VŠTE:SA_NE_MEV Research methods - Informace o předmětu
SA_NE_MEV Research methods
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Robin Kunju Mol Raj, MBA (cvičící)
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Skupina Ekonomie – Oddělení zástupce ředitele pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost – Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SA_NE_MEV/S01: Po 8:00–9:30 I317B, Po 9:40–11:10 I317B, R. Kunju Mol Raj
- Předpoklady
- OBOR(SLOGp)
Theoretical knowledge and practical skills obtained from SA_TTM (or another similar course). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika - Ekonom výroby (program VŠTE, N_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- The objective of the course is to gain professional knowledge and practical for making research, writing, presentation, and defence of professional texts. The graduate of the course is able to apply advanced research methods.
- Výstupy z učení
- After the successful completion of the course, students are able to:
- solve complicated research task with open end,
- to apply systematic approach to solve research task,
- write research paper or these according to the role of economic community,
- make quality presentation,
- defend his (her) research and research paper. - Osnova
- Seminars
- 1. a. Science, development, and research, their importance and functions, current trends of empirical research, current discourse.
- 1. b. Selection of a topic (of the professional text). Registration in National Library of Technology. Basics and principles of research and creative work. Copyright and plagiarism.
- 2. Analysis of individual types of professional texts. VŠTE library, searching in databases.
- 3. Title and introduction.
- 4. Literary research – first phase.
- 5. Literary research – second phase.
- 6. Hypotheses or research questions.
- 7. Methodology in points.
- 8. Methodology in the text.
- 9. Results.
- 10. Discussion of results – formulation of basic findings.
- 11. Discussion of results – completion.
- 12. Conclusion.
- 13. Text finalization, preparation of presentation.
- Literatura
- povinná literatura
- BLÁHOVÁ, A., S. JANEK a M. VOCHOZKA, 2021. Metodika odborné práce. České Budějovice Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
- HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
- PUNCH, K., 2015. Úspěšný návrh výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0980-5.
- doporučená literatura
- VLČEK, J., 2016. Ekonomie a ekonomika. 5. akt. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-190-3.
- BOHÁČKOVÁ, I. a I. BROŽOVÁ, 2017. Hodnocení podnikatelské činnosti: metodická část. Praha: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta. ISBN 978-80-213-2743-6.
- HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982- 9.
- HENDL, J., 2015. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0981-2.
- NOVOTNÝ, J. a J. SVOBODOVÁ, 2014. Jak pracuje věda. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6942-8.
- BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. 2nd edit. Tampa: University of South Florida. ISBN 978-1475146127.
- MAREŠ, J., 2015. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika. 65(2), 113-142. ISSN 0031-3815.
- MOLNÁR, Z. et al., 2012. Pokročilé metody vědecké práce. [Zeleneč]: Profess Consulting. ISBN 978-80-7259-064-3.
- VLČEK, J., 2017. Makroekonomie a ekonomická analýza. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-794-3.
- Organizační formy výuky
- seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Conclusions 4 4 Discussion 8 8 Hypotheses, Research questions 5 5 Literature review 12 12 Methodology 8 8 Presentation preparation, research paper defence 5 5 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36 Research paper formating 2 2 Results 4 4 Title and Introdution of research paper 4 4 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 52 16 Celkem: 104 104 - Metody hodnocení a jejich poměr
- prezentace 20 %
seminární práce 80 % - Podmínky testu
- For successful completion of the course it is necessary to achieve at least 70 %.
In the final test, students can get up to 100 points, i.e. 100 %. Grading for the course: A 100 – 90, B 89.99 – 84, C 83.99 – 77, D 76.99 – 73, E 72.99 – 70, FX 69.99 – 30, F 29.99 – 0.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://ec.europa.eu/research/openvision/pdf/rise/adams_impact_of_o pen_science_methods.pdf (přístupný přehledový text v angličtině)
Attendance in the course is defined in a separate VSTE internal standard (Evidence of student attendance at VSTE) for all forms of study. Information for students with an ISP (Individual Study Plan). If a student with an ISP is unable to attend the interim assessment of a course, he/she will complete the interim assessment at a time agreed with the teacher. A student with an Individual Study Plan is required to contact the instructor immediately upon approval of the ISP. If the student fails to do so, his/her ISP will not be considered. Students with an ISP may contact the course advisor via email at vochozka@mail.vstecb.cz if they have any questions.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/SA_NE_MEV