [28] Highways Agency [online] 2012-10-26, [citováno 2012-11-15]. Dostupné z WWW: http://www.highways.gov.uk [29] FROTA, JORGE,. Governo pode alargar isenções nas SCUT a mais concelhos [online] 2010- 7-1, [citováno 2012- 11-15]. Dostupné z WWW: http://www.netconsumo.com 54 [30] Irish Tourist [online] 2012, [citováno 2012- 11-15]. Dostupné z WWW: http://www.irishtourist.com 55 7. Přílohy Obrázek 1: Mapa zpoplatněných úseků v Rakousku Zdroj: http://www.asfinag.at Obrázek 2: Aktuální dálniční známka pro osobní automobily za r.2012 v Rakousku: Zdroj: http://www.asfinag.at 56 Obrázek 3: EuroToll Card společnosti Eurovignettes: Zdroj: http://www.eurotoll.fr Obrázek 4: Logo společnosti Eurovignettes: Zdroj: http:// www.eurovignettes.eu 57 Obrázek 5: Mapa dálnic v Bulharsku: Zdroj: http://www.aebtri.com 58 Obrázek 6: Dálniční síť ČR od roku 2011 s výhledem až do r. 2025: Zdroj: http://www.mdcr.cz/ 59 Obrázek 7: Dálniční síť ve Francii Zdroj: http://www.eurotoll.fr 60 Obrázek 8: Dálniční síť v Německu Zdroj: http://www.toll-collect.de 61 Obrázek 9: Dálniční síť v Řecku Zdroj: http://www.ypodomes.com/ 62 Obrázek 10: Mapa dálnic v Maďarsku pro r. 2012: Zdroj: http://www.benzin.sk 63 Obrázek 11: Mapa dálnic v Irsku: Zdroj: http://www.irishtourist.com/maps/road_map.shtml 64 Obrázek 12: Mapa dálnic v Itálii: Zdroj: http://www.stellacentrum.sk 65 Obrázek 13: Mapa dálnic v Polsku: Zdroj: http://www.gddkia.gov.pl/ 66 Obrázek 14: Mapa dálnic v Portugalsku: Zdroj: http://www.netconsumo.com/2010/07/governo-pode-alargar-isencoes-nas-scut.html 67 Obrázek 15: Mapa dálnic v Rumunsku ke 4.2. 2012: Zdroj: http://www.mt.ro 68 Obrázek 16: Mapa dálnic v Rumunsku ke 4.2. 2012: Zdroj: http://www.benzin.sk 69 Obrázek 17: Mapa dálnic ve Slovinsku pro r. 2012: Zdroj: http://www.cashpoint.cz/ Obrázek 18: Aktuální (měsíční) dálniční známka pro osobní automobily do 3,5 t za r.2012, Slovinsko: Zdroj: http://www.cashpoint.cz/ 70 Obrázek 19: Mapa dálniční sítě ve Španělsku a způsoby placení jednostlivých úseků: Zdroj: http://www.as24.com/ 71 Obrázek 20: Mapa dálniční sítě ve Velké Británi: Zdroj: http://www.highways.gov.uk 72 Obrázek 21: Způsoby zpoplatnění nákladní dopravy v Evropě, r. 2010: Zdroj: http://europa.eu 73 Datum: Podpis: