modul electro

v. 1.02

A: Anotace modulu

Tvůrce modulu: Ing. Bc Karel Antoš( VŠTECB )

A: Anotace modulu v českém jazyce

Modul je zaměřen na práci s odborným technickým textem, na specifika tohoto jazyka z hlediska lexikálního a gramatického. Vstupní text modulu elektro je nazván „Dva typy elektrických motorů“. Text podává informace o rozdílech mezi stejnosměrným a střídavým elektrickým proudem a motorech, které na těchto dvou principech pracují. Jsou zde uvedeny příklady využití těchto dvou principů zdroje proudu na těchto typech motorů. V tomto modulu žák procvičuje a osvojuje si specifickou technicky zaměřenou slovní zásobu z oboru elektrotechniky na téma Dva typy elektrických motorů. Text a cvičení odpovídají úrovni B1 – B1+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Modul tvoří metodicky zpracovaný celek, který má tyto části:

1.Text 1 2.Text Video / audionahrávka Video /audio recording 3.Slovní zásoba k textu Text vocabulary 4.Otázky k textu 1 Text 1 questions 5.Obrázky Pictures 6.Slovní zásoba k obrázkům Pictures vocabulary 7.Cvičení na slovní zásobu Vocabulary exercises 8.Gramatická cvičení Grammar exercises 9.Text 2 Text 2 10.Otázky k textu 2 Text 2 pictures 11.Cvičný kontrolní text Practice test 12.Zdroje Sources

výstupy

Student dokáže porozumět odbornému textu z oboru elektro, umí vyhledávat technické informace v odborném textu a zformulovat odpovědi na otázky k textu. Osvojuje si specifickou odbornou slovní zásobu a učí se ji používat pro účely ústní či písemné profesně zaměřené komunikace. Cílem je mimo jiné, aby se žák dokázal orientovat v odborných schématech s technickým popisem v cizím jazyce a aby tyto informace dokázal použít v praxi.

A. Module: Electro Engineering

Topic: Two types of electric motors

Two types of electric motors

Electric motors fall into two types, depending on the input source of electricity, which will determine how the polarity is flipped. Most electric motors run on AC, or alternating current. Alternating current already by design changes the direction of its flow many times a second. In the electromagnet, the result is that the areas of positive and negative polarity rapidly reverse and alternate. This prevents the field from simply lining up and keeps the axle spinning. Any moving appliance such as a fan that is plugged into a wall outlet is powered by an AC electric motor. Before AC current was invented by Nikola Tesla, however, motors operating on direct current, usually drawing their energy from a battery. The starter mechanism in an automobile is a modern example of a DC electric motor. In order to reverse the polarity and keep the axle spinning, the DC electric motor has an additional part called a commutator that alternates the direction of current into the electromagnet. This creates a sort of artificial alternation of the current, resulting change the direction of the flow of the electric charge and the necessary reversal of polarity. DC electric motors are somewhat more primitive than AC motors, but are useful in applications where AC current is not available.

Audio / Video

Slovní zásoba k textu

fall intorozdělovat se do  plugg into a wall outletzapojit do zásuvky
dependingv závislosti  direct currentstejnosměrný proud
input sourcezdroj přívodu  In order toaby se
determineurčovat  additionalpřídavná
flippřevracet  commutatorkomutátor
ACstřídavý  alternatemění
alternating currentstřídavý proud  artificial alternationumělé střídání
preventzabraňovat  resultingvýsledný
lining upseřazení  flowtok
keep the axle spinningudržovat rotor v pohybu  availablek dispozici
fanventilator

Otázky k textu 1

Tuto sekci najdete zde.

Slovní zásoba k obrázkům

stator stator  reverse měnit
rotor rotor  torquekroutící moment
to pass throughprocházet skrz  brushsběrnice

Cvičení na slovní zásobu

Tuto sekci najdete zde.

Text2

Electric-car Motors and Batteries

Electric cars can use AC or DC motors: If the motor is a DC motor, then it may run on anything from 96 to 192 volts. Many of the DC motors used in electric cars come from the electric forklift industry. If it is an AC motor, then it probably is a three-phase AC motor running at 240 volts AC with a 300 volt battery pack. DC installations tend to be simpler and less expensive. A typical motor will be in the 20,000-watt to 30,000-watt range. Right now, the weak link in any electric car is the batteries. There are some significant problems with current lead-acid battery technology: They are heavy (a typical lead-acid battery pack weighs 1,000 pounds or more). They have a limited capacity (a typical lead-acid battery pack might hold 12 to 15 kilowatt-hours of electricity, giving a car a range of only 50 miles or so). They are slow to charge (typical recharge times for a lead-acid pack range between four to 10 hours for full charge, depending on the battery technology and the charger). They are expensive (perhaps $2,000 for the battery pack shown in the sample car).

Otázky k textu 2

Tuto sekci najdete zde.

Cvičný kontrolní test

Tuto sekci najdete zde.

Zdroje

Electric motors [online] Demand media [vid. 5.4.2013]. Dostupné z: http://www.ehow.com/how_4569196_electric-motor-work.html

Physics [online] Hyperphysics Georgia state university [vid. 5.4.2013]. Dostupné z: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/hph.html