VŠTE:STA Statistics - Course Information
STA Statistics
Institute of Technology and Business in České BudějoviceWinter 2008
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Kamil Dedecius
- Guaranteed by
- Institute of Technology and Business in České Budějovice
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
- Podmínky o podmínkou získání zápočtu je prokázání znalostí statistického zpracování dat pomocí software. o podmínkou úspěšného zakončení předmětu zkouškou je prokázání znalostí probrané teorie a praktické zpracování jednoduchých úloh pomocí software. Zkouška probíhá formou testu na počítači. Stručná anotace předmětu V rámci předmětu bude student seznámen se základy problematiky statistického zpracování dat z hlediska popisné statistiky i statistické inference. Úvod kurzu je stručně věnován základům kombinatoriky a teorie pravděpodobnosti, poté již následuje vlastní statistika. V jejím průběhu bude probrána teorie náhodné veličiny a jejího rozdělení, které jsou základem celé disciplíny. Následuje problematika náhodného vektoru a náhodného výběru, na jejichž základě je vystavěna teorie odhadů a testování statistických hypotéz. Zbytek kurzu je věnován regresní analýze a okrajově teorii kontingenčních tabulek. Cvičení probíhají v počítačových učebnách. Podmínkou pro zapsání předmětu je úspěšné absolvování předmětu Matematika I. Zápočet bude udělen na základě prokázaných praktických dovedností v rozsahu předmětu. Podmínkou pro úspěšné zakončení předmětu zkouškou je prokázání teoretických i praktických znalostí. Tematické okruhy přednášek o kombinatorika, základy teorie pravděpodobnosti o teorie pravděpodobnosti, intuitivní a axiomatický přístup o charakteristiky náh. veličin, distribuční funkce, hustota pravděpodobnosti o vybraná spojitá a diskrétní rozdělení náh. veličiny o náhodný vektor, náhodný výběr, charakteristiky o teorie odhadů, bodové a intervalové odhady, vlastnosti o testování statistických hypotéz, jedno- a vícevýběrové tes
- Forms of Teaching
- Lecture
Exercise
Consultation - Teaching Methods
- Frontal Teaching
Individual Work– Individual or Individualized Activity
Exercise on computers using Excel and the R system
Lectures in Power-Point using hyperlinks
- Student Workload
Activities Number of Hours of Study Workload Daily Study Combined Study Preparation for the Mid-term Test 24 24 Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial 26 68 Preparation for the Final Test 15 15 Elaboration of compulsory and voluntary exercises 13 13 Attendance on Lectures 26 Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion 26 10 Total: 130 130 - Assessment Methods and Assesment Rate
- Test – mid-term 15 %
Test – final 50 %
activity at seminars 5 %
a midterm test 2 15 %
a midterm test 3 15 % - Exam conditions
- For admission to the exam, the student has to gain at least 18 points from the total of 30 points of three tests. It is possible to evaluate the activity at seminars and the quality of elaborated individual exercises by 0-3 extra points. The students can write the reparative test during the exam period to get the admission to the exam (partial test - 10 points of final test - 30 points). The exam will be assessed on the basis of the computer test using IS (testing theoretical and application part) - 20 points. The evaluation will be done using the following table. A: 18,1 – 20 bodů, B: 16,1 - 18 points, C: 14,1 – 16 points, D: 12,1 – 14 points, E: 10,1 – 12 points, Fx: 5,1 – 10 points, F: 0 – 5 points
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
The course is taught every week.
- Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/winter2008/STA