Č. j.: VŠTE:3572/2010 Aktualizace Dlouhodobého zám vzdělávací a v a inovační, um Vysoké školy technické a ekonomické v Č v Akademické rad ve Správní rad v Akademickém senátu VŠTE dne: Č Aktualizace Dlouhodobého záměru lávací a vědecké, výzkumné, vývojové ční, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické Českých Budějovicích pro rok 2011 Akademické radě VŠTE dne: 28. 9. 2010 ve Správní radě VŠTE dne: 28. 9. 2010 Akademickém senátu VŠTE dne: 29. 9. 2010 České Budějovice, září 2010 ěru decké, výzkumné, vývojové činnosti Vysoké školy technické a ekonomické Obsah: 1 ÚVOD ................................................................................................................................ 2 1.1 Východiska Dlouhodobého záměru............................................................................. 4 1.2 Cíle vycházející z Dlouhodobého záměru pro období 2011 – 2015 a jejich specifikace pro rok 2011 .............................................................................................. 5 2 KVALITA A RELEVANCE ........................................................................................... 8 2.1 Stabilizace a rozvoj VŠTE a zavedení účinného systému vnitřního hodnocení.......... 8 2.2 Příprava nových studijních programů/oborů s ohledem na profil školy.................... 10 2.3 Implementace moderních forem a metod studia........................................................ 12 2.4 Monitoring poptávky a zaměstnanosti absolventů školy, systematické zvyšování jejich odborných a praktických kompetencí .............................................................. 13 2.5 Zkvalitnění výzkumné, vývojové a tvůrčí činnosti.................................................... 15 2.6 Zpracování, zavedení a kontrola systému rozvoje lidských zdrojů v oblasti vzdělávání a tvůrčí činnosti........................................................................................ 18 2.7 Zavedení systému vnitřního hodnocení kvality VŠTE, kontrolní a auditorské činnosti .................................................................................................................................... 19 3 OTEVŘENOST.............................................................................................................. 21 3.1 Podpora mobility studentů, akademických a ostatních pracovníků VŠTE................ 21 3.2 Rozvoj spolupráce s uživatelskou sférou v oblasti transferu inovací a nových poznatků..................................................................................................................... 23 3.3 Aktivizace Centra celoživotního vzdělávání v rámci Jihočeského kraje................... 25 3.4 Postupné zavádění systému poradenských služeb pro studenty na VŠTE................. 27 3.5 Zkvalitnění propagace a marketingové činnosti VŠTE ............................................ 28 4. FINANCOVÁNÍ A ROZVOJ MATERIÁLNĚ TECHNICKÉ ZÁKLADNY A INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ................................................................................... 31 4.1. Rozvoj a inovace materiálně technické základny ...................................................... 31 4.2. Rozvoj a inovace informačních technologií............................................................... 36 4.3. Více zdrojové financování vysoké školy ................................................................... 38 4.4. Projektové a grantové aktivity pro rok 2011.............................................................. 41 4.5. Znát-umět-chtít-moci: kvalitně řízená vysoká škola.................................................. 43 2 1 ÚVOD Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „Aktualizace Dlouhodobého záměru VŠTE v Českých Budějovicích“) byla zpracována v návaznosti na Dlouhodobý záměr VŠTE v Českých Budějovicích na období 2011 – 2015 (dále jen „DZ VŠTE “). Vychází a respektuje priority a cíle uvedené ve zpracovaných tezích Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011–2015, který zpracovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „Dlouhodobý záměr ministerstva“). Obsahuje specifikaci cílů, které VŠTE plánuje realizovat jako své priority v roce 2011. Jednotlivé cíle jsou uvedeny ve struktuře, která odpovídá jednotlivým prioritním oblastem DZ VŠTE. Projekce cílů vycházela z reálného zhodnocení dosaženého stupně rozvoje školy, stávajícího stupně její stabilizace, z provedených analýz současné situace, ve které se veřejná neuniverzitní vysoká škola nachází, a to jak z pohledu celostátního, tak i regionálního. Přihlíženo bylo ke stavu přípravy reformy terciárního vzdělávání v České republice a k dalším materiálům zejména z RVŠ, konference rektorů a z připravovaných nebo již probíhajících změn v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti. Promítnuty byly i současné trendy v evropských vzdělávacích politikách zemí EU. Pro realizaci stanovených cílů Aktualizace Dlouhodobého záměru VŠTE 2011 jsou v dokumentu vymezeny cíle, předpokládané výstupy z realizovaných aktivit, finanční zdroje nezbytné na jejich plnění, kompetenčnost k plnění. Většina stanovených cílů pro rok 2011 má dlouhodobější charakter a jejich splnění přesahuje horizont jednoho roku. Vysoká škola technická a ekonomická se v posledních dvou letech zaměřila především na svou stabilizaci jak v oblasti samotné existence, tak finanční a personální. V kontextu tohoto konstatování akreditovala tři obory, zajišťovala finanční zdroje a především budovala kolektiv akademických pracovníků s upřednostněním mladých věkových skupin a studentů doktorských studijních programů. Toto období končí s nástupem realizace „DZ VŠTE “, především pak plněním cílů uvedených v „Aktualizaci Dlouhodobého záměru VŠTE v Českých Budějovicích“. Proto v průběhu období 2011 až 2015 bude pozornost vedení školy a všech zaměstnanců upřena především na: 3 • zvyšování kvality výukového procesu a nabídky studijních programů, • zkvalitňování tvůrčích aktivit, • prohlubování spolupráce s uživatelskou praxí Jihočeského regionu, • řízení a správu organizace, • zabezpečování více účelového způsobu financování, • posilování pozice a image školy v rámci regionu i systému terciárního vzdělávání v ČR. Výukový, vzdělávací a profesně profilovaný proces se musí stát nosným atributem orientace VŠTE v budoucím období. Souhrnným cílem synergického charakteru je pevné ukotvení školy do systému terciárního vzdělávání ČR a v regionu jako vysoké školy neuniverzitního charakteru s výukovým zaměřením s profesní orientací. Produktem školy vůči pracovnímu trhu je vychovávat a nabídnout profesně orientované bakaláře s možností uplatnění v podnikové sféře. Tvůrčí aktivity by měly tvořit podpůrnou kvalitativní základnu pro pedagogickou činnost akademických pracovníků. Vzhledem k tomu, že se VŠTE stále nachází v mimořádném režimu financování, je nutné přejít na režim standardní, a tím i adekvátně změnit stávající řídící mechanismy školy s cílem jejich zefektivnění, objektivizace a automatizace. 4 1.1 Východiska Dlouhodobého záměru Problémové okruhy VŠTE v ČB, řešené v aktualizaci dlouhodobého záměru pro rok 2011. Číslo strategického cíle Kvalita a relevance Otevřenost Efektivita a financování Problémové okruhy VŠTE v ČB a) b) c) d) e) a) b) c) d) e) f) g) h) a) b) c) d) Nestabilita VŠTE v ČB z hlediska jmenování statutárního zástupce školy a řádné ukotvení v systému terciárního vzdělání ČR. X X X X X X X X X X X X X X X X X Nedostatečné finanční zdroje z hlediska profinancování řádného chodu instituce. X X X X X X X X X X X X Nedostatečné finanční zdroje pro plánované investiční akce. X X X X X X X X X X X X Nedostatečné finanční zdroje pro inovaci informačních systémů a technologií. X X X X X X X X X X X X X X Nedostatečný počet a struktura akreditovaných studijních oborů. X X X X Neuspokojivý stav v oblasti lidských zdrojů zejména u akademických pracovníků. X X X X X X X X X X X Nízká úroveň publikačních, projektových a dalších tvůrčích aktivit u akademických pracovníků. X X X X Nedostatečná spolupráce s vysokými školami, výzkumnými institucemi i s podnikovou praxí. X X X X X X Nízká úroveň více zdrojového financování školy. X X Nedostatečná profilace školy v rámci regionu. X X X X X X X X Nedostatečný rozvoj Centra celoživotního vzdělávání z hlediska potřeb a regionu. X X X X X X X X X Legenda: Pořadová čísla: 1-17 označují strategické priority pro rok 2011 5 1.2 Cíle vycházející z Dlouhodobého záměru pro období 2011 – 2015 a jejich specifikace pro rok 2011 Kvalita a relevance DZ/2011-2015 a) Zaujmout pozici výukové profesně zaměřené veřejné vysoké školy v rámci systému terciárního vzdělávání v ČR a stabilizovat tak VŠTE. b) Sjednotit získané kompetence absolventů jednotlivých programů VŠTE s Národním kvalifikačním rámcem. c) Zvýšit hodnotu absolventů na trhu práce a zároveň motivovat absolventy, aby po skončení bakalářského stupně vzdělání odcházeli ze vzdělávacího procesu do praxe. d) Vychovávat a motivovat pracovníky k realizaci tvůrčích aktivit s cílem zkvalitnění výukového procesu na VŠTE. e) Vytvořit systém řízení založený na excelenci, automatizaci procesů a odpovědnosti. ADZ/2011 a) Docílit pozice výukové, profesně zaměřené veřejné vysoké školy v rámci systému terciárního vzdělávání v ČR a stabilizovat tak VŠTE. b) Sjednotit získané kompetence absolventů jednotlivých programů VŠTE s Národním kvalifikačním rámcem a akreditovat studijní programy v souladu s polytechnickým zaměřením školy. c) Zavádět moderní metody do výuky stávajících i nově akreditovaných programů a předmětů s důrazem na finanční a věcnou efektivnost výukového procesu. d) Zvýšit hodnotu absolventů na trhu práce a zároveň motivovat absolventy, aby po skončení bakalářského stupně vzdělání odcházeli ze vzdělávacího procesu do praxe. e) Výchova a motivace pracovníků k realizaci tvůrčích aktivit s cílem zkvalitnění výukového procesu na VŠTE. f) Zavedení systému pravidelného hodnocení pracovníků v oblasti tvůrčích aktivit. g) Docílit pozice výukové, profesně zaměřené veřejné vysoké školy v rámci systému terciárního vzdělávání v ČR a stabilizovat tak VŠTE. h) Sjednotit získané kompetence absolventů jednotlivých programů VŠTE s Národním kvalifikačním rámcem a akreditovat studijní programy v souladu s polytechnickým zaměřením školy. i) Zavádět moderní metody do výuky stávajících i nově akreditovaných programů a předmětů s důrazem na finanční a věcnou efektivnost výukového procesu. 6 Otevřenost DZ/2011-2015 a) Navázat spolupráci s ostatními vysokými školami včetně zahraničních. b) Rozvíjet spolupráci s podnikatelskými subjekty Jihočeského kraje. c) Rozvoj celoživotního vzdělávání z hlediska otevřenosti, obsahu a kvality udržovat a postupně rozšiřovat stávající nabídku vzdělávacích programů pro veřejnost. d) Prohloubit kooperaci mezi terciárním a sekundárním vzdělávacím sektorem. e) Rozvoj poradenských a informačních služeb na VŠTE. f) Vytvořit podmínky pro další spolupráci s absolventy školy. g) Zabezpečení transformace VŠTE jako otevřené vzdělávací instituce v rámci evropského prostoru cílené na regionální potřeby a skupiny. h) Zkvalitnit propagační a marketingový systém na VŠTE. ADZ/2011 a) Zkvalitňovat mobilitu studentů i akademických pracovníků v rámci evropského prostoru i mimo něj, včetně zkvalitnění spolupráce v oblasti společných studijních programů a tvůrčích aktivit. b) Zpřesnit profil absolventa u všech studijních programů VŠTE v souladu s požadavky uživatelské praxe. c) Stabilizovat stávající aktivity centra celoživotního vzdělávání, zabezpečit jeho aktivizaci v rámci Jihočeského regionu o nové aktivity vycházející z jeho potřeb. d) Zkvalitnit poskytované poradenské služby studentům v kontaktním centru VŠTE v ČB a rozšířit jeho působnost na všechny formy studia. e) Zpracovat a realizovat strategii propagace VŠTE v ČB v rámci Jihočeského regionu i mimo něj, s cílem posílit stávající pozici v rámci systému terciárního vzdělávání ČR. Efektivita a financování DZ/2011-2015 a) Zajištění odpovídající materiálně-technické základny pro kvalitní výuku 3 000 studentů, hodnotnou výzkumnou a tvůrčí činnost a efektivní správu vysoké školy. b) Zajištění vysokého standardu informačních systémů a technologií a vytvoření odpovídajícího zázemí pro výukovou, výzkumnou a tvůrčí činnost i efektivní správu vysoké školy. c) Zabezpečit více zdrojové financování školy od akademického roku 2011/2012. d) Řízení, správa a rozvoj VŠTE ve smyslu „učící se a vzdělávací organizace“. 7 ADZ/2011 a) Zpracovat soubor opatření a zabezpečit jejich realizaci ke zkvalitnění materiálnětechnické základny školy zabezpečující odpovídající nárůst studentů, při dodržení maximální hospodárnosti s vynakládáním finančních zdrojů. b) Inovovat informační technologie školy v souladu se současnými požadavky na její využití, a to z hlediska kvality řízení a správy školy, tak z pohledu potřeb studijních programů a oborů. c) Zajištění excelence u vnitřních procesů na VŠTE. d) Rovnoměrné zapojení akademických pracovníků v rámci projektových aktivit za současného zkvalitnění poskytovaných služeb řešitelům. 8 2 KVALITAA RELEVANCE 2.1 Stabilizace a rozvoj VŠTE a zavedení účinného systému vnitřního hodnocení Cíl Zaujmout pozici výukové profesně zaměřené veřejné vysoké školy v rámci systému terciárního vzdělávání v ČR a stabilizovat tak VŠTE. • Důsledně aplikovat strategii rozvoje VŠTE. Byla definována vize škole. Následovaly jednotlivé mise, které byly dekomponovány na strategické cíle a dílčí cíle. Zároveň byly nastaveny strategie, jakým způsobem škola jednotlivých cílů, misí a vize dosáhne, jak je naplní. • Připravit a implementovat vnitřní předpisy o hodnocení jednotlivých činností VŠTE. Výchozí stav V současné době existuje několik ideových materiálů, které se zabývají reformou terciárního vzdělávání v České republice. Oficiálně nebyl žádný z těchto materiálů přijat a schválen. Je však zřejmé, že reforma sektoru terciárního vzdělávání s ohledem na současný vývoj a trendy proběhne. Pokud zhodnotíme silné a slabé stránky VŠTE a směry, které v podstatě všechny ideové dokumenty spojují, lze objektivně očekávat diverzifikaci škol. Efektivní se jeví členění škol především na výzkumné a výukové. VŠTE chybí výzkumná a vývojová pracoviště. Naopak má kvalitní spojení na praxi a region, což je pozitivum a vklad, kterým může přispět k úspěšné realizaci reformy terciárního vzdělávání. Charakteristika cílů pro rok 2011 • V rámci probíhající diverzifikace terciárlního školství v ČR inovovat zpracovanou „Strategii VŠTE“ včetně posouzení stávající Vize a Mise školy. • Zpřesnit a vydefinovat profil školy v souladu s potřebami regionu a požadavky MŠMT. • Připravit k akreditaci nové studijní obory s upřednostněním technických. • Nastavit kompetenční parametry pro absolventy akreditovaných či k akreditaci připravovaných studijních programů/oborů. • Pravidelně analyzovat potřeby regionu z hlediska potřebnosti absolventů školy. • Inovovat zpracované interní směrnice školy případně zabezpečit vypracování nových v souladu s potřebami školy. • Nastavit systém vnitřního hodnocení školy. • Uplatnit princip více zdrojového financování školy. 9 • Postupně naplňovat strategický cíl v počtu studentů. • Zkvalitňovat tvůrčí činnost školy jako podpůrnou základnu pro výukový proces. • Přechod na řádné financování školy. • Kultivace akademického prostředí. Výstupy • Zpracované koncepční materiály školy a jejich implementace. • Vydefinovaný profil školy a kompetenčních požadavků na absolventy. • Nastavení podílu výukové a tvůrčí činnosti pro každého akademického pracovníka školy. • Modifikované a nové vnitřní směrnice a opatření rektora. • Efektivní hospodaření s finančními prostředky školy. • Posílení pozice školy v konkurenčním prostředí škol terciárlního vzdělávání v regionu i v rámci ČR. Předpokládané zdroje • Využití materiálu Idea reformy terciárního vzdělávání České konference rektorů, případně jiného strategického dokumentu, který vznikne v působnosti MŠMT. • Využití výsledků individuálních národních projektů v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 4.2 (Individuální národní projekt Reforma terciárního vzdělávání, Hodnocení kvality, Q-RAM a Audit VaVpI). • Příprava a realizace individuálních projektů v rámci OP VK, oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání, zaměřených na efektivitu řízení vysoké školy a zavádění vnitřního systému hodnocení kvality. • Interní dokumenty VŠTE (směrnice o hodnocení akademických pracovníků VŠTE, směrnice o hodnocení činnosti kateder). Kontrola plnění cílů • Výroční zprávy. • Hodnocení plnění ADZ VŠTE (MŠMT ČR). • Hodnocení Senátem školy, projednávání v AR a Správní radě. • Vnitřní kontrolní systém školy. • Porady vedení VŠTE a pravidelné hodnocení plnění úkolů. 10 2.2 Příprava nových studijních programů/oborů s ohledem na profil školy Cíl Sjednocení získaných kompetencí absolventů jednotlivých programů VŠTE s Národním kvalifikačním rámcem a akreditace studijních programů v souladu s polytechnickým zaměřením školy. Výchozí stav Systém akreditací v České republice klade velmi výrazně akcent na expertní posouzení žádostí. Přitom nejsou stanoveny exaktně jednotlivé podmínky udělení akreditací. Národní kvalifikační rámec by měl tuto situaci vyřešit. Měl by stanovit velmi precizně kompetence absolventů v určitém oboru. To chápeme jako významný krok ke stanovení pravidel akreditace a zároveň k určitému sjednocení příbuzných oborů a zkvalitnění procesu výuky. Jednoznačně tak budou nastaveny konkrétní kompetence a nástroje a aktivity, které vedou k jejich dosažení. Implementaci Národního kvalifikačního rámce považujeme za cestu, jak zkvalitnit výuku a zároveň ji učinit více transparentní a objektivní na úrovni školy. VŠTE musí rozšířit nabídku oborů, aby pokryla jednak zájem potencionálních studentů a jednak požadavky podnikové praxe. • Akreditovat obory v souladu s poptávkou regionu. • Při akreditacích nových studijních programů a reakreditacích stávajících programů důsledně dbát na odlišení bakalářských oborů od ostatních stupňů vzdělání. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Předložit a získat nové akreditace zejména pro technické obory a zavést u stávajících ekonomický oborů jejich rozšíření formou modulárního zpracování. • Zajistit kvalitní materiální a technické zázemí pro výukový proces. • Zkvalitnit proces osobního hodnocení plánů rozvoje pracovníků s důrazem na růst jejich odbornosti a pedagogických dovedností. • Zkvalitnit systém odborných praxí a jejich hodnocení. • Postupně zavádět moderní formy výuky jako je např. projektově orientovaná výuka nebo e-learning. • Rozšiřovat u studijních oborů kombinovanou formu studia. • Vytvořit a uplatňovat systém podpory pro talentované nebo hendikepované studenty. 11 Výstupy • Počet nově akreditovaných oborů s implementovanými deskriptory Q-RAM. • Počet podaných žádostí a realizovaných projektů. • Počet modifikovaných interních předpisů. Předpokládané zdroje • Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy pro rok 2011. • Fond rozvoje vysokých škol. • Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen „OP VK“), další výzvy v oblasti podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání, 2.3 Lidské zdroje pro výzkum, 2.4 Partnerství a sítě. • Operační program Výzkum a vývoj pro inovace (dále jen „OP VaVpI“). • Operační program Přeshraniční spolupráce Česká republika - Rakousko (dále jen „OP Přeshraniční spolupráce ČR - Rakousko“). • Řešené, resp. realizované projekty. Kontrola plnění cílů • Vyhodnocení rozvojových projektů MŠMT, projektů FRVŠ a dalších projektů a grantů dle platných metodik pro jejich hodnocení (monitorovací zprávy). • Hodnocení plnění všech strategických, koncepčních dokumentů ve všech základních oblastech školy řídícími a kontrolním orgánem školy (Hodnocení Senátem školy, projednávání v AR a Správní radě). • Dosahovaná efektivnost hospodaření s finančními prostředky školy. • Plnění záměrů v oblasti investiční výstavby a modernizace IT. • Vnitřní kontrolní systém školy, Interní předpisy VŠTE (např. k přípravě akreditací nových studijních programů). • Porady vedení VŠTE a pravidelné hodnocení plnění úkolů. 12 2.3 Implementace moderních forem a metod studia Cíl Zavádění moderních metod do výuky stávajících i nově akreditovaných programů a předmětů s důrazem na finanční a věcnou efektivnost výukového procesu. Výchozí stav VŠTE se ve svém počátku uchýlila k tradičním formám výuky. Je však zřejmé, že s ohledem na požadovanou efektivnost a směr vývoje školy jsou tradiční formy výuky nedostatečné. Je důležité připravit absolventy pro praxi a tudíž i svázat výuku těsněji s podnikovou praxí. Je nutné doplnit výuku o projekty z praxe, umožnit další formy výuky – využít výhody multimédií a cílit na další segmenty studentů (např. směrem k odložené poptávce po vzdělání). Charakteristika cílů pro rok 2011 • Realizace projektové výuky (učit studenty prostřednictvím řešení konkrétních projektů z praxe na základě předem vymezených odborných a praktických kompetencí). • Příprava a realizace na on-line výuku. • Příprava a realizace e-learningových kurzů. • Zajišťování technického zázemí pro moderní formy výuky. • Akreditace veškerých vyučovaných programů v kombinované formě. Výstupy • Implementace moderních forem výuky do stávajících akreditovaných studijních programů/oborů. • Uplatnění moderní formy výuky přednostně u profilových předmětů. • Uplatnění projektové výuky u studijního programu Strojírenství. • Rozšíření kapacitních možností pro moderní formy výuky. • Zpracování e-learningových studijních opor pro kombinovanou formu studia (ekonomické i technické obory) a jejich uplatňování ve výuce. • Příprava podkladových materiálů včetně personálního zabezpečení a vypracování studijních opor k akreditaci oborů Logistika, Informatika v podnikové praxi, Internetové podnikání, Podniková personalistika a Doprava a infrasítě převážně v kombinované formě studia. 13 Předpokládané zdroje • Realizace projektů Operačního programu vzdělání pro konkurenceschopnost – oblast podpory 2.2 (Vysokoškolské vzdělávání), 2.3 (Lidské zdroje pro výzkum) a 2.4 (Partnerství a sítě). • Realizace decentralizovaných rozvojových projektů MŠMT a jejich aplikace na VŠTE (např. Zpřístupnění informačních zdrojů pomocí bezdrátových datových sítí). • Realizace projektů z Fondu rozvoje vysokých škol (Inovace a rozvoj laboratoří, ateliérů a pracovišť pro praktickou výuku a informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání, Inovace studijních předmětů). • Operační program Přeshraniční spolupráce Rakousko-Česká republika (např. realizace projektu Energetické zážitkové výstavy či projektu BASIMET – sjednocení požadavků na technické absolventy v příhraničních regionech). • Operační program Výzkum a vývoj pro inovace, Prioritní osa 4 Rozšíření infrastruktury pro výuku na vysokých školách spojenou s výzkumem. • Interní zdroje VŠTE. Kontrola plnění cílů • Počet akreditací zahrnujících moderní formy výuky. • Počet předmětů využívajících moderní formy výuky. • Počet podaných žádostí a realizovaných projektů cílících na nové formy a metody výuky. • Kapacity zajištěné pro moderní formy výuky. 2.4 Monitoring poptávky a zaměstnanosti absolventů školy, systematické zvyšování jejich odborných a praktických kompetencí Cíl Zvýšení hodnoty absolventů na trhu práce a zároveň motivace absolventů, aby po skončení bakalářského stupně vzdělání odcházeli ze vzdělávacího procesu do praxe. Výchozí stav VŠTE vznikla jako polytechnická škola, která by měla uspokojit poptávku po specializovaných technikách a ekonomech v Jihočeském regionu. V současné době se většina vysokých škol zabývá pouze samotným výukovým procesem a až poté řeší uplatnění absolventa v praxi. Cílem VŠTE je „produkovat“ absolventy pro praxi nikoliv pro pracovní úřady. Proto se musí výukový proces svázat s praxí a customizovat jej dle požadavků 14 budoucích zaměstnavatelů. • Akreditování nových studijních programů a reakreditace stávajících studijních programů vždy ve spolupráci s odborníky z praxe. • V rámci každé akreditace profesně orientovaného programu integrovat vysoký podíl praxe. • Integrace projektů podniků z praxe v rámci podávaných projektů za VŠTE nebo užití projektů s praktickým využitím. • Tvorba a upevňování vazeb na potenciální zaměstnavatele absolventů. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Pravidelně realizovat a hodnotit monitorig uplatnitelnosti absolventů školy. • Přizpůsobit nabídku studijních programů/oborů potřebám regionu jižní Čechy. • Rozšiřovat spolupráci s uživatelskou praxí formou odborných praxí, stáží akademických pracovníků na vybraném souboru podniků. • Ve spolupráci se zástupci odborné praxe a dalších odborných regionálních partnerů v souladu s veřejnou poptávkou vypracovat soubor odborných a praktických kompetencí pro jednotlivé studijní programy/obory jako základ pro přípravu nových k akreditaci. Výstupy • Výstupy z monitorovacích zpráv. • Nové studijní programy/obory. • Soubor kompetenčních požadavků na absolventy školy (odborných a praktických). • Počet programů a oborů akreditovaných spolu s odborníky z praxe. • Počet programů a oborů akreditovaných s nejméně jednosemestrální praxí v podnikové sféře. • Počet projektů zaměřených na zkvalitnění praxí. • Počet workshopů uspořádaných s podniky na téma uplatnění absolventů a studentů v podnikové sféře. 15 Předpokládané zdroje • Realizace projektů Operačního programu vzdělání pro konkurenceschopnost (oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání a 2.4 Partnerství a sítě). • OP Přeshraniční spolupráce ČR - Rakousko. • Dotační tituly Jihočeského kraje. • Vlastní zdroje VŠTE. • Interní normy (např. směrnice o přípravě akreditačních žádostí, předpisy k realizaci praxí). Kontrola plnění cílů • Výroční zprávy. • Hodnocení plnění ADZ VŠTE (MŠMT ČR). • Hodnocení Senátem školy, projednávání v AR a Správní radě. • Vnitřní kontrolní systém školy. • Porady vedení VŠTE a pravidelné hodnocení plnění úkolů. 2.5 Zkvalitnění výzkumné, vývojové a tvůrčí činnosti Cíl Výchova a motivace pracovníků k realizaci tvůrčích aktivit s cílem zkvalitnění výukového procesu na VŠTE. Výchozí stav V současné době nemá VŠTE kvalitní a odpovídající výzkumné a vývojové kapacity, a to jak v ekonomickém, tak i v technickém studijním programu. Ze strategických důvodů se v první etapě výstavby vedení školy rozhodlo o přednostním zabezpečení oblasti pedagogické s tím, že v navazující etapě bude zvýšená pozornost věnována i tvůrčím aktivitám akademických pracovníků ve vazbě na podporu zabezpečení kvalitní výuky profesně orientovaných bakalářů. V současné době vstoupilo více jak 10 mladých akademických pracovníků do doktorských studijních programů, v minulém období toto studium ukončilo 6 pracovníků. Toto je potenciální základna pro kvalitativní rozvoj tvůrčích aktivit, navíc se podařilo získat pro oba studijní programy nové docenty a profesory, kteří musí sehrát rozhodující úlohu při kultivaci tvůrčího prostředí na VŠTE. Od roku 2008 je na škole uplatňován systém kontroly a hodnocení tvůrčích aktivit jednotlivých kateder a jednotlivců, v roce 2010 byl inovován, podpořen motivačním systémem a jeho výsledkem je získání více jak 100 bodů v registraci RIV oproti nulové hodnotě v roce 2009. Na škole je ustavena Interní grantová agentura, pravidelně každoročně vyhlašuje IG pro příslušný rok a prostřednictvím oponentního řízení 16 vyhodnocuje jejich splnění, a to za účasti zástupců uživatelské praxe. Na škole při katedrách působí i pomocné vědecké síly, jejich náplň a činnost je pravidelně hodnocena a ročně se koná školské kolo Studentské odborné činnosti, kdy vítězové jednotlivých kategorií získali ocenění i na zahraniční vysoké škole. Za pozitivní lze hodnotit skutečnost, že školní časopis Littera Scripta byl Radou pro VVTČ při vládě ČR akreditován do souboru recenzovaných časopisů, což vytváří další předpoklad pro zvýšení publikačních aktivit u našich akademických pracovníků. Uzavřeny jsou i dílčí smlouvy o spolupráci s vysokými školami a výzkumnými institucemi, tato spolupráce nemá potřebný systém a odpovídající personální zabezpečení a má spíše charakter individuální účasti v jednotlivých výzkumných projektech a grantech. V oblasti projekčních prací lze vyslovit uspokojení pouze se zapojením do přípravy projektů, z pohledu projektů přijatých je situace opačná. Za negativní stav je potřebné považovat nerovnoměrné zapojení akademických pracovníků do těchto aktivit. V minulém období škola pořádala či byla spolupořadatelem 5 konferencí, z nichž byly 3 s mezinárodní účastí. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Vhodné akademické prostředí s odpovídajícím materiálně technickým zázemím a informačními technologiemi k realizaci tvůrčích aktivit (dobudování knihovny s odpovídajícím fondem, zavedení rešeršní činnosti, zavedení meziknihovních výpůjček, dobudování Copy centra, instalace nových informačních technologií). • Nastavení dělby práce na úrovni školy jako celku i jednotlivých kateder, která by stimulovala pracovníky VŠTE k tvůrčím aktivitám. • Zajištění většího podílu zapojení akademických pracovníků do národních výzkumných aktivit s možností napojení i do mezinárodních programů a projektů s cílem zvýšit počet tvůrčích aktivit registrovaných v systému RIV. • Pravidelné hodnocení (k 31. 3. za příslušný rok) úrovně tvůrčích aktivit za jednotlivé katedry a jednotlivce a výsledky vázat na motivační systém školy a promítnout do kariérových plánů rozvoje pracovníků. • Zavedení inovovaného vnitřního motivačního systému na podporu studia mladých akademických pracovníků v doktorských studijních programech. • Zahájení přípravy pro ustavení projektového a inovačního centra při VŠTE. • Ochrana autorských práv prostřednictvím uplatnění plagiátorského programu v rámci publikačních aktivit na VŠTE (studenti a akademičtí pracovníci). • Zabezpečit realizace programu vzdělávání akademických pracovníků v oblasti tvůrčích aktivit. • Rozvoj poradenské, expertizní a posudkové činnosti. • Kultivovat odbornou úroveň recenzovaného vědeckého časopisu „LITTERA SCRIPTA“. 17 Výstupy • Dobudování a inovace koncepce vědecké knihovny a studovny školy včetně Copy centra. • Zajištění chodu Interní grantové agentury. • Příprava, podávání a řešení projektů ze strukturálních fondů (Operační programy). • Zapojení do řešení projektů FRVŠ. • Zapojení do řešení v rámci GAČRu. • Zpracování a řešení rozvojových projektů MŠMT ČR. • Zapojení do projektů a grantů vyhlašovaných Jihočeským krajem. • Uzavření dohod o spolupráci v oblasti tvůrčích aktivit s vysokými školami a výzkumnými organizacemi. • Rozvoj poradenské, expertizní a posudkové činnosti. • Kultivace odborné úrovně recenzovaného vědeckého časopisu „LITTERA SCRIPTA“. • Rozvoj programu v oblasti ochrany duševního vlastnictví včetně poradenské činnosti. • Pořádání vlastní konferencí a katedrových seminářů. • Zkvalitnění práce pomocných vědeckých sil na katedrách školy. • Zvýšení účasti na školském kole Studentské odborné činnosti a nejlepší práce prezentovat v zahraničí. • Zabezpečení realizace programu vzdělávání akademických pracovníků v oblasti tvůrčích aktivit. Předpokládané zdroje • Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy na rok 2011. • Realizace projektů v Operačním programu Vzdělání pro konkurenceschopnost (oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání a 2.4 Partnerství a sítě). • Operační program Přeshraniční spolupráce Rakousko-Česká republika – realizace společných projektů s rakouskými vysokými školami a dalšími partnery. • Realizace projektů z grantů Technologické agentury ČR. • Vlastní zdroje zejména prostřednictvím IGA VŠTE. • Inovace směrnic: o pro hodnocení akademických pracovníků, o pro tvorbu a vydávání publikačních aktivit, o pro hodnocení kateder. • Inovace opatření rektora: o k ochraně duševního vlastnictví, o na podporu motivace mladých akademických pracovníků ke studiu v DSP a k jejich stabilizaci na VŠTE. 18 Kontrola plnění cílů • Stanovení podílu tvůrčích aktivit pro každého pracovníka a za katedru jako celek. • Počet přijatých, řešených a obhájených projektů grantů a tematických úkolů. • Počet zapojených akademických pracovníků do řešení výzkumných úkolů na VŠTE a v cizích organizacích a počet úkolů obhájených v oponentním řízení. • Finanční přínosy vyplývající z řešených projektů grantů a tematických úkolů. • Finanční přínosy z poradenské, expertizní a posudkové činnosti. • Počet přihlášených a přiznaných patentů, vynálezů a užitných a průmyslových vzorů. • Počet registrovaných bodů v systému RIV. • Počet realizovaných konferencí a seminářů. • Počat aktivně zapojených studentů do školského kola SVOČ. • Počet nových a modifikovaných vnitřních norem. • Požadavky na publikování ve školském časopisu z cizích organizací. • Výše finančního obratu u doplňkových služeb knihovny a Copy centra při knihovně VŠTE. 2.6 Zpracování, zavedení a kontrola systému rozvoje lidských zdrojů v oblasti vzdělávání a tvůrčí činnosti. Cíl Zavedení systému pravidelného hodnocení pracovníků v oblasti vzdělávání a tvůrčích aktivit. Výchozí stav Od roku 2008 je zaveden systém hodnocení akademický pracovníků jak v oblasti vzdělávací, tak i na úseku tvůrčích aktivit. V roce 2010 byl tento systém inovován v návaznosti na zavedení registrace v systému RIV. Zatím byla pozornost věnována rozvoji lidských zdrojů v oblasti vzdělávací, od roku 2010 i na oblast tvůrčích aktivit. Je připravena koncepce systematické podpory pro přípravu lidských zdrojů pro výzkum a vývoj a tvůrčí činnost, a to především u perspektivních akademických pracovníků. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Nastavení a do praxe zavedení vnitřního motivačního systému pro aktivní zapojení většiny akademických pracovníků do oblasti tvůrčí činnosti v návaznosti na aktivity pedagogické. • Promítnutí výsledků hodnocení akademických pracovníků do jejich osobního ohodnocení a kariérových plánů rozvoje. 19 • Zpracování ročních přehledů o publikačních aktivitách jednotlivých akademických pracovníků a tyto zveřejňovat na internetových stránkách školy. Výstupy • Inovované směrnice pro oblast hodnocení tvůrčích aktivit akademických pracovníků. • Nastavení motivačního systému a jeho implementace do systému odměňování pracovníků školy. • Počet registrovaných aktivit v systému RIV a dosažené body v roce 2011. • Věková a kvalifikační struktura akademických pracovníků. Předpokládané zdroje • Vnitřní směrnice pro hodnocení akademických pracovníků. • Vnitřní směrnice pro tvorbu a vydávání publikačních aktivit. • Vnitřní směrnice pro hodnocení kateder. • Vnitřní opatření rektora k ochraně duševního vlastnictví. • Vnitřní opatření rektora na podporu motivace mladých akademických pracovníků ke studiu v DSP a k jejich stabilizaci na VŠTE. • Vlastní zdroje VŠPJ. • Grantová agentura ČR, Technologická agentura ČR. • OP VK, 2.3 Lidské zdroje pro výzkum a vývoj. Kontrola plnění cílů • Pravidelné hodnocení osobních plánů rozvoje a kontrola plnění přijatých aktivit. • Výsledky oponentních jednání u řešených výzkumných úkolů a výzkumných grantů a projektů. • Postup dle nastavených kontrolních mechanismů stanovených poskytovatelem. • Kontrola plnění vnitřních směrnic pro hodnocení tvůrčích aktivit na VŠTE. 2.7 Zavedení systému vnitřního hodnocení kvality VŠTE, kontrolní a auditorské činnosti Cíl Tvorba systému řízení založeného na excelenci, automatizaci procesů a odpovědnosti. 20 Výchozí stav VŠTE vznikla zákonem z roku 2006. Existuje tak dosud v určitém provizoriu. Vyřešila základní normy a pravidla svého fungování. Snaží se stabilizovat svou činnost. Důležité však je, aby systém řízení byl efektivní, objektivní a transparentní. Systém EFQM má takovému stavu napomoci. Krom toho se jedná o způsob řízení kvality, který je přijímán zahraničními vysokými školami. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Aplikace systému řízení kvality EFQM. • Pravidelný monitoring systému řízení a odstraňování slabých míst. • Zavedení systematické kontrolní a auditorské činnosti do všech procesů probíhající v základních oblastech činnosti školy. Výstupy • Sebehodnotící zpráva. • Podklady pro účast v soutěži Národní cena kvality. • Počet inovovaných či nových vnitřních norem a vnitřních směrnic a opatření. Veškeré kvantifikovatelné výstupy budou na VŠTE podléhat monitoringu dle směrnice o monitoringu plnění strategických cílů VŠTE (dvakrát ročně). Kontrolu bude provádět prorektor pro strategii a rozvoj. Předpokládané zdroje • Realizace decentralizovaných rozvojových projektů MŠMT ČR pro rok 2011 a jejich aplikace na VŠTE (např. Zavádění modelu excelence EFQM - řízení v podmínkách VŠTE II). • Interní normy VŠTE. Kontrola plnění cílů • Počet uplatněných doporučení a připomínek vyplývajících z průběžné kontrolní a auditorské činnosti. • Dosažený stupeň excelence v řízení procesů v souladu s požadavky modele EFQM. • Kvalita vnitřního života a správy školy v souladu s danými vnitřními normami a opatřeními. 21 3 OTEVŘENOST 3.1 Podpora mobility studentů, akademických a ostatních pracovníků VŠTE Cíl Zkvalitňovat mobilitu studentů i akademických pracovníků v rámci evropského prostoru i mimo něj, včetně zkvalitnění spolupráce v oblasti společných studijních programů a tvůrčích aktivit. Zapojení do mezinárodních aktivit je pro VŠTE jednou ze strategických priorit, která umožňuje přípravu studentů a absolventů pro evropský trh práce a současně poskytuje trvalé podněty pro integraci nových vzdělávacích trendů z hlediska obsahu, nových forem a výukových metod. Dále také trvalejší partnerství umožňující spolupráci při tvorbě a poskytování společných studijních programů, výměně a přenosu zkušeností a spolupráci v oblasti výzkumné a tvůrčí činnosti. Proto bychom chtěli i nadále rozvíjet naši spolupráci s dalšími institucemi v zahraničí včetně mobilit ve Švýcarsku. Výchozí stav a) Mobility akademických pracovníků a pracovníků ve výzkumu a vývoji Cílem mobilit akademických pracovníků je přenos zahraničních zkušeností, rozvoj jazykových dovedností, osobnostní kariérní růst a rozvoj publikační a tvůrčí činnosti. Volba partnerských institucí je zaměřena na profesně orientované vysoké školy a firmy s obdobnou profesní orientací. Strategickým cílem je umožnit mobilitu pro každého pracovníka – předpokladem jsou jeho jazykové a odborné schopnosti. Akademický rok Počet výjezdů AP Státy Počet přijatých AP Státy 2006/7 0 - 0 - 2007/8 19 AT, LT, BE, NL, IRL, UK, F, PT 8 UK, AT, NO, NL 2008/9 7 IRL, PT, AT, UK, SP 0 - 2009/10 13 PT, F, BE, FI, NL, LT, AT 8 BE, NL, LV, PT, AT 22 b) Mobility studentů Základem studentské mobility jsou jednosemestrální studijní pobyty a jednosemestrální pracovní stáže (dlouhodobé praxe) v souladu s doporučeným studijním plánem. Cílem je studium v cizím jazyce s plným akademickým uznáním studovaných modulů na VŠTE, rozvoj jazykových a sociálních kompetencí, poznání jiné země EU a rozvoj osobnostní adaptace studenta. U dlouhodobé praxe pak jde o poznání pracovního prostředí a požadavků na profesní znalosti a dovednosti v jiné zemi, seznámení se s interkulturními rozdíly a nároky na zaměstnance včetně zapojení do práce v multikulturních týmech. Vedle dlouhodobých pobytů jsou organizovány krátkodobé projektové aktivity (International Business Weeks) na partnerských školách nebo na VŠTE (probíhající v cizím jazyce, převážně angličtině). Strategickým cílem je zapojení každého studenta do některé z nabízených forem zahraničních aktivit. Akademický rok Počet výjezdů Erasmus Státy Počet výjezdů IBW Státy 2006/7 0 - 0 - 2007/8 4 BE, UK 12 BE, NL, FR 2008/9 3 IRL, PT 0 - 2009/10 5 PT, UK, NL 17 26 PT, BE, FR, NL, FIN, PL, LV VŠTE (IBW domácí) • Mobilita studentů: V roce 2009/2010 vycestovalo do zahraničí 5 studentů za účelem studijního pobytu. • Mobility akademických pracovníků: v roce 2009/2010 vycestovalo do zahraničí 15 akademických pracovníků za´účelem školení a výukových pobytů. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Uzavření bilaterálních smluv s dalšími zahraničními institucemi včetně Švýcarska a mimoevropských zemí. • Rozšíření počtu mobilit studentů, akademických a ostatních pracovníků. Výstupy • Zvýšení nabídky mobilit pro studenty a akademické pracovníky s podporou diverzifikovaných finančních zdrojů. • Rozšíření smluvních vztahů o další partnerské organizace s komparativními studijními 23 programy, resp. obory. • Využití mobilit u akademických pracovníků k rozvoji tvůrčích aktivit zejména v oblasti řešení společných projektů a výzkumných úkolů. • Transfer zkušeností od zahraničních partnerů do vnitřních podmínek školy z oblasti vzdělávací i tvůrčích aktivit. Předpokládané zdroje • Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy pro rok 2011. • Dotační tituly Jihočeského kraje. • Vlastní zdroje VŠTE. Kontrola plnění cílů • Vyhodnocení rozvojových projektů, realizovaných v roce 2011. • Pravidelné roční hodnocení osobních plánů rozvoje akademických pracovníků. • Hodnocení kvality absolvovaných studentských mobilit. 3.2 Rozvoj spolupráce s uživatelskou sférou v oblasti transferu inovací a nových poznatků Cíl Zpřesnit profil absolventa u všech studijních programů VŠTE v souladu s požadavky uživatelské praxe. Z profilu absolventa studijního programu Ekonomika a management a Stavitelství je vydefinována systematická příprava pro výkon v profesních organizacích v malých, středních a velkých podnicích, finančních institucích, v rozpočtových organizacích, v příspěvkových organizacích, účetních, daňových, obchodních a stavebních firmách, ve veřejnoprávních organizacích, v subjektech zabývajících se územním a regionálním rozvojem, částečně i problematikou ochrany a tvorby životního prostředí. Výchozí stav VŠTE má zpracovanou koncepci odborných krátkodobých a dlouhodobých praxí studentů. Tato koncepce je podložena kooperací s řadou organizací z regionu i mimo něj. Součástí této spolupráce je i zapojení odborníků z praxe do vzdělávacího procesu. Charakteristika cílů pro rok 2011 Důležitým úkolem VŠTE pro rok 2010/11 je zajištění průběhu krátkodobých a dlouhodobých odborných praxí studentů a jejich kvality, a to ve spolupráci s podnikatelským i veřejným sektorem. Žádoucí bude propojení této priority s prioritou předchozí, tj. využít odborných 24 praxí při řešení konkrétních odborných záměrů v těchto subjektech pro zvýšení konkurenceschopnosti a uplatnitelnosti na trhu práce. Důležitou součástí této koncepce je i využití mezinárodních kontaktů. Je třeba podporovat a rozvíjet možnost účastnit se praxí v zahraničních organizacích a firmách. Předpokládané zdroje • Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy na rok 2011. • OP VK, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání, 2.3 Lidské zdroje pro výzkum a vývoj, 2.4 Partnerství a sítě. • Grantová agentura ČR, Technologická agentura ČR. • Kooperace: Svaz průmyslu a obchodu, Hospodářská komora, Komora architektů a inženýrů, Asociace českých zinkoven. • Vlastní zdroje VŠTE, sponzoring. Výstupy • Uzavřené dohody o spolupráci v rámci plánovaného ustavení projekčního a inovačního centra. • Rozšíření nabídky pro kvalitní praxi a stáže studentů v podnikové sféře. • Účast zástupců uživatelské praxe v řídících orgánech a odborných komisích školy. • Společná příprava i oponentura připravovaných akreditačních materiálů mezi školou a zástupci podnikové sféry. • Participace zástupců praxe na výuce odborných předmětů. Kontrola plnění cílů • Koordinátoři praxí, zajišťující nabídku a odsouhlasují studentům výběr pracovního místa pro vykonání praxe, kontrolují výstupy z praxí a efektivitu jednotlivých činností (seznam odevzdávaných dokumentů – viz webové stránky školy). Zároveň rozšiřují a aktualizují databázi nabídek pracovních míst na praxe. • Vyhodnocení rozvojových projektů, realizovaných v roce 2011 dle podmínek MŠMT. • Vytvoření a postupné zavádění systému pravidelného vyhodnocování kvality praxí bude zapracováno do vnitřních směrnic vysoké školy. 25 3.3 Aktivizace Centra celoživotního vzdělávání v rámci Jihočeského kraje Cíl Stabilizovat stávající aktivity centra celoživotního vzdělávání, zabezpečit jeho aktivizaci v rámci Jihočeského regionu o nové aktivity vycházející z jeho potřeb. Prioritou Centra celoživotního vzdělávání je v krátkodobém časovém horizontu rozšířit stávající nabídku vzdělávacích programů a stát se profesně-poradenským centrem poskytujícím kompletní a flexibilní služby v oblasti celoživotního vzdělávání s důrazem na potřeby regionu. Je nezbytné rozšířit působnost CCV na celý region Jihočeského kraje a připravit vzdělávací programy, které budou určeny nejen studentům, absolventům a veřejnosti, ale též podnikům a institucím. Výchozí stav V roce 2010 byl pro studenty VŠTE Centrem celoživotního vzdělávání uspořádán kurz „Doučování z matematiky“ pro studenty 1. semestru oboru Ekonomika podniku v kombinované formě a „Přípravný kurz matematiky a fyziky“ pro nově přijaté studenty. V letním semestru 2009/2010 bylo zahájeno placené studium 1. semestru v akreditovaném studijním programu Ekonomika a management, obor Ekonomika podniku v kombinované formě. Pro zimní semestr 2010/2011 bylo vyhlášeno přijímací řízení k placenému studiu pro studijní programy Ekonomika a management, obor Ekonomika podniku a Stavitelství, obor Stavební management v kombinované formě. Pro nízký počet přihlášených účastníků však studium nebylo realizováno. Pro studenty VŠTE byly vypsány a realizovány kurzy samostatných akreditovaných předmětů dle § 60 zákona o vysokých školách. Ve spolupráci s irskou školou Institute of Technology Sligo byl od roku 2007 uskutečňován bakalářský studijní program Bachelor of Business Studies. Jedná se o čtyřletý studijní program vyučovaný v českém jazyce, který je rozdělen na 2 části. První část představuje studium na VOŠ ekonomického zaměření (řádně ukončený 3. ročník) a druhá část roční kombinované studium na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Účastníci studijního programu jsou registrováni jako studenti irské vysoké školy na základě uhrazení registračního poplatku. Absolventi získávají irský vysokoškolský diplom. Program již nebude na VŠTE uskutečňován. Pro akademické pracovníky a zaměstnance VŠTE jsou pravidelně pořádány jazykové kurzy. Byly realizovány kurzy angličtiny na úrovni začátečník, mírně pokročilý, pokročilý. Dále pak kurz němčiny na úrovni mírně pokročilý a kurz španělštiny pro začátečníky. 26 Jsou akreditovány kurzy „Doplňující pedagogické studium pro učitele praktického vyučování a odborného výcviku“ a „Doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů. Výuka bude zahájena na konci měsíce listopadu 2010. VŠTE je od roku 2009 akreditovaným zkušebním centrem pro získání certifikátu EBCL. Doposud se však žádné zkoušky ani přípravné kurzy neuskutečnily. V současné době probíhá jednání se spol. EuroProfis ohledně uzavřené Smlouvy o spolupráci a Licenční smlouvě. Akreditován byl rekvalifikační kurz pro strážníky obecní policie. Z provedené analýzy současného stavu aktivit Centra celoživotního vzdělávání vyplývá, že nabídka vzdělávacích programů není dostatečná a neuspokojuje potřeby regionu, neboť se zaměřuje zejm. na přípravu studentů VŠTE ke studiu, doučování v problémových předmětech v průběhu studia, na kurzy akreditovaných předmětů dle § 60 zákona o vysokých školách a na studium bakalářských studijních programů v kombinované formě. Proto je třeba bezodkladně upravit a zejm. rozšířit nabídku vzdělávacích programů pro veřejnost, podniky a instituce, která v současné době v nabídce CCV chybí. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Ve spolupráci s úřady práce specifikovat potřeby regionu a připravit k akreditaci potřebné rekvalifikační kurzy. • Připravit a aktivně nabízet veřejnosti, podnikům a institucím profesně zaměřené a krátkodobé kurzy celoživotního vzdělávání, a to zejm.: o tematické kurzy, o odborná soustředění, o semináře na klíč, o rozšiřující/doplňující studium na míru pro instituce, o rozšiřující/doplňující studium na míru pro podniky, o vypsat a aktivně nabízet akreditované kurzy „Doplňující pedagogické studium pro učitele praktického vyučování a odborného výcviku“ a „Doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů. • Dokončit přípravu a aktivně nabízet veřejnosti, podnikům a institucím kurzy „Ochrana duševního vlastnictví, Nové poznatky v oblasti řízení lidských zdrojů v podnikatelské sféře, Prohloubení manažerských dovedností a Logistika v praxi“. • Připravit individuální projekty pro podniky v regionu na základě zjištěné poptávky. • Nadále nabízet úspěšné vzdělávací programy pro veřejnost, studenty VŠTE, akademické pracovníky a zaměstnance VŠTE. • Rozšiřovat nabídku akreditovaných studijních programů. • Sledovat globální granty v oblasti podpory 3.2. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Jihočeském kraji a zvýšit aktivitu v oblasti podávání 27 grantových přihlášek. • Sledovat aktivity týkající se projektu PIVO (Podpora individuálního vzdělávání občanů) a dalších individuálních národních projektů, jejichž příjemcem je MŠMT. • Posilovat povědomí o aktivitách CCV a napomáhat zlepšení celkové image VŠTE ve spolupráci s marketingovým oddělením VŠTE. Výstupy • Počet udělených akreditací. • Počet připravených vzdělávacích programů. • Počet realizovaných vzdělávacích programů. • Počet vydaných osvědčení o absolvování kurzu. • Počet rozhodnutí o uznání akreditovaného předmětu absolvovaného v rámci CCV do řádného studia dle § 60 zákona o vysokých školách. • Vyčíslený zisk z realizace vzdělávacích programů. Předpokládané zdroje • Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy pro rok 2011. • OP VK, oblast podpory 1.3 a 3.2, Operační program lidské zdroje a zaměstnanost (dále jen „OP LZZ“). • Dotační tituly Jihočeského kraje. • Vlastní zdroje VŠTE. Kontrola plnění cílů • Čtvrtletní reporty o činnosti CCV. • Pololetní zprávy o činnosti CCV. • Závěrečná zpráva o činnosti CCV. 3.4 Postupné zavádění systému poradenských služeb pro studenty na VŠTE Cíl Zkvalitnit poskytované poradenské služby studentům v kontaktním centru VŠTE v ČB a rozšířit jeho působnost na všechny formy studia. Cílem poradenských služeb je poskytovat jednotlivým studentům informace týkající se jak pedagogicko-psychologických problémů, tak i problémů, které jsou spojeny s profesní orientací. 28 Výchozí stav Na VŠTE je zřízena profesní poradenská služba, která je zajišťována jednotlivými garanty z praxe. Ti mají v rámci svého úvazku vypsané speciální konzultační hodiny, které věnují této profesně orientované problematice. Zároveň funguje na škole i pedagog, který v rámci své výuky poskytuje v případě potřeby psychologickou pomoc potřebným studentům, která se týká pedagogické, psychologické a sociální problematiky. Vlastní odborníci z řad akademických pracovníků, kteří úzce spolupracují s aplikační sférou a mohou tudíž pomoci studentům v otázkách spjatých s praxí. Pedagog, psycholog a sociolog se rekrutující z řad akademických pracovníků. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Zkvalitnění chodu stávajícího „Pedagogicko-psychologického centra pro studenty“. Výstupy • Spokojení a psychicky vyrovnaní studenti a absolventi, kteří nacházejí adekvátní pracovní místa v praktickém životě. Předpokládané zdroje • Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy pro rok 2011. • OP VK, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání. • Vlastní zdroje VŠTE Kontrola plnění cílů • Garanti praxí spadají pod kontrolu jednotlivých garantů oborů; metodicky pod prorektora pro studium a pedagogickou činnost. • Vyhodnocení rozvojových projektů realizovaných v roce 2011. • Vedení VŠTE bude v pravidelných intervalech hodnotit uplatnitelnosti absolventů v praxi a jejich úspěšnost v dalším studiu. 3.5 Zkvalitnění propagace a marketingové činnosti VŠTE Cíl Zpracovat a realizovat strategii propagace VŠTE v ČB v rámci Jihočeského regionu i mimo něj, s cílem posílit stávající pozici v rámci systému terciárního vzdělávání ČR. • Vytvoření silného povědomí u veřejnosti, že VŠTE je veřejnou vysokou školou. • Pozvednout devizu školy, kterou je profesně orientované studium, a to je podporováno spoluprácí školy s firmami. 29 Výchozí stav • Fungující moderní marketing pomocí sociálních sítí a internetu oslovující především potenciální uchazeče z řad středoškoláků. • Vytvořená nová interaktivní webová prezentace. • Pravidelná správa webových stránek. • Spolupráce s rozhlasovými, televizními a tištěnými médii regionálního a státního významu. • Navázaná spolupráce s vybraným souborem firem, který představuje podporu a propagaci školy. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Získání mediálního partnera školy. • Propagace internetových stránek školy. • Rozvoj účtů na sociálních sítích. • Vydávání tiskových zpráv. • Psaní článků určených pro sdělovací prostředky. • Uskutečnění reportáží ze života školy. • Exhibice na výstavách o vzdělání. • Prohloubení spolupráce se sekundárním sektorem. • Prohloubení spolupráce se soukromým sektorem. Výstupy • Návštěvnost internetových stránek a četnost prohlížení jednotlivých aktualit. • Počet návštěvníků a uživatelů zajímajících se o účty sociálních sítí VŠTE. • Počet vydaných zpráv. • Počet vytištěných článků. • Počet reportáží. • Účast na výstavách a jejich vyhodnocení pořadatelem. • Počet navázaných kontaktů se sekundárním sektorem. • Počet navázaných kontaktů se soukromým sektorem. Předpokládané zdroje • Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy pro rok 2011. • OP VK, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání, 2.4 Partnerství a sítě, OP VK, 4.2. • Individuální projekt národní Podpora technických a přírodovědných oborů. • Vlastní zdroje marketingového oddělení a VŠTE. 30 Kontrola plnění cílů • Měsíční zprávy o činnosti marketingového oddělení. • Pravidelná kontrola ze strany vedení VŠTE. • Kontrola v rámci monitoringu plnění strategie VŠTE. • Systematický monitoring sdělovacích prostředků ve věci VŠTE. 31 4 FINANCOVÁNÍ A ROZVOJ MATERIÁLNĚ TECHNICKÉ ZÁKLADNY A INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ 4.1 Rozvoj a inovace materiálně technické základny Cíl Zpracovat soubor opatření a zabezpečit jejich realizaci ke zkvalitnění materiálně technické základny školy zabezpečující odpovídající nárůst studentů při dodržení maximální hospodárnosti s vynakládáním finančních zdrojů. Realizace souboru opatření k rozvoji materiálně technické základy pro výuku studentů při maximálně hospodárném vynaložení značně limitovaných finančních prostředků. Odstranění havarijních stavů a zlepšení stavu a využitelnosti současných objektů v areálu školy pro dosažení patřičného standardu pro chod vysoké školy. Vytvoření náležitého zázemí pro výukovou a tvůrčí činnost, zajištění nezbytného sociálního zázemí pro studenty i zaměstnance. Výchozí stav Na základě smlouvy o vytvoření předpokladů materiálního zajištění činnosti nové veřejné vysoké školy se sídlem v Českých Budějovicích, pro případ jejího zřízení uzavřené mezi MŠMT ČR a Jihočeským krajem, realizuje VŠTE od svého založení činnost v areálu Okružní 10, České Budějovice. Areál VŠTE poskytuje kvalitní zázemí a dobré podmínky pro studium. Studenti mají možnost ubytování a stravování přímo v areálu. Areál disponuje i rozsáhlým sportovním zázemím. Od 1. 9. 2010 přešel areál od Jihočeského kraje do vlastnictví VŠTE. Jedná se o velice podstatný krok v rozvoji školy, neboť velmi administrativně zjednodušil a zefektivnil proces rozvoje materiálně technické základny VŠTE oproti předchozí situaci, kdy iniciativa managementu školy v této oblasti musela směřovat k realizaci prostřednictvím intervence vůči předchozím vlastníkům, potažmo příspěvkové organizaci, která areál měla ve správě. V návaznosti na získání areálu proběhla v roce 2009 a na počátku roku 2010 řada opatření investičního charakteru i některé klíčové opravy nemovitého majetku. Důraz byl kladen na zázemí pro hlavní činnost školy, tedy výuku a tvůrčí činnost a na řešení nejakutnějších potřeb údržby a rozvoje areálu. Z vlastních zdrojů školy byly rekonstruovány kanceláře v 1. patře budovy D, kde vzniklo zázemí pro odborné katedry (20 nových kanceláří s veškerým potřebným vybavením) i administrativně-ekonomické centrum školy. 32 Byly provedeny úpravy učeben A4 a B4, které mají zajistit potřebné prostory s kapacitou cca 70 studentů pro přednáškovou činnost. S ohledem na růst objemu výkonů technických disciplín byla v budově C vybudována nová stavební laboratoř. Ta je dispozičně i kapacitně přizpůsobena požadovanému přístrojovému vybavení pro laboratorní semináře z odborných stavebních předmětů, kde je využíván moderní přístrojový aparát demonstrující praktické postupy využívané v praxi. Jedná se zejména o tyto zařízení: míchačka, vážní stolek, sušárna, hlukoměr, Schnidtovo kladivo a další. Co se týká kapacity areálu VŠTE, platí, že s výjimkou přednáškových prostor skýtá areál dostatečné zázemí pro výuku výrazně vyššího počtu studentů, než odpovídá stavu akademického roku 2009/10. Je zde dostatek učeben pro seminární výuku a cvičení, počítačových učeben, stejně jako prostor pro vybudování kanceláří pro potřeby rozšíření akademického sboru, čímž de facto nevznikají reálné bariéry dalšího extenzivního růstu objemů výkonů školy. Jediným problémem je nedostatek přednáškových prostor v areálu, toto však lze bez větších problémů řešit pronájmem prostor od jiných subjektů. Při velkých počtech studentů a možnosti individuálního plánování výuky pak nevzniká ani reálný logistický problém. Velká většina učeben je opatřena dataprojektorem s propojením na síť. Vybavenost jednotlivých místností výpočetní technikou je patrná z tabulek, které jsou přílohou této zprávy. 33 Konkrétní bilance výukových prostor je patrná z následující tabulky: Budova Označení Počet studentů Promítačka A A1 70 Ano A A4 70 Ano A A6 30 Ano A A2 25 NE A A3 25 Ne A A5 30 Ne B B1 70 Ano B B3 48 Ano B B2 24 Ne B B6 30 Ano B B5 30 Ano B B4 70 Ano D D006 30 Ne D D517 30 Ano D D416 15 Ne D PC D216 15 Ano D D516 30 Ne D D616 25 Ne D D617 40 Ne D PC D215 25 Ano D PC D315 25 Ano Menza Lab1 15 Ne Menza Lab2 15 Ne D PC D316 15 Ano Bazilika BZ 250 Ano Pozn. Údaje s počty studentů nevyjadřují maximální kapacitu, nýbrž využívanou kapacitu při plánování výuky. Učebny A4 a B4 jsou již uvažovány po rekonstrukci, tj. zvětšení. Je již zahrnuta i nová laboratoř. Nynější stav areálu lze charakterizovat jako přiměřený stáří objektů, nicméně v zásadě uspokojivý. Budovy i zařízení slouží svému účelu a představují standardní zázemí pro fungování vysoké školy. Kapacita jednotlivých součástí odpovídá stávajícím potřebám a ve střednědobém horizontu nevzniká potřeba extenzivní výstavby. Jedinou výjimkou je větší přednáškový prostor, jenž v areálu schází. Z programového financování ISPROFIN byly realizovány dvě klíčové akce provozního charakteru. V první řadě se jednalo o rekonstrukci kanalizace, která byla v havarijním stavu. Tím bylo zajištěno kompletní odkanalizování areálu i s dimenzováním na plánované navýšení objemu výkonů školy. Dále byla provedena rekonstrukce výtahu v budově D, jenž byl již na 34 pokraji své životnost a trpěl častými výpadky a zapříčiňoval množství oprav. Obě akce se významně promítly do navýšení provozního standardu areálu VŠTE. Pro rok 2010 byly plánovány rekonstrukce venkovních rozvodů vody, tepla a elektrické energie tak, aby byla zkompletována modernizace infrastruktury a bylo možno přistoupit k následné kultivaci areálu. Tyto akce se však vinou administrativního procesu na MŠMT s největší pravděpodobností nepodaří uskutečnit a tudíž je s nimi počítáno pro rok 2011. V měsíci září roku 2010 probíhají stavební akce ve vstupním vestibulu budovy D, jejichž cílem je vytvoření zázemí pro odborná pracoviště (podatelna, pokladna, studijní oddělení, kopírovací a tiskové centrum) i patřičné oddychové zóny pro studenty i jiné uživatele. Sociální zázemí studentů je jednou z priorit rozvoje školy, obecně však platí, že na tyto účely ministerstvo neposkytuje prostředky programového financování ze státního rozpočtu, tudíž se jedná o modernizaci postupnou a nutně realizovanou v etapách. Vychází se tedy ze stávající situace objektů a zařízení, která lze hodnotit jako standardní. Areál disponuje ubytovacím zařízením s kapacitou 196 lůžek, tyto prostory jsou umístěny v hlavní budově D. Zaujímají západní část objektu (2. - 6. nadzemní podlaží) a jsou členěny na buňky s dvěma dvoulůžkovými pokoji. Každá buňka je opatřena toaletou a sprchou, v budově jsou společné kuchyňky. Vybavení pokojů je standardní, tj. odpovídající úrovni obdobných zařízení. V rámci finančních možností dochází k průběžné obměně nábytku a vnitřního vybavení. V případě vyššího počtu zájemců o ubytování než činí kapacita kolejí VŠTE funguje dlouhodobá spolupráce s cca 1 km vzdálenou ubytovnou společnosti Hochtief, kde jsou pro studenty školy nasmlouvány výrazně zvýhodněné podmínky. Pro stravování studentů a zaměstnanců školy je v areálu situována jídelna. Stravování bylo v předchozích dvou akademických rocích realizováno externím subjektem, nyní VŠTE chystá provoz ve vlastní režii. Cílem je docílení maximální kvality a synergie provozu jídelny s potřebami hlavní činnosti školy. Kuchyně jídelny je velmi dobře a moderně vybavena a disponuje kapacitou na přípravu cca 1000 obědů denně, stejně tak prostorové možnosti jídelní části jsou dostatečné. Počínaje AR 2010/11 navíc dochází ke sloučení jídelny s kantýnou tak, aby došlo k výrazně vyššímu vytížení zařízení kuchyně i jídelny, tedy k navýšení využití disponibilní kapacity zdrojů. Hlavním smyslem tohoto kroku je výrazné rozšíření portfolia nabízených služeb, aby studentům i zaměstnancům byl poskytnut vyšší komfort občerstvení i teplého stravování po celý den. Areál VŠTE taktéž disponuje širokým sportovním zázemím pro studenty. V budově E je prostorná tělocvična, posilovna a stolní tenis. V kampusu je taktéž fotbalové hřiště a asfaltový kurt. Veškeré uvedené zařízení je studentům školy k dispozici bezplatně či za symbolické poplatky. 35 Charakteristika cílů pro rok 2011 • Provedení investiční akce na rekonstrukci vodovodů a rozvodů tepla. • Provedení investiční akce na rekonstrukci elektrických rozvodů. • Provádění sanačních prací na jednotlivých stavebních objektech v areálu školy s cílem předejít hrozícím havarijním stavům a zlepšování stavu a využitelnosti současných objektů v areálu školy pro dosažení vyšší hospodárnosti a spolehlivosti provozu. Zejména se jedná o dílčí rekonstrukce elektroinstalací a ostatních sítí na jednotlivých objektech. • Uskutečnění přípravných prací pro výstavbu Návštěvnického centra VŠTE. • Posílení informačních technologií pro modernizaci výuky i zefektivnění chodu školy. Výstupy • Rekonstrukce vodovodu a rozvodů tepla. • Rekonstrukce elektrických rozvodů. • Sanační práce u vybraných objektů. • Zahájení investičních činností v rámci budování Návštěvnického centra VŠTE. • Zmodernizované informačních technologie pro výuku, tvůrčích aktivit a zefektivnění chodu a správy školy. Předpokládané zdroje • K financování uvedených akcí budou využívány prostředky z diverzifikovaných zdrojů. • Programové financování státního rozpočtu – MŠMT ČR (Rekonstrukce sítí) • Rozvojové projekty MŠMT ČR (Rozvoj IT). • Fondy VŠTE a provozní prostředky (práce menšího rozsahu-sanačního, udržovacího a obměňovacího charakteru). • Doplňková činnost školy (drobné opravy a údržba areálu) Kontrola plnění cílů • Kontrola plnění očekávaných výstupů bude probíhat v několika formách a úrovních řízení školy (strategické, taktické a operativní řízení školy a kontrolní systém). • Sledováno a hodnoceno bude, zda byly podniknuty veškeré kroky k získání potřebných finančních zdrojů na profinancování úspěšných aktivit. Zejména se bude jednat o zjišťování, zda byly včas a řádně zpracovány všechny potřebné dokumenty pro získání dotací z výše uvedených zdrojů. • V případě získání potřebných finančních zdrojů bude zajištěna průběžná a operativní kontrola kvality provedení a dodržení termínů realizace dle podmínek čerpání dotace i zadávacích podmínek ze strany VŠTE. 36 4.2 Rozvoj a inovace informačních technologií Cíl • Inovovat informační technologie školy v souladu se současnými požadavky na její využití, a to z hlediska kvality řízení a správy školy, tak z pohledu potřeb studijních programů a oborů. • Realizace opatření k rozvoji informačních technologií a systémů pro výuku studentů při maximálně hospodárném vynaložení značně limitovaných finančních prostředků. Postupná obměna a modernizace technologických zařízení a rozvoj a optimalizace informačních systémů. Vytvoření náležitého zázemí pro výukovou a tvůrčí činnost i správu vysoké školy. Výchozí stav V akademickém roce 2009/10 došlo v oblasti informačních a komunikačních technologií na VŠTE k výraznému kvalitativnímu posunu. Byly vytvořeny 3 PC učebny, moderní PC studovna, učebna pro multimediální výuku i studio pro přípravu audiovizuálních výukových materiálů. Byla provedena kompletní modernizace serverovny a opravy páteřních rozvodů LAN sítí po budově D. Bylo taktéž realizováno připojení sítě školy na internet vysokorychlostním optickým vláknem, čímž výrazně vzrostla rychlost, kapacita a spolehlivost propojení. V budovách A, B a D je pokrytí wi-fi signálem, čímž je studentům umožněno využívat vlastní notebooky pro práci s internetem. Parametry tohoto signálu nejsou optimální, avšak pro rok 2011 je připravován rozvojový projekt na komplexní rekonstrukci soustavy wifi, kde cílovým stavem je kompletní vysokorychlostní pokrytí celého areálu. V uvedeném období byly taktéž úspěšně implementovány dva nové zásadní informační systémy, kterými byly nahrazeny původní zastaralé a pro potřeby moderně fungující vysoké školy zcela nevyhovující. První ze jmenovaných systémů je studijní IS MU Brno, který je provozován a spravován dodavatelem. Jedná se o systém vyvinutý a průběžně zdokonalovaný na jednom z nejšpičkovějších pracovišť v ČR a zahrnuje kromě klasické studijně-pedagogické agendy i celou řadu nadstavbových modulů, jako je např. obchodní centrum. Příslušný systém je provozován na velkém množství terciárních vzdělávacích institucí, čímž dochází k rozložení nákladů na vývoj mezi více subjektů a cena pronájmu tohoto IS je tudíž v relaci s úrovní produktu velice příznivá. Druhým nově zavedeným IS je ekonomický IFIS, taktéž se jedná o vzdálenou správu mimo VŠTE. Tento systém je využíván zhruba na polovině vysokých škol a je navržen v souladu s potřebami vysoké školy. Bez implementace takto komplexního ekonomického systému by byla realizace všech provozně-správních agend při stávajícím objemu výkonu v podstatě neproveditelná. V roce 2009 byl v rámci rozvojového projektu započat trend využití dat z IS školy pro 37 potřeby dalších systémů. Byl vytvořen koncept jednotné identifikační čipové karty, která je využitelná jako identifikátor uživatelů pro jednotlivé aplikace. Na tento systém je již napojen stravovací systém, knihovna a přístupový systém v areálu. Vkládání dat do těchto systémů je prozatím řešeno jednorázovými exporty z centrální databáze v IS, do budoucna se plánuje komplexní automatizované řešení. Jedná se o jednu z priorit rozvoje IT oblasti na VŠTE. V akademickém roce 2009/2010 na VŠTE studovalo přibližně 1300 studentů, v následujícím roce se očekává navýšení tohoto stavu o cca 950 a v horizontu plánovacího období pak je předpoklad docílení vytyčeného stavu 3000 fyzických studentů. Je evidentní, že při takovém počtu studentů a při rostoucích nárocích SW produktů potřebných pro odborný růst studentů je zapotřebí odpovídajícím způsobem posilovat též IT, a to nejen v oblasti kvantitativního navyšování počtu pracovních stanic. Pro celý plánovací horizont tedy bude vedle specifických úloh oblast IT provázeno průběžnou revitalizací síťových prvků, obměnou zařízení s ohledem na nové kvalitativní potřeby, optimalizace systémů a jejich nastavení vzhledem k aktuálním potřebám a celkové zvyšování výkonu a spolehlivosti zařízení pro potřeby elektronizace provozních agend i využívaní multimediálních forem výuky. Pro rok 2011 se plánuje pokrytí areálu školy mobilní datovou sítí. Vzhledem k převodu provozních agend do elektronické formy, využití informačních technologií při výuce a rozvoji e-learningu je nutno zajistit širokou podporu dostupnosti datových zdrojů, což je jedním z předpokladů pro dlouhodobě udržitelný rozvoj v této oblasti. Datová síť bude umožňovat studentům prostřednictvím vlastních prostředků (notebook, PDA, atd.) přístup ke studijním materiálům a agendám v Intranetu školy a současně umožní přístup k Internetu. Výsledkem tohoto projektu bude značné zlepšení možností přístupu k veškerým informacím používaných pro výuku a zajištění operativního chodu školy. Pro přístup k této síti budou mít studenti možnost využít autorizační údaje pro přístup do Intranetu. Jedním z klíčových úkolů je pak integrace informačních systémů VŠTE, a s tím související optimalizace datových toků pro podporu klíčových procesů. Cílem projektu je v souladu s dlouhodobou strategií optimalizace provozních procesů a agend a integrace datových zdrojů těchto agend. Hlavními cíli projektu jsou především: • konsolidace datových zdrojů o studentech a zaměstnancích tak, aby se předešlo především redundantnímu zadávání dat do různých aplikací / systémů a vzniku chyb zapříčiněných lidským faktorem, • implementace obchodního centra, ve kterém budou centralizovány ekonomické agendy vůči studentům a to jak stávající, tak očekávané, které vyplývají z legislativních požadavků spojených s provozem vysoké školy. Hlavním impulsem pro realizaci projektu je nutnost zajistit rozvoj informačních systémů a aplikací zajišťující provozní agendy VŠTE v Českých Budějovicích v souladu s definovanými 38 provozními procesy. Realizace tohoto projektu do budoucna zajistí otevřené a transparentní prostředí pro implementaci dalších agend a současně umožní optimalizaci výkonu procesů. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Průběžná modernizace prvků datové sítě a obměna starších zařízení za moderní a výkonná. • Zprovoznění bezdrátové datové sítě v celém areálu. • 1. etapa integrace informačních systémů VŠTE, a s tím související optimalizace datových toků pro podporu klíčových procesů. Výstupy • Zvýšení počtu PC stanic na VŠTE dle potřeb výuky a provozu. • Realizace akce na pokrytí celého areálu bezdrátovou datovou sítí. • Realizace akce na propojení informačních systémů. Předpokládané zdroje • K financování uvedených akcí budou využívány prostředky z diverzifikovaných zdrojů. • Decentralizované rozvojové projekty MŠMT ČR pro rok 2011 (Zavedení bezdrátové datové sítě a integrace informačních systémů). • Provozní prostředky (Modernizace zařízení a navyšování počtů stanic). Kontrola plnění cílů • Kontrola plnění očekávaných výstupů bude probíhat v několika formách a úrovních řízení školy: (strategické, taktické a operativní řízení školy a kontrolní systém). • Sledováno a hodnoceno bude, zda byly podniknuty veškeré kroky k získání potřebných finančních zdrojů na profinancování úspěšných aktivit. Zejména se bude jednat o zjišťování, zda byly včas a řádně zpracovány všechny potřebné dokumenty pro získání dotací z rozvojových projektů. • V případě získání potřebných finančních zdrojů bude zajištěna průběžná a operativní kontrola kvality provedení a dodržení termínů realizace dle podmínek čerpání dotace i zadávacích podmínek ze strany VŠTE. 4.3 Více zdrojové financování vysoké školy Cíl Optimalizovat podíly jednotlivých zdrojů na financování školy. Výchozí stav 39 Vzhledem ke krátké existenci VŠTE je jejím dominantním zdrojem příjmů státní rozpočet, a to podílem 94 % na celkových příjmech VŠTE. Nicméně lze vysledovat mírně klesající tendenci tohoto podílu od vzniku VŠTE do současnosti. Služby nabízené v rámci doplňkové činnosti generují v současnosti necelé 3 % celkových příjmů školy. Celoživotní vzdělávání je pak zdrojem dalších 2 % příjmů. Projektová činnost představuje 1 % z celkových příjmů VŠTE. Charakteristika cílů pro rok 2011 • Docílení potřebného objemu výkonů pro zajištění ekonomické soběstačnosti při financování dle standardních ukazatelů V AR 2011/2012 si klade VŠTE za cíl dosáhnout počtu fyzických studentů 3000, čímž bude pro následující období docílen potřebný objem výkonů pro pokrytí fixních nákladů provozu školy z příspěvku dle ukazatelů A+B. Pro rok 2011 tedy VŠTE naposledy počítá s dofinancováním svého provozu z ukazatele F. • Rozšířit spektrum činností v rámci doplňkové činnosti. VŠTE zamýšlí rozšířit spektrum činností v rámci doplňkové činnosti, a to především v sektoru poskytování doplňkových služeb studentům školy a dále služeb veřejnosti. Jedná se především o stavování a ubytování studentů, dále pak o tiskové služby, pronájem sportovišť a podobně. Veřejnosti by VŠTE chtěla nabídnout široké spektrum jazykových kurzů a rekvalifikačních kurzů v rámci celoživotního vzdělávání a poradenskou a expertní činnost zaměřenou na technické obory. • Zpracování a realizace projektů financovaných z ESF. VŠTE počítá pro rok 2011 se zahájením realizace projektu VaVPi - stavbu Návštěvnického centra, jenž by se nemalou měrou podílel na celkovém obratu VŠTE. Tento projekt je svým rozsahem natolik významný, že v širších souvislostech poněkud zkresluje podíl ostatních činností na celkovém obratu. • Prohloubení spolupráce se soukromým sektorem. V případě, že bude implementován potřebný zákonný rámec, plánuje VŠTE v roce 2011 činit takové kroky, aby docílila v následujících letech zapojení soukromé sféry na financování své činnosti. Podíly jednotlivých činností na celkovém obratu školy jsou vyjádřeny v tabulce níže. 40 2011 % podíl na obratu Hlavní činnost ukazatele A+B 41,23% Ukazatele D 0,21% Ukazatel F 20,62% Ukazatel G 0,05% Ukazatel I - RP 3,09% Ukazatel S - soc. stip. 0,25% Ukazatel U - ubyt. Stip. 3,61% Ukazatel J - strav. 0,52% Státní rozpočet 69,51% Celoživotní vzdělávání 1,03% Dopl. Činnost Koleje a menzy 3,09% Poradenská a expertní činnost 0,08% Ostatní 0,26% Soukromý sektor 0,00% Dopl. Čin. Celkem 3,42% ESF VaVPi 24,89% Ostatní 1,16% Projekt. Čin. Celkem 26,03% 100,00% Výstupy • Matrika studentů SIMS – počet studentů k 31. 10. 2011. • Počet realizovaných kurzů v rámci Centra ceoživotního Vzdělávání, počty prodaných jídel, počty ubytovaných studentů, účetní sestavy realizovaných tržeb v rámci provozu koleje a menzy, výkaz zisků a ztrát a další účetní sestavy k 31. 12. 2011. • Počty zpracovaných projektů a objem tržeb z jejich realizace. • Smlouvy o spolupráci, zápisy z jednání. Předpokládané zdroje • Státní rozpočet. • Výnosy doplňkové činnosti. • Výnosy Centra celoživotního vzdělávání. • Projektová činnost. 41 Kontrola plnění cílů • Monitoring obratů v rámci dílčích činností. • Průběžná čtvrtletní kontrola naplňování jednotlivých cílů podložená účetními sestavami za dané období. • Následná kontrola: Výroční zpráva o hospodaření a činnosti VŠTE. 4.4 Projektové a grantové aktivity pro rok 2011 Cíl: Rovnoměrné zapojení akademických pracovníků v rámci projektových aktivit za současného zkvalitnění poskytovaných služeb řešitelům. Výchozí stav V roce 2010 probíhá realizace následujících projektů: • BASIMET – Vzdělávání odborných pracovních sil v Horním Rakousku a jižních Čechách – projekt je zaměřen na ŘLZ. • Měření náchylnosti půd k deformacím UV – OP PI. • Měření náchylnosti půd k deformacím – Patent – OP PI. • Měření filtračních hydraulických vlastností obsypu drenážních potrubí UV – OP PI. • Měření filtračních a hydraulických vlastností obsypu drenážních potrubí – Patent – OP PI. Rozvojové projekty - Decentralizované: • Zkvalitnění podmínek studia prostřednictvím rozšíření informačně-technické základny studoven. • Rozvoj informačních a komunikačních technologií na podporu moderních forem výuky. • Zavádění modelu excelencí řízení v podmínkách VŠTE. • Softwarové vybavení na výpočtové modelování tepelně-technických a akustických vlastností materiálů. 42 Rozvojové projekty - Centralizované: • Aplikace nové legislativy eGovernmentu do provozních agent IS VVŠ a jejich dalších rozvoj. • Zkvalitnění přípravy žádostí o akreditaci na veřejných neuniverzitních vysokých školách. • Doplnění informačních technologií pro implementaci projektu eGovernmentu. • Rozvoj infrastruktur pro využívání hledání podobností mezi seminárními a jinými pracemi a zdroji na Internetu. Charakteristika cílů pro rok 2011 Projekce a zavedení uceleného monitorovacího systému v oblasti projekčních a grantových aktivit a jeho zabudování jako nedílné součásti nově budovaného informačního systému školy s cílem: • zkvalitnění přípravy projektů, • zapojení maximálního počtu akademických a dalších pracovníků školy do přípravy, podání a řešení přijatých projektů, • řešení stěžejních problematik školy v oblasti pedagogické, materiálně technického vybavení i investiční výstavby školy. Zkvalitnění a systematizace metodické, poradenské a kontrolní činnosti vůči zpracovatelům projektů formou: • celoškolských odborných seminářů a pracovních porad, • individuálních konzultací s řešitelskými týmy, • pravidelných konzultací s příslušnými útvary ministerstev a operativní přenos získaných informací do prostředí školy. Pro rok 2011 se připravují rozvojové projekty: Decentralizované: • Integrace informačních systémů VŠTE – optimalizace datových toků pro klíčové procesy. • Zpřístupnění informačních zdrojů pomocí bezdrátových datových sítí. • Zavádění Modelu excelence EFQM – řízení v podmínkách VŠTE II. Centralizované: • Meziuniverzitní síť technických a metodických opatření na ochranu proti plagiátorství. 43 Výstupy • Zkvalitnění materiálně technické základy školy. • Optimalizace IT z hlediska potřeb školy. • Zpřístupnění informačních zdrojů pomocí bezdrátových datových sítí. • Zavádění Modelu excelence EFQM v podmínkách VŠTE. Předpokládané zdroje • Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost. • Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. • Operační program Podnikání a inovace. • Operační program ČR – Rakousko. • Operační program ČR – Bavorsko. • Rozvojové programy. • Fond rozvoje vysokých škol. • Dotace a příspěvky ze státního rozpočtu. • Krajské granty. • Vlastní zdroje Vysoké školy technické a ekonomické. • Grantová agentura České Republiky. • Technologická agentura ČR (s předpokladem ustavení 1. 1. 2010). Kontrola plnění cílů • Monitoring obratů v oblasti projekčních a grantových aktivit. • Průběžné sestavování a uveřejňování soupisu podaných, řešených projektů a grantů i nedoporučených k financování. • Počet řešených a obhájených projektů a grantů. • Počet zapojených akademických pracovníků do projektové činnosti. 4.5 Znát-umět-chtít-moci: kvalitně řízená vysoká škola Cíl Zajištění excelence vnitřních procesů na VŠTE. Výchozí stav Po nástupu nového vedení v roce 2009 bylo nezbytné zajistit základní finanční stabilitu a chod školy, zpracovat její novou strategii, vymezit kompetenční vztahy, inovovat organizační a řídící strukturu a zejména konstituovat oblast vzdělávací za současné akreditace nových studijních oborů. V souhrnu lze konstatovat, že toto období mělo v určitých fázích charakter krizového řízení organizace. 44 Charakteristika cílů pro rok 2011 Úsek vývoje školy, který lze označit za konsolidační, končí a nastupuje systematická a koncepční práce opírající se o: • postupné zavádění strategicky orientovaného řízení založeného na komplexním plánování činností uskutečňovaných vysokou školou a vyhodnocování dosažených výsledků ve vztahu ke stanoveným cílům a prioritám, • plnění cílů uvedených v DZ a jeho aktualizaci pro rok 2011, • systematické zvyšovaní odborných kompetencí u akademických pracovníků školy- znát, • zvyšování praktických kompetencí (ve spolupráci s uživatelskou praxí) u akademických pracovníků školy-umět, • zavádění cíleného motivačního systému pro akademické a ostatní zaměstnance školy- chtít, • podpora MŠMT ČR a kraje při dalším rozvoji VŠTE-moci. Výstupy Kvalitně řízená vysoká škola ve všech oblastech svých aktivit a činností. Předpokládané zdroje Více zdrojové financování VŠTE. Kontrola plnění cílů • Výroční zprávy. • Hodnocení plnění ADZ VŠTE (MŠMT ČR). • Hodnocení Senátem školy, projednávání v AR a Správní radě. • Vnitřní kontrolní systém školy. • Porady vedení VŠTE a pravidelné hodnocení plnění úkolů. V Českých Budějovicích dne 29. září 2010 Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. pověřený výkonem funkce rektora v. r.