VŠTE:B_STA Statistika - Informace o předmětu
B_STA Statistika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2025
- Rozsah
- 2/4/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Yelyzaveta Shebalkova (cvičící)
Ing. Josef Šedivý (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Katedra financí podniku a ekonomie – Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí podniku a ekonomie – Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- B_STA/K04: So 27. 9. 11:25–12:55 I317A, So 18. 10. 8:00–12:30 I317A, So 8. 11. 8:00–12:30 I317A, So 29. 11. 9:40–14:10 I317A, So 6. 12. 9:40–12:40 I317A, Y. Shebalkova
B_STA/P01: Po 8:00–9:30 E1, J. Šedivý
B_STA/S01: Po 9:40–11:10 D316, St 8:00–9:30 D316, Y. Shebalkova
B_STA/S02: Po 14:50–16:20 I102, Po 16:30–18:00 I102, Y. Shebalkova
B_STA/S03: Po 11:25–12:55 D316, Čt 8:00–9:30 D316, Y. Shebalkova - Předpoklady
- MAT_2z Matematika II && INF_2z Informatika II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Technologie a řízení dopravy (program VŠTE, TRD) (2)
- Technologie dopravy a přepravy (program VŠTE, DTS) (2)
- Technologie dopravy a přepravy (program VŠTE, DTS, směr Doprava a přeprava) (2)
- Technologie dopravy a přepravy (program VŠTE, DTS, směr Logistické technologie) (2)
- Technologie dopravy a přepravy (program VŠTE, DTS, směr Nákladní doprava) (2)
- Technologie dopravy a přepravy (program VŠTE, DTS, směr Osobní doprava) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy z oblasti statistické indukce, metodami analýzy kvalitativních i kvantitativních znaků a s elementy analýzy časových řad. Student po absolvování předmětu umí definovat základní postupy z oblasti statistické indukce, umí charakterizovat a aplikovat metody analýzy kvalitativních i kvantitativních znaků a elementy analýzy časových řad. Absolvent umí shromažďovat, třídit, zpracovávat a prezentovat statistická data.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu umí definovat základní postupy z oblasti statistické indukce, umí charakterizovat a aplikovat metody analýzy kvalitativních i kvantitativních znaků a elementy analýzy časových řad. Absolvent umí shromažďovat, třídit, zpracovávat a prezentovat statistická data.
- Osnova
- 1. Metody popisné statistiky. 2. Základní statistické charakteristiky a indexy. 3. Pravděpodobnost a rozdělení pravděpodobností a jejich číselné charakteristiky. 4. Základní pravděpodobnostní modely. 5. Výběrová šetření, rozdělení výběrových charakteristik a základy statistické indukce. 6. Testování statistických hypotéz. 7. Dvouvýběrové testy. 8. Další testy a analýza rozptylu. 9. Jednoduchá lineární regrese a korelace. 10. Statistická indukce v regresním modelu. 11. Vícerozměrná regrese a prognostická aplikace regrese. 12-13. Úvod do analýzy časových řad.
- Literatura
- povinná literatura
- MAREK, L. a kol., 2013. Statistika v příkladech. Praha: Profesional Publishing. ISBN 978-80-7431-218-5.
- ARLTOVÁ, M., D. BÍLKOVÁ, P. ČENČÍK, E. JAROŠOVÁ, I. PECÁKOVÁ a Z. POUROVÁ, 2014. Základy statistiky v příkladech. Tribun EU, 192 s. ISBN 978-80-263-0756-3.
- STUCHLÝ, J., 2015. Statistické analýzy dat: vysokoškolská učebnice. 1. Vydání. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 220 s. ISBN 978-80-7468-087-8.
- doporučená literatura
- HINDLS, R. a kol., 2006. Statistika pro ekonomy. Praha: Professional Publishing, ISBN 80-86946-16-9.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
cvičení
exkurze - odborná
tutoriál
konzultace
bloková výuka - tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 26 26 Příprava na přednášky 5 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 23 50 Příprava na závěrečný test 50 54 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 52 52 Celkem: 182 182 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 % - Podmínky testu
- Prezenční studium: 1) 2x Průběžný test po 15 bodech - celkem tedy možných 30 bodů. 2) Závěrečný test – 70 bodů. Kombinované studium: 1) Zkouškový test na 100 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z průběžných testů (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. Minimálně potřebujete 70 bodů ke splnění předmětu.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2025/B_STA