RRP_a_el Regionalistika a regionální politika - e-learning

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním pojmoslovím tykajícího regionu, typologie regionů, regionálního managementu a vysvětlit základní principy, vize a východiska vzniku regionální politiky a její implementace do národní politiky a politiky EU. Součástí předmětu bude i pochopení základních využívaných nástrojů regionální politiky, zhodnocení jejich kladů a záporů v rámci regionálního rozvoje daného regionu. Dále bude podrobně vysvětlen legislativní rámec regionální a strukturální politiky, včetně detailního seznámení s jednotlivými programovými dokumenty na všech úrovních, a to v rámci vertikálního i horizontálního uspořádání a provázanosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. zná základní pojmový aparát a definice z oblasti regionálních věd,
2. dokáže vysvětlit a rozlišit použití nástrojů v rámci regionálního rozvoje, územního rozvoje, územního plánování, prostorového plánování,
3. dokáže definovat a popsat vztahy a vazby mezi jednotlivými úrovněmi programových dokumentů v ČR a EU,
4. zná účel programu rozvoje obcí, měst a regionů,
5. vysvětlí jednotlivé formy spolupráce obcí a ostatních aktérů regionálního rozvoje
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Vymezení pojmů regionalizace, regionální rozvoj, územní rozvoj, regionální management.
  • 2. Regionální analýzy; Hlavní používané přístupy (typy) regionální analýzy; Druhy a typy ukazatelů v regionální analýze.
  • 3. Metodologie regionálního rozvoje; Přístupy k řešení regionálního rozvoje; Strategické plánování a regionální rozvoj; Hlavní aktéři regionálního rozvoje.
  • 4. Koncepční dokumenty; Struktura koncepčních dokumentů; Strategie, program, plán.
  • 5. Programy rozvoje měst, obcí a regionů; Obsah a využití programu.
  • 6. Principy programování a projektování z pohledu strukturální politiky.
  • 7. Metodika tvorby projektů v rámci strukturální politiky; Základní postupy v projektovém řízení.
  • 8. Prostorové plánování.
  • 9. Územní plánování ve vztahu k regionálnímu rozvoji a postavení územního plánování v regionální politice.
  • 10. Urbanizace, suburbanizace a desurbanizace.
  • 11. Formy spolupráce obcí; Meziobecní spolupráce, spolupráce s ostatními aktéry v regionu.
  • 12. Národní a mezinárodní spolupráce obcí.
  • 13. Vybrané oblasti zájmu regionální politiky; Využití brownfieldů; Vznik a možnosti využití klastrů, klastrových iniciativ.
Literatura
    povinná literatura
  • STIMSON, R. J. et al., 2006. Regional economic development: Analysis and planning strategy. Berlin: Springer. ISBN 978-3-540-34826-9.
  • ZAHRADNÍK, P., 2017. Kohezní politika Evropské unie. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-527-5.
  • MINAŘÍK, B., J. BORŮVKOVÁ a M. VYSTRČIL, 2013. Analýzy v regionálním rozvoji. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-129- 1.
  • TOTH, P. et al., 2014. Ekonomické aktivity obcí a měst. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-491-6.
  • ARMSTRONG, H. a J. TAYLOR, 2000. Regional Economics and Policy. [s. l.]: Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-631-21713-8.
    doporučená literatura
  • BLAŽEK, J. a D. UHLÍŘ, 2002. Teorie regionálního rozvoje. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0384-5.
  • KADEŘÁBKOVÁ, J. a Z. KHENDRICHE TRHLÍNOVÁ, 2008. Region a regionální vědy. Praha: Vysoká škola finanční a správní. ISBN 978-80-7408- 009-8.
  • ŽÍTEK, V., a V. KLÍMOVÁ, 2008. Regionální politika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4761-7.
  • GALVASOVÁ, I. et al., 2007. Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. Brno: Georgetown. ISBN 80-251-20-9.
  • WOKOUN, R. et al., 2008. Regionální rozvoj. Praha: Linde. ISBN 978-80- 7201-699-0.
Organizační formy výuky
e-learning
Komplexní výukové metody
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na závěrečný test3131
Samostudium4747
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
Výuka bude probíhat prostřednictvím samostudia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/RRP_a_el