NE_HSS Economic and social statistics

Institute of Technology and Business in České Budějovice
summer 2021
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Jiří Čejka, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Martin Telecký, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Martin Telecký, Ph.D.
School of Expertness and Valuation – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: School of Expertness and Valuation – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
NE_HSS/NE2: Sun 7. 3. 13:05–14:35 B2, 14:50–16:20 B2, Sat 10. 4. 16:30–18:00 B1, 18:10–19:40 B1, M. Telecký
NE_HSS/S01: Tue 8:00–9:30 N107, M. Telecký
NE_HSS/S02: Tue 9:40–11:10 N107, M. Telecký
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
Cílem předmětu je vysvětlit studentům způsob vzniku statistických informací, praktické studie v ekonomické oblasti (zejména informační zdroje) a jejich vzájemnou závislost. Dále se student naučí interpretovat získaná data, porovnávat je v čase a prostoru a zkoumat možnosti interpretace datových kombinací.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování předmětu student:
vyhledá z veřejných i neveřejných zdrojů požadované statistické informace,
rozumí statistickým ukazatelům,
posuzuje vypovídací hodnotu statistických informací a ukazatelů,
interpretuje statistické ukazatele ve vztahu k ekonomickým jevům,
vybere vhodné statistické ukazatele pro ekonomické analýzy,
aplikuje přiměřené statistické metody při vlastní analytické činnosti.
Syllabus
  • Seminars:
  • 1. Basic statistic terms, statistical population, statistical character, statistical indicator
  • 2. Indexes – basic, chains, growth rate
  • 3. Individual indexes – simple, complex
  • 4. Composite indexes and differences
  • 5. Time series of indicators and their components. Trend function
  • 6. Labour and wages
  • 7. Labour productivity
  • 8. Consumption dependence on income
  • 9. Price surveys, price index, measurement of inflation
  • 10. Measurement of GDP development over time, national accounting system
  • 11. Construction of economic aggregates, volume and price index, international comparison
  • 12. Determining the number and structure of population, population movement indicators, supplementary indicators
  • 13. Measurement of social development, statistics of housing, education, health, statistical data on sex
Literature
    required literature
  • FISCHER, J. a M. ZELENÝ, 2007. Příklady ze sociálněhospodářské statistiky. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1170-2.
  • MACEK, J. et al., 2008. Ekonomická a sociální statistika. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-7043-642-4.
  • HINDLS, R., 2016. Statistika pro ekonomy. 8. vyd. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-8694-643-6.
    recommended literature
  • MAREK, L., 2015. Statistika v příkladech - druhé vydání. Praha: Kamil Mařík - Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-153-6. MORAVOVÁ, J., 1998. Základy sociální statistiky. Praha: VŠE. ISBN 80-7079-370-8.
  • JÍLEK, J. et al., 2005. Nástin sociálněhospodářské statistiky. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. ISBN 80-245-0840-0.
  • STUCHLÝ, J., 2015. Statistické analýzy dat: vysokoškolská učebnice. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-087-8.
  • HRONOVÁ, S. a R. HINDLS, 2001. Národní účetnictví v příkladech. Praha: VŠE. ISBN 80-245-0140-6.
  • JÍLEK, J. a J. MORAVOVÁ, 2007. Ekonomické a sociální indikátory: od statistiky k poznatkům. Praha: Futura. ISBN 978-80-86844-29-9.
  • LANGHAMROVÁ, J. a E. KAČEROVÁ, 2008. Demografie, materiály ke cvičením. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1389-8.
Forms of Teaching
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Group Teaching - Cooperation
Project Teaching
Brainstorming
Critical Thinking
Individual Work– Individual or Individualized Activity
Teaching Supported by Multimedia Technologies
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Preparation for the Mid-term Test717
Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial610
Preparation for the Final Test1115
Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion268
Účast na testech (průběžném a závěrečném) (in Czech)22
Total:5252
Assessment Methods and Assesment Rate
Seminary Work 100 %
Exam conditions
For successful completion of the course, a minimum of 70 points (70 %) must be achieved (seminar work) under the conditions specified below.

In the final seminar work, it is possible to obtain up to 100 points (100 %). Grading for the course: A 100 – 90, B 89.99 – 84, C 83.99 – 77, D 76.99 – 73, E 72.99 – 70, FX 69.99 – 30, F 29.99 – 0.

Students in full-time form of study are obliged to attend at least 70 % of the lessons (except for the lectures). If this condition (i. e. 70% attendance in courses) is not met, the student will automatically get the “F“ grade.

Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms summer 2020, summer 2022, SUMMER 2023, summer 2024.
  • Enrolment Statistics (summer 2021, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2021/NE_HSS