N_MET Planning and Prognosis Method

Institute of Technology and Business in České Budějovice
winter 2022
Extent and Intensity
2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Ing. Lukáš Polanecký
Lifelong learning Centre – Directorate of Study Administration and Lifelong Learning – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Department of Informatics and Natural Sciences – Faculty of Technology – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Prerequisites (in Czech)
OBOR ( CAP )
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70
Course objectives supported by learning outcomes
Learning outcomes of the course unit the aim of the course is to acquaint students with important methods of planning and forecasting.
Learning outcomes
Graduates will be able to explain the role and the importance of managerial techniques in practice, will be able to explain the concepts of managerial methods and techniques, gain information on individual methods and techniques of planning and forecasting and will be able to evaluate the methods and techniques used in practice.
Syllabus
  • 1. Úloha a význam manažerských technik v praxi, vymezení pojmu manažerských technik plánování v logistice 2. Plánování – techniky prognózování, subjektivní, technologického předvídání. 3. Cíle prognóz a maximalizace budoucího užitku. 3. Plánování – techniky strategické analýzy – struktury prostředí, zdrojů, SWOT 4. Techniky strategického plánování – komponenty, výběr strategií 5. Techniky strategického plánování –modely, aplikace modelů 6. Techniky matematického plánování, matematické rozhodování 7. Techniky statistického plánování, 8. Techniky ekonometrického plánování, 9. Metody technologického předvídání 10. Kroky vytváření efektivních předpokladů 11. Cíle prognóz a maximalizace budoucího užitku. 12. Prognózy a modely dopravy a dopravních proudů. 13. Modelování a simulace.
Literature
  • BERNDT, Ralph, Claudia Fantapié ALTOBELLI and Matthias SANDER. Mezinárodní marketingový management : [globalizace a světové trhy, marketingové plánování a controlling, potenciál a lidské zdroje]. 1. vydání. Brno: Computer Press. 360 pp. ISBN 978-80-251-1641-8. 2007. info
  • BLAŽKOVÁ, Martina. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 280 pp. ISBN 978-80-247-1535-3. 2007. info
  • FOTR, J. a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2012. info
  • ŽALUDOVÁ, A. Samohodnocení a benchmarking: klíč k strategickému plánování, zlepšování a špičkovosti: základ cesty do Evropy. Česká společnost pro jakost. 35 pp. ISBN 80-02-01237-2. 1998. info
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Exercise
Tutorial
Teaching Methods
Frontal Teaching
Brainstorming
Critical Thinking
Individual Work– Individual or Individualized Activity
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Preparation for the Mid-term Test13 
Preparation for Lectures13 
Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial13 
Preparation for the Final Test13 
Attendance on Lectures13 
Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion13 
český (in Czech)26 
Total:1040
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – mid-term 30 %
Test – final 70 %
Exam conditions
Successful graduates of the course have to get totally at least 70 points: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, summer 2017, summer 2018, summer 2019, summer 2020, summer 2021, summer 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/winter2022/N_MET