Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 1 Pozemní stavitelství a technologie provádění I Studijní opora pro kurz Rozpočtování staveb v rámci projektu Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu Jiří Ježek 2013 České Budějovice Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 2 Obsah Základní okruhy studia............................................................................................................................ 3 Průběh studia, zakončení, komunikace ................................................................................................... 4 Kapitola 1: Rozdělení konstrukcí pozemních staveb, zařízení staveniště............................................... 5 Kapitola 2: Zemní práce –výkopy, těžitelnost zemin.............................................................................. 9 Kapitola 3: Zakládání – pasy, patky, piloty........................................................................................... 11 Kapitola 4: Přípojky kanalizace, vody, plynu, elektřiny ....................................................................... 14 Kapitola 6: Vrchní stavba I – svislé konstrukce.................................................................................... 19 Kapitola 7: Vrchní stavba II. – stropní konstrukce, předsazené konstrukce ......................................... 22 Kapitola 8: Vrchní stavba III. – schodiště, rampy, střešní konstrukce.................................................. 26 Kapitola 9: Kompletační konstrukce I. – podlahy, podhledy, obklady, příčky..................................... 31 Kapitola 10: Kompletační konstrukce II. – otvorové výplně, obvodové pláště .................................... 35 Kapitola 11: Fasády – omítky, zateplovací systémy ............................................................................. 39 Kapitola 12: Lešení, stroje a mechanizace ............................................................................................ 42 Seminář 1: Grafické značení zařízení staveniště na výkresech ............................................................. 46 Seminář 3: Zakreslování základů ve stavebním výkresu....................................................................... 50 Seminář 4: Zakreslování přípojek ve stavebním výkresu...................................................................... 52 Seminář 5: Zakreslování svislých konstrukcí ve stavebním výkresu.................................................... 54 Seminář 6: Zakreslování otvorových výplní a prosklených fasád ve stavebním výkresu..................... 56 Seminář 7: Zakreslování vodorovných konstrukcí ve stavebním výkresu............................................ 58 Seminář 8: Zakreslování podlah, podhledů ve stavebním výkresu ....................................................... 60 Seminář 9: Zakreslování schodišť a ramp ve stavebním výkresu ......................................................... 62 Seminář 10: Zakreslování střech ve stavebním výkresu ....................................................................... 64 Seminář 11: Zakreslování krovu ve stavebním výkresu........................................................................ 66 Seminář 12: Zakreslování venkovního kontaktního zateplovacího systému ve stavebním výkresu..... 68 Seminář 13: Zakreslování zemních úprav a komunikací ve stavebním výkresu................................... 70 Použitá literatura.................................................................................................................................... 72 Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 3 Průvodce studiem předmětu Tato učební opora je určena posluchačům kurzu Rozpočtování staveb v rámci projektu Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu. Je koncipována jako studijní pomůcka pro ucelený přehled dané problematiky a navazuje a doplňuje učební text povinné literatury. Cílem předmětu je zprostředkovat posluchačům základní znalosti o konstrukcích pozemních staveb v návaznosti na jejich zakreslování ve stavebních výkresech. Po absolvování předmětu umí posluchač vysvětlit základní pojmy vztahující se ke konstrukcím pozemních staveb včetně čtení výkresové dokumentace a jejich zakreslení. Základní okruhy studia 1. Rozdělení konstrukcí pozemních staveb, zařízení staveniště; 2. Zemní práce – výkopy, pažení; 3. Zakládání – pasy, patky, piloty; 4. Přípojky – kanalizace, vody, plyn, elektřina; 5. Spodní stavby – hydroizolace; 6. Vrchní stavba I. – svislé konstrukce; 7. Vrchní stavba II. – stropní konstrukce, předsazené konstrukce; 8. Vrchní stavba III. – schodiště, rampy, střešní konstrukce; 9. Kompletační konstrukce I. –podlahy, podhledy, obklady, příčky; 10. Kompletační konstrukce II. – otvorové výplně, obvodové pláště; 11. Fasády – omítky, zateplovací systémy; 12. Lešení, stroje a mechanizace; Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 4 Témata seminářů: 1.Grafické značení zařízení staveniště na výkresech; 2. Zakreslení výkopů ve stavebním výkresu ; 3. Zakreslení základů ve stavebním výkresu; 4. Zakreslení přípojek ve stavebním výkresu; 5. Zakreslení svislých konstrukcí ve stavebním výkresu; 6. Zakreslení otvorových výplní a obvodových plášťů ve stavebním výkresu; 7. Zakreslení vodorovných konstrukcí ve stavebním výkresu; 8. Zakreslení konstrukcí podlah, podhledů ve stavebním výkresu; 9. Zakreslení schodišť a ramp ve stavebním výkresu; 10. Zakreslení střech ve stavebním výkresu; 11. Zakreslení krovu ve stavebním výkresu; 12. Zakreslení venkovního kontaktního zateplovacího systému ve stavebním výkresu; 13. Zakreslení zemních úprav a komunikací ve stavebním výkresu. Průběh studia, zakončení, komunikace Posluchač kurzu se zúčastňuje v průběhu kurzu přednášek a konzultací k danému tématu, kde si doplňuje potřebné informace ke studiu. Každý účastník se během studia může obracet na svého tutora pomocí počítačové podpory. Další informace jsou uvedeny v Informačním systému VŠTE, kde je také uveden způsob komunikace mezi účastníkem kurzu a vyučujícím (tutorem). Kromě kontaktní výuky bude využívána zejména komunikace prostřednictvím Internetu. Každý tutor i účastník kurzu VŠTE bude mít zavedenu svoji e-mailovou adresu a další formy komunikace jsou možné i přes Informační systém VŠTE. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 5 Kapitola 1: Rozdělení konstrukcí pozemních staveb, zařízení staveniště. Klíčové pojmy: Pozemní stavby, konstrukce, zařízení staveniště. Cíle kapitoly: - základní úvod do rozdělení objektů dle funkčního využití (pozemní stavby, dopravní stavby, inženýrské stavby apod.); - základní úvod do rozdělení pozemních staveb (bytové, občanské, zemědělské, průmyslové, apod.); - základní úvod do rozdělení konstrukcí pozemních staveb (nosné a nenosné konstrukce, svislé a vodorovné konstrukce; - základní úvod do rozdělení konstrukcí pozemních staveb dle použité technologie a materiálů; - základní úvod do rozdělení konstrukcí pozemních staveb dle použité technologie a materiálů; - základní úvod do vybavení zařízení staveniště. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin Výklad: Základní terminologie používaná v pozemním stavitelství. Vysvětlení termínů: - Konstrukční systém - Nosný a nenosný systém - Stavba Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 6 - Zatížení - Stavební objekt - Stavební soustava - Jednotlivé části stavby (např. základy, příčky, stěny, překlad, zábradlí, průvlak, deska) Objekty realizované ve stavebnictví jsou rozděleny dle funkčního využití n a objekty: - Pozemní stavby nebo též pozemní stavitelství - Dopravní stavby - Vodohospodářské stavby - Inženýrské stavby - Speciální stavby Objekty pozemních staveb jsou rozděleny na stavby / objekty: - Bytové stavby (stavby pro bydlení) - Občanské stavby - Zemědělské stavby - Průmyslové stavby Z hlediska použitého materiálu konstrukce pozemních staveb rozdělujeme na: - Konstrukce dřevěné - Konstrukce kamenné - Konstrukce zděné - Konstrukce betonové - Konstrukce ocelové - Konstrukce smíšené Z hlediska použitého technologie konstrukce pozemních staveb rozdělujeme na: - Konstrukce zděné - Konstrukce monolitické - Konstrukce prefabrikované Konstrukce pozemních staveb rozdělujeme dále na: - Konstrukce nosné - Kompletační konstrukce / nenosné konstrukce - Konstrukce technického zařízení budov - Konstrukce vybavení interiéru Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 7 Konstrukční systém pozemních staveb rozdělujeme: - Stěnový podélný, příčný - Sloupový s podélnými rámy, s příčnými rámy, s obousměrnými rámy, s deskovými stropy, hlavicový - Kombinovaný stěnový se sloupovým - Prefabrikovaný systém Studijní materiály: Základní literatura: HÁJEK P. a kol. 2004. Konstrukce pozemních staveb 10. Nosné konstrukce I. Praha: ČVUT, str. 8-16. ISBN 80-01-02243-9. Otázky a úkoly 1) Uveďte, který konstrukční systém je vhodný pro rozpětí do 3 m, 6 m, 9 m, 12 m. 2) Uveďte jaký materiál je vhodný pro rozpětí do 3 m, 6 m, 9 m, 12 m. 3) Jaké konstrukční systémy jsou z hlediska funkčního využití vhodné pro občanské stavby a bytové domy (např. prodejna potravin, zdravotnické středisko, bytový dům) 4) Uveďte výhody a nevýhody materiálů použitý pro konstrukce pozemních staveb. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech použití konstrukčního systému pro různé typy pozemních staveb. 2) Zamyslete se nad konstrukčním systémem, ve kterém probíhá výuka nebo ve kterém bydlíte. Pozn. Řešení není součástí opory Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 8 Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 4) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 9 Kapitola 2: Zemní práce –výkopy, těžitelnost zemin Klíčové pojmy: Výkop, stavební jamy, těžitelnost zemín Cíle kapitoly: - základní úvod do způsobu zajištění výkopů pro základové konstrukce nebo výkopů pro stavební jámy; - základní klasifikace zemin dle těžitelnosti a rozpojitelnosti. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin Výklad: Pro zajištění stěn výkopů pro základové konstrukce nebo pro zajištění výkopu stavebních jam jsou využívány následující způsoby. - Svahovaný výkop - Roubení stěn - Záporové pažení - Štětovnicové stěny - Pilotové stěny - Podzemní stěny - Mikrozáporové stěny - Trysková injektáž Rozdělení hornin dle těžitelnosti: - Zeminy - Skalní horniny Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 10 Rozdělení hornin dle třídy těžitelnosti – třída I., II., III., dle ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních komunikací, příloha D. Zatřídění zemin dle rozpojitelnosti se provádí na základě klasifikace dle ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních komunikací, příloha D. Studijní materiály: Základní literatura: WITZANY J., KUTNAR Z., ZLESÁK J., ZIGLER R., 2001. Konstrukce pozemních staveb 20. Zakládání staveb, Spodní stavba, Dilatace spodní stavby, Hydroizolace spodní stavby, Schodiště a šikmé rampy, Praha: ČVUT, str. 146-163, ISBN 80-010-3422-4. KUCHTA V., 2010. ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních komunikací, Praha: ÚNMZ, příloha D. Otázky a úkoly 1) Uveďte základní rozdělení způsobu zajištění výkopu včetně nákresu. 2) Uveďte základní rozdělení způsobu zajištění stavební jámy včetně nákresu. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o vhodnostech použití jednotlivých systémů zajištění výkopů a stavební jámy. 2) Diskutujte o strojním vybavení, které je nutné pro těžení zemin dle tříd těžitelnosti. Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 11 Kapitola 3: Zakládání – pasy, patky, piloty Klíčové pojmy: Základové pasy, základové patky, základové rošty, základové desky, piloty Cíle kapitoly: - základní úvod problematiky zakládání objektů pozemních staveb; - základní rozdělení konstrukcí základů. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin Výklad: Základové konstrukce slouží k přenosu zatížení objektu do zeminy. Základové konstrukce se rozdělují dle tvaru a použití na: - Základové patky - Základové pasy - Základové rošty - Základové desky Zvláštním druhem zakládání je založení nad zámrznou hloubku. Základové konstrukce dle použitého materiálu můžeme rozdělit na: - základové konstrukce z lomového kamene - zděné základové konstrukce - základové konstrukce z prostého betonu - základové konstrukce ze železobetonu Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 12 Základové patky lze rozdělit podle tvaru: - Jednostupňové patky - Dvoustupňové patky - Prefabrikované patky - Patky pod ocelové sloupy Základové pasy prefabrikované: - Základové patky - Základové pasy Hlubinné základy: - Piloty - Šachtové pilíře - Studně - Kesony - Skříně Piloty dle materiálového použití rozdělujeme: - Dřevěné - Betonové - Železobetonové Studijní materiály: Základní literatura: JIŘÍ WITZANY, ZDENĚK KUTNAR, JOSEF ZLESÁK, RADEG ZIGLER, Konstrukce pozemních staveb 20 – Zakládání staveb, Spodní stavba, Dilatace spodní stavby, Hydroizolace spodní stavby, Schodiště a šikmé rampy. Praha: ČVUT, str. 66-94, 104-112, 120-125., ISBN 80-010-3422-4. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 13 Otázky a úkoly 1) Uveďte, které základové konstrukce jsou vhodné pro konstrukční systémy objektu 2) Uveďte výhody a nevýhody základových pasů a základových patek 3) Uveďte využití hlubinných základů u objektů pozemních staveb Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech použití zakládání nad zámrznou hloubkou. 2) Zamyslete se nad výhodami a nevýhodami založení rodinných domů na základových pasech a nad zámrznou hloubkou Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 14 Kapitola 4: Přípojky kanalizace, vody, plynu, elektřiny Klíčové pojmy: Nejmenší krytí podzemních sítí, přípojky pozemních staveb. Cíle kapitoly: - základní úvod do prostorového uspořádání přípojek a jejich vzájemné křížení. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Třídění sítí technického vybavení: - Vedení dálková - Vedení místní Podle účelu se sítě technického vybavení třídí: - Elektrická silová vedení - Sdělovací vedení - Vodovodní sítě a přípojky - Plynovodní potrubí - Tepelné sítě - Produktovody - Stokové sítě a kanalizační přípojky Podle výškového uložení sítě technického vybavení dělíme: - Podzemní vedení - Nadzemní vedení Zájmová pásma podzemních vedení v přidruženém prostoru musí zohledňovat: - Nejmenší dovolená vodorovná vzdálenost mezi vedeními Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 15 - Nejmenší dovolená vzdálenost silových kabelů od stavebních objektů - Nejmenší dovolená vzdálenost plynovodu od stavebních objektů Nejmenší dovolení krytí podzemních sítí se určují v v závislosti na druhu sítí - Silové kabely do 1kV, do 10 kV, do 35 kV, do 220 kV - Sdělovací kabely místní, dálkové, optické - Plynovodní potrubí - Vodovodní potrubí - Tepelné sítě - Kabelovody - Stokové sítě - Potrubní pošta - Kolektory Studijní materiály: Základní literatura: ČSN 736005:1994, a změna Z4:2003. Prostorové uspořádání sítí technického vybavení. Praha: Český normalizační institut. Otázky a úkoly 1) Uveďte minimální krytí přípojek vodovodu, kanalizace, plynovodu. 2) Uveďte prostorové uspořádání přípojek vodovodu, kanalizace, plynovodu. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech napojení bytových domů s ohledem na minimální kyrtí přípojek. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 16 Kapitola 5: Spodní stavba - hydroizolace Klíčové pojmy: Spodní stavba, hydroizolace Cíle kapitoly: - základní úvod do problematiky hydroizolací spodních stavby. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 12 hodin Výklad: Termíny a definice: izolace, hydroizolace, vodotěsnost, nepropustnost, zemní vlhkost, podpovrchová voda, gravitační voda, podzemní voda, povrchová voda, srážková voda. Hydrofyzikální expozice spodní stavby: - Zemní vlhkost - Gravitační voda - Podzemní voda - Povrchové a srážkové vody Materiály povlakových hydroizolací: - Nátěrové - Stěrkové - Stříkané - Prefabrikované (pásy) Dle materiálu rozdělujeme hydroizolace na: - Asfaltové - Plastové - Elastové Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 17 Návrhy hydroizolace dle expozice: - Izolace proti zemní vlhkosti - Izolace proti gravitační vodě - Izolace proti podzemní vodě - Izolace proti povrchové a odstřikující vodě srážkové Příklady řešení hydroizolačních konstrukcí spodní stavby pro: - Spodní stavbu nad hladinou podzemní vody v propustném a nepropustném horninovém prostředí - Spodní stavbu pod hladinou podzemní vody v propustném a nepropustném horninovém prostředí Příklady řešení hydroizolačních konstrukcí spodní stavby v místě prostupů a dilatací. Studijní materiály: Základní literatura: JIŘÍ WITZANY, ZDENĚK KUTNAR, JOSEF ZLESÁK, RADEK ZIGLER, Konstrukce pozemních staveb 20 – Zakládání staveb, Spodní stavba, Dilatace spodní stavby, Hydroizolace spodní stavby, Schodiště a šikmé rampy. Praha: ČVUT, str. 207-272, ISBN 80-010-3422-4. Otázky a úkoly 1) Uveďte typy hydroifyzikální expozice spodní stavby. 2) Uveďte konstrukční návrh ochrany spodní stavby proti zemní vlhkosti a proti podzemní vodě a to v materiálu na bázi asfaltu (pásy) a na bázi plastu (fólie). 3) Uveďte konstrukční prostupů hydroizolací spodní stavbou. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 18 Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech volby materiálu hydroizolace v závislosti na složitosti spodní stavby nebo v závislosti na agresivitě podzemní vody. 2) Diskutujte o možnostech použití nátěrových, stěrkových nebo prefabrikovaných hydroizolací. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 19 Kapitola 6: Vrchní stavba I – svislé konstrukce Klíčové pojmy: Zděné konstrukce, monolitické konstrukce, prefabrikované konstrukce, nosné stěny, sloupy, pilíře, otvory, překlady Cíle kapitoly: - Základní rozdělení svislých konstrukcí z hlediska technologie - Základní rozdělení dle typu svislé konstrukce Čas potřebný ke studiu kapitoly: 10 hodin Výklad: Požadavky na svislé konstrukce - Architektonické - Statické - Protipožární - Tepelně technické - Akustické Svislé nosné konstrukce rozdělujeme z hlediska technologických variant na: - Zděné - Monolitické - Prefabrikované - Ztužující věnce a kleštiny Dle tvaru svislé konstrukce: - Stěny - Sloupy a pilíře Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 20 Nosné stěny rozdělujeme dle materiálu: - Kamenné - Dřevěné - Cihelné, z cihelných bloků a tvárnic - Betonové, z betonových bloků a tvárnic - Ostatní – vrstvené Požadavky na otvory ve svislých stěnách: - Statické - Tepelně technické Otvory dle použitého materiálu dělíme na: - Dřevěné - kamenné - Cihelné - Ocelové - Keramické - Železobetonové - Lehké betony Studijní materiály: Základní literatura: HÁJEK P. a kol. 2004. Konstrukce pozemních staveb 10. Nosné konstrukce I. Praha: ČVUT, str. 133- 173. ISBN 80-01-02243-9. Otázky a úkoly 1) Uveďte výhody a nevýhody prefabrikované konstrukce. 2) Uveďte, jaké silové účinky přenášejí ztužující věnce a kleštiny. 3) Uveďte, k jakému účelu slouží zálivková výztuž u montovaných staveb. 4) Uveďte a nakreslete základní vazby zdiva. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 21 5) Uveďte základní materiály pro vytvoření stěnové konstrukce. 6) Uveďte základní materiály pro vytvoření sloupů a stěn 7) Uveďte výhody a nevýhody vrstvených nosných obvodových konstrukcí. 8) Uveďte způsoby zvýšení únosnosti sloupů zděných, železobetonových a ocelových. 9) Uveďte základní materiály pro překlady včetně uvedení jejich maximálních rozpětí. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech použití prefabrikovaných dílců u bytových a rodinných domů. 2) Zamyslete se nad důvody použití ocelových konstrukcí u výškových budov. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 4) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 5) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 6) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 7) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 8) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 9) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 22 Kapitola 7: Vrchní stavba II. – stropní konstrukce, předsazené konstrukce Klíčové pojmy: stropní konstrukce, předsazené konstrukce Cíle kapitoly: - základní rozdělení stropních konstrukcí z hlediska technologie; - základní rozdělení stropních a předsazených konstrukce dle typu. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 10 hodin Výklad: Požadavky na svislé konstrukce - Architektonické - Statické - Protipožární - Tepelně technické - Akustické Dle konstrukčního řešení stropní konstrukce rozdělujeme: - Klenby - Deskové konstrukce - Nosníkové konstrukce Stropní nosné konstrukce rozdělujeme dle materiálového použití: - Dřevěné stropy - Kamenné stropy Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 23 - Keramické stropy - Betonové stropy - Ocelové (kovové) stropy - Kombinavé stropy Konstrukční varianty kleneb: - Klenby tradiční (valená, klášterní, křížové, lunetové) - Klenby novodobé (betonové, železobetonové) Dřevěné stropy rozdělujeme: - Povalové stropy - Dřevěné trámové - Fošnové stropy - Lepené, sbíjené a příhradové vazníky Železobetonové stropy rozdělujeme: - Monolitické žb stropy - Prefabrikované žb stropy - Prefa-monolitické žb stropy Ocelové stropy: - Ocelové stropy - ocelobetonové Předsazené konstrukce rozdělujeme na: - Balkony - Lodžie - Pavlače - Arkýře - Římsy - Markýzy a sluneční clony Požadavky na předsazené konstrukce: - Provozní - Statické - Tepelně technické - Odolnost vůči vnějším vlivům (objemové, mechanické, dešťové, chemické, atd.) Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 24 Konstrukční principy předsazených konstrukcí: - Konzolové konstrukce - Podepřené konstrukce - Zavěšené konstrukce Studijní materiály: Základní literatura: HÁJEK P. a kol. 2004. Konstrukce pozemních staveb 10. Nosné konstrukce I. Praha: ČVUT, str. 8-16. ISBN 80-01-02243-9. Otázky a úkoly 1) Uveďte, popište statické působení klenby. 2) Uveďte, nakreslete konstrukční varianty kleneb. 3) Uveďte, nakreslete konstrukční varianty dřevěných stropů. 4) Uveďte výhody lepených, sbíjených a příhradových nosníků oproti klasickým dřevěným stropům. 5) Uveďte a nakreslete konstrukční řešení monolitických železobetonových stropů včetně maximálních rozponů. 6) Uveďte výhody a nevýhody monolitických deskových stropů, monolitických vložkových stropů. 7) Uveďte a nakreslete konstrukční varianty ocelových a ocelobetonových stropů. 8) Uveďte přednosti ocelobetonových stropů vůči stropům monolitickým stropům. 9) Uveďte a nakreslete konstrukční principy předsazených konstrukcí. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 25 Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech použití monolitických železobetonových stropů a ocelových stropů v bytové výstavbě. 2) Zamyslete se nad požární odolností jednotlivých stropních systémů (dřevěné, železobetonové, keramické, ocelové). Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 4) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 5) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 6) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 7) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 8) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 9) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 26 Kapitola 8: Vrchní stavba III. – schodiště, rampy, střešní konstrukce Klíčové pojmy: Schodiště, rampy, střešní konstrukce Cíle kapitoly: - základní rozdělení schodišť a ramp; - seznámení s terminologií schodišť; - základní rozdělení střešních konstrukcí; - seznámení s terminologií střešních konstrukcí. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 10 hodin Výklad: Terminologie schodišť: - Schodišťový, jalový nástupní, výstupní stupeň - Podesta - Zrcadlo - Zábradlí - Výstupní čára - Schodišťové rameno Třídění schodišť dle sklonu: - Rampová - Mírná - Běžná Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 27 - Strmá - Žebříková Požadavky na schodiště: - Funkční požadavky (rozměry a uspořádání stupňů a schodišťových ramen) - Technické požadavky (požadavky na zábradlí, požární bezpečnost, stavebně fyzikální požadavky) Konstrukční typy schodiště: - Vřetenové - Visuté - Schodnicové - Pilířové - Konzolové - Deskové - Závěsné Rampy dle použití: - Pro pěší - Pro vozidla Střešní konstrukce dle sklonu: - Sklonité střechy - Šikmé střešní pláště - Ploché střešní pláště Terminologie šikmých a strmých střech: - Šikmá střecha - Strmá střecha - Nepochůzná střecha - Nosná střešní konstrukce - Střešní plášť - Jednoplášťová střecha - Dvouplášťová střecha (nevětraná, větraná) - Několika plášťová střecha - Skladba střechy - Nosná vrstva střešního pláště Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 28 - Tepelně izolační vrstva - Podkladní vrstva - Separační vrstva - Parotěsná vrstva - Hydroizolační vrstva - Skládaná krytina - Bezpečný sklon - Nejnižší sklon - Spád - Ukončení - Nároží - Úžlabí - Hřeben - Okapová hrana - Štítová stěna - Pultová hrana - Lemování Požadavky na střešní plášť: - Vliv umístění stavby - Tepelně technické - Akustické - Klimatické - Požární bezpečnosti - Biologické a chemické - Odvodnění střech Šikmé a strmé střech se dělí dle materiálových variant na: - Krytina z pálených tašek - Krytina z betonových tašek - Krytina z přírodní břidlice - Krytina z vláknocementu - Krytina z plechu - Krytina z asfaltových šindelů - Krytina z dřevěných šindelů - Krytina z došek - Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 29 Konstrukční varianty střešního pláště: - Jednoplášťová - Dvouplášťová - Víceplášťová Konstrukční varianty parotěsné vrstvy: - S parotěsnou vrstvou - Bez parotěsné vrstvy Konstrukční varianta dle umístění tepelné izolace: - S tepelnou vrstvou mezi krokvemi - S tepelnou vrstvou pod krokvemi - S tepelnou vrstvou nad krokvemi - S tepelnou vrstvou v kombinaci mezi/pod/nad krokvemi - Bez tepelné vrstvy Konstrukční varianta dle napojení vzduchové vrstvy na exteriér: - Otevřená vzduchová mezera (odvětrávaná, provětrávaná, napojení) - Uzavřená vzduchová mezera Studijní materiály: Základní literatura: HÁJEK P. a kol. 2004. Konstrukce pozemních staveb 10. Nosné konstrukce I. Praha: ČVUT, str. 8-16. ISBN 80-01-02243-9. Otázky a úkoly 1) Uveďte zatřídění schodišť dle sklonu. 2) Uveďte a nakreslete konstrukční typy schodišť. 3) Uveďte minimální rozměry schodišťových ramen u obytné budovy. 4) Uveďte zatřídění střešní konstrukce dle sklonu. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 30 5) Uveďte, rozdíl mezi separační a parotěsnou vrstvou. 6) Uveďte a nakreslete skladbu jednoplášťové a dvouplášťové ploché střechy. 7) Nakreslete skladby strmé střechy s tepelnou izolací mezi krokvemi, mezi a nad krokvemi, pod krokvemi. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o výhodách a nevýhodách odvětrávané a neodvětrávané vzduchové mezery. 2) Zamyslete se nad systémem jednoplášťového střešního pláště bez parotěsné vrstvy a s parotěsnou vrstvou. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 4) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 5) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 6) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 7) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 31 Kapitola 9: Kompletační konstrukce I. – podlahy, podhledy, obklady, příčky Klíčové pojmy: Kompletační konstrukce, podlahy, podhledy, příčky. Cíle kapitoly: - základní rozdělení kompletačních konstrukcí; - základní rozdělení podlah, podhledů, obkladů a příček. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin Výklad: Mezi kompletační konstrukce patří: - Výplně otvorů (okna, dveře, vrata, střešní okna) - Celoskleněné stěnové konstrukce - Podlahy - Příčky - Podhledy - Obklady - Fasádní zateplovací systémy Podlahy dle skladby rozdělujeme: - Kontaktní - Nekontaktní Základní požadavky kladené na podlahy: - Pevnost v tlaku Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 32 - Přídržnost - Odolnost proti nárazu - Odolnost proti soustředěnému zatížení - Tvrdost povrchu - Odolnost proti opotřebení - Pružnost - Akustické požadavky - Tepelně technické požadavky - Ostatní (elektrické vlastnosti, optické vlastnosti, odolnost proti chemikáliím a vodě, požadavky na údržbu, atd.) Rozdělení podlah podle konstrukce: - Tuhé podlahy - Lehké plovoucí podlahy - Těžké plovoucí podlahy - Dvojité podlahy Vrstvy podlah: - Podkladní a vyrovnávací vrstva - Izolační vrstva - Nášlapná vrstva Základní požadavky kladené na podhledy: - Dělící - Akustické - Tepelně izolační - Protipožární - Architektonické Rozdělení podhledů podle konstrukce: - Samonosné - Závěsné Podle funkce podhledy rozdělujeme: - Architektonické - Akustické - Tepelně izolační Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 33 - Protipožární - Integrované Obklady dle použití: - Vnější - Vnitřní Základní požadavky kladené na obklady: - Architektonické - Akustické - Tepelně izolační - Protipožární Příčky dělíme dle konstrukce: - Příčky jednoduché - Příčky dvojité - Příčky kombinované Základní požadavky kladené na podhledy: - Dělící - Akustické - Tepelně izolační - Protipožární - Architektonické Studijní materiály: Základní literatura: VÁCLAV HÁJE, LUDĚK NOVÁK , JINDŘICH ŠMEJCKÝ, Konstrukce pozemních staveb 30 – Kompletační konstrukce. Praha: ČVUT, , str. 7-1 až 7-15, 8-1 až 8-8, 9-1 až 9-9. ISBN 80-01-02506-3. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 34 Otázky a úkoly 1) Uveďte základní požadavky na podlahy. 2) Uveďte a nakreslete skladby podlahy tuhé, lehké plovoucí, těžké plovoucí a dvojité. 3) Uveďte a nakreslete základní typy podhledů dle konstrukce. 4) Uveďte a nakreslete základní typy příčky dle konstrukce. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech použití různých typů podlah v bytové výstabě a v průmyslových halách. 2) Zamyslete se nad použitím závěsných vnějších obkladů na bytových domech a průmyslových halách. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 4) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 35 Kapitola 10: Kompletační konstrukce II. – otvorové výplně, obvodové pláště Klíčové pojmy: Kompletační konstrukce, otvorové výplně, obvodové pláště. Cíle kapitoly: - základní rozdělení otvorových výplní, obvodových plášťů. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin Výklad: Funkční požadavky na otvorové výplně a obvodové pláště jsou: - Zajištění přirozeného osvětlení - Uzavření (ochrana) vnitřního prostoru - Ochrana proti účinkům vnějšího klimatu - Ochrana proti vloupání - Ochrana proti vypadnutí uživatelů - Mechanické požadavky na odolnost Dále jsou na otvorové výplně, obvodové pláště kladeny technické požadavky: - Architektonické - Tepelněizolační - Akustické - Vodotěsnost - Průvzdušnost - Odolnost proti zatížení větrem (statická) - Radiační vlastnosti Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 36 Pojmy: - Rám okna - Rám křídla - Zasklení (proskleníú - Ostění - Osazovací rám - Připojovací spára - Funkční spára - Zasklívací spára Způsoby kotvení v připojovací spáře: - Pevné (turbošroub) - Páskové kotvy (pakny, boční kotvy) - Kluzné trny - Osazovací rámy (tvaru U, L) - Ostatní Otvorové výplně dělíme: - Okna - Balkónové dveře - Vstupní (vchodové) dveře - Složené sestavy - Obvodové pláště - Interiérové dveře - Střešní okna Okna, balkónové dveře a vchodové dveře dělíme dle materiálové skupiny: - Plastové - Plastové s hliníkovým opláštěním - Hliníkové - Dřevěné - Dřevohliníkové - Ocelové - Ostatní Podle konstrukčního uspořádání dělíme okna a balkónové dveře: - Jednoduché okno Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 37 - Zdvojené ono - Dvojité okno - Špaletové okno Lehké obvodové pláště dle konstrukce dělíme. - Vsazené - Předsazené Rozdělení lehkých obvodových plášťů z hlediska konstrukčního: - Panelové (deskové, rámové) - Roštové (rastrové) - Kombinované (panelo-roštové) - speciální Studijní materiály: Základní literatura: VÁCLAV HÁJEK, LUDEK NOVÁK, JINDŘICH ŠMEJCKÝ, Konstrukce pozemních staveb 30 – Kompletační konstrukce. Praha: ČVUT, , str.1-1 až 3-59. ISBN 80-01-02506-3. I. ZAPLETAL A KOL.2004.Technológia stavieb – dokončovacie práce 2. Bratislava: STU, str. 15-40. ISBN 80-227-2084-4 Otázky a úkoly 1) Uveďte základní požadavky na okna. 2) Uveďte a nakreslete typy kotvení oken do stavební konstrukce. 3) Uveďte a nakreslete základní typy lehkých obvodových plášťů. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 38 Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o výhodách plastových a hliníkových oken a dveří. 2) Zamyslete se nad použitím lehkých obvodových plášťů pro bytovou výstavbu. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 39 Kapitola 11: Fasády – omítky, zateplovací systémy Klíčové pojmy: Fasáda, omítky, vnější kontaktní zateplovací systém. Cíle kapitoly: - základní úvod do rozdělení fasádních systémů. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin Výklad: Dle konstrukce rozdělujeme zateplovací systémy: - Kontaktní (vnější kontaktní zateplovací systém), tzv. jednoplášťové - Nekontaktní, tzv. dvouplášťové – provětrávané Rozdělení zateplovacího systému dle tepelné izolace: - pěnový polystyrén - minerální vata - sklená vata - ostatní Pojmy u kontaktních systémů: - Nosná část - podklad - Tepelně izolační - Základní vrstva - Výztužná síťovina - Vyztužovací profily - Zakládací profil - Penetrace - Kotvení Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 40 - Finální povrchová úprava Pojmy u nekontaktních systémů: - Nosná část - podklad - Tepelně izolační - Provětrávaná mezera - Obklad - Nosný systém - Kotvení Omítky: - Jednovrstvé - Jádrové - Šlechtěné (ušlechtilé) - Tepelněizolační - Sanační Studijní materiály: Základní literatura: VÁCLAV HÁJEK, LUDĚK NOVÁK, JINDŘICH ŠMEJCKÝ, Konstrukce pozemních staveb 30 – Kompletační konstrukce. Praha: ČVUT, , str. 10-1 až 10-64. ISBN 80-01-02506-3. I. Zapletal a kol.2004.Technológia stavieb – dokončovacie práce 2. Bratislava: STU, str. 200-264. ISBN 80-227-2084-4. Otázky a úkoly 1) Uveďte a nakreslete skladbu kontaktního systému. 2) Uveďte a nakreslete skladbu nekontaktního systému (s provětrávanou mezerou) 3) Uveďte výhody a nevýhody kontaktního a nekontaktního zatepelní Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 41 Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech použití nekontaktních zateplovacích systémů. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 3) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 42 Kapitola 12: Lešení, stroje a mechanizace Klíčové pojmy: Lešení, stroje a mechanizace. Cíle kapitoly: - základní úvod do návrhu lešení; - základní úvod do použití strojů a mechanizace. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 10 hodin Výklad: Návrh lešení z hlediska požadavků na lešení: - Rozměry - Prostorová tuhost a stabilita lešení - Výstupy na lešení - Doprava břemen - Únosnost podloží Lešení musí přenést zatížení: - Zatížení stálé - Zatížení nahodilé - Zatížení sněhem - Zatížení větrem Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 43 Lešení dělíme na dva základní typy: - Trubkové lešení - Dílcové lešení Vybrané stroje a mechanizace pro zemní práce: - Rypadla lopatová - Rypadla na traktorovém podvozku - Rypadla na kolovém podvozku - Mikrorypadla a minirýpadla - Buldozery - Angledozer - Tiltdozery - Tridozery - Válce statické - Válce vibrační - Dusadla - Vibrační pěchy - Vbrační desky Vybrané stroje a mechanizace pro inženýrské práce: - Rozrušovací kladiva - Propichovací zemní rakety - Řízené horizontální vrtání - Protlačování potrubí - Beranidla nárazová - Hydraulická beranidla - Vibrační beranidla - Soupravy nárazové pro hloubení velkoprůměrových pilot - Soupravy rotační pro hloubení velkoprůměrových pilot - Vrtné injektážní soupravy - Stříkání betonu (torkretování) Vybrané stroje a mechanizace pro zpracování, dopravu, zhutňování a úpravu povrchu stavebních směsí: - Míchačky spádové - Kontinuální míchačka - Běžné dopravní prostředky Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 44 - Automíchače - Hydraulická pístová čerpadla - Hydraulická rotorová čerpadla - Šneková čerpadla - Mobilní čerpadla s výložníkem - Vibrátory ponorné - Vibrátory planetové - Příložné vibrátory - Rotační hladičky Vybrané stroje a mechanizace pro dopravu a manipulaci s materiálem: - Nákladní automobily - Speciální vozidla - Lopatové nakladače otočné - Čelní lopatové nakladače, Vybrané stroje a mechanizace pro zdvíhání materiálu: - Věžové jeřáby - Sloupové jeřáby - Mobilní jeřáby - Navijáky - Stožárové výtahy - Střešní výtahy - Stavební plošiny a lávky - Mobilní vysokozdvižné plošiny - Kladkostroj Vybraná elektrická zařízení: - Elektrocentrály - Kompresory - Teplovzdušná zařízení Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 45 Studijní materiály: Základní literatura: K. VEJVARA. 19993. Technologie staveb 10. Lešení. Praha: ČVUT, str. 5-94. ISBN 80-01-01926-8. P. MARŠÁLl. 2004. Stavební stroje.Brno: V´T v Brně, str. 1-98, 106-113, 115-117, 132-142, 147- 154, 164-. ISBN 80-214-2774-4 Otázky a úkoly 1) Uveďte a nakreslete systém trubkového lešení. 2) Uveďte stroje a zařízení pro dopravu betonové směsi (horizontální, vertikální). Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech použití věžových jeřábů v městské zástavbě Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. 2) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 46 Seminář 1: Grafické značení zařízení staveniště na výkresech Klíčové pojmy: Zařízení staveniště Cíle kapitoly: - Zpracování výkresů zařízení staveniště - Čtení značek zařízení staveniště na výkresové dokumentaci Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin Výklad: Projektová dokumentace zařízení staveniště pro potřeby realizace se zpracovává většinou výrobní přípravou zhotovitele. Zařízení staveniště se zakreslují do výkresů situace v měřítku zpravidla 1:200. Zařízení staveniště se zpracovává pro následující technologické celky: - Zemní práce - Hrubá spodní a vrchní stavba - Vnitřní práce a úprava povrchů - Dokončovací práce Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 47 Studijní materiály: Základní literatura: ČSN ISO 128-23:2004. Technické výkresy - Pravidla zobrazování - Část 23: Čáry na výkresech ve stavebnictví. Praha: Český normalizační institut. ČSN 013419:1988. Výkresy ve stavebnictví. Vytyčovací výkresy staveb. Praha: Český normalizační institut. ČSN 013406:1988. Výkresy ve stavebnictví. Označování stavebních hmot v řezech. Praha: Český normalizační institut. ČSN 013495. Výkresy ve stavebnictví. Výkresy požární bezpečnosti staveb. Praha: Český normalizační institut. A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles. ISBN 80-86817-06-7. Otázky a úkoly 1) Nakreslete zařízení staveniště pro fázi hrubé stavby. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech zařízení staveniště při výstavbě objektů v řadové zástavbě – proluce. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 48 Seminář 2: Zakreslování výkopů ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Výkopy Cíle kapitoly: - Zpracování výkresů výkopů - Čtení výkresu výkopů ve stavebnictví Čas potřebný ke studiu kapitoly: 2 hodin Výklad: Zobrazování terénu. Kreslení výkopů. Označování figur. Kótování výkopů. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str 26-31. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 49 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres výkopů. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci výkopů pomocí mechanizace dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 50 Seminář 3: Zakreslování základů ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Základy Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu základů, - Čtení výkresu základů ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 2 hodin Výklad: Kreslení základů. Kótování základů. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str 32-41. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 51 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres základů. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci základů dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 52 Seminář 4: Zakreslování přípojek ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Základy Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu situace s přípojkami, - Čtení výkresu situace ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 2 hodin Výklad: Kreslení přípojek (vody, kanalizace, plynu, elektrické energie, atd.) Kótování přípojek. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str 131. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 53 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres situace s přípojkami. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci přípojek dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 54 Seminář 5: Zakreslování svislých konstrukcí ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Svislé konstrukce, stěny, pilíře, sloupy, otvory Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu půdorysu – svislých konstrukcí, - Čtení výkresu půdorysu ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Kreslení svislých konstrukcí. Kótování svislých konstrukcí. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str46-68. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 55 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres svislých konstrukcí - půdorys. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci stěn a sloupů dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 56 Seminář 6: Zakreslování otvorových výplní a prosklených fasád ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Otvorové výplně, okna, dveře, vrata, prosklené fasády Cíle kapitoly: - zpracování výkresu půdorysu – okna, dveře, vrata, prosklené stěny, - čtení výkresu půdorysu ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Kreslení oken, dveří, vrat, výkladců, prosklených stěn. Kótování oken, dveří, vrat, výkladců, prosklených stěn. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str 46-68. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 57 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres půdorysu se zaměřením na okna, dveře, vrata. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci oken, dveří, vrat a prosklených fasád dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 58 Seminář 7: Zakreslování vodorovných konstrukcí ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Vodorovné konstrukce, stropy, klenby Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu půdorysu – vodorovné konstrukce, - Zpracování výkresu řezu – vodorovné konstrukce, - Čtení výkresu půdorysu a řezu ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Kreslení stropů a kleneb Kótování stropů a kleneb. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str69-85. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 59 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres řezu a půdorysu – vodorovné konstrukce Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci vodorovných konstrukcí dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 60 Seminář 8: Zakreslování podlah, podhledů ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Vodorovné konstrukce, podlahy, podhledy Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu půdorysu – vodorovné konstrukce, - Zpracování výkresu řezu – vodorovné konstrukce, - Čtení výkresu půdorysu a řezu ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Kreslení podlah, podhledů. Kótování podlah, podhledů. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str69-85. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 61 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres řezu a půdorysu – podlahy a podhledy Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci podlah a podhledů dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 62 Seminář 9: Zakreslování schodišť a ramp ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Schodiště, rampy Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu půdorysu – schodiště, rampy, - Zpracování výkresu řezu – schodiště, rampy, - Čtení výkresu půdorysu a řezu ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin Výklad: Kreslení schodišť a ramp. Kótování schodišť a ramp. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str86-108. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 63 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres řezu a půdorysu – schodiště Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci schodiště dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 64 Seminář 10: Zakreslování střech ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Střešní konstrukce, jednoplášťové střechy, dvouplášťové střechy Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu půdorysu a řezu střešní konstrukce, - Čtení výkresu střešní konstrukce ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Kreslení půdorysu a řezu střešní konstrukce. Kótování půdorysu a řezu střešní konstrukce. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str109-114. ISBN 80- 86817-06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 65 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres půdorysu a řezu střešní konstrukce. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci střešní konstrukce dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 66 Seminář 11: Zakreslování krovu ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Střešní konstrukce, krov Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu půdorysu a řezu krovu, - Čtení výkresu krovu ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Kreslení půdorysu a řezu krovu. Kótování půdorysu a řezu krovu. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str 114-130. ISBN 80- 86817-06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 67 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres půdorysu a řezu krovu. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci krovu dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 68 Seminář 12: Zakreslování venkovního kontaktního zateplovacího systému ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Venkovní kontaktní zateplovací systém (ETICS) Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu půdorysu a řezu ETICS, - Čtení výkresu ETICS ve stavebnictví. Čas potřebný ke studiu kapitoly: 4 hodin Výklad: Kreslení půdorysu a řezu ETICS. Kótování půdorysu a řezu ETICS. Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres půdorysu a řezu ETICS. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 69 Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci ETICS dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 70 Seminář 13: Zakreslování zemních úprav a komunikací ve stavebním výkresu Klíčové pojmy: Zemní úpravy, komunikace Cíle kapitoly: - Zpracování výkresu zemních úprav a komunikací - Čtení výkresu zemních úprav a komunikací ve stavebnictví Čas potřebný ke studiu kapitoly: 6 hodin Výklad: Kreslení zemních úprav a komunikací. Kótování zemních úprav a komunikací. Studijní materiály: Základní literatura: A. Doseděl a kol. 2009. Čítanka výkresů ve stavebnictví. Praha: Sobotáles, str43-44. ISBN 80-86817- 06-7. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 71 Otázky a úkoly 1) Nakreslete výkres situace – zemní úpravy (terénní úpravy) a komunikace. Úkoly k zamyšlení a diskuzi 1) Diskutujte o možnostech realizaci komunikace dle výkresové dokumentace. Pozn. Řešení není součástí opory Klíč k řešení otázek: 1) Odpověď k otázce: „Viz výklad.“. Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ .1.07/3.2.08/03.0035 72 Použitá literatura HÁJEK, Petr. Konstrukce pozemních staveb 10: nosné konstrukce I. Vyd. 2., přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000. ISBN 80-010-2243-9. WITZANY, Jiří. Konstrukce pozemních staveb 20. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2006, 324 s. ISBN 80-010-3422-4. HÁJEK, Václav, Luděk NOVÁK a ŠMEJCKÝ. Konstrukce pozemních staveb 30: kompletační konstrukce. Vyd. 2., přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2002, [376] s. ISBN 80-010-2506-3. HANZALOVÁ, Lenka a Šárka ŠILAROVÁ. Konstrukce pozemních staveb 40: zastřešení. Vyd. 2. V Praze: České vysoké učení technické, 2009. ISBN 978-80-01-04469-8. WITZANY, Jiří, Jan PAŠEK, Tomáš ČEJKA. Konstrukce pozemních staveb 70: prefabrikované konstrukční systémy a části staveb. Vyd. 1. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2003, 268 s. ISBN 80-010- 2656-6. DOSEDĚL, Antonín. Čítanka výkresů ve stavebnictví. 3. upr. vyd. Praha: Sobotáles, 2004. ISBN 80-868-1706-7.